۰
شنبه ۶ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۹

وقتی اقلیت دینی در مجلس برای مساجد مسلمین قانون تصویب میکند

علیرضا رحیمی*
موضوع لغو عضویت اقای سپنتا نیکنام در شورای اسلامی شهر یزد محل مناقشه جدی حقوقی - فقهی قرار گرفته و می رود که رنگ سیاسی نیز بخود بگیرد اگرچه اساسا نباید سیاسی باشد.
وقتی اقلیت دینی در مجلس برای مساجد مسلمین قانون تصویب میکند
موضوع لغو عضویت اقای سپنتا نیکنام در شورای اسلامی شهر یزد محل مناقشه جدی حقوقی - فقهی قرار گرفته و می رود که رنگ سیاسی نیز بخود بگیرد اگرچه اساسا نباید سیاسی باشد.
در یادداشت قبلی خود دراین خصوص استدلال و تاکید داشتم که وقتی نمایندگان اقلیتهای دینی در امر قانونگذاری در کشور (بلاد مسلمین) مشارکت موثر و تعیین کننده دارند و این مصوبات بطور عادی توسط شورای نگهبان بررسی و (بنوعی) تنفیذ میشود و از حیث مداخله اقلیت دینی در تصمیم گیری برای مسلمین طی چهار دهه قانونگذاری مورد ایراد و جرح فقهای شورای نگهبان قرار نگرفته است بطریق اولی مشارکت اقلیت دینی در شئون شهری نیز نمیتواند محلی از اشکال داشته باشد.
در شورای یازده نفره شهر یزد یک نفر غیر مسلمان در حال تعلیق عضویت توسط مراجع رسمی قضایی و حاکمیتی است با این استدلال که سلطه بر مسلمین روا نیست.
در دفاع از این تصمیم قابل خدشه عنوان می شود که ممکن است یک رای هم در مواردی تعیین کننده در تصمیمات باشد.
مصادیق این استدلال بطور مکرر و گسترده در مجلس شورای اسلامی هم جاری است که یک رای در مقاطع مهم تعیین کننده بوده است اما برای پیشگیری از عدم سلطه غیر مسلمان بر شئون مسلمین در فرض ادعایی همه نمایندگان اقلیت برابر نص قانون اساسی  قانونگذاری کرده اند و هیچیک از فقهای محترم شورای نگهبان هم در هیچ دوره ای متعرض مشروعیت حضور و عضویت آنها در مجلس شورای اسلامی نشده اند.
در مجلس دهم مصوبات زیر با رای اقلیتهای دینی در مجلس و تایید شورای نگهبان تبدیل به قانون شده اند:
🔹 معافیت مساجد از هزینه انشعاب آب و برق و گاز و برق مصرفی
🔹 معافیت مساجد از عوارض شهرداری و پروانه ساخت
🔹 کتابت رسم الخط قران مجید
🔹 بودجه سازمان اوقاف و امور خیریه
🔹 بودجه سازمان حج و زیارت
🔹 بودجه کانونهای فرهنگی و دارلقران مساجد (ذیل وزارت ارشاد اسلامی)
🔹 اصلاح قانون شوراهای اسلامی شهر و روستا
اگر مشارکت اقلیتهای دینی در قانونگذاری برای مسلمین در سطح ملی برابر تصریح قانون اساسی مشروع و قانونی  است به طریق اولی در سطح محلی و منطقه ای عضویتشان در شوراهای اسلامی شهر نیز قانونی و مورد حمایت می باشد.
 در انتخابات شوراهای اسلامی دور پنجم که یکماه پس از اعلام نظر شاذ فقهای محترم شورای نگهبان برگزار گردید چهار نفر از اقلیتهای دینی در تهران ثبت نام کردند. در هر دو هیات اجرایی و نظارت صلاحیتشان مورد رسیدگی و بدون مخالف تایید گردید و اعتراضی هم تا کنون از سوی هیچ مرجعی دریافت نکرده ایم.
اگر عضویت اقلیتهای دینی در شوراهای اسلامی نامشروع است اساسا در مرحله کاندیداتوری نیز باید مورد توجه باشد تا شائبه سیاسی بودن تعلیق عضویت مطرح نشود.
با برخورد دوگانه مراجع ذیربط در مرحله نامزدی اقلیتها برای رقابت انتخاباتی و مرحله عضویت انها در شوراهای اسلامی شائبه سیاسی بودن تصمیمات در افکار عمومی تقویت میشود.
با ورود سران قوا به موضوع امید به حل آن بیشتر شده است و دکتر لاریجانی دراین خصوص پیشقدم شده اند  اما گویا قرار است همه استدلالهای حقوقی و فقهی در مقابل تصمیم گرفته شده مسموع نباشد.
*نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی
 
کد مطلب: 75920
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *