۰
شنبه ۹ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۲۹

8 سال ۹ دی و چند سوال

علیرضا رحیمی*
رای روز ۹ دی ۸۸ به مناسبت تجمع مردم در مدیریت فضای پس از انتخابات تعابیر و توصیفات عدیده‌ای مطرح شده است. تلاش‌های زیادی هم برای ماندگار کردن چنین مدیریتی انجام گرفت از جمله درج این روز در تقویم ملی کشور و صرف هزاران ساعت برنامه در تلویزیون و رادیو طی هشت سال گذشته.
8 سال ۹ دی و چند سوال
برای روز ۹ دی ۸۸ به مناسبت تجمع مردم در مدیریت فضای پس از انتخابات تعابیر و توصیفات عدیده‌ای مطرح شده است. تلاش‌های زیادی هم برای ماندگار کردن چنین مدیریتی انجام گرفت از جمله درج این روز در تقویم ملی کشور و صرف هزاران ساعت برنامه در تلویزیون و رادیو طی هشت سال گذشته.  صرفنظر از اینکه مقاطع هشت ساله کشور (دفاع مقدس، سازندگی، اصلاحات، مهرورزی) سوال‌های فراوانی را برای افکار عمومی بجا گذاشته است ، با گذشت هشت سال از ۹ دی ۸۸ سوالهایی قابلیت طرح پیدا کرده که در تحلیلهای ارائه شده از تریبون‌های یک طرفه در طول هشت سال به آن نزدیک نشده‌اند.
 حوادث عاشورای ۸۸ که مستمسک اتهام بزرگ به مردم و اصلاح طلبان شده در روز ششم دی ماه ۸۸ اتفاق افتاد و تجمع مردم برای روز ۹ دی برنامه‌ریزی شد.در دو روز بعد از عاشورا (روزهای ۷ و ۸ دی) مردم کجا بودند و چرا به میدان نیامدند؟ 
صدا وسیما طی ۴۸ ساعت طی روزهای ۷ و ۸ دی، صدها بار از همه شبکه‌ها فراخوان و تبلیغ تجمع را برای ۹ دی  پحش کرد. صدا و سیما حاضر است جدول پخش و ساعت‌های فراخوان مردمی طی روزهای ۷ و ۸ دی برای تجمع در ۹ دی را منتشر کند؟ 
تجمع روز ۹دی ۸۸ چه میزان توانست بر تشدید یا کاهش اختلافهای ناشی از انتخابات تاثیر داشته باشد؟ 
آیا ۹ دی در ۸۸  و گفتمانش در طی سالهای بعد توانسته وحدت ملی را تقویت کند و گسلهای پس از ۸۸ را ترمیم نماید؟
گفتمان‌سازی گسترده و سازمانی برای ۹ دی بدون رفع کدورت‌ها و اختلا‌ف‌های مربوط به انتخابات ۸۸ چه میزان موفقیت داشته است؟
وحدت جامعه و ترمیم اختلافات بطور دستوری و کلیشه‌ای نه شدنی است و نه ماندگار.
شهرداری تهران و شهرداریهای سراسر کشور فهرست میادین و معابر و بوستانها و اماکن عمومی که بطور نمادین به نام ۹ دی شدند را یکجا منتشر کنند.فهرست موسساتی که برای پایداری ۹ دی در تهران و استانها کار سیاسی و فرهنگی می‌کنند و جدول بودجه‌هایی که برای برگزاری همایشهای ویژه ۹دی طی هشت سال توسط دستگاههای دولتی (در دوره دولت دهم)  و نهادهای عمومی صرف شده است اعلام خواهد شد؟ 
با گذشت ۸ سال از ۹ دی ۸۸ زمان آن نرسیده که حتی به یک فقره از اهانتهای آشکار و پنهان رییس‌جمهور قهرمان 9 دی و حرمت شکنی چند باره وی نسبت به مقام رهبری رسیدگی شود؟   
امروز از همه جریانهایی که ۹ دی را در تقویم ملی ثبت کردند حتی یک نفر از رییس جمهور پیروز و قهرمان آنروز دفاع نمی‌کند و از انتخاب خود سربلند نیست. دیدن واقعیت‌ها در تصمیم‌گیری برای گشودن گره‌ها اولین شرط برای برون رفت به سوی وحدت ملی است.
*نماینده مردم تهران در مجلس
کد مطلب: 79829
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *