۰
سه شنبه ۱ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۳۹

کيد ريچ‌ها و تولستوي فقيد!

مهدی مال میر
کيد ريچ‌ها و تولستوي فقيد!
 

همين چند وقت پيش بود که صفحه‌اي به نام بچه پولدارهاي تهران در رسانه‌ها، بحث پُر حرارتي در فضاي مجازي و روزنامه‌ها به راه انداخت. پس از مدتي البته چشمانمان به ديدن صفحه مجازي بچه پولدارهاي اصفهان هم روشن شد! ‌از چند روز گذشته هم صفحه جديدي در فضاي مجازي مي‌گردد به نام بچه پولدارهاي شهر مشهد. باري، نکته‌اي که در نگاه نخست جلب نظر مي‌کند، شباهت غريبِ اين عکس‌ها به يکديگر است. به عبارت دقيق‌تر، اگر در توضيحات صفحه نيامده بود که مثلا عکس‌ها مخصوص به بچه پولدارهاي مشهد،اصفهان ويا تهران است، آدمي‌ به اين اشتباه مي‌افتاد که اين عکس‌ها احتمالا از يک شهر،يک محله و در يک ساعت معين گرفته شده است و نه در سه شهر مختلف و زمان‌ها و مکان‌هاي متفاوت! در اين عکس‌ها فيگورها، چهره‌ها، آرايش صورت و لوکيشن‌ها به طرز باورنکردني‌اي شبيه به هم هستند! انگار ثروت‌هاي کهکشاني، همانند دستگاه شبيه‌سازي عمل مي‌کند که کاربرانش را در کسري از ساعت به يکديگر شبيه مي‌سازد: مدل موهاي تقريبا يک شکل، گونه‌هاي کاشته شده، بيني‌هاي جراحي شده و هياکل تراش خورده از پس رژيم‌هاي سفت وسخت و گرانقيمت و به اينها بيفزاييد پس زمينه‌هايي که بيشتر يا استخر است يا نمايي شات از ويلايي مجلل و در همه اين عکس‌ها، دريغ از نوآوري و فرديتي که به حساب آيد! در برابر اما، انگار هرچه ثروت شبيه ساز است، فقر هزار رنگ و کرشمه در آستين دارد.

يکي از زور بي‌پولي، کليه‌اش را به حراج مي‌گذارد، ديگري، براي سير کردن شکم نامروت، ناگزير است در طول شبانه روز براي لقمه‌اي نان بخور ونمير، ناز هزاران چشم را به جان بخرد. آن ديگري نوزادش را از روي بيچارگي در خيابان رها مي‌کند وبه دست تقدير مي‌سپارد و آن يکي به سبب بيماري آب سياه چشم و ازترس هزينه‌هاي وحشتناک درمان خود را از پلي آونگ مي‌کند و... انگار فقر رنگين کماني است از رنگ‌هاي ناشاد و غمبار! اگر ثروت را مي‌شود در فلان مدل خودرو و پنت‌هاس و استخر وجکوزي خلاصه کرد، فقر اما چندان قالب نمي‌گيرد و پيش‌بيني پذير نيست.

کسي که فقير است و ناگزير است تحقير خُرد کننده برآمده از فقر و فاقه را هر روز تاب بياورد، هيچ پيدا نيست که در آينده چه رنگ تلخي به خود مي‌گيرد! سال‌ها پيش از اين نويسنده بزرگ روس لئون تولستوي در پيشاني رمان مشهورش آنا کارنينا نوشت: «خانواده‌هاي خوشبخت همه مثل هم هستند اما خانواده‌هاي شوربخت هر يک شوربختي خاص خود را دارند» شايد بشود اين جمله کلاسيک شده تولستوي فقيد را امروز اينگونه نوشت: زندگي بچه پولدار‌ها چه دراصفهان باشند چه در مشهد و تهران، همه يک جور است، اما اين فقر است که هزاران رنگ و شامورتي و مصيبت در پي دارد!

کد مطلب: 57452
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *