کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جزئیات «فوت و فن معامله و مذاکره» از نظر ترامپ

ترامپ از تیم خود می‌خواهد بگویند او دیوانه است

15 مهر 1396 ساعت 15:25

دونالد ترامپ، چگونه مذاکره را به تیم اقتصادی و امنیتی خود آموزش می‌دهد و از نظر او «هنر معامله» که اعضای ارشد کابینه وی باید آن را یاد بگیرند، چیست؟ پاسخ ساده است! وی از اعضای تیم خود می‌خواهد تا در مذاکره و معامله با سایر کشورها، بگویند «ترامپ دیوانه است و ممکن است دست به هر کاری بزند». در این یادداشت، جزئیات بیشتری از این «هنر معامله» ترامپ را شرح می‌دهیم.


دونالد ترامپ، چگونه مذاکره را به تیم اقتصادی و امنیتی خود آموزش می‌دهد و از نظر او «هنر معامله» که اعضای ارشد کابینه وی باید آن را یاد بگیرند، چیست؟ پاسخ ساده است! وی از اعضای تیم خود می‌خواهد تا در مذاکره و معامله با سایر کشورها، بگویند «ترامپ دیوانه است و ممکن است دست به هر کاری بزند». در این یادداشت، جزئیات بیشتری از این «هنر معامله» ترامپ را شرح می‌دهیم.
به گزارش مردم‌سالاری آنلاین، پایگاه اینترنتی «اکسیوس» مقاله مهمی در مورد استراتژی مذاکراتی-معاملاتی ترامپ به قلم «جاناتان سوان» منتشر کرده است که اندیشکده بروکینگز نیز این مقاله را بنا اهمیت آن بازنشر کرده است. در این مقاله شیوه هدایت مذاکرات حساس توسط ترامپ به خوبی تبیین شده است.
«جاناتان سوان» به نقل از منابع آگاه جزئیاتی از یک جلسه مهم ترامپ با برخی از اعضای کابینه‌اش را فاش می‌سازد. در این جلسه قرار بوده در این مورد تصمیم‌گیری شود که آیا آمریکا باید از پیمان تجارت آزاد با کره جنوبی خارج شود یا خیر. در این جلسه وزیر دفاع، وزیر امور خارجه و وزیر کشاورزی دولت ترامپ و همچنین نماینده تجاری آمریکا (مذاکره‌کننده ارشد تجاری این کشور) حضور داشته‌اند. ترامپ مدت‌هاست که تهدید می‌کند پیمان تجاری آمریکا با کره جنوبی به ضرر آمریکا است و اگر در مذاکره مجدد بر سر این پیمان، ترامپ به خواسته‌هایش نرسد از آن خارج خواهد شد.
در این جلسه ترامپ به «روبرت لایتیزر» مذاکره‌کننده ارشد تجاری آمریکا می‌گوید: «شما 30 روز فرصت دارید و اگر در این 30 روز نتوانستید امتیازات لازم را از کره جنوبی بگیرید، من از این پیمان خارج می‌شوم.»
لایتیزر جواب می‌دهد: «بسیار خُب؛ من به کره‌ای‌ها خواهم گفت که آن‌ها 30 روز فرصت دارند».
ترامپ سریعاً میان حرف او می‌پرد و می‌گوید: «نه، نه، نه! این شیوه‌ای نیست که شما باید مذاکره کنید. شما به آن‌ها نگویید که 30 روز فرصت دارید. بگویید این مرد چنان دیوانه‌ای است که ممکن است هر آن از پیمان تجاری با شما خارج شود!»
این شیوه‌ای از مذاکره است که ترامپ آن را به مذاکره‌کننده ارشد تجاری آمریکا می‌آموزد. این هنر معامله از دید ترامپ است. رئیس‌جمهور آمریکا باید توسط مذاکره‌کنندگان آمریکایی همچون یک دیوانه به تصویر کشیده شود تا سایر کشورها در برابر تیم ترامپ تسلیم شده و امتیازات موردنظر را به طرف آمریکایی واگذار کنند.
ممکن است بسیاری در دنیا با این تاکتیک و شیوه گمان کنند که رئیس‌جمهور آمریکا، یک دیوانه است. اما خود ترامپ، چنین تصوری از خود را یک «دارایی» می‌پندارد. او بر این نظر است که این تصویر برای وی ارزشمند است و وی با این تاکتیک می‌تواند امتیازات بیشتری از رقبا بگیرد.
جاناتان سوان در مقاله خود می‌گوید: دستیاران ارشد رئیس جمهور آمریکا بر این نظرند که استراتژی مذاکراتی وی، مکزیک و کانادا را مجبور ساخته تا مذاکره مجدد در مورد پیمان تجاری آمریکای شمالی (نفتا) را بپذیرند؛ چین را مجبور کرده تا بیش از هر زمان دیگر بر کره شمالی فشار بیاورد؛ و متحدان آمریکا در ناتو را مجبور ساخته تا مخارج نظامی خود را افزایش دهند.
البته در مورد این که این استراتژی ترامپ چه دستاوردهایی داشته است، اختلاف‌نظر وجود دارد. اما قطعاً نباید شکی باقی مانده باشد که استراتژی مذاکراتی-معاملاتی ترامپ، همین استراتژی «مرد دیوانه» است. ترامپ مرتباً اظهارتی به کار می‌برد تا در افکار عمومی ابهام ایجاد کند؛ وی سایر کشورها را مرتباً تهدید می‌کند و از تکرار تهدیدات خود ابایی ندارد. ترامپ با این شیوه می‌خواهد توازن قوا را در میز مذاکرات بر هم بزند تا آمریکا در مذاکره با سایر طرف‌ها دست بالاتری داشته باشد.
گرچه ممکن است در مواردی نظیر مذاکره مجدد بر سر پیمان تجاری آمریکای شمالی، استراتژی «مرد دیوانه» ترامپ تا حدی جواب داده باشد؛ اما واضح است که این استراتژی تنها به صورت مقطعی و در کوتاه‌مدت کارآیی نسبی و محدود خواهد داشت و پس از آن که مشخص شود ترامپ گزینه‌های محدودی دارد، دیگر کسی تهدیدات‌اش را جدی نخواهد گرفت.
ترامپ خیلی زود برای این که اثبات کند در تهدیدات خود جدی است از پیمان تجاری ترانس پاسیفیک (که میراث اوباما بود) و همچنین معاهده آب و هوایی پاریس خارج شد. با این حال، وی نتوانست تهدیدات خود نسبت به ناتو را عملی کند و در مذاکره مجدد بر سر پیمان تجاری آمریکای شمالی هم، آمریکا هنوز نتوانسته امتیازات ملموسی از کانادا و مکزیک کسب کند. برای این که مشخص شود ترامپ تا کجا و تا چه مقطعی می‌خواهد از استراتژی «مرد دیوانه» استفاده کند، زمان باید بگذرد تا بتوانیم قضاوت دقیق‌تری داشته باشیم.
 


کد مطلب: 74705

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/note/74705/ترامپ-تیم-خود-می-خواهد-بگویند-او-دیوانه

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir