۰
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۲۰

سوریه و ترکیه در آستانه یک جنگ تمام عیار

ارتش سوریه نیرومند ،خوب آموزش دیده و مسلح شده است.تجاوز مسلحانه خارجی ناگزیر به تحکیم مواضع اسد منجر خواهد شد . اما مهمترین چیز اینکه ، آنکارا با ریسک دارد با جبهه دوم روبرو شود .
بعلاوه ترک ها بیم آن دارند که در صورت تجاوز ، مشکلاتشان با کردها افزایش پیدا کند. مقامات سوریه آشکارا و غیر علنی به کرد ها اسلحه خواهند داد تا جبهه دوم را باز کنند . اگر مداخله ترکیه شروع شود رهبری سوریه می تواند گروههای مختلف مخالف را هم به دور خود جمع کند.

مصطفی حق بین - انتخاب - در هفته‌ای که گذشت اختلاف در سوریه در استانه یک جنگ تمام‌عیار با ترکیه قرار گرفته ، دیروز ارتش ترکیه در اقدامی تلافی‌جویانه مناطق مرزی در خاک سوریه را زیر آتش گرفت. آمریکا از گسترش جنگ داخلی سوریه به کشورهای همسایه ابراز نگرانی کرده و آلمان نیز وضعیت را در مرز ترکیه و سوریه بسیار جدی دانسته است.

ترکیه همچنین عصبانی تر شده و گفته است: "ترکیه خواهان صلح در منطقه نه جنگ است. ما می‌دانیم جنگ‌ها به چه پیامد های اسفناکی منجر می‌شوند . ترکیه قادر است از شهروند ها و تمامیت ارضی خود دفاع کند و ارزش ندارد کسانی قدرت ما را امتحان کنند. دولت سوریه می‌گوید که آتشباران آکچه قلعه یک مورد تراژیک تصادفی است.اما عین همین در ولایت ختای روی داد .این چه نوع تصادفی است که هر روز تکرار می‌شود؟ از متحدان دعوت می‌کنم به این موقعیت توجه دقیقی بکنند".

شورای امنیت سازمان ملل متحد ، تیراندازی سوریه به خاک ترکیه را محکوم کرده و از دمشقخواست چنین نقض حقوق بین‌المللی را قطع کرده و حق حاکمیت همسایگان را محترم بشمرد . اعلامیه شورای ناتو نیز مبهم بود در این مقطع که آن پیمان از ترکیه کاملاً پشتیبانی می‌کند و از سوریه دعوت می‌کند که به هرگونه اعمال تجاوزکارانه علیه آنکارا پایان دهد . ترکیه بدون انتظار از حمایت متحدان، خودش به تدارک جنگ دست زد. پارلمان آن کشور برای انجام عملیات ارتشی در خارج از اراضی خود به دولت ترکیه مجوز داد.

ساعاتی پیش نیز بان کی مون،‌دبیر کل سازمان ملل، بالاگرفتن تنش در مرز ترکیه و سوریه را « فوق العاده خطرناک »‌ توصیف کرد و افزود: وضعیت در داخل سوریه نیز بسیار وخیمتر شده است به طوری که ثَبات همسایگان سوریه و تمام منطقه را به خطر می اندازد.

ناظران سیاسی می گویند: اعلامیه های ترکیه بخودی خود گویا می باشند. این لفاظی های تند نظامی ، چندان ساده نیست ، بلکه فرمان سیاسی به نیروهای مسلح است مبنی بر اینکه در صورت لزوم از مرز عبور کرده و در خاک سوریه به عملیات جنگی بپردازند.آیا این جنگ نیست؟

در دمشق نیز به این خطر پی برده و با عجله ابراز همدردی کرده ، عذر خواسته و وعده دادند که در آینده از چنین حوادثی اجتناب خواهند ورزید . اما انجام این کار روز بروز دشوارتر می شود.فعالیت های تجزیه طلبان در نواحی مرزی هر روز بیشتر می شود.کازرشناسان بیم آن دارند که جنگجویان به تحریک دست زده و با تیراندازی به خاک ترکیه جنگی فاجعه بار را شروع کنند.

در وزارت امور خارجه روسیه اعلام کردند که به گفت و گوی نزدیک ترکیه و سوریه امید بسته تا آن‌ها بتوانند به رویدادهای رخ داده رسیدگی کنند.مسکو و تهران برای کاهش تنش‌ها در منطقه تمام هم و غم خود را بکار می‌برند .

از سوی دیگر، تحلیلگران نظامی معتقدند ارتش سوریه نیرومند ،خوب آموزش دیده و مسلح شده است.تجاوز مسلحانه خارجی ناگزیر به تحکیم مواضع اسد منجر خواهد شد . اما مهمترین چیز اینکه ، آنکارا با ریسک دارد با جبهه دوم روبرو شود .

البته ممکن است نبود حمایت رسمی و آشکار واشنگتن و ناتو از اعمال ترکیه ، مانع این جنگ بشود ، بعلاوه ترک ها بیم آن دارند که در صورت تجاوز ، مشکلاتشان با کردها افزایش پیدا کند. مقامات سوریه آشکارا و غیر علنی به کرد ها اسلحه خواهند داد تا جبهه دوم را باز کنند . اگر مداخله ترکیه شروع شود رهبری سوریه می تواند گروههای مختلف مخالف را هم به دور خود جمع کند.
کد مطلب: 9856
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *