۰
دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۱۶

اولیگارشی بن سلمان با نظم ترامپیسم

علی ودایع
خاندان سعودی از درد به خود می پیچد ، عالی رتبه ترین شاهزادگان عربستان به بند کشیده شده اند. جنگ قدرت در میان فرزندان و نوادگان عبدالعزیز تا پیش از این محدود به کاخ های پر زرق و برق ریاض بود اما حالا بن سلمان همه معادلات را برهم زده است.
اولیگارشی بن سلمان با نظم ترامپیسم
خاندان سعودی از درد به خود می پیچد ، عالی رتبه ترین شاهزادگان عربستان به بند کشیده شده اند. جنگ قدرت در میان فرزندان و نوادگان عبدالعزیز تا پیش از این محدود به کاخ های پر زرق و برق ریاض بود اما حالا بن سلمان همه معادلات را برهم زده است. ولیعهد سعودی که از سپتامبر سال گذشته و پس از عزل محمدبن نایف همه کاره عربستان شده است تلاش می کند از نظم در بی نظمی استفاده کند. پادشاه آینده سعودی تجارب دیکتاتورهای خاورمیانه را یکجا به کار گرفته است. برخی معتقدند که کودتای نرم بن سلمان منجر به شکل گیری شورش علیه ولیعهد خواهد شد اما قطعا جاردکوشنر،داماد همه کاره کاخ سفید برنامه های متنوعی تدارک دیده است.
حذف شاهزاده های متمول سعودی که عموما از نوادگان بنیان گذار حکومت سعودی هستند در حقیقت مقدمه ای برای ظهور نتایج عبدالعزیز است. محمدبن سلمان تلاش می کند دایره قدرت در حکومت عربستان را به شدت محدود کند تا ثروت و نفوذ در چنگ تنها چند شاهزاده جوان معتمد باشد. شکل گیری اولیگارشی حامی ولادیمیر پوتین در روسیه یا نحوه حذف منتقدان شی جین پینگ در حزب کمونیست چین به بهانه فساد نقشه راهبردی ولیعهد جاه طلب سعودی در حال عملیاتی شدن است. محمد بن سلمان عملا نبض ثروت ، اطلاعات و قدرت را به چنگ گرفته است. بحث آزادی های اجتماعی هم تنها برای بی حسی موضعی در حال تزریق به جامعه عربستان است. دردی که خاندان سعودی تحمل می کند در حقیقت درد زایمان یک دیکتاتوری بی سابقه در یاض است که نوع رفتار رادیکالی عربستان را تحت الشعاع نگرش محمد بن سلمان قرار خواهد داد.
مهم ترین اتفاقی که این روزها عنوان نخست رسانه ها را مصادره کرده ، استعفای اجباری و حصر نخست وزیر لبنان توسط ولیعهد سعودی است. محمد بن سلمان که نمی خواهد کسی متوجه اتفاقات ریاض باشد تلاش می کند برای کاهش هزینه ضمن تشدید جنگ یمن بحران را به لبنان منتقل کند.  ظاهرا عربستان بازنده امروز جنگ قدرت خاورمیانه است اما شاهزاده جاه طلب برای افق 2030 برنامه ریزی کرده است.
 محمد بن سلمان در سیاست خارجی تلاش می کند از الگوی رفتاری دونالدترامپ و تاکتیک مرددیوانه استفاده کند. ریاض به غیر از تهران با عالم و آدم می خواهد معامله کند و در این راه دل روسیه ، چین ، فرانسه ، آلمان و اسرائیل را در کنار آمریکا به چنگ آورده است. خط قرمز واشنگتن اینجاست که اگرچه آنها می خواهند تنش های خاورمیانه در نقطه جوش باقی بماند اما سخنان رکس تیلرسون،وزیرخارجه آمریکا نشان می دهد که آنها نمی خواهند عربستان با ایران وارد جنگ مستقیم شود.
بن سلمان برای حداقل 50 سال پادشاهی عربستان برنامه ریزی کرده اما نکته جالب اینجاست که وی با صدام حسین دارای شباهت های غیرقابل انکاری است. پادشاه آینده سعودی تنها تهدید علیه ایران یا امنیت خاورمیانه نیست و ردپای نگرانی دراین باره را به خوبی در نگاه رجب طیب اردوغان می توان مشاهده کرد. ترکیه متوجه شده است که محمد بن سلمان همان برنامه ای که برای شاهزاده های سعودی اجرا کرد در خاورمیانه و منتقدین عربستان همانند قطر اجرا خواهد کرد. تهران نیازمند بازنویسی دکترین ایران در خاورمیانه است تا ضمن تحکیم بخشی شراکت های قدیمی با تهدیدات جدید عربستان مواجه شود.
  
 
 
 
کد مطلب: 77025
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *