۰
سه شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۰
پاتک دوباره توتال به تهدیدات ضدایرانی ترامپ:

به قرارداد امضاء شده با ایران پایبندیم

به موعدی که ترامپ باید در مورد خروج یا ماندن آمریکا در برجام تصمیم‌گیری کند تنها 12 روز باقی مانده و مدیرعامل توتال، با نادیده گرفتن تهدیدات ترامپ، گفته است که این شرکت فرانسوی خود را به مفاد قرارداد امضاء شده برای توسعه بخشی از میدان گازی پارس جنوبی متعهد می‌بیند. این نخستین بار نیست که توتال، سخنان ایران‌هراسانه دونالد ترامپ را نادیده می‌گیرد.
به قرارداد امضاء شده با ایران پایبندیم
به موعدی که ترامپ باید در مورد خروج یا ماندن آمریکا در برجام تصمیم‌گیری کند تنها 12 روز باقی مانده و مدیرعامل توتال، با نادیده گرفتن تهدیدات ترامپ، گفته است که این شرکت فرانسوی خود را به مفاد قرارداد امضاء شده برای توسعه بخشی از میدان گازی پارس جنوبی متعهد می‌بیند. این نخستین بار نیست که توتال، سخنان ایران‌هراسانه دونالد ترامپ را نادیده می‌گیرد.
به گزارش مردم‌سالاری آنلاین، پاتریک پویانه مدیرعامل توتال در یک سخنرانی در واشنگتن گفته است که از همان زمان انعقاد قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی با ایران می‌دانسته که «راه پُر دست‌اندازی» در پیش دارد و علی‌رغم این فضا، توتال خود را به اجرای قرارداد متعهد می‌داند.
تنها 12 روز به موعدی که ترامپ باید در مورد اعلام پایبندی یا عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای تصمیم‌گیری کند، باقی مانده است. در صورتی که در 15 اکتبر، ترامپ پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را به کنگره آمریکا اعلام نکند، کنگره باید ظرف مدت 60 روز در مورد بازگشت مجدد تحریم‌های تعلیق شده تصمیم‌گیری کند. عملی شدن چنین حرکتی از سوی ترامپ، عملاً به معنای خروج آمریکا از برجام خواهد بود.
با این حال، مدیرعامل توتال منتظر تصمیم ترامپ نمانده و اعلام کرده که این غول نفتی اروپایی به قرارداد امضاء شده با ایران پایبند است.
قرارداد 4.8 میلیارد دلاری امضاء شده بین ایران و توتال، بزرگ‌ترین قرارداد نفتی امضاءشده بین ایران و یک شرکت خارجی در بیش از یک دهه گذشته است.
این نخستین بار نیست که توتال، تهدیدات ترامپ علیه ایران را نادیده می‌گیرد. قرارداد ایران و کنسرسیومی به رهبری توتال برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی، در ماه ژوئیه تنها 2 هفته پیش از آن امضاء شد که ترامپ برای دومین بار در زمان ریاست جمهوری‌اش، پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را اعلام کند. در آن زمان، ترامپ سعی کرده بود در مورد تصمیم‌گیری‌اش در مورد خروج یا ماندن در برجام، ابهام ایجاد کند؛ اما توتال با امضای این قرارداد، این سیگنال را به کاخ سفید فرستاد که برای تصمیم‌گیری در مورد سرمایه‌گذاری در ایران، منتظر تصمیم ترامپ نمی‌ماند.
حالا هم سخنان پاتریک پویانه حاوی ارسال سیگنال مشابهی به رئیس جمهور آمریکا است. در واقع، وی بار دیگر برای رئیس جمهور آمریکا روشن ساخته که قرارداد امضاء شده با ایران در ماه ژوئیه، یک شوخی نبوده و توتال مصر است است تا در صنعت نفت و گاز ایران سرمایه‌گذاری کند.
پاتریک پویانه ضمن اعلام پایبندی توتال به قرارداد امضاء شده، صراحتاً گفته است: «ما زمانی که این قرارداد [قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی] را امضا کردیم می‌دانستیم که جاده آسانی پیش رو نداریم... اما من ترجیح می‌دهم مشکلی برای حل کردن و فرصتی در اختیار داشته باشم، به جای اینکه هیچ قراردادی امضاء نکنیم و فرصتی نداشته باشیم».
پویانه در اظهارات خود با لحنی دیپلماتیک این سیگنال‌ را به کاخ سفید فرستاده است که شرکت‌های خصوصی بین‌المللی از سیاست‌های تحریمی آمریکا خسته شده‌اند. وی گفته است: «من هیچ دستوری از دولت فرانسه نمی‌گیرم. من هیچ دستوری از دولت آمریکا نمی‌گیرم... من به این واقعیت احترام می گذارم که هر کشوری می‌تواند سیاست خارجی خودش را داشته باشد و طبیعتاً ما این سیاست‌ها را مد نظر قرار می‌دهیم».
اروپایی‌ها بارها استدلال کرده‌اند که دولت آمریکا نمی‌تواند قوانینی تحریمی علیه سایر کشورها وضع کند که اثرات «فراسرزمینی» داشته باشد و موجب شود تا شرکت‌های اروپایی به خاطر تجارت با کشورهای مورد تحریم قرار گرفته از طرف آمریکا، توسط خزانه‌داری آمریکا تنبیه و جریمه شوند.
توتال نخستین شرکت اروپایی است که صراحتاً با رفتار خود نشان داده است که اعتنایی به سیاست‌های ضدایرانی و ضدبرجامی ترامپ ندارد. به جز توتال، چند شرکت نفتی بزرگ اروپایی نظیر شرکت هلندی-انگلیسی رویال داچ شل و شرکت ایتالیایی انی نیز تفاهم‌نامه‌هایی چند میلیارد دلاری با ایران امضاء کرده‌اند که هنوز به قرارداد نهایی ختم نشده است.
توتال در دهه 70 شمسی نیز که آمریکا با قانون داماتو (قانون تحریم ایران و لیبی) می‌خواست مانع سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز ایران شود، نخستین شرکت غربی بود که با نادیده گرفتن قوانین تحریمی آمریکا در صنعت نفت و گاز ایران سرمایه‌گذاری کرد. ریسک‌پذیری توتال در آن زمان باعث شد تا پس از این شرکت فرانسوی، تعداد زیادی از شرکت‌های اروپایی در صنعت نفت و گاز ایران حضور یابند و بدین ترتیب عملاً قانون داماتو به قانونی بی‌اثر تبدیل شد.
حالا به نظر می‌رسد پس از بیش از دو دهه، تاریخ عیناً در حال تکرار شدن است و اروپایی‌ها با میدان‌داری فرانسوی‌ها در حال قد علم کردن در برابر سیاست‌های ضدایرانی واشنگتن هستند.
 
کد مطلب: 74582
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *