۰
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۱۳

آیت الله منتظری و سفره هفت سین

اگر با سلوک و منش روحانیون بخصوص مراجع ، آشنا باشید ، عکس مرحوم آیت الله منتظری و همسرشان که سر سفره هفت سین نشسته اند حتما برایتان جلب نظر می کند .
آیت الله منتظری و سفره هفت سین
اگر با سلوک و منش روحانیون بخصوص مراجع ، آشنا باشید ، عکس مرحوم آیت الله منتظری و همسرشان که سر سفره هفت سین نشسته اند حتما برایتان جلب نظر می کند .
در میان علمای دین ، کمتر کسی روی خوش به سنت ها و مظاهر ایران باستان نشان می دهد . گویی ایرانیت و اسلامیت را دو رقیب می دانند که تقویت یکی ، به تضعیف دیگری می انجامد . بگذریم از عده ای که اصولا مظاهر فرهنگ و تمدن ایرانی را برگرفته از آتش پرستی و ... می دانند  .
این نگاه غالب در میان حوزویان ، در طول سالهای پس از انقلاب بسیار تبلیغ شد و حداقل یک دهه با سنت هایی از قبیل چهارشنبه سوری و سیزده بدر شدیدا مخالفت شد و حتی برای بزرگداشت نوروز هم توجیه دینی پیدا شد . این وضعیت اگر امروز متعادل تر شده ، از روی ناچاری است که عموم مردم هیچ گاه از سنت های آبا و اجدادی هزاران ساله شان که قابل جمع با اعتقاداتشان بود ،  رو برنگرداندند . با این وصف معلوم است که نه تنها هیچ مرجعی ، که حتی اکثر روحانیون رده پایین تر هم سفره هفت سین در خانه نمی انداختند ؛ حتی با این که قرآن جزیی از این سفره شده است .
با این همه آیت الله منتظری ، چنان نگاه عمیق و روشنی داشت که هیچ گاه نه تنها با سنت های ایرانی مخالفت نکرد ، بلکه به این سنت ها احترام  هم می گذاشت . او شارح بزرگ نهج البلاغه در عصر ما بود و بی گمان این رفتارش ، همچون رفتار سیاسی اش ، برگرفته از دقت بی نظیر و عمیقی بود که بر سیره بزرگان دین بالاخص توصیه های امیرالمومنین در نهج البلاغه داشت .
علی (ع) در فرمانی که برای مالک اشتر به عنوان حاکم مصر نوشته ، تصریح کرده است : «وَلاَ تَنْقُضْ سُنَّةً صَالِحَةً عَمِلَ بِهَا صُدُورُ هَذِهِ الْاُمَّةِ، وَاجْتَمَعَتْ بِهَا الْاُلْفَةُ، وَصَلَحَتْ عَلَیهَا الرَّعِیةُ وَلاَ تُحْدِثَنَّ سُنَّةً تَضُرُّ بِشَیء مِنْ مَاضِی تِلْک السُّنَنِ/ و سنت پسندیده ای را برهم مریز که بزرگان این امت بدان رفتار کرده اند و مردم بدان وسیله به هم پیوسته اند و رعیت با یکدیگر سازش کرده اند، و آیینی را منه که چیزی از سنّتهای نیک گذشته را زیان رساند» .
 خداوند بر جایگاه رفیعش در جوار رحمت خویش بیفزاید و اندکی از وسعت دید و بصیرت سیاسی و اجتماعی اش را به ما عنایت بفرماید .
محمدحسین روانبخش
 
کد مطلب: 84091
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *