۰
سه شنبه ۵ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۲۹

فرار رو به جلوی قهرمانان سازان رگ سفید

حمیدرضا شکوهی
از روزی که حریق چاه ۱۴۷ میدان رگ سفید - که هنوز دلیلش هم مشخص نشده - آغاز شد، قهرمان سازان وارد عرصه شدند و ادعا کردند خاموش کردن حریق فقط و فقط از یک نفر بر می آید و او هم کسی نیست جز حیدر بهمنی.
فرار رو به جلوی قهرمانان سازان رگ سفید
از روزی که حریق چاه ۱۴۷ میدان رگ سفید - که هنوز دلیلش هم مشخص نشده - آغاز شد، قهرمان سازان وارد عرصه شدند و ادعا کردند خاموش کردن حریق فقط و فقط از یک نفر بر می آید و او هم کسی نیست جز حیدر بهمنی. همین اول بگویم به عنوان فردی آشنا با مدیران نفت، بهمنی را به عنوان یک مدیر باتجربه می شناسم. اما در ماجرای رگ سفید چنان از او بت ساختند و او را قهرمان جلوه دادند که گویی آتش تمام چاههایی که قبل از چاه ۱۴۷ رگ سفید مهار شده، حاصل نبرد یک تنه حاج حیدر بوده و دیگر کسی نقش نداشته است. انگار که بهمنی همچون رستم دستان، به تنهایی به نبرد با تنوره های آتش رفته و همچون ابراهیم، آتش را گلستان کرده و پیروزمندانه بازگشته است.
 
برای این قهرمان سازی، از آمارسازی هم کوتاهی نکردند. چندین ماه فوران گاز از میدان کنگان و ناتوانی در کنترل آن و آتش گرفتنش را نادیده گرفتند تا ادعایشان مبنی بر طولانی تر شدن آتش سوزی رگ سفید نسبت به کنگان، رنگ واقعیت به خود بگیرد که البته تیرشان به سنگ خورد و وقتی کذب ادعایشان آشکار شد ترجیح دادند این آمارسازی ها را مخفی کنند. به این نکته هم توجه نکردند که اگر ادعایشان که حیدر بهمنی چنین است و چنان است درست باشد، این پرسش ایجاد می شود که چرا بهمنی، در طول سه دوره مدیریت جداگانه خود در ملی حفاری نیرویی تربیت نکرده که بتوانند بدون حضورش آتش را مهار کنند؟ البته آنها خودشان می دانستند که نیروهای میدان مهار آتش چاه ۱۴۷ رگ سفید، سالها در ملی حفاری و ... تجربه دارند. اما هدف، فقط قهرمان سازی از یک نفر بود و بس و نمی دانم آقای بهمنی می داند که این قهرمان سازی به ضرر خودش است یا نه.
 
اما حالا که آش خیلی شور شده، برای فریب مخاطب، داستان را برعکس جلوه می دهند. خبرگزاری فارس، امروز در گزارشی، با فرار رو به جلو نفت را متهم و انتقاد کرده که وقتی میلیونها دلار در رگ سفید می سوزد دنبال قهرمان سازی نباشیم! گویا فراموش کرده چه کسانی در این ۲ ماه دنبال قهرمان سازی بودند و چه کسانی از سوختن میلیونها دلار در چاه ۱۴۷ خوشحالی می کردند. خبرگزاری فارس نوشته : عده ای نمی خواهند کتاب های تاریخ صنعت نفت را برای یک بار هم که شده مطالعه کنند و ببینند چه کسانی بودند که برای اولین بار در این حوزه اقتصادی مهم  رو در روی شرکت های بزرگ آمریکایی در مهار چاه کشور کویت حاضر و آنها را بهت زده کردند. بعد هم می نویسد : آیا مهار چاه ۲۴ نفت شهر  به قدری ساده و پیش پا افتاده بود که حال عده ای به راحتی این عملیات را مورد نقد قرار می دهند؟
 
در تک تک جملات این مطلب، به یک قهرمان اشاره می شود و بعد طنز ماجرا اینجاست که در جایگاه مدعی، می گویند قهرمان سازی نکنیم! در ادامه هم می نویسد : متخصصان و جهادگران دیروز همان کسانی هستند که چاه های سرکش تر از رگ سفید را مهار کردند و در این زمان بدون ادعا و هیاهو اخبار رگ سفید را دنبال و برای حضور در منطقه و مشاوره در این خصوص ابراز تمایل کرده اند که پیشتر اسامی آنها در همین خبرگزاری فارس منتشر شد. اما نه اسمی از آنها می آید و نه آنها تمایلی برای ورود به میدان دارند. چرا که برنامه قهرمان سازی آنها آسیب می بیند. یادمان خواهد ماند که در زمانی که نیروهای مهار حریق رگ سفید مشغول نبرد با آتش بودند،  همین خبرگزاری با یک فارغ التحصیل رشته تغذیه که مدیر حراست بوده به عنوان متخصص حفاری گفت و گو می کند و از زبان او می نویسد که آنها که در رگ سفید در حال مهار آتش هستند، آتش منقل را هم از نزدیک ندیده اند! و این اگر تضعیف روحیه مهارکنندگان آتش رگ سفید نیست، پس چیست؟
 
آتش رگ سفید که به خاطر فشار بالای گاز – و نه به خاطر فقدان قهرمان - همچنان ادامه دارد، همین روزها مهار می شود اما روسیاهی به کسانی می ماند که دنبال قهرمان سازی بودند و از هیچ تلاشی برای تضعیف نیروهای حاضر در میدان فروگذار نکردند. قهرمان، نه یک نفر، بلکه همه کسانی هستند که دو ماه است زندگی خود را گذاشته اند تا آتشی را مهار کنند که از آن نانی برای قهرمان سازان گرم شده است.  
 
 
کد مطلب: 79742
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *