۰
چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۳۸

وقتی رسانه‌ها خبر خودکشی ما را مخابره کنند

آساره کیانی
اینجا چند نفر توی زندان خودکشی کرده اند. مسئولان هم فکر می‌کنند میزان خودکشی در این مکان کمی‌بیشتر شده و از آن جایی که شاید گمان کنند این هم خودش یک آسیب است، در نامه‌ای با 40 امضاء از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، این مرگ زیاد را تذکر می‌دهند.
وقتی رسانه‌ها خبر خودکشی ما را مخابره کنند
اینجا چند نفر توی زندان خودکشی کرده اند. مسئولان هم فکر می‌کنند میزان خودکشی در این مکان کمی‌بیشتر شده و از آن جایی که شاید گمان کنند این هم خودش یک آسیب است، در نامه‌ای با 40 امضاء از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، این مرگ زیاد را تذکر می‌دهند. خودکشی از اعتراضات سراسری مردم ایران در دی ماه سال‌جاری(با آغازگری شهر مشهد) شروع شد؛ هرچند که پیش از آن هم بود.
چند جوان که در اعتراضات اخیر در شهرهای ایران بازداشت شده بودند هم خودکشی کردند؛ البته گفته شد که آن‌ها  به مواد مخدر و استعمال قرص و... عادت یا به بیانی، اعتیاد داشته اند. این را مقامات مسئول گفتند و البته صادقی(نماینده مجلس) قانع نشد و توضیح داد که طبق اعلام بستگان یکی از بازداشت شدگان، فرد مورد نظر پیش از خودکشی اش در تماس تلفنی به خانواده اش گفته که مسئولان زندان به بازداشت شده‌ها قرص‌هایی داده اند که حالشان را بد کرده.
حالا نوبت خودکشی یک فعال محیط‌زیست است؛ آقای سیدامامی‌که استاد دانشگاه امام صادق هم هست و حالا نماینده مجلس و عضو شورا و وزیر و وکیل، خواهان مشخص شدن علت خودکشی اش در زندان شده‌اند. هنوز تحقیقات و توضیحات مسئولانه تمام نشده که اخبار بیست و سی در شبکه دوم سیما از قول نقوی حسینی نماینده مجلس بر خودکشی او صحه می‌گذارد.
امروز ارتباطات مجازی و فناوری‌های ارتباطای و اطلاعاتی به قدری پیشرفت کرده اند که برای نشر یک رخداد جهانی تنها ثانیه‌هایی وقت نیاز هست؛ از آن مهم تر وضعیت زندان‌های ایران است؛ اگر به گفته مسئولان اعتماد کرده و آمار خودکشی را درست تلقی کنیم، پس زندان‌های ایران مکان‌هایی بسیار ناامن هستند که هنوز بهمن تمام نشده و اسفند نرسیده خبرهای خودکشی تازه و جدیدی از درون آن‌ها مخابره می‌شود. به نظر می‌رسد که این آسیب باید جدی گرفته شود؛ آدم است دیگر ممکن است گذرش به زندان بیافتد و با اوضاعی که زندان‌های ما دارند هر لحظه امکان خودکشی اش وجود داشته باشد و این امری اثبات شده است که اگر حالا شهروندانی که ممکن است روزی خطاکار باشند چون معصوم نیستند که از گناه بری باشند، علت این همه خودکشی را جویا نشوند، روزی هم برسد که خبر خودکشی خودشان را رسانه‌ها در کمتر از چند ثانیه مخابره کنند.
 
کد مطلب: 82504
برچسب ها: آساره کیانی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *