۰
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۳۵

امنیت، پیش شرط ضروری توسعه

حمیدرضا شکوهی
رشد و توسعه هر کشوری بدون برخورداری از زیرساختهای موردنیاز امکانپذیر نیست. اما تدارک زیرساختها هم خود نیازمند شرایطی است که مهمترین مقدمه آن را می توان امنیت دانست.
امنیت، پیش شرط ضروری توسعه
رشد و توسعه هر کشوری بدون برخورداری از زیرساختهای موردنیاز امکانپذیر نیست. اما تدارک زیرساختها هم خود نیازمند شرایطی است که مهمترین مقدمه آن را می توان امنیت دانست. ترغیب سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در جهت ریل گذاری مسیر توسعه و پیشرفت کشور و همچنین جذب سرمایه گذاران خارجی، اگرچه مستلزم برخورداری از زیرساختهای مناسب اقتصادی و همچنین قوانین تسهیل کننده و تسریع بخش در حوزه اقتصاد است تا بتوان با کمترین بوروکراسی اداری، به نتایج مورد نظر دست یافت، اما همه اینها بدون امنیت سرابی بیش نیست.
در کشوری که امنیت برقرار نباشد سخن گفتن از سرمایه گذاری و رشد و توسعه، مانند شوخی است. به همین دلیل است که امنیت، نقش مهمی در جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی ایفا می کند که نخستین گام آن، جلوگیری از بروز ناامنی در کشور است و گامهای بعدی، به امنیت اقتصادی سرمایه گذاران می رسد. به عبارت دیگر، وقتی بتوان امنیت را در کشور برقرار کرد، می توان به این نتیجه رسید که یک زیرساخت اصلی فراهم شده و آنگاه می توان به جذب سرمایه گذاران امید بست. این امر در کشور ما که در ناامن ترین منطقه جهان واقع شده است از اهمیتی روزافزون برخوردار است.
در همسایگان غربی و شرقی کشور، ناامنی به جزء لاینفک زندگی مردم تبدیل شده و در کشورهای منطقه، انفجارهای تروریستی، هر روز جان مردمان بیگناه را می گیرد. استقرار امنیت در کشور ما در چنین شرایطی، کار بسیار دشواری است که از خارج از مرزها آغاز شده و دامنه آن در داخل مرزها تداوم می یابد. اما آنچه از اهمیت خاصی برخوردار است این است که امنیت همواره به صورت خشک و رسمی برای عموم مردم تعریف شده و شاید به همین دلیل هم هست که عامه مردم موفق نشده اند با این موضوع ارتباط دقیقی برقرار کنند. به همین دلیل هم هست که چندی پیش وزیر محترم اطلاعات در این زمینه گفت :  امنیتی که با فضای خشک بوجود بیاید نمی تواند پایدار باشد بلکه امنیت باید بصورت شاد و همراه با نشاط و آرامش برقرار شود و در این شرایط است که ایران رشد می کند.
این اظهارنظر وزیر اطلاعات نشانه روشنی از دیدگاهی است که طی سالهای اخیر در این وزارتخانه حاکم شده و امنیت را فراتر از ایجاد فضای بسته، و در جهت ایجاد تمایل قلبی در مردم نسبت به خدمتگذاران امنیت کشور ارزیابی می کند. ایجاد رعب و وحشت برای دشمنان امنیت این مرز و بوم، در داخل کشور باید به فضای همدلی و وحدت بین عامه مردم و حاکمیت و بویژه دستگاههای اطلاعاتی تبدیل شود و در این صورت است که مردم، خود در ایجاد امنیت پیشقدم می شوند. تفکری که در سالهای اخیر در وزارت اطلاعات حاکم شده، اگرچه از منظر برقراری و حفظ امنیت پایدار کشور در تداوم مسیر گذشته است، اما تقویت روحیه مردمداری با تکیه بر همدلی عمومی، موجب شده نمای بیرونی وزارت اطلاعات، بیش از گذشته اعتماد مردم را جلب کند و این نکته ای است که نمی توان با بی تفاوتی از کنار آن عبور کرد.  تفکری که همه شهروندانی را که در چهارچوب قانون عمل می کنند و درون نظام هستند، خط کشی نمی کند و اعتقاد دارد همه آنها باید از امنیت و عدالت برخوردار شوند و برقراری آن وظیفه حکومت اسلامی است.
تلاشهای سربازان گمنام امام زمان (عج) در چنین شرایطی بیش از پیش به حصول نتیجه مثبت منجر می شود و امنیتی را بر کشور حاکم می کند که نه از روی نگرانی و تردید و ابهام، بلکه از روی اقناع و همراهی عموم مردم باشد و آنقدر مردم، دستگاه اطلاعاتی را نزدیک به خود ببینند که مرزی در برقراری امنیت در کشور بین نیروهای اطلاعاتی و مردم وجود نداشته باشد. تفکری که طی سالهای اخیر در وزارت اطلاعات برجسته تر شده و روز به روز به عنوان یک حامی امنیت مردم نفوذ بیشتری در بین مردم پیدا می کند. چنین امنیتی نه تنها ضامن امنیت پایدار کشور و جلوگیری از ناامنی است، بلکه تضمینی برای جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی است که حاصلش رشد اقتصادی کشور خواهد بود که عامه مردم از منافع آن بهره مند می شوند.
 
 
کد مطلب: 85812
برچسب ها: حمیدرضا شکوهی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *