۰
سه شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۰۸

اندر احوال سازمان ملل

حسن هانی‌زاده*
اندر احوال سازمان ملل
انتخاب عربستان به عنوان عضور شورای حقوق بشر سازمان ملل دردناک‌ترین حادثه مربوط به این نهاد بین‌المللی است که تاکنون رخ داده است. با توجه به جنایاتی که رژیم آل‌سعود در طول سال‌های گذشته انجام داده و نقش تخریبی این رژیم در رخدادهای منطقه در سوریه، لبنان، عراق و یمن لذا عربستان منفورترین رژیم بعد از رژیم صهیونیستی در منطقه تلقی می‌شود.
اما عربستان سعودی از همه ابزارهای مالی، رسانه‌ای و سیاسی برای بهبود وضعیت خود و ارائه یک چهره مطلوب از این رژیم جنایتکار به افکار عمومی تلاش می‌کند و قبل از برگزاری انتخابات در مجمع عمومی سازمان ملل با پرداخت میلیاردها دلار رشوه به برخی کشورهای کوچک و ضعیف عضو مجمع عمومی سازمان ملل به عنوان عضو شورای حقوق بشر انتخاب شد.
انتخاب عربستان به عنوان عضو شورای حقوق بشر افکار عمومی را تحت تاثیر قرار داد و به همه ثابت شد که سازمان ملل جای چانه‌زنی سیاسی است و حقوق انسان‌ها و مسائل انسانی هیچ جایگاهی در این نهاد بین‌المللی ندارد لذا انتخاب عربستان حادثه فاجعه‌‌آمیز برای این نهاد به شمار می‌رود.
اساسنامه سازمان ملل و شورای حقوق بشر کاملا شفاف است و معمولا کشورهایی با رای اکثریت مجمع عمومی سازمان ملل به عضویت این شورا انتخاب می‌شوند که دارای شرایط حقوق بشر بهتری هستند متاسفانه عربستان درست برعکس این شرایط است یعنی هیچ یک از شرایط لازم را برای عضویت در شورای حقوق بشر ندارد اما دلارهای عربستان باعث شد که این رژیم به عنوان عضو شورای حقوق بشر انتخاب شود و حتی روسیه که وضع بسیار بهتری نسبت به عربستان در حوزه حقوق بشر دارد انتخاب نشود. این امر نشانگر آن است که مجمع عمومی به جایی برای چانه‌زنی‌های سیاسی و مالی تبدیل شده و انتخاب عربستان حقوق بشر را دچار تزلزل کرده و حتی سازمان ملل را نیز زیر سوال برده است.
در هر حال عربستان سعودی یکی از منفورترین رژیم‌های جهان به لحاظ حقوق بشر است و حتی زنان در این کشور از کوچکترین حقوق انسانی و اجتماعی برخوردار نیستند و حق رانندگی و مشارکت اجتماعی ندارند. رژیم وهابی عربستان فاقد قانون اساسی است و بعد از رژیم صهیونیستی دومین رژیمی است که قانون اساسی ندارد لذا رژیم آل‌سعود به عنوان یک نظام امروزی تلقی نمی‌شود بلکه به عنوان یک رژیم دیکتاتوری قبیله‌ای به حساب می‌آید و به همین دلیل رژیم عربستان حتی از دادن حق مشروع شهروندی برای 5 میلیون شیعه عربستانی خودداری می‌کند یعنی الان 5 میلیون شیعه عربستانی به دلیل گرایش مذهبی خاص از ابتدایی‌ترین حقوق بشر در عربستان محروم هستند.
شورای حقوق بشر 47 عضو دارد که بین 5 قاره تقسیم شده و هر قاره‌ای سهم خود را دارد که در هر قاره حدود 9 تا 10 کشور می‌توانند سهم داشته باشند و انتخاب شوند. لذا با توجه به نفوذ مالی عربستان و همچنین به دلیل همگرایی و نزدیکی این کشور با لابی صهیونیست در آمریکا توانست رای لازم را در مجمع عمومی کسب کند. معمولا برای عضویت در شورای حقوق بشر رای اکثریت مجمع عمومی سازمان ملل شرط است یعنی کشوری که در مجمع عمومی که 193 عضو دارد بیشترین رای را بیاورد انتخاب می‌شود و عربستان قبل از آن با پرداخت پول به برخی کشورهای فقیر عضو مجمع عمومی سازمان ملل رای لازم را برای عضویت در شورا به دست آورد.
خود سازمان ملل با این انتخاب و شورای حقوق بشر با پذیرش عربستان باعث سقوط جایگاه خود شدند و هیچگونه اعتبار و حیثیتی برای این شورا باقی نمانده و این به یک کاریکاتور سیاسی تبدیل شده است.
*کارشناس مسائل خاورمیانه
کد مطلب: 62817
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *