کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سخنی با منتخبین مردم در پنجمین دوره شوراها

کرم محمدی

1 شهريور 1396 ساعت 10:53

اسلام دینی کامل و جامع است که به تمام زوایای زندگی فردی و اجتماعی بشر توجه کرده و در این میان برای تمام مسائل مملکتی و اجتماعی به تبادل اطلاعات، همفکری و مشورت تاکید فراوانی دارد زیرا که زمانی تصمیم‌گیری‌ها دقیق، صحیح و کارآمد خواهند بود که با استفاده از خرد جمعی و بهره گیری از افراد هوشمند، عاقل، خیرخواه، باتجربه و امین حاصل گردند.


اسلام دینی کامل و جامع است که به تمام زوایای زندگی فردی و اجتماعی بشر توجه کرده و در این میان برای تمام مسائل مملکتی و اجتماعی به تبادل اطلاعات، همفکری و مشورت تاکید فراوانی دارد زیرا که زمانی تصمیم‌گیری‌ها دقیق، صحیح و کارآمد خواهند بود که با استفاده از خرد جمعی و بهره گیری از افراد هوشمند، عاقل، خیرخواه، باتجربه و امین حاصل گردند.
مشورت، آثار و دستاوردهای ارزشمندی را به دنبال دارد و از آن به عنوان کلید موفقیت زندگی فردی و اجتماعی یاد می‌شود و حتی اگر نتوان گفت که مشورت مهمترین نقش را در پیشرفت جامعه دارد، دست کم می‌تواند با بهره گیری از شعاع فکر و اندیشه دیگران، یکی از بهترین نقش‌ها را ایفا کند.
در اهمیت مشورت همین بس که پیامبر ختمی مرتبت با وجود اتصال و بهره‌گیری از منبع وحی الهی، برای اداره جامعه و پیشبرد اهداف اسلامی به مشورت می‌پرداختند.
قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با اعتقاد به اهمیت مشورت در جامعه و در اجرای دستور قرآن کریم، اصولی را به امر شوراها اختصاص داده که در آنها به صراحت به موضوع شوراها پرداخته است.
یکی از بهترین ثمرات انقلاب اسلامی ایران، شکل گیری شوراهای اسلامی شهر و روستا است که توسط رای مردم تعیین می‌شوند و  یکی از مظاهر دموکراسی و حاکمیت مردم به شمار می‌روند تا مردم با مشارکت در تمام سطوح جامعه، در اداره امور سهیم شوند و نسبت به آن احساس شخصیت و مسئولیت کنند و زمینه مساعدی برای گفت و گو و تبادل نظر در سطح محلی و ملی، برای همه افراد و گروه‌ها فراهم شود. شوراهای شهری و روستایی تبلور حضور دیدگاه‌های مختلف مردم در برنامه‌ریزی‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و دیگر ابعاد زندگی اجتماعی هستند و پرواضح است که در پشت درهای بسته و بدون تعامل و تفاهم، کارگزاران ملت قادر نخواهند بود از نیازها و خواسته‌های مردم آگاهی یابند و در جهت رفع آنها با راه حل‌های مناسب و سازنده، تلاش کنند. مشارکت مردم در تدوین، اجرا و ارزیابی عملکرد مدیریت شهری و روستایی اثر بلاانکاری دارد و در این میان، شوراهای اسلامی می‌توانند موجبات فرصت گسترش نهادهای غیردولتی، افزایش مشارکت مردم در اداره امور خود در سطوح محلی و منطقه ای و پاسخگو بودن نهاد مدیریت شهری و روستایی را فراهم آورند.
طبق قانون اساسی، شورای اسلامی نهادی اجتماعی است و هر چه اعضای شورا هماهنگ تر و منسجم تر عمل کرده و از اختلاف نظرهای شخصی فاصله بگیرند و تعامل و هم افزایی بیشتری با بدنه دولت داشته باشد، بی شک کارایی مطلوب‌تری خواهند داشت و  می‌توانند نقش موثرتری در خدمت به مردم ایفا کنند.
باید این واقعیت را پذیرفت اختلاف سلایق امری طبیعی است و موجب توسعه می‌شود به شرطی که برآیند آن ایده‌ای وسیع و همه جانبه باشد، اما هنگامی که این اختلافات رنگ ستیز، عناد و در نتیجه تکروی  به خود بگیرد جز درجا زدن و پسرفت کردن چیز دیگری عاید نخواهد شد و متضرر این اختلافات، مردم خواهند بود و لازم است تا شوراهای اسلامی همواره با پرهیز از این گونه اختلافات، رفاه مردم و توسعه جامعه را مد نظر قرار دهند. اینک همزمان با آغاز به کار دوره پنجم شوراهای اسلامی انتظار می‌رود تا منتخبین مردم اولویت‌هایی که در صدر نیازها و مشکلات شهروندان قرار دارد را شناسایی و برنامه ریزی‌ها را با توجه به این اولویت‌ها صورت دهند و ضمن همكاري با مسئولان اجرايي، نهادها و سازمانهاي مملكتي، در جهت پیشبرد برنامه‌های دولت برخاسته از اراده مردم با تکیه بر تدبیر، اخلاق و عقلانیت تلاش کنند تا بتوان به هدف مطلوب که همان خدمت رسانی شایسته به مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی است دست یافت.
خوشبختانه شاهد راه یافتن مردان و زنان فهیم و کارآزموده در زمینه اجرایی به عنوان منتخبین مردم در کلان شهرها به ویژه در شهر تهران به عنوان پایتخت ایران اسلامی هستیم که منتخبین آن را بزرگ مردان و زنانی تشکیل می‌دهند که هر کدام در عرصه‌های مختلف اجرایی، امتحان پس داده و دلسوز واقعی مردم بوده و هستند.
امیدوارم با تدبیر و عقلانیت، شاهد کاشته شدن بذر امید و شکوفه زدن درخت عقلانیت در کلان شهر تهران باشیم که میوه خوش آن، آسایش و رفاه مردم است و به طور حتم با وجود شهرداری عالم، آگاه، پخته، انقلابی و بزرگ مردی که نامش برای جامعه بزرگ فرهنگی کشور آرامش بخش و اطمینان آور است، این مهم صورت خواهد گرفت و ان شاءالله با حمایت مردان و زنان فرهیخته منتخب شورا و ریاست آن که یادگار امیرِ کبیر ایران اسلامی مرحوم آیت الله‌هاشمی رفسنجانی است، شاهد فرا رسیدن روزهای خوب برای ایران سرفراز باشیم.


کد مطلب: 73612

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/note/73612/سخنی-منتخبین-مردم-پنجمین-دوره-شوراها

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir