۰
شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۲۶

جشنواره تئاتر کودک ونوجوان و حسرت تماشای حتی یک تئاتر بردل دانش آموزان

جشنواره تئاتر کودک ونوجوان و حسرت تماشای حتی یک تئاتر بردل دانش آموزان


برخلاف تفاهم نامه ای که ادعای بسته شدنش بین وزاری ارشاد و آموزش و پرورش مبنی برتوجه و توسعه تئاتر درمدارس بسته وجوددارد ، آموزش و پرورش کشور حتی اجازه بردن بچه ها برای تماشای تئاتر در فرهنگسرای نزدیک مدرسه را هم به دانش آموزان و مدیران مدرسه نداده و تئاتر را تنها در حد زنگ تفریح دانش آموزان پایین آورده است !

صبح امروز در نشست خبری نوزدهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با حضور قادر آشنا مدیر کل اداره هنرهای نمایش و شهرام کرمی دبیر جشنواره در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزارشد ؛ قادر آشنا درباره هم زمانی این جشنواره با جشنواره فیلم کودک و نوجوان و مشكلاتی كه همزمانی برگزاری این دو جشنواره‌ با هم در پوشش خبری و جلب توجه مخاطبان ایجاد می‌كند، بیان كرد: این روزها با روز جهانی كودك هم‌زمان است و جشنواره فیلم کودک نیز دراین همین زمان برگزار و تمامی توجه ها را به خود مشغول می سازد ،به همین دلیل ما سه ماه قبل نامه‌ای به وزیر نوشته و تقاضا کردیم که زمان جشنواره فیلم را کمی جابه جا کنند .
وی افزود: پس از آن هم بارها از طریق معاونت سینمایی، رئیس سازمان سینمایی ، بنیاد فارابی و .. پی گیری کردیم تا این همه هزینه و زحمت برای جشنواره تئاتر کودک و نوجوان بی ثمر نماند اما متاسفانه تمام پی گیری های ما بی نتیجه مانده و بازهم این دوجشنواره هم زمان با هم برگزارشده و برخی از مشکلات را برای این جشنواره (تئاتر کودک ) به وجودمی آورند!
قادر آشنا در پاسخ به این سوال که چرا این همه بودجه و سر و صدا برای جشنواره تئاتر خیابانی می شود اما تئاتر کودک و نوجوان در سطح کلی کشور و به دور ازهیاهوی تنها یک شهر و یک استانی که جشنواره در آن برگزار می شود ؛ رو به فراموشی است و آمارآن گاهی تنها به بیست اجرا محدود می شود و مابقی آن در جشنواره دفن می شود و حاصلی از آن بیرون نمی آید گفت: شعار جشنواره تئاتر کودک و نوجوان آموزش و نقش آموزش در تربیت نوجوانان و جوانان است.
مدیر کل اداره کل هنرهای نمایشی تاکید کرد: تفاهم‌نامه‌ای را با وزارت آموزش و پرورش منعقد کرده‌ایم که طی آن تولید و اجرای عمومی در طول سال جدی‌تر گرفته شود و قرار است در جشنواره‌های تئاتر استانی نیز بخشی به تئاتر کودک و نوجوان اختصاص پیدا کند.
درادامه این نشست که قادر آَشنا به دلیل سفرو جلسه دیگر، نشست خبری را ترک کرده و موجبات ناراحتی بسیاری از خبرنگارانی را فراهم کرد که سوالاتشان بی پاسخ مانده بود و نمی دانستند سوالات مهم وکلیدی ای را که به برنامه ریزی های کلان تئاتر کودک ( ونه تنها جشنواره تئاتر کودک) و ادعاهای وی مبنی بر عقد قراداد با آموزش و پرورش برای تئاتر در مدارس باز می گردد را چه کسی پاسخ خواهد داد .
شهرام کرمی دبیر نوزدهمن جشنواره تئاتر کودک درپاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی براین که « به عنوان کسی که خودم مدرس تئاتر مدارس هستم ، در عمل شاهدم که مدیران مدرسه ها تئاتر را تنها به عنوان یک زنگ تفریح غیر ضروری دانسته ونه تنها هیچ علاقه ای برای برنامه ریزی برای رشد و پرورش دانش آموزان در این رشته نداشته بلکه حتی از بردن دانش آموزان برای تماشای تئاتر کودک و نوجوان نیز ممانعت به عمل می آورند ، این چه تفاهم نامه ای است که نه واحد درسی ای برای دانش آموزان به عنوان تئاتر در مدرسه اضافه شده و نه ابلاغی برای گسترش این فعالیت به مدارس شده است ، گفت: حرف شما را کاملا قبول دارم متاسفانه مطابق قوانین دست و پا گیر آموزش و پرورش ، دانش آموزان حتی اجازه تماشای تئاتر در فرهنگسراهای نزدیک مدرسه خود را ندارند و هیج مدیر مدرسه ای هم هرگز دلش نمی خواهد بر خلاف قوانین حتی نانوشته آموزش و پرورش کار کند و به این طریق تنها تئاتر است که در مدرسه ها قربانی می شود .
وی افزود در حال حاضرتنها باید امیدوارباشیم که با تفاهم نامه ای که بین وزاری ارشاد و آموزش و پرورش منعقد شده ، آموزش و پرورش اهمیت بیشتری به این هنر بدهد .
دبیراین دوره جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در پایان نام داروران را به این شرح اعلام کرد و گفت: رضا بابک، عباس جهانگیریان و هنگامه مفید داوران بخش کودک، پرویز پورحسینی، قطب‌الدین صادقی و مریم سعادت داوران بخش نوجوان و رضا فیاضی، منوچهر اکبرلو و مجتبی مهدی داوران بخش تئاتر خیابانی این دوره از جشنواره هستند.
وی در پاسخ به این سوال که چرا از میان داوران این جشنواره نیز همانند جشنواره تئاتر خیابانی ، داوران متخصص این رشته که سال ها در این زمینه تخصص و تجربه داشته و دارند همانند: مرضیه برومند ، ایرج طهماسب ، حمید جبلی و .. استفاده نشده است اظهارکرد: بسیاری از این افراد زمانی که با آن ها تماس گرفته شد درگیر برنامه های دیگر بوده و فرصت لازم برای شرکت در این جشنواره نداشتند .
کرمی درباره این که چرا در طی این یک سال که فرصت برنامه ریزی بود ، زودتر با این اساتید تماس گرفته نشد که برنامه شان پر نباشد پاسخ دقیقی نداد و بیان این که انشالله دوره های آینده بهتر شود نشست خبر را به پایان رساند.

کد مطلب: 9617
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *