۱
جمعه ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۲۳

در باب اقدام متقابل درباره آمریکا

حمیدرضا شکوهی
مسابقات جام جهانی کشتی قرار است روزهای ۲۸ و ۲۹ بهمن ماه جاری در شهر کرمانشاه برگزار شود و آمریکا هم قرار بود یکی از شرکت کنندگان در این مسابقات باشد.
در باب اقدام متقابل درباره آمریکا
مسابقات جام جهانی کشتی قرار است روزهای ۲۸ و ۲۹ بهمن ماه جاری در شهر کرمانشاه برگزار شود و آمریکا هم قرار بود یکی از شرکت کنندگان در این مسابقات باشد. در پی دستور تبعیض آمیز دونالد ترامپ رییس جمهور جدید آمریکا مبنی بر ممنوعیت ورود اتباع 7 کشور از جمله ایران به آمریکا که انتقادهای فراوانی را در آمریکا و سایر کشورهای جهان برانگیخته است، برخی در داخل ایران خواستار برخورد متقابل با این دستور ترامپ و جلوگیری از صدور ویزا برای اتباع آمریکایی شدند و نخستین هدف نیز، اعضای تیم کشتی آمریکا بودند که قصد سفر به ایران را دارند. وزارت امور خارجه ایران در هفته ای که گذشت با صدور اطلاعیه ای ، از تشکیل کمیته ای با مشارکت دستگاههای ذیربط برای بررسی موضوع سفر تیم کشتی آزاد آمریکا به ایران خبر داده بود. سرانجام روز جمعه سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان از مخالفت وزارت امور خارجه با سفر تیم کشتی آزاد آمریکا برای شرکت در رقابت های جام جهانی کشتی در ایران خبر داد. اما آیا نمی شد تصمیم دیگری اتخاذ کرد؟
در این مورد دو نکته را می توان مورد توجه قرار داد. نخست اینکه برخورد متقابل ایران با آمریکا و عدم صدور ویزا برای کشتی گیران آمریکایی و هیات همراه، اگرچه برخوردی از سر قدرت است، اما وقتی بازتاب جهانی بیشتری پیدا می کرد که ایران از موضع اقتدار، با صدور ویزا برای آمریکایی ها نشان می داد که برخورد اشتباه آمریکا را با برخوردی مشابه پاسخ نمی دهد. این نه تنها با رسم میهمان نوازی ایرانیان منطبق است، بلکه با بزرگنمایی زشتی رفتار و تصمیم ترامپ، اثر به مراتب بیشتری بر روی افکار عمومی جهان و حتی افکار عمومی آمریکایی ها می توانست داشته باشد.
دوم اینکه این اقدام، در عرصه ورزش که عرصه ای غیردولتی و مردمی است، می توانست پاسخی برای رفتار مردم آمریکا در مخالفت با تصمیم ترامپ باشد. از زمانی که دستور ترامپ صادر شد، جمعی از مردم آمریکا با تظاهرات در شهرهای مختلف، و حتی تجمع در برخی فرودگاهها با این دستور ترامپ مخالفت کردند. حتی تصاویری منتشر شد که پرچم ایران یا شعارهایی به نفع ایران در دست تظاهرکنندگان غیرایرانی در آمریکا بود. موافقت ایران با صدور ویزا برای ورزشکاران آمریکایی، می توانست اقدامی غیردولتی در حوزه ورزش برای اثبات حسن نیت ایران و موضعی از سر اقتدار باشد که بازتابی مثبت به سود ایران در عرصه بین المللی پیدا کند.
قطعا مسوولان امر بر مبنای مصلحت هایی تصمیم به مخالفت با ورود تیم کشتی آمریکا به ایران گرفته اند و شاید مسایلی هم وجود داشته باشد که ما از آنها اطلاع دقیقی نداشته باشیم. اما در شرایطی که دنیا در مقابل ترامپ و مواضع عجیب و غیرمنطقی او قرار دارد، به نظر می رسد اگر با ورود کشتی گیران آمریکایی به ایران موافقت می شد، تاثیر روانی و تبلیغاتی به مراتب بیشتری به سود ایران و به ضرر ترامپ و هیات حاکمه آمریکا داشت.
کد مطلب: 66359
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *