۰
جمعه ۱۹ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۲۳:۲۵
گزارش کامل همایش سراسری اصلاح طلبان برای تبیین طرح مناسک

آغاز تلاش جریان اصلاحات برای پیروزی در انتخابات

همایش ملی تبیین طرح مناسک برای اجماع اصلاح طلبان در انتخابات آتی با حضور فعالان سیاسی اصلاح طلب برگزار شد
همایش ملی تبیین طرح مناسک برای اجماع اصلاح طلبان در انتخابات آتی با حضور فعالان سیاسی اصلاح طلب برگزار شد

جمعی از دبیران کل احزاب اصلاح طلب، اساتید دانشگاه، نمایندگان ادوار مجلس و چهره های شاخص اصلاح طلب استان های مختلف کشور امروز جمعه ۱۹ آبان در هتل المپیک تهران گردهم آمدند تا با حضور در همایش ملی تبیین طرح مناسک، نخستین گام را برای اجماع اصلاح طلبان بردارند. طرح مناسک که مخفف مجمع نخبگان اصلاح طلب سراسر کشور است به منظور انسجام هر چه بیشتر اصلاح طلبان در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و چهارمین دوره انتخابات شوراها از سوی حزب مردم سالاری پیشنهاد شده است. در همایش روز جمعه اصلاح طلبانی همچون آیت الله تاکندی، رسول منتجب نیا، مصطفی کواکبیان، قدرت الله علیخانی، محمد جواد حق شناس، علی اکبر اولیا، علیرضا محجوب، مسعودی ریحان، طاهر خانی و ... حضور داشتند.

نیاز به حضور اصلاح طلبان در صحنه
مهندس میرزابابا مطهری نژاد به عنوان دبیر همایش ملی تبیین طرح مناسک، اولین سخنران این مراسم بود. با حضور مهندس مطهری نژاد جهت ارائه گزارش به شرکت کنندگان در همایش رسما همایش آغاز شد. متن کامل سخنرانی دبیر همایش ملی تبیین طرح مناسک به شرح زیر است: استواری یک نظام سیاسی در یک جامعه به توانایی احزاب آن جامعه بستگی دارد و یک حزب در صورتی توانمند است که از پشتیبانی نهادمند مردم برخوردار باشد. توانمندی نهادمند یک باره به وجود نمی آید، باید به صحنه آمد و ایستاد و اجتماعی سیاسی به وجود آورد. نشستن و منتظر شرایط آرمانی بودن روش فرهیختگان نیست. چشم به راهی راه حل نیست، چشم به راه داشتن و منتظر ماندن و کاری نکردن بدترین کاری است که می شود کرد! آن کس که منتظر می ماند، تا فرصتی برای او از راه برسد، در حقیقت هیچگاه به فرصتی فراخور نمی تواند رسید، منتظر فرصت ماندن، کارسیاسی نیست، فرصت آفریدن کار سیاسی است. امروز آرمانگرایی واقع بینانه به صد زبان به اصلاح طلبان می گوید که با نگاه به آینده بدون ابراز پشیمانی از گذشته حضور دموکراتیک خود را در صحنه شتاب بخشید. همه رویدادهای سال های اخیر، تایید می کنند که مخالفین سیاسی و مخالفین ایدئولوژیک اصلاحات برآنند تا اصلاح طلبان را از صحنه رقابت های سیاسی حذف کنند و رقابت بین اصولگرایان را نهادینه کنند. در چنین شرایطی حضور موثر در صحنه رقابت های سیاسی نه سازش است و نه کوتاه آمدن که یک هدف است و یک راهبرد. این اشاره را بدین جهت لازم دانستم که متاسفانه عده ای به غلط و از روی ناآگاهی، فعالیت قانونمند و منسجم در رویدادهای مهم پیشروی یعنی انتخابات یازدهم و ریاست جمهوری و انتخابات شوراهای اسلامی را به معنای پذیرش کاستی ها و قبول ناکارآمدی ها گرفته اند و از هیچ حمله ای به تلاش های آگاهانه که رسالت و مسوولیت خود را ایفا می کنند دریغ نمی ورزند. امروز شرایطی است که اگر نتوانیم حضور دموکراتیک اصلاحطلبان در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم را امکانپذیر کنیم، نمی توانیم به پایداری راه دشوار طی شده امیدوار باشیم و دو اصل مهم مورد اجماع همه اصلاح طلبان یعنی نظام برخاسته از انقلاب اسلامی به رهبری امام و میثاق ماندگار آن یعنی قانون اساسی و پایبندی اعتقادی به اسلام و قرآن را نخواهیم توانست حراست و حفاظت کنیم. این دو اصل که مرز مشخص پایدار و تعریف شده همیشگی با جریان های برون نظام هستند، محور و مبنای هر تلاش دموکراتیک و نخ تسبیح اصلاحات بوده و هست و خواهد بود. بعد از این مقدمه گزارشی از چگونگی شکل گیری همایش را به استحضار می رسانم:
حزب مردم سالاری که پایگاه و جایگاه و زادگاه خود را از مفاهیم بنیادی و اصلی اصلاحات اخذ کرده و همواره بر چنین بنیادی پای فشرده و می فشرد، در نشست های متعدد کمیته سیاسی و شورای مرکزی خود با بررسی و تحلیل شرایط و اوضاع و احوال موجود و بررسی تجربیات موفق و ناموفق گذشته، به راهبردی اصلی و مهم دست یافت و آن ضرورت اجماع اصلاح طلبان در این انتخابات بود. در یک دوره زمانی بیشاز شش ماه از نیمه دوم سال ۱۳۹۰ به رصد اندیشه ها، رفتارها و گفتارهای اصلاح طلبان اهتمام کرد و به منظور همراهی در سرعت بخشیدن به چنین روندی، طرحی را به عنوان «طرح مناسک» یا طرح مجمع نخبگان اصلاح طلب سراسر کشور تدوین و در اردوی تابستانی حزب مردم سالاری که در ۲۳ و ۲۴ تیر ۱۳۹۱ در مریوان برگزار شد به بحث گذاشت. این طرح پس از لحاظ نمودن نظرات و دیدگاه مورد قبول جمع نهایی و برای عرضه به اصلاح طلبان به منظور روشی عملی و قابل اجرا مصوب شد. از آن تاریخ تاکنون به طرق مختلف از جمله حضور در جمع برخی از اصلاح طلبان استان های مختلف و تهران و ارائه آن به شخصیت های اصلاح طلبان و نمایندگان احزاب و گروه های اصلاح طلب از جمله به اعضای محترم شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به تشریح و تبیین این طرح همت گماشتیم و امروز به منظور تبیین این طرح و استماع نظرات جمعی از اصلاح طلبان که ما آنها را به عنوان کانون و محور مراجعات اصلاح طلبان سراسر کشور در قول و فعل مردم شناخته ایم، همایشی را که شاهد هستیم میزبانی می کنیم و پیشاپیش از کاستی های احتمالی در تدارک و پذیرائی عذرخواهی و توجه تان را به مباحث کلیدی و کاربردی این همایش جلب می کنیم. حضور در ۳۰ گردهمایی از اصلاح طلبان در سراسر کشور و مذاکره و رایزنی با بیشاز ۶۰ شخصیت اصلاح طلب و مرجع و بحث و بررسی در ۱۵ نشست کمیته سیاسی و ۵ نشست شورای مرکزی و دو اردوی فصلی بخشی از تلاش های پیش همایش امروز در حزب مردم سالاری بوده است که به عنوان وظیفه ای حزبی و ناشی از درک سیاسی به این همایش تقدیم میشود. از آنجا که تلاش داریم از همه نقطه نظرات و دیدگاه ها برای گشودن افقی جدید و فراروی اصلاحات بهره گیریم، به عنوان دبیر همایش پیشاپیش از محدودیتی که در زمان سخنرانی ها ایجاد خواهیم کرد پوزش طلبیده و از سخنرانان محترم خاضعانه استدعا دارم زمان در نظر گرفته شده را رعایت و در جمع بندی سخنان به ۳ محور اصلی مورد نظر طرح مناسک یعنی ضرورت حضور در انتخابات ضرورت اجماع و روش رسیدن به اجماع همگان را از دیدگاه های خود آگاه سازند.

انتخابات آزاد امانت امام (ره) است
آیت الله شیخ علی محمدی تاکندی نماینده سابق مجلس خبرگان در سخنان خود به روز مباهله اشاره کرد و گفت: در یک مقطعی بین مسلمانان و نصارا اختلاف پیش آمد و قرار شد مباهله کنند و یک نفر که در بین نصارا عاقل بود گفت: اول ببینیم پیامبر اکرم با چه کسانی می آید وقتی دیدند پیامبر با دو نوه، دختر و دامادشان آمدند از مباهله یعنی نفرین کردن همدیگر کنار کشیدند نماینده ولی فقیه در استان قزوین با تاکید بر اینکه خدا کند همیشه بین گروه ها و جامعه عاقل وجود داشته باشد گفت: خدا کند در بین مردم عاقل باشد و اگر نباشد آن جامعه شکست می خورد اگر در بین یک جامعه دو نفره یک نفر عاقل باشد موفق می شوند و اگر یک جامعه بزرگ عاقل نداشته باشد شکست می خورند و به جایی نمی رسند وی بخش دوم سخنان خود را به مباحث انتخابات ریاست جمهوری اختصاص داد و گفت: من آدم کوچکی هستم اما دور هم نیستم. از علما نیستم اما از جاهلان هم نیستم از اول انقلاب در تجربه ها و انتخابات و کشوقوس قضایا بوده ام. تاکندی با اعلام اینکه انسان در این جهان باید دو عمر داشته باشد گفت: انسان باید با عمر اولش تجربه کار بگیرد و با عمر دیگرش تجربه به دست آورده را به کار بگیرد. در حالی که عمر ما یکی است و در اثر بی تجربگی گرفتاری هایی داشته، داریم و خواهیم داشت. وی با تاکید بر اینکه در اثر بی تجربگی گرفتاری های زیادی داریم گفت: به عبارت بهتر گرفتاری های کشور ما در اثر بی تجربگی است. امام جمعه قزوین یکی از فضایای مهم کشور را انتخابات دانست و گفت: من همیشه روح امام خمینی(ره) را دعا می کنم. ایشان با آن اخلاقی که داشت همه چیز را برای ما به خوبی امانت گذاشت. وی انتخابات آزاد را یادگار امام(ره) دانست و گفت: امام فرمودند انتخابات آزاد باشد مردم آزادانه به میدان بیایند، آزادانه رای بدهند و آرای مردم آزاد هم شمارش شود اما با هزار تاسف در همین جا هم دغدغه داریم. تاکندی افزود: امروزه در آمدن پای صندوق دغدغه داریم، در رای دادن گیر داریم، در شمارش آرا دغدغه داریم و به همین دلیل امانت امام در انتخابات را نمی توانیم به خوبی پیاده کنیم. وی گفت: به عنوان یک روحانی تجربه دیده تذکر می دهم که در وهله اول اصلاح طلبان با هم باشند. اصلاح طلبان محترم در ایران کم نیستند و از نصف جمعیت ایران هم بیشتر هستند بنابراین در وهله اول باهم باشند.
نماینده ولی فقیه در استان قزوین با اشاره به اینکه ۵ انگشت یک دست یک مشت می شود و آنگاه قدرت دارد گفت: متاسفانه این مشت شکل نمی گیرد و اختلاف نظرهایی داریم که کوچک و بزرگ منشی مطرح می شود. وی با تاکید براینکه گیر مملکت ما این است که اتحاد نداریم گفت: اگر اتحاد باشد تحریم به جایی نمی رسد و آمریکا و غرب نمی توانند علیه کشور ما کاری کنند.
وی افزود: چرا باید یک نفر به دیگری بگوید برو کنار چون من هستم چرا باید یکی، دیگری را بیرون کند. چرا باید راست به چپ بگوید تو نباش یا عکس این قضیه باشد. تاکندی پیشنهادهای خود را مطرح کرد و گفت: اول اینکه اصلاح طلبان می توانند با هم باشند. دوم اینکه یک نوع تصمیم بگیرند و اتفاق نظر داشته باشند. سوم اینکه نظر مقام معظم رهبری را جلب کنند و چهارم اینکه همه با هم پای صندوق های رای بروند وی با تاکید براینکه بنده یک طلبه هستم خطاب به اصلاح طلبان گفت: هرکاری می کنید با وحدت کلمه باشد. اگر کاندیدا می شوید با وحدت کلمه باشد اگر پای صندوق می آیید با وحدت کلمه باشد. با نظر به رهبر بزرگوارمان پای صندوق رای بروید. اگر آنچه می خواهید محقق شد، چه بهتر و اگر محقق نشد، دیگر همه چیز تمام شده است. نماینده ولی فقیه در قزوین با اشاره به انتخابات آمریکا گفت: ما آمریکا را مذمت می کنیم اما دیدیم که پایان انتخابات شان چه شد و فرد شکست خورده به فرد برنده تبریک گفت. وی گفت: انتخابات ما چیست؟ متاسفانه در پایان با هم ستیزه می کنیم و عده ای به زندان می روند یک عده بازداشت می شوند و دیدیم آنچه شده بود. تاکندی با تاکید براینکه من به آقای کواکبیان علاقه دارم گفت: ما حرف هایمان را می زنیم اما هروقت شما با هم تصمیم گرفتید، سر ما هم بلند است، حرفمان را می زنیم، اطلاعیه می دهیم و مردم را هم برای حضور تشویق می کنیم اما اگر در تهران پراکنده باشید دست ما هم بسته میشود. وی با تاکید بر اینکه کاری کنید وحدت کلمه محقق شود گفت: اگر وحدت کلمه باشد مردم خوششان می آید و اصلاح طلبان که سهل است، غیر اصلاح طلب هم رای به اصلاح طلبان میدهند به شرط آنکه وحدت کلمه و اتفاق نظر باشد. تاکندی در پایان تاکید کرد: همه مردم در استانها تابع تهران هستند اما به شرط این مقدماتی که خدمت شما عرض کردم.

توجه به وحدت اصلاح طلبان
دکتر فضل الله صلواتی از چهره های سیاسی اصلاح طلب مطرح اصفهان با اشاره به بیانات مقام رهبری گفت: باید شرایطی پدید بیاید تا هم کاندیداها آزادانه بتوانند از عرصه سیاسی استفاده کنند و از سوی دیگر مردم نیز در انتخاب و رای دادن آزاد باشند. وی در ادامه با اشاره به اینکه اصلاح طلبان به دنبال حرکت در چارچوب قانون اساسی و ساختار نظام جمهوری اسلامی هستند، خاطرنشان کرد: یک وظیفه عمومی بین مجریان انتخابات وجود دارد که اعتماد عمومی برای صندوق های رای پدید بیاورند تا مردم نگران آرای خود نباشند. و به جامعه برای سلامت انتخابات، ضمانت بدهند. صلواتی در ادامه به بهره مندی از همه نیروهای کشور اشاره کرد و گفت: چه اصلاح طلب و چه اصول گرا، فرزندان ملت هستند و همه باید با هم تلاش کنیم تا اسلام را به واسطه جمهوری اسلامی در دنیا سرافراز کنیم. این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه در توصیه به چهره های اصلاح طلب در خصوص انتخابات ریاست جمهوری و شوراها گفت: اصلاح طلبان می بایست به اجماع برسند و سپس همه تصمیم بگیرند که در انتخابات شرکت کنند. وی وحدت را مهمترین موضوع پیش روی اصلاح طلبان دانست و خاطرنشان کرد، اگر بین طیف های مختلف اصلاحات اختلاف وجود داشته باشد، حرکت اصلاحات با مشکلاتی رو به رو خواهد شد.

اعتماد عمومی به نفع همه است
غلام حسین مسعودی ریحان نماینده اصلاح طلب مجلس هشتم با اعلام اینکه قبل از آغاز صحبت یک سوال دارم که باید به آن پاسخ داد گفت: سوال من این است که چرا انقلاب کردیم. آیا به راحتی به این انقلاب رسیده ایم و به آسانی صاحب آن شده ایم؟ قبل از انقلاب شرایط چگونه بود که جان فشانی کردیم؟ چرا در زندان های طاغوت ناخن کشیده می شد، این مجاهدت های قبل از انقلاب برای چه بود؟ وی با طرح این پرسش که چه گم شده ای داشتیم که انقلاب کردیم گفت: آنچه که نداشتیم آزادی بود. وی با اعلام اینکه با انقلاب اسلامی به دنبال آزادی و شکستن انحصار بودیم گفت: همه ما به خاطر آزادی زندان ها را تحمل کرده ایم. مسعودی ریحان خواهان آسیب شناسی شرایط فعلی کشور شد و گفت: مجلس، دولت و قوه قضاییه باید آسیب شناسی کنند و پس از آن مشکلات را برطرف کنیم زیرا اگر این کار را نکنیم وضعیت روز به روز بدتر می شود. نماینده اهر و هریس در مجلس هشتم گفت: اعتماد به عنوان سرمایه اجتماعی، آزادی جامعه را توسعه می دهد. وی با تاکید بر اینکه اگر کسی نتواند آنچه در مغزش می گذرد بر زبان بیاورد با یک آدم کودن و ابله فرقی ندارد گفت: ضریب هوشی ابوعلی سینا ۱۴۰ بوده اما اگر قرار باشد این انسان فرهیخته نتواند حرفش را بزند با آن آدم کودن هیچ فرقی ندارد. وی با تاکید بر اهمیت انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران می گوید: مسوولان باید انتخابات سال ۸۸ را آسیب شناسی کنند تا مردم را دوباره پای صندوق های رای بکشانند. باید اشکالات انتخابات گذشته را برطرف کنند. مسعودی ریحان گفت: مگر اصلاح طلبان چه می خواهند اگر مشکلات انتخابات رفع شود شک نکنید که مردم پای صندوق ها می آیند. این نماینده مجلس هشتم با اشاره به نطقی که در صحن علنی مجلس هشتم داشته است گفت: در آن نطق گفتم که به جای سفرهای استانی، سری به زندان ها بزنید و ببینید وضعیت زندانیان چگونه است اما با کمال تاسف پس از گذشت ۲ سال از آن ماجرا، تازه احمدی نژاد به هوش آمده که به زندان ها برود که البته دیگر فایده ای ندارد. مسعودی ریحان با تاکید بر اهمیت اتحاد می گوید اگر یک اتحاد و اجماع بین اصلاح طلبان اتفاق نیفتد همه می مانیم و برای تحقق این مساله، باید بزرگان نظام پا پیش بگذارند و اگر یک اعتماد کلی اتفاق بیفتد به نفع همگان است.

کاندیدای اصلاح طلبان از مسیر حزبی انتخاب شود
مجید محتشمی، دبیر کل حزب آزادی و سخنگوی جبهه اصلاح طلبان به ریشه های انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: در شرایط موجود، می بایست یک آسیب شناسی جدی صورت گیرد که به معنای توجه به گذشته است. توجه به قوانین نانوشته و نوشته ای که در انقلاب پدید آمد. وی افزود: باید شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی را دوباره کالبد شکافی کنیم. محتشمی گفت: استقلال به معنای نزاع با جهان و ایجاد یک اجماع جهانی علیه کشور نیست. استقلال یعنی آزادی از زیر یوغ بیگانگان بودن است. دبیر کل حزب آزادی با انتقاد از دیپلماسی دولت نهم و دهم گفت: نباید به نحوی رفتار میشد که شرایط بین المللی به این سمت علیه ایران می رفت. وی در ادامه با اشاره به شعار آزادی در ابتدای انقلاب خاطرنشان کرد: آزادی مورد اشاره در ابتدای انقلاب به معنای آزادی از استبداد داخلی بود و امروز همه مسوولان باید تلاش کنند که چشم استبداد در داخل را کور کنند. سخنگوی جبهه اصلاح طلبان در ادامه با اجرای کلیه اصول قانون اساسی اشاره کرد و گفت: نمی توان برخی از اصول قانونی اساسی را اجرایی کرد و برخی دیگر را نادیده گرفت. مجید محتشمی به فصل سوم قانون اساسی اشاره کرد و افزود: اجرای اصول مربوط به حقوق اساسی ملت در قانون اساسی باید مورد توجه قرار بگیرد. دبیر کل حزب آزادی در ادامه به طرح مناسک اشاره کرد و گفت: این طرح زمینه را برای اعلام نظر کلیه اصلاح طلبان سراسر کشور فراهم می کند. وی در ادامه افزود: با این روش کاندیدای اصلاح طلبان از مسیر خوبی انتخاب می شود. محتشمی گفت: باید همه احزاب و چهره های اصلاح طلب جمع شوند و کاندیدای اصلاحات را انتخاب کنند، چرا که اگر اجماع صورت نگیرد، اختلافات، مشکلاتی پدید می آورد. دبیر کل حزب آزادی در ادامه با نقد دولت احمدی نژاد، خواستار پاسخگویی اصولگرایان در خصوص حمایت هایشان از دولت نهم و دهم شد و خاطرنشان کرد: اصولگرایان باید پاسخگوی نابسامانی های اقتصادی موجود در جامعه و شرایطمان در عرصه بین المللی که سبب عملکرد دولت پدید آمده باشند.

شرایط را برای حضور اصلاح طلبان فراهم کنند
آیت الله نادی نیز با اشاره به مشکلات کشور گفت: همه از مشکلات گفته ایم اما مهم این است که چه باید کرد. وی با تاکید بر اینکه قابل قبول نیست بگوییم اصلاح طلبان را کنار زده اند گفت: همه فعالان سیاسی برای گرفتن قدرت کار می کنند اما برخی ناسالم هستند و برخی می خواهند خدمت کنند. نماینده دوره دوم مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه طبیعی است که شرایط را برای حضور اصلاح طلبان فراهم کنند گفت: برای مردم ما و روحانیون تاسف آور و دردآور است که این را بشنویم که بعضی ادعا کنند همه دولت های قبل از سال ۸۴ مشکل داشته اند. نادی افزود: شرایط فراهم نیست رسانه در اختیار نداریم و محدود هستیم اما می توانیم با همین جلسات حضورمان را در شهرها و شهرستان ها داشته باشیم وی با اشاره به دوران جنگ تحمیلی گفت: آن زمان جنگ بود اما شرایط اقتصادی رشد کرده بود چون تمام شرایط تحت کنترل بود نه امروز که مجلس نظارت ندارد و در همه زمینه ها مشکل داریم. وی با تاکید بر اینکه باید حرفمان را بزنیم گفت: افرادی که اینجا به عنوان نخبه هستند باید جمع شوند نباید از این بترسیم که حرفی زده شود و بگوییم این را جایی مطرح نکنید وی با تاکید بر اینکه باید همه مسایل را بگوییم گفت: باید اصلاح کنیم و از هیچ تهدیدی نترسیم. حرفمان را بگوییم و روی آن بایستیم. عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: باید حرفمان را بزنیم و از هر بلندگویی استفاده کنیم. راه هموار نیست و هیچ کس هم این راه را برای ما همواره نمیکند بنابر این خودمان باید راه را هموار کنیم. وی با تاکید بر حضور در انتخابات گفت: باید پای صندوق ها بیاییم اما مسایل و مشکلات را نیز مطرح کنیم.
نادی با تاکید بر اهمیت اجماع گفت: افرادی که توانایی دارند در تمام استانها فعال باشند. وی گفت: اینکه در حال حاضر انتقادها بسیار است و عملکرد دولت جای نقد دارد شکی نداریم اما این دلیل نمی شود که چون دولت احمدی نژاد کارها را خراب کرده و مشکلات بسیار است اصلاح طلبان نیز عقب نشینی کنند. نماینده دوره سوم مجلس با تاکید بر عقلمداری گفت: باید عاقلانه عمل کنیم و نه تنها خودمان حضور موثری داشته باشیم بلکه دیگران را نیز به صحنه بیاوریم که البته برای تحقق این مهم وقت کم داریم و نباید فرصت را از دست بدهیم.

اصولگرایان عذرخواهی کنند
یک عضو حزب مردم سالاری نیز با اشاره به اینکه شهدا و ارزشها نباید مصادره به مطلوب شوند گفت: بر روی کفن و پیشانی هیچکدام نوشته نشده بود وابسته به چب یا راست هستند اما دیدیم که اصولگرایان آنان را مصادره به مطلوب کردند. غلامرضایی با اشاره به وضعیت اسفبار اقتصادی کشور گفت: بیم آن دارم که ترکش های انفجار فقر، سینه دین را بشکافد. غلامرضایی با اعلام اینکه یک زمانی دغدعه اصلاحات حفظ فکر، اندیشه و آزادی و قلم بود گفت: امروزه وضعیت نابسامانی به خاطر عملکرد دولت به وجود آمده و اوضاع معیشتی مردم به اندازهای خراب است که آزادی، قلم، فکر، انسانیت و دین را تحت الشعاع قرار داده است. غلامرضایی با اعلام اینکه اگر نیازهای اولیه انسان محقق شود آنگاه نیازهای ثانویه که عبودیت و بندگی است محقق می شود گفت: اوضاع نابسامان همه چیز را تحت تاثیر قرار می دهد غلامرضایی با انتقاد از نحوه هدفمندی یارانه ها گفت: به خاطر پرداخت یارانه نقدی، فرهنگ گداپروری را به وجود آورده ایم و آن روستایی که با تمام توان کار می کرد امروزه به واسطه یارانه نقدی که دریافت می کنند خانه نشین شده اند. وی با اشاره به اینکه اکنون یارانه بگیران حاضر نیستند از دریافت یارانه چشم بپوشند گفت: اگر دولت بعدی بخواهد این یارانه را کم کند یا حذف کند با مشکل روبه رو می شود و می توان ادعا کرد که یارانه نقدی دشمن دولت های بعدی است. غلامرضایی با تاکید بر اینکه ۹۰ درصد نیروهای اصلاحات زخم خورده انقلاب هستند گفت: بنابراین اصولگرایان نباید اصلاح طلبان را کنار بزنند. وی با تاکید بر اینکه عقلای اصولگرا باید از مردم عذرخواهی کنند گفت: آقایان اصولگرایی که احمدی نژاد را تایید کرده اند به دلیل مشکلات فعلی باید یک عذرخواهی از مردم بکنند و انتظار نداریم مانند وزیر فلان کشور دست به خودکشی بزنند. این عضو حزب مردم سالاری با یادآوری جمله امام خمینی(ره) که فرموده بودند نگذارید این انقلاب به دست نامحرمان و نااهلان بیفتد گفت: گمان می کنید نااهل نامحرم کیست؟ همین هایی که با ندانم کاری و ضعف مدیریت باعث دلسردی مردم شدن و دشمن تراشی کرده اند آیا نااهل و نامحرم نیستند؟

اصلاح طلبان اهل قهر نیستند
حجت الاسلام والمسلمین رسول منتجب نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی در ابتدا خطاب به مسوولان و مدیران اجرایی گفت: شرایط کشور را باید واقع بینانه مورد بررسی قرار داد. وی افزود: علیرغم زحمات و تلاش هایی که دولتمردان صورت دادند، اما عقلانیت و مدیریت صحیح در امور مورد توجه جدی قرار نمی گرفت. منتجب نیا گفت: همین تصمیمات سبب شده تا امروز در عرصه عمومی مشکلات و خدشه هایی وارد شود. قائم مقام حزب اعتماد ملی خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت نابسامانی که در حوزه های مختلف پدید آمده، شرایط ناگوار است و باید یک آسیب شناسی جدی صورت بگیرد. منتجب نیا افزود: مسوولان تصور نکنند که فقط آنها دلسوز هستند بلکه همه کسانی که دل به این نظام بسته اند، دلشان برای نظام می سوزد و اصلاح طلبان هم در صدر دلسوزان هستند.
وی گفت: اصولگرایان باید به این نکته توجه کنند که کشور را نمی توان به تنهایی به سلامت اداره کرد و تجربه نشان داده که حذف اصلاح طلبان، شرایط موجود را فراهم کرده است. منتجب نیا در ادامه خاطرنشان کرد: به عقلای اصولگرایان توصیه می کنم که جلوی افراطیون را بگیرند. وی گفت: کسانی که به دنبال تصفیه حساب سیاسی هستند باید بدانند که ادامه روند موجود، نمی تواند شرایط را مطلوبتر کند. منتجب نیا افزود: گروه هایی که با رسانه های فراگیرشان در حال تخریب اصلاح طلبان هستند، بهتر است برای بهبود شرایط، دست از این امر بردارند. قائم مقام حزب اعتماد ملی در ادامه سخنرانی اش به موضوع اصلاحات پرداخت و گفت: انصاف نیست که اصلاح طلبانی که دلسوز کشور و نظام هستند را از صحنه خارج کنند. وی افزود: اصلاح طلبان قهر نکرده اند و اهل قهر هم نیستند، بلکه آنها را از صحنه خارج کرده اند که تبعات زیادی هم داشته است. وی در ادامه گفت: باید یک آسیب شناسی جدی صورت گیرد تا مشخص شود آیا امور را بهتر نمی شد، اداره کرد؟ آیا راه بهتری نمی شد انتخاب کرد؟ لذا می بایست برای آینده، گذشته آسیب شناسی شود. منتجب نیا سپس به جایگاه اصلاح طلبان در جامعه پرداخت و گفت: از نظر من بیش از دوسوم مردم کشور، طرفدار اصلاحات هستند. وی افزود: پیام ما به مسوولان این است که در نگاه شان به اصلاح طلبان تجدیدنظر صورت دهند. چرا که کنارزدن اصلاح طلبان یعنی کنارزدن تفکری که در جامعه، دوسوم طرفدار دارد. منتجب نیا گفت: حضور اصلاح طلبان حق مسلم مردم است و ایجاد فضا برای حضور اصلاحات در عرصه با دستورالعمل به دست نمی آید و باید در عمل شاهد آن بود. قائم مقام حزب اعتماد ملی در ادامه با اشاره به خاستگاه اصلاحات گفت: خاستگاه اصلاحات از درون جامعه و با اصول انقلاب و از افکار مترقی و پیشرفته امام خمینی(ره) نشات گرفته است. وی افزود: اصلاحات رفتاری است در درون نظام و با حفظ پایبندی به قانون اساسی و منافع و مصالح کشور. منتجب نیا در ادامه با اشاره به عملکرد دولت اصلاحات گفت: خوشبختانه تجربه شیرین دولت اصلاحات و خاطره رضایتمندی مردم از این دولت نیز سبب شده تا محبوبیت اصلاحات بیشتر شود. این فعال سیاسی اصلاح طلب همچنین خطاب به اصولگرایان گفت: اصولگرایان نمی توانند در برابر ناکارآمدی دولت اصولگرا، پاسخگو نباشند. وی افزود: اصولگرایان برای روی کار آمدن دولت نهم و دهم همه تلاشی صورت دادند و امروز که شاهد مشکلات عدیده هستند، نمی توانند راه خود را از دولت جدا کنند. منتجب نیا گفت: حال که دولت رو به افول است، اصولگرایان شروع کرده اند به انتقاد کردن. این فرار از پاسخگویی است. قائم مقام حزب اعتماد ملی در ادامه خطاب به اصلاح طلبان خاطرنشان کرد: ما از اختلاف، شکست خورده ایم. لذا هماهنگی همه اصلاح طلبان و گروههای اصلاح طلب، شرط موفقیت است. وی مرحله بعد از وحدت را، انتخاب کاندیدای واحد برای موفقیت دانست.

روش اصلاح طلبانه، راه گشای وضع موجود است
محمدجواد حق شناس، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و مدیر مسوول روزنامه توقیف شده اعتماد ملی به روند نظام بین الملل پس از جنگ جهانی دوم پرداخت و گفت: نظام بین المللی پس از جنگ جهانی دوم، ادبیات جدیدی را تجربه کرد. نظام دو قطبی که توسط آمریکا و شوروی در غرب و شرق پدید آمد که سازمان ملل متحد، نماد این دوره برای اداره جهان است.در این دوره، ایران به عنوان یک محور مورد توجه قرار می گیرد و در دهه ۵۰ این توجه قابل نمود است. وی افزود: اما محمدرضا پهلوی در داخل به ابعاد سیاسی و اجتماعی اداره امور بی توجهی صورت می دهد و به یکی از استبدادی ترین حکومت های جهان تبدیل می شود. البته فشارهای کندی سبب شد که طرح انقلاب سفید در دستور کار محمدرضا پهلوی قرار بگیرد اما اثرگذار نیست. حق شناس خاطرنشان کرد: مردم در سال های ۵۰ تا ۵۷، فشار زیادی را تحمل می کنند و در نهایت با رهبری امام خمینی(ره)، انقلاب بزرگی به ثمر می نشیند. با پیروزی انقلاب، ۲ شعار محوری مطرح می شود. در حوزه داخلی «استقلال و آزادی» و در حوزه خارجی «نه شرقی و نه غربی» به عنوان شعارهای اصلی انقلاب اعلام شد. وی افزود: بدین ترتیب در سالهای اول انقلاب تمام نظام های بین المللی را نفی می کنیم اما ۲ اتفاق می افتد. شوروی، افغانستان را تصرف می کند و شاه هم به آمریکا راه می یابد و شعار نه شرقی و نه غربی تاکید می شود.
۱۳ آبان ۵۸، (اشغال سفارت آمریکا)، نماد شعار نه غربی است. حق شناس گفت: بعد ۸ سال جنگ ایران و عراق پدید می آید. وضعیت به گونه ای است که در سال های پایانی جنگ، آمریکا عملا وارد جنگ در خلیج فارس می شود با این شرایط، تصمیم گرفته می شود که برای حفظ منافع ملی و مصالح ملی رودررویی با نظام بین الملل کمرنگ تر شود و قطعنامه ۵۹۸ مورد پذیرش قرار می گیرد. در پایان این دوره، با اصلاح قانون اساسی و رحلت امام خمینی، ما وارد مرحله بعدی می شویم. مدیر مسوول روزنامه توقیف شده اعتماد ملی خاطر نشان کرد: با آمدن هاشمی رفسنجانی در دولت سازندگی روابط بین المللی بهتر می شود و حتی رابطه ایران و کشورهای عربی نزدیک می شود و مجموعه اقداماتی برای گفتگو با اروپا پدید می آید. در این دوره تلاش می شود که به یک رابطه متقابل با نظام بین الملل برسیم. البته در پایان دوران هاشمی، شرایط سخت می شود و تمام سفرا کشور را ترک می کنند. وی افزود: با این تئوری که سیاست خارجی در ادامه سیاست داخلی است، انتخابات سال ۷۶ توسط دولت هاشمی رفسنجانی برگزار شد تا ۲ خرداد اتفاق افتاد که در ادبیات سیاسی به حماسه یاد می شود. گفتگوهای انتقادی به کاربردی تبدیل می شود. سفرا باز می گردند در این چارچوب می بینیم که دولت خاتمی مظهر گفتگوی جدید با نظام بین المللی می شود و سال گفتگوی تمدن ها در سازمان ملل به تصویب می رسد.
حق شناس خاطرنشان کرد: در ادامه این روند، در دولت جدید وضعیتی پدید می آید که با طرح هولوکاست و ورق پاره دانستن قطعنامه های شورای امنیت، و... روابط دو جانبه به حداقل رسید.
وی افزود: حضور ۸ باره احمدی نژاد در نیویورک و حضور در اجلاس هایی که در سطح رئیس جمهور نیست، روشی برای جبران به حداقل رسیدن روابط بین المللی است. وی افزود: رسیدن به حداقل روابط بین المللی، خواسته عقلا نیست و امروز دیپلماسی دولت نهم و دهم، مشکلات عدیده ای پدید آورده است... تحریم ها در سطوح مختلف حتی در دارو، از تبعات تقابله ای موجود است. حق شناس گفت: ما با نظام بین الملل مشکلاتی داریم، اما می بایست با روش های نرم افزارانه آن را به چالش بکشیم. تنها رویکرد نرم افزارانه راه حل خروج از این شرایط است ما برای رسیدن به شرایط مطلوب نیازمند اجماع عمومی هستیم. راه اصلاح طلبان از طریق صندوق های رای، راه گشای وضع موجود است و باید با گفتمان جدید به میدان آمد.

راه عقلانی ایجاد تغییر پای صندوق های رای است
یک نماینده مجلس هشتم نیز با تاکید بر اینکه در طی سال های گذشته همواره مشکلات را گوشزد کرده ایم گفت: متاسفانه در تمام این مدت گوش شنوایی نبود و کار به جایی رسیده که امروز می بینید. قدرت الله علیخانی با یادآوری اینکه در مجلس هشتم به عملکرد دولت احمدی نژاد اعتراض می کردیم گفت: اصولگرایان مجلس به این اعتراض ما مخالف بودند اما امروز اعتراض هایی را می کنند که زمانی با آن مخالف بودند. وی دلیل اعتراض های اصولگرایان به دولت احمدی نژاد را تشریح کرد و گفت: اکنون که مچ دولت باز شده آقایان انتقاد می کنند. این نماینده مجلس هشتم با انتقاد از عملکرد دولت گفت: دولت احمدی نژاد کشور را با مشکل اقتصادی روبه رو کرده و سقوط اخلاقی را در جامعه به وجود آورده به نوعی که علیه سیدحسن خمینی، آیت الله هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی نیز مسائلی را مطرح می کنند. وی با تاکید بر اینکه باید راه عقلانی برای حل مشکلات پیدا کنیم گفت: این راه عقلانی از طریق تغییر در پای صندوق های رای امکانپذیر است تا خواسته مردم را بر کرسی بنشانیم. علیخانی با تاکید بر اینکه تا بزرگان نظام نیایند کار درست نمی شود گفت: جلسات شما مقدس و زحمات شما قابل قبول است اما اصلاحات محور، ریشه و استوانه می خواهد. وی در مورد هاشمی رفسنجانی گفت: ایشان فراجناحی است و نمی توان ایشان را در یک جریان محدود کرد اما تفکراتشان را می دانید و تمایل دارند که مشکلات حل شود. نماینده مجلس هشتم گفت: از آنجا که بحث اصلاحات مطرح است باید به سراغ آقای خاتمی برویم زیرا اصلاحات با نام خاتمی ثبت و ضبط شده است. وی در ادامه با تاکید بر اینکه تندروی ها نتیجه نمی دهد گفت: باید خاتمی را اصل قرار دهیم و اگر خاتمی بیاید ۲۵ میلیون رای قطعی دارد. این نماینده دوره های گذشته مجلس با تائید براینکه طرح مناسک را قبول داریم گفت: اما فراموش نشود که بدون اجماع کار به جایی نمی رسد و باید اجماع ۸۰ درصدی حاصل شود. وی با اعلام اینکه اوضاع اقتصادی خوب نیست و نارضایتی مردم بالاست گفت: همه ما متعلق به نظام هستیم و یاید اشکالات را برطرف کنیم اگر هم آسیبی وارد شده باید دست به دست هم بدهیم و این خرابکاری ها را حل کنیم. خرابکاري هایی که به وجود آمده چندین دوره طول می کشد تا اصلاح کنیم اما هرگز نباید دلسرد شویم و باید کارها را ادامه دهیم.

اجماع روی کاندیدایی که اقبال بیشتری دارد
دبیرکل خانه کارگر با انتقاد شدید از نحوه اجرای هدفمندی یارانه ها گفت: این قانون تبعات منفی بسیاری بر اقتصاد کشور بر جای گذاشته و ما در مورد آن تذکر داده بودیم. علیرضا محجوب با اعلام اینکه خانه کارگر یک تشکل صنفی است گفت: اگرچه خانه کارگر در وزارت کشور برابر قانون احزاب ثبت شده اما چون در آن زمان قانون ناقص بود مجبور شدیم در وزارت کشور ثبت کنیم و در اساسنامه خانه کارگر نیز آمده که یک تشکل صنفی است وی از کواکبیان تشکر کرد که تنور فعالیت احزاب را فعال نگه می دارد و گفت: این نشستها سنت کار انتخابات است. وی با یادآوری بیانات رهبری در مورد انتخابات گفت: البته هنوز وقت فعالیت های انتخاباتی نشده است. محجوب با تاکید بر اینکه اکنون زمان ورود به مصادیق انتخابات نیست گفت: مشکلات اقتصادی ناشی از عملکرد غلط دولت باعث شده که صحبت از هر موضوعی به غیر از مسایل اقتصادی جذاب نباشد. وی با اشاره به اینکه در مجلس گذشته بارها به دولت تذکر داده است گفت: یکی از جدیترین مشکلات، هدفمند کردن یارانه هاست. این قانون برای نظام داد و ستد کشور مشکل ساز شده است البته هنگام تصویب آن بیشاز ۶۰ بار در مورد این قانون تذکر دادم و با آن مخالفت کردم و امروز هم میبینیم آنچه اتفاق افتاده تبعات منفی هدفمندی یارانه ها را شدت داده است. وی با اشاره به طرح سوال از رئیس جمهور گفت: این سوال کاملا اقتصادی است البته در مجلس هشتم نیز این سوال فرهنگی بود اما اکنون سوال اقتصادی است و دولت وظیفه دارد در مورد عملکرد خودش پاسخ بدهد. محجوب با انتقاد از بی تفاوتی دولت در مورد بحران صنایع گفت: در دولت های گذشته اگر یک کارخانه دچار بحران می شد انواع شوراها تشکیل جلسه می دادند اما امروز بیشاز ۱۰۰ کارخانه بحران زده می شوند و حتی معاون وزیر هم تشکیل جلسه نمی دهد. وی با اعلام اینکه در سال ۸۸ که دولت اعلام کرد بدهی کارخانه ها را استمهال می کند بیش از ۴ هزار کارخانه ثبت نام کردند گفت: سال گذشته نیز بیش از ۱۲۰۰ کارخانه دچار مشکل، بحران یا تعطیل شدند این کارخانه ها ۷ هزار میلیارد تومان بدهکار بودند یعنی هر کارخانه بیشاز ۷ میلیارد تومان بدهی داشت. دبیرکل خانه کارگر با یادآوری اینکه دولت دایم شعار اشتغالزایی می دهد گفت: همین قدر که اسم کارگر را ببرند خوشحال می شویم اما واقعیت این است که آمار را اعلام کنند. وی با تاکید براینکه مگر آیه نازل شده که حتما باید آمار مثبت بدهید گفت: چرا آمارهای واقعی را اعلام نمی کنید چرا رئیس جمهور، وزیر، مسوولان مرکز آمار و سایرین فقط آمارهای مثبت می دهند در حالی که امروزه در همان مغازه کنارخانه رئیس جمهور که قرار بود میوه ارزان داشته باشد، میوه را در هم می فروشند. بنابراین آمارها را نیز درهم و واقعی اعلام کنید. وی با انتقاد از رفتار دو گانه مسوولان گفت: چرا آمار بیکاری و تورم کشورهای دیگر را جور دیگری اعلام می کنید و بیکاری و تورم کشور خودمان را جور دیگری مطرح می کنید! چرا در کشورما واقعیت را نمی گویید. محجوب خواهان توجه به آمارگیری استاندارد شد و گفت: اشتغال در هر کشوری یک تعریف خاصی دارد در کشور ما نیز تعریف خاصی دارد و نباید یک ساعت کار در هفته را شاغل تعریف کنیم. وی باتاکید بر اینکه با سیاه نمایی موافق نیستم گفت: با سفید نمایی افراطی هم موافق نیستم همانطور که به گفتن زشت است آنهایی که خودشان را بیشاز اندازه خوب نشان می دهند هم بدانند که کار زشتی است. دبیرکل خانه کارگر راهکار حل مشکلات مردم را پرداختن به واقعیت ها دانست و گفت: باید خوب و بد را بر زبان آورد همانطور که در این سال ها به وضعیت اقتصادی کشور توجه نشده در مجلس ششم نیز به وضع اقتصادی مردم توجه نکردند وی با اعلام اینکه در مجلس ششم به خصوصی سازی بیش از اندازه پرداخته شد گفت: آن موقع آقایان می گفتند باید خصوصی سازی شود و اگر نشود ما مردهایم و آنقدر خصوصی سازی کردید که بلایی بر سر مردم آمد که امروز مشاهده می کنیم. محجوب با تاکید بر اینکه باید به مردم واقعیت را بگوییم افزود: اینکه مشکلات را بگوییم بحران ارزی را مطرح کنیم و حرف درست بزنیم به مردم امید می دهد. وی با تاکید بر اینکه در شرایط اسفبار اقتصادی کشور، موضع گیری سیاسی در مرحله دوم است گفت: راه حل مشکلات توجه به مسایل اقتصادی است. محجوب با تشکر از کواکبیان گفت: شما با عده ای از نمایندگان در مجلس هشتم در خط مقدم طرفداری از کارگران و حمایت از فقرا بودید و امروز هم نیازمند این هستیم که مسایل گفته شود. وی با تاکید بر اینکه باور داریم که باید با رهبر نظام هماهنگ باشیم گفت: اگر قرار است مباحث انتخاباتی مطرح شود باید به همه اجاره داده شود. دبیرکل خانه کارگر با انتقاد از اظهارات علیخانی گفت: اگر قرار است چهره سیاسی برای انتخابات ریاست جمهوری مطرح شود چرا اجازه داده نشود چهره های دیگر هم به صحنه بیایند؟ چرا باید انتخابات یک نفره باشد؟ وی با اعلام اینکه اجماع یعنی اینکه همه به یک تصمیم و نتیجه برسند گفت: این اجماع زمانی محقق می شود که همه خودشان را عرضه کنند و رقابت بشود. باید رقابت اتفاق بیفتد و هر کسی رای بیشتری داشت روی او تاکید شود. محجوب با تاکید بر اینکه هر کس اقبال بیشتری داشت باید مبنا قرار گیرد گفت: برای آنکه کار نهایی بشود باید به عقاید شما احترام گذاشته شود. وی با انتقاد شدید از کسانی که برای حضور در این جلسه دعوت شده اما نیامدند گفت: بهتر این بود کسانی که دعوت شده بودند می آمدند و سلامی می کردند و می رفتند. محجوب گفت: اینکه یک نفر بگوید من به اندازه تمام شما هستم بنابراین نمی آیم کار خوبی نیست. اگر کسی به جمع و اجماع معتقد است باید بیاید به جلسه احترام بگذارد و اگر هم نمی خواهد عکس او در این جلسه دیده شود می توانست پشت دیوارها بنشیند.

اصلاح طلبان با انزوا و گوشه نشینی به جایی نخواهند رسید
سخنران پایانی مراسم، دکتر مصطفی کواکبیان، دبیر کل حزب مردم سالاری و طراح مناسک بود. این عضو ارشد فراکسیون خط امام(ره) مجلس هشتم در نقد دیپلماسی دولت احمدی نژاد، به طرح سوالش از منوچهر متکی، وزیر وقت امور خارجه اشاره کرد و گفت: یکی از سوالات بنده از وزیر که در صحن علنی هم طرح شد این بود که «کجا رفتند آن زنبیل به دستان» سوال این بود که احمدی نژاد پس از بازگشت از یکی از سفرهای خارجی اش گفت که کشورهای خارجی برای ملاقات با من زنبیل گذاشته اند و اتفاقا هفته بعد از طرح این اظهارات، برای عضویت ایران به عنوان عضو غیر دائم شورای امنیت رای گیری شد و فقط ۳۲ رای آوردیم که بنده سوال کردم که «کجا رفتند آن زنبیل به دستان». مدیر مسوول روزنامه مردم سالاری اوضاع بین المللی ایران را در شرایط مطلوب ارزیابی نکرد و گفت: باید بررسی کنیم که چرا لیبی، مصر، یمن، تونس، بعد از انقلاب، به قطعنامه حقوق بشر علیه کشورمان رای دادند و مشخص نیست دستگاه دیپلماسی چه فعالیتی صورت می دهد؟
مصطفی کواکبیان در ادامه به اوضاع نامناسب اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: باید دولت امور را تدبیر می کرد که امروز در این وضعیت نباشیم. اینکه همه چیز را به پای تحریمی بگذاریم که پیش از این آن را قبول نداشتیم، قابل قبول نیست. دبیر کل حزب مردم سالاری خاطرنشان کرد: اوضاع نامساعد نوسانات بازار ارز و افزایش غیر قابل توجیه قیمت دلار، حکایت از بی تدبیری دولت دارد. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که دولت از این افزایش قیمت ارز، در حال سود بردن است. وی در ادامه به برنامه های پنج ساله توسعه در چابک سازی و کوچک سازی دولت اشاره کرد و گفت: برخلاف برنامه های بالادستی، شاهد چاق شدن دولت هستیم. دکتر کواکبیان در حوزه اجتماعی به آمارهای هشدار دهنده در خصوص سن بزهکاری اشاره کرد و گفت: آمار طلاق، دزدی، مصرف مواد مخدر و... در وضعیت نگران کننده قرار دارد. مدیر مسوول روزنامه مردم سالاری در ادامه گفت: نگاهی به شرایط کشور در حوزه های مختلف این نکته را ضروری می کند که این اوضاع باید تغییر کند.
وی افزود: این تغییر هم فقط با حضور گرم اصلاح طلبان سراسر کشور در صحنه پدید خواهد آمد. و باید به این موضوع توجه کرد که با انزوا و گوشه نشینی هیچ اتفاقی نمی افتد. چرا که رقیب اتفاقا علاقه مند است که اصلاح طلبان در صحنه نباشند. کواکبیان در ادامه در تبیین طرح مناسک با اشاره به آیه کریمه «ان ارید الا الاصلاح ما استطعت» که به عنوان شعار این همایش ملی انتخاب شده است، گفت: ما تاجایی که توانایی داریم باید به دنبال اصلاح امور باشیم. وی افزود: طرح مناسک برای جلوگیری از تکرار تجربه های تلخ اصلاح طلبان در انتخابات های سال ۸۴ و ۸۸ است. چرا که اگر در سال ۸۴ اختلافات وجود نداشت، حتما یکی ازکاندیداهای اصلاح طلب، پیروز می شد. کواکبیان گفت: اصلاح طلبان با تکثر کاندیدا، احمدی نژاد را تحویل جامعه داده به پیروزی رساندند.
وی افزود: همان زمانها نیز بنده طرحهایی برای وحدت اصلاح طلبان ارائه کردم که متاسفانه مورد توجه قرار نگرفت. مصطفی کواکبیان به مصوبه سه ماه قبل حزب مردم سالاری در خصوص اعلام کاندیداتوری دبیر کل برای انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: علیرغم این مصوبه، بنده جلوی آن را گرفته ام و اعلام کرده ام که در قالب طرح مناسک باید فعالیت کرد.
وی افزود: البته اولویت اول ما، آقای محمد خاتمی است که از اینجا نیز دوباره درخواست می کنیم که ایشان وارد صحنه شوند و همه نیز حمایت خواهند کرد و اختلافی نیز پیش نخواهد آمد.
دبیر کل حزب مردم سالاری و طراح طرح مناسک در ادامه گفت: اگر آقای خاتمی به عرصه نیایند، نمی شود گوشه ای نشست و برای بقیه تصمیم گیری کرد و باید در قالب یک طرح، کاندیدای اصلاحات انتخاب شود. مدیر مسوول روزنامه مردم سالاری در ادامه خطاب به کسانی که از کوبیده شدن آخرین میخ بر تابوت اصلاحات در آستانه انتخابات سخن به میان می آورند، گفت: اصلاح طلبان و اصلاحات زنده اند و این همایش نشان داد که اصلاحات زنده است. وی افزود: با یک جناح نمی توان کشور را اداره کرد. کواکبیان در ادامه با اشاره به اینکه اصلاح طلبان نیازمند کاندیدای اجاره ای از طیف اصولگرایان نیستند، گفت: البته اگر اصلاح طلبان پیروز میدان شدند، می توان از اصولگرایان معتدل برای اداره کشور استفاده کرد. عضو فراکسیون خط امام(ره) مجلس هشتم در ادامه به مساعد شدن شرایط برای حضور اصلاح طلبان پرداخت و گفت: خوشحال می شویم که حصرها برداشته شود، زندانیان سیاسی آزاد شوند، پلمپ احزاب رفع شود، مطبوعات رفع توقیف شوند، اما شرط اصلی ما برای حضور در عرصه رقابت، رعایت دقیق قانون انتخابات است. وی افزود: بهتر است همه تلاش کنیم تا جلوی سوء استفاده از اموال دولتی در آستانه انتخابات گرفته شود. مدیر مسول روزنامه مردم سالاری در ادامه خواستار عدالت تبلیغاتی در آستانه انتخابات شد و گفت: متاسفانه در صداوسیما و برخی تریبون های عمومی مشاهده می کنیم که برخی از چهره های اصولگرا بهره جناحی می برند.
دبیر کل حزب مردمسالاری در خاتمه خاطرنشان کرد: انشاءالله با همت همه اصلاح طلبان، در صحنه حاضر خواهیم شد و این همایش هم حرکتی ملی و اجماعی برای همه اصلاح طلبان است.

قطعنامه پایانی همایش ملی تبیین طرح مناسک
در پایان همایش هم قطعنامه پایانی توسط حمیدرضا شکوهی عضو دفتر سیاسی و شورای مرکزی حزب مردم سالاری، قرائت شد. متن کامل قطعنامه این همایش به شرح زیر است:
انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ بر پایه دو رکن اسلامیت و جمهوریت شکل گرفته و همان گونه که همگان باید برای حراست از رکن اسلامیت نظام همت بگمارند، اگر بخواهیم انقلاب به مفهوم واقعی تداوم داشته باشد باید رکن جمهوریت هم استمرار داشته باشد. حذف رکن جمهوریت نظام صرفا به خاطر نادیده گرفتن رای مردم نیست که متاسفانه از سوی برخی ناآگاهان دنبال می شود، بلکه مایوس شدن مردم و عدم حضور آنها در عرصه تعیین سرنوشت، جنبه دیگری از حذف جمهوریت نظام است. مشکلات عدیده معیشتی مردم، گرانی و تورم افسارگسیخته، عدم اتخاذ تدبیر لازم در برابر تحریم های بین المللی و حتی خودتحریمی های داخلی، بوروکراسی متورم اداری، ناهنجاری های فرهنگی، اجتماعی و آموزشی، کم رمق کردن احزاب و تشکل های سیاسی، بیکاری میلیون ها جوان ایرانی و امثال اینها می تواند زمینه ای برای یاس و ناامیدی هر چه بیشتر مردم باشد؛ لذا جریانات دلسوز جامعه هرگز نمی توانند در برابر چنین وضعیت نامطلوبی، انزواطلبی و تنزه خواهی را در پیش گیرند. هر چند حزب مردم سالاری در انتخابات مجلس نهم به همراه جمعی از اصلاح طلبان در انتخابات شرکت کرد و حتی جناب آقای سید محمد خاتمی رییس جمهور دوره اصلاحات هم پای صندوق انتخاباتی ۱۲ اسفند ۹۰ حاضر شد، اما با این حال جمع فراوانی از اصلاح طلبان، مشارکت فعالی در انتخابات نداشتند و همین امر باعث شد علیرغم پایگاه قوی مردمی اصلاح طلبان، فرصت به دست آوردن اکثر کرسی های مجلس نهم را از دست بدهند. اینک در آستانه دو انتخابات مهم ریاست جمهوری و شوراها، نکات ذیل را گوشزد می کنیم.
اولا حزب مردم سالاری بر اساس پیشنهاد دبیرکل، از اواسط تیرماه سال جاری، طرح مناسک را به تصویب رساند؛ به این مفهوم که مجمعی از نخبگان اصلاح طلب سراسر کشور شکل بگیرد و مسیر حرکت اصلاح طلبان سراسر کشور را تبیین نماید. به باور ما رفع حصرها و آزادی زندانیان سیاسی و رفع محدودیت ها از احزاب و روزنامه ها و سایت های خبری، زمینه ساز مشارکت هرچه گسترده تر آحاد مردم در انتخابات ۹۲ را فراهم می سازد اما شرط اصلی ما همان برگزاری انتخابات سالم، قانونی، آزاد، عادلانه و رقابتی است. به این مفهوم که از سوی دستگاه های نظارتی و اجرایی، در قانون انتخابات رعایت شود و نیروهای غیرمسئول هیچ دخالتی در انتخابات نداشته باشند؛ عدالت تبلیغاتی از سوی تریبون های رسمی به ویژه صداوسیما و تریبون های نماز جمعه و امثال آن تحقق یابد؛ از هر گونه سوء استفاده از امکانات عمومی و اموال دولتی جلوگیری به عمل آید و تجربه های سال ۸۸ همچون توزیع سود سهام عدالت و اهدای برخی امکانات در روستاها و شهرهای کوچک تا شب برگزاری انتخابات تکرار نگردد. لذا شرط اصلی ما برای حضور فعال در عرصه انتخابات رعایت قانون است و باید تمامی مراکز امنیتی، نظامی، انتظامی، تبلیغاتی، نظارتی و اجرایی، نقش خود را در انتخابات آتی کاملا بی طرفانه ایفا کنند.
ثانیا وزارت کشور نقش ویژه ای برای برگزاری انتخابات سالم بر عهده دارد، لذا اگر واقعا در اندیشه توسعه سیاسی و تقویت مشارکت مردم در انتخابات است لازم است هر چه سریعتر زمینه فعال سازی خانه احزاب را فراهم سازد.
ثالثا سخنی با اصلاح طلبان سراسر کشور در شرایط کنونی داریم. نسل های آینده، هرگز ما را نخواهند بخشید اگر با عرصه تعیین سرنوشت قهر کنیم. ما نظام را از آن خود می دانیم و اگر دیگران دائما این نکته را تکرار می کنند که اصلاح طلبان مرده اند، ما برای نشان دادن نشاط و زنده بودن خود باید در صحنه باشیم و ثابت کنیم که نه تنها آنها نمی توانند ما را از عرصه بیرون کنند، بلکه ما با مشارکت گسترده می توانیم کسانی را که خواستار حاشیه نشینی اصلاح طلبان هستند کنار بزنیم. در عین حال باید دانست که انقلاب از بدو پیروزی تاکنون به خاطر حضور همه سلایق و جناحها و افکار مختلف، تداوم داشته و هیچگاه نباید فکر کرد که صرفا یک جناح باید انحصارا بر اریکه قدرت باقی بماند. در شرایط کنونی که اصولگرایان صرفا بر سر کسب صندلی های قدرت با هم اختلاف دارند، آنها باید بدانند که حذف یک جناح از عرصه قدرت، درگیری ها و اختلافات خودشان را افزایش خواهد بود. هرچند که ما راضی به اختلافات آنها نیستیم اما همین اختلافات هم فرصتی برای افزایش انگیزه اصلاح طلبان و جدی تر شدن حضور این طیف در عرصه انتخابات خواهد بود. اصولگرایان که در دو انتخابات ریاست جمهوری ۸۴ و ۸۸، به طور تمام قد از محمود احمدی نژاد حمایت کردند خودشان به این نتیجه رسیده اند که توانمندی لازم برای اداره کشور توسط دولت کنونی وجود ندارد و لذا تغییر را در دستور کار قرار داده اند، حال چرا اصلاح طلبان نتوانند با توجه به شرایط موجود، وضعیت را تغییر دهند؟ حتی اگر قرار بر رعایت نوبت هم باشد پس از هشت سال نوبت اصلاح طلبان است، لذا اصلاح طلبان باید از فرصت حضور در انتخابات استفاده کنند.
رابعا همایش تبیین طرح مناسک، یک همایش اولیه بود که انشاالله از سوی مجموعه اصلاح طلبان در آینده نزدیک شاهد این باشیم که همایشی با حضور حداقل ۴۰۰۰ نفر از نخبگان اصلاح طلب سراسر کشور و منتخبان احزاب اصلاح طلب و صاحبنظران و بزرگان اصلاحات برگزار شود و امیدواریم تمامی کسانی که تجربه های تلخ انتخابات ۸۴ را به یاد دارند برای اجماع و اتفاق نظر در این همایش ها حاضر شوند. همین جا تاکید می کنیم هرچند طرح هایی همچون وحدت ملی و طرح های مشابه آن دلسوزانه است، اما ما بر این باوریم که حمایت اصلاح طلبان از کاندیدهای غیراصلاح طلب عملا نوعی خودزنی سیاسی و در حقیقت به استخدام درآوردن کاندیداهای اجاره ای است، لذا اصلاح طلبان باید از درون خود به صورت اجماعی کاندیدایی توانمند با جامعیت کامل انتخاب نمایند تا انشاالله شاهد پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات آتی ریاست جمهوری باشیم.

کد مطلب: 13319
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *