۰
چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۰۴

برجام و تنهایی آمریکا

کرم محمدی
دونالد ترامپ در دوران تبلیغات ریاست جمهوری بارها توافقنامه برجام را زیر سوال برده بود وحتی تهدید می کرد که آنرا پاره خواهد کرد.در همان زمان مقام معظم رهبری در پاسخ به این تهدیدها ؛ به صراحت بیان فرمودکه : اگر برخی طرف ها برجام را پاره کنند ما آنرا آتش خواهیم زد.
برجام و تنهایی آمریکا
دونالد ترامپ در دوران تبلیغات ریاست جمهوری بارها توافقنامه برجام را زیر سوال برده بود وحتی تهدید می کرد که آنرا پاره خواهد کرد.در همان زمان مقام معظم رهبری در پاسخ به این تهدیدها ؛ به صراحت بیان فرمودکه : اگر برخی طرف ها برجام را پاره کنند ما آنرا آتش خواهیم زد.
تندروی های ترامپ وبرخی از اعضای تیم وی در مدت چند ماه بعد از روی کار آمدن دولت جدید این کشور ادامه یافت تا اینکه طی یکماه اخیر این رجز خوانی ها شیب تندتری به خود گرفت و ترامپ وعده داد که در آینده ای نزدیک خبر خروج از برجام وتروریست قلمداد کردن سپاه پاسداران را اعلام خواهد کرد.
سرانجام دونالد ترامپ رئیس جمهورآمریکا در یک برنامه زنده تلویزیونی مواضع خود را در باره استراتژی جدید این کشور درقبال جمهوری اسلامی ایران اعلام نمود.در این سخنرانی اگر چه او با بکار بردن کلماتی که نه تنها زیبنده یک رئیس جمهور نیست بلکه بی ادبی و بی نزاکتی در آن موج می زد مردم ایران را تروریست؛  خلیج تاریخی فارس را با  نام جعلی تلفظ نمود ؛ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را حامی تروریسم و نظام جمهوری اسلامی ایران را دیکتاتور نام نهاد.
تامل در سخنان ومواضع ترامپ نشان می دهد که او از دو موضعی که لابی صهیونیستی  مدتها روی آن مانور داده بودند یعنی خروج  از برجام و تروریست اعلام نمودن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آشکارا عقب نشینی کرده است.سخنان دونالد ترامپ در همان دقایق ابتدایی با موجی از مخالفت در دو عرصه بین المللی و داخلی مواجه گردید.
دولت های اروپایی بلافاصله به این موضوع واکنش نشان داده و رییس جمهور فرانسه؛ صدراعظم آلمان ونخست وزیر انکلیس بعنوان سه دولت مهم ومحوری اروپایی طی بیانیه ای مشترک ضمن رد ادعاهای رئیس جمهور در قبال برجام؛ پایبندی خود را به آن اعلام کردند.مقامات روسیه وچین نیز چنین موضعی اتخاذ کردند.
مخالفت با محورهای مختلف اعلام شده توسط دونالد ترامپ فقط به خارج از مرزهای این کشور محدود نگردید وعلاوه بر مقامات واعضای ارشد حزب دمکرات آمریکا که با بدترین القاب با این موضع گیری به مخالفت برخواسته وآنرا منزوی کننده آمریکا در عرصه بین المللی قلمداد کردند؛ تعدادی از اعضای برجسته حزب جمهوری خواه نیز مخالفت خود را نسبت به مواضع دونالد ترامپ که هم حزبی آنهاست بیان نمودند.
دکتر حسن روحانی نیز دقایقی بعد از بیان مواضع رئیس جمهور آمریکا ؛ در سیمای جمهوری اسلامی ایران حاضر و در یک سخنرانی که بصورت زنده پخش گردید ؛ به سیاست جدید رئیس جمهور آمریکا پاسخ داد.کارشناسان سیاسی داخلی وخارجی به همان میزان که مطالب دونالد ترامپ را احساسی؛ منافی قواعد بین المللی؛ توهین آمیز؛ خلاف تاریخ و جغرافیا و.....قلمداد کردند ؛ واکنش حسن روحانی را  قاطع ؛ توام با منطق وعقلانیت؛ برخوردار از پشتوانه بین المللی و تاریخی اعلام کردند.
این روزها در آمریکا؛ ایران وسایر کشورهای جهان مواضع ترامپ و روحانی مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد. دولت های کوچک ودیکتاتوری عربستان سعودی؛ بحرین وامارات عربی و همچنین رژیم خون آشام تروریست پرور صهیونیستی از مواضع دونالد ترامپ استقبال نموده وآنرا به صراحت بیان کرده اند. در طرف دیگر دولت های بزرگ جهان و افکار عمومی آنها و سناتورها ومقامات اجرایی گذشته وحتی حال آمریکا با ترامپ مخالفت نموده اند.
در جمهوری اسلامی ایران همه جناح های سیاسی به پریشان گویی های رئیس جمهور آمریکا واکنش نشان داده و میتوان گفت بصورت یکپارچه حمایت خود را از فرزندان فداکار و رزمنده ومدافعان حریم استقلال وتمامیت ارضی مملکت یعنی سپاه پاسداران اعلام کرده اند.سخنان ومواضع رئیس جمهور روحانی در پاسخ به رجز خوانی رئیس جمهور آمریکا را پسندیده و آنرا دیدگاه خود می دانند.
آنچه طی چند روز اخیر در عرصه ی داخلی وبین المللی قابل رصد است نشان می دهد که سیاست های دولت تدبیر وامید در موضوع انرژی هسته ای که با هدایت های همیشگی مقام معظم رهبری ؛ درایت و تدابیر راهبردی ریاست محترم جمهوری واتحاد ملت محقق گردید؛ موفق بوده است.برنامه جامع اقدام مشترک یا همان برجام چنان توسط سرداران عرصه دیپلماسی ایران زمین و به ویژه دکتر محمد جواد ظریف طراحی ؛ تدوین و به امضا رسیده است که مخالفت امروز آمریکا با آن ؛ دولت این کشور را در عرصه جهانی تنها ومنزوی کرده است.
آنچه این روزها از اقصی نقاط جهان به گوش می رسد نشان می دهد که شخص دکتر حسن روحانی و کارگزاران سیاست خارجی دولت تدبیر وامید برای رسیدن به توافق با قدرت های جهانی؛ نه تنها " بیکار " نبودند بلکه کاری کرده اند کارستان و برای همیشه در تاریخ ایران وجهان بعنوان اقدامی ماندگار ؛ عقلانی؛ دوراندیشانه و مطابق با منافع ملی مملکت ؛ خواهد درخشید.آنچه در عرصه عمل مشاهده می شود این است که رژیم اشغالگر صهیونیستی و چند شیخ نشین مرتجع حاشیه خلیج فارس و تندروهای انگشت شمار و نژاد پرست در آمریکا به شدت با برجام مخالف هستند.
نتیجه برجام علاوه بر خروج ایران از ذیل بند هفتم  منشور ملل متحد؛ فراهم نمودن منافع اقتصادی؛ زدودن سیاست شیطانی ایران هراسی.......هم اکنون به تنهایی دولت آمریکا در عرصه جهانی در ارتباط با این توافقنامه منجر گردیده است.کار به جایی رسیده است که وزیر امور خارجه آمریکا ساعاتی بعد از سخنرانی دونالد ترامپ و هجمه همه جانبه به این سخنان؛ مجبور گردید تا به صراحت ماندن آمریکا در برجام و عدم تروریست خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را اعلام نماید.
 در عرصه داخلی نیز ملت ایران  پشت سر مقام معظم رهبری و حمایت از رئیس جمهور توانمند وسیاستمدار خویش؛ متحدتر از گذشته برای آبادانی وتوسعه ایران همیشه سرافراز حرکت می کند.در این بین تمامی جناح ها وقوای کشور کشور باید از هرگونه حرکت و اقدامی که موجب تفرقه در صفوف داخلی می شود؛ پرهیز نمایند.اینک که همگرایی ملی پر رنگ تر شده است؛ جا دارد تا هر کسی به اندازه وسع و توانش در راستای تعمیق این مهم تلاش  نماید.
 
کد مطلب: 75436
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *