۰
شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۵۲
کریس الکساندر:

سلاح‌های شیمیایی عراق به سوریه منتقل نشده است

کریس الکساندر، از مسئولان اطلاعات نظامي و از فرماندهان ارتش آمریکا طی گزارشی برای مجله آمریکایی وایرد به تحلیل مسئله وجود سلاح های شیمیایی در سوریه پرداخته و این نظریه که صدام حسین در برهه‌ای از زمان تسلیحات شیمیایی عراق را به سوریه منتقل کرده را به کل رد می کند.
به نقل از مجله وایرد، هرگونه بحث در مورد تسلیحات شیمیایی سوریه به شکل اجتناب ناپذیری چرخی در زمان و مکان می خورد و در نهایت به عراق در سال ۲۰۰۳ می رسد. آیا در مورد اینکه صدام حسین پیش از حمله آمریکا به عراق، تسلیحات مرگبار خود را به سوریه منتقل کرد، چیزی شنیده اید؟ اگر نه، مطمئن باشید اگر بشار اسد، رئیس جمهور سوریه به تهدیدات خود در مورد استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه حملات خارجی ادامه دهد، حتماً درباره چنین نقل و انتقالی خواهید شنید. اما توجیهات گذشته برای حمله به عراق هر بار که مطرح شود، درست مانند ۱۰ سال گذشته جعلی خواهد بود.

یکی از شایعاتی که اخیراً در مورد سلاح های کشتار جمعی عراق به گوش می رسد، انتقال آنها به سوریه است که در این گزارش نکات چندی برای آگاهی بیشتر در این مورد ذکر شده است.

نخست: فقط چند ثانیه فکر کنید. انتقال تسلیحات کشتار جمعی از سوی صدام به سوریه از نظر استراتژیک و نظامی به هیچ وجه عاقلانه به نظر نمی رسد. صدام با یک دلیل به کسب سلاح های کشتار جمعی دست زد: دفع حملات و ماندن در قدرت.

یادآوری سخنان صدام شکست خورده نیز چندان خالی از لطف نخواهد بود. صدام در مصاحبه ای که پس از حمله به عراق صورت گرفت، اعتراف کرد که در مورد برخورداری از تسلیحات کشتار جمعی بلوف زده است. این امر در همین ابتدای راه با شفافیت کامل پرونده انتقال سلاح به جایی را می بندد.

اما فرض کنیم که صدام موفق شده تمام تحریم های اعمال شده را دور زده و برنامه سلاح های کشتار جمعی خود را پس از آنکه توسط بازرسان (و جت های اسرائیلی) تخریب شد، بازسازی کرده است. صدام از این بلوف به عنوان یک بازدارنده استفاده کرد. به همین دلیل است که رژیم سوریه نیز گهگاه تهدید به استفاده از سلاح های کشتار جمعی می کند: این امر نیروهای خارجی را خارج از مرزها نگه می دارد. بنابراین با توجه به نیروهای بی شمار آمریکایی در مرز عراق، چرا صدام تنها اسلحه ای را که می توانست برای مقابله با حملات آمریکایی ها به کار گیرد، مورد استفاده قرار نداد؟

دوم: بیایید فرض کنیم که صدام به دلیل اشتباهات محاسباتی، هیچ نگرانی در مورد آمریکایی ها نداشت. باز هم این امر دلیل نمی شود که تسلیحات خود را به سوریه منتقل کند. وی درست مانند سال ۱۹۹۱ شاهد فروپاشی رژیمش بود. با این تفاوت که پس از آن شکست، دست به کشتار شیعیان زد و از تسلیحات شیمیایی علیه کردها استفاده کرد. پس چرا صدام در سال ۲۰۰۳ باید بدترین تهدید موجود علیه مردم خود را باید تسلیم دیگری می کرد؟

سوم: بعثی های عراق و بعثی های سوریه از متحدان نیستند. علویان سوریه اقلیت شیعی این کشور و طرفدار بزرگترین دشمن عراق یعنی ایران هستند. آنها در جریان توفان صحرا علیه عراق جنگیدند. چرا صدام باید مرگبارترین تسلیحات خود را به بهترین دوست ایران در منطقه واگذار کند؟ اگر به خاطر داشته باشید صدام گفته بود برای ترساندن ایرانیان، از خطر استفاده از سلاح های کشتار جمعی سخن گفته بود.

چهارم: از دیدگاه نظامی آمریکا، چنین نقل و انتقالی نمی توانسته به صورت پنهانی انجام شود. من پیش از حمله، در طول و پس از حمله آمریکا به عراق در فرماندهی مرکزی مراکز فرماندهی آمریکا در خاورمیانه فعالیت کرده ام و درک خوبی از آنچه که در آن دوره در جریان بود، دارم. این منطقه پوشیده از دارایی های نظامی آمریکا بود. عملیات بلند مدت آزادی (نامی رسمی از طرف آمریکا روی جنگ افغانستان که به همراه سه عملیات کوچک نظامی دیگر زیر پرچم جنگ بر ضد ترور، شامل عملیات آزادی عراق (تا تاریخ ۱۹ آگوست ۲۰۱۰) و عملیات‌ جنگی در آفریقا و فیلیپین ادامه دارد) در افغانستان در جریان بود و اگر حرکتی مانند گذر یک کاروان از محموله های مرگبار در منطقه صورت می گرفت، شناسایی و منهدم می شد.

برای مثال زمانیکه ضرب العجل بوش به صدام و پسرانش برای ترک عراق پایان یافت، این دیکتاتور در مزارع دورا شناسایی شدند. آمریکا می توانست با این استدلال که مهلت صدام به پایان رسیده، بغداد و مزارع دورا را بمباران کند. اگر صدام واقعاً در حال انتقال حجم بالای ذخایر شیمیایی خود به سوریه بود، پنهان کردن آن از آمریکا امکان پذیر نبود. حرکت کاروانی از مواد غیرقانونی از بیابان غربی می توانست هدفی عالی برای حمله هوایی آمریکا باشد.

آیا گمان می کنید کسی در دولت و ارتش آمریکا پیدا می شود که خواهان این فرصت نبوده باشد که پیش از آغاز جنگ، توجیهی برای آن بیابد؟ و آیا اگر دولت بوش مدرک درستی در مورد انتقال این مواد به سوریه داشت، هیچ اقدامی صورت نمی داد؟ رامسفلد، وزیر دفاع آمریکا به محض ورود نیروهای آمریکا به بغداد، تهدید اسد را نیز آغاز کرده بود.

به خاطر داشته باشد که اگر اسد از تسلیحات خود استفاده کند، شایعاتی در این زمینه خواهید شنید. حتی شاهد برنامه های گفتگوی تلویزیونی خواهید بود در مورد اینکه حالا همه می دانیم سلاح های کشتار جمعی صدا کجا رفتند. حتی میت رامنی، نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز به این تئوری افشا شده، پرداخته است. واقعیت این است که سوریه چندین دهه است که برنامه سلاح های شیمیایی دارد.

کد مطلب: 977
مرجع : فرارو
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *