۰
چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۲۲

وقتی سازمان محیط زیست گرد و غبار را جایگزین ریزگرد کرد!

یعقوب اندایش*
با استناد به نامه ای که مشاور وزیر بهداشت خطاب به معاونت های مختلف آن وزارتخانه و دانشگاههای علوم پزشکی نگاشته است، بنا به دستور رییس سازمان حفاظت محیط زیست دستور داده اند که از این به بعد کلمه ریزگرد استفاده نشود و به جای آن از عبارت گرد و غبار استفاده شود.
وقتی سازمان محیط زیست گرد و غبار را جایگزین ریزگرد کرد!
با استناد به نامه ای که مشاور وزیر بهداشت خطاب به معاونت های مختلف آن وزارتخانه و دانشگاههای علوم پزشکی  نگاشته است، بنا به دستور رییس سازمان حفاظت محیط زیست دستور داده اند که از این به بعد کلمه ریزگرد استفاده نشود و به جای آن از عبارت گرد و غبار استفاده شود.
این دستور رییس سازمان محیط زیست هدفی جز فرار از حل معضل ریزگردهای خوزستان و در جهت انحراف افکار عمومی و وانمود کردن اینکه مساله ریزگردها از حالت حاد و اضطرار خارج شده، ندارد.
در اوایل دولت یازدهم کمیته پیگیری گرد و خاک تشکیل شد و به درستی اسم گرد و خاک را به ریزگرد تغییر داده بود تا اهمیت مساله را آنطور که در واقعیت است برای تصمیم گیران نشان دهد. اما اکنون رییس سازمان محیط زیست در خفا و برای پوشاندن ضعف این سازمان در حل این معضل به نتیجه رسیده دیگر ریزگرد نداریم! و آنچه هست گرد و غبار است.
ریزگرد معادل واژه  HAZE است و غبار معادل واژه DUST است. دانه‌های ریزگرد از دانه‌های غبار کوچکتر و سبکتر هستند. به همین علت می‌توانند در جو زمین تا لایه استراتوسفر بالا رفته، و کیلومترها را طی کند. ریزگردهایی که از سوریه، عراق، عربستان و خصوصا کانون های بحرانی خوزستان به پا می خیزد غیر از استان خوزستان تا مرکز کشور را درگیر می کند. اما دانه‌های غبار درشت‌تر هستند و در ارتفاع کمتر و مسافت کمتر می‌توانند جابه‌جا شوند.
ریزگردها ذرات کوچکتر از ۱۰ میکرون هستند که اثرات زیانباری بر دستگاه تنفسی و سلامتی انسانها، سلامتی جانوران و پرندگان، حیات گیاهان و درختان و در نهایت عملکرد کارخانجات و دستگاههای صنعتی به جا می گذارد. در مورد اخیر شاهد آسیب جدی به شبکه برق استان خوزستان بوده ایم که هنوز هم ادامه دارد.
شیوع بیماری های تنفسی در خوزستان بیداد می کند که علت آن همین ریزگردها و آلودگی های صنعتی از جمله احتراق ناقص فلرهای نفتی است.
به مدد شبکه های اجتماعی صدای مردم خوزستان شنیده شد اما حال دستگاه مسئول در صدد است از همین روش  افکار عمومی را منحرف و وانمود کند که ما در خوزستان مشکل ریزگرد نداریم.
بنده به عنوان  یک کارشناس این تغییر نام را کاملا اشتباه می شمارم و به سازمان محیط زیست توصیه می کنم به جای اینکه با تغییر نام ریزگردها سرپوش بر این معضل بحرانی خوزستان بگذارد، با صداقت و شفافیت اقدامات خود برای رفع معضل ریزگردها را توضیح دهد و زمانی که تابلوهای هواشناسی شهرهای استان ذرات کوچکتر از ۱۰ میکرون را بالاتر از حد مجاز اعلام می کنند، این واقعیت وجود دارد که ریزگردها به قوت خود باقی هستند و با اقدامات مناسب باید از شدت آن کاست.
البته با این رفتار بعید نیست که ایستگاههای اعلام شاخص آلودگی هوا را ساقط کنند که روزهای پاک اهواز را زیاد نشان دهند و از آلودگی ها چشم پوشی کنند.
امیدواریم مساله پاک نشود و سازمانها به وظیفه خود در قبال مردم و کشور عمل کنند.

*عضو هیات علمی اقتصاد محیط زیست دانشگاه شهید چمران اهواز
 
کد مطلب: 86871
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *