۰
يکشنبه ۱ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۰
پايان هفت ماه رياست سلاح‌ورزی در پارلمان بخش خصوصی

رئيس جديد اتاق بازرگانی ايران انتخاب شد

روزگذشته انتخابات اتاق بازرگاني ايران برگزار شد و پارلمان بخش خصوص رئيس جديد خود را شناخت.
رئيس جديد اتاق بازرگانی ايران انتخاب شد
گروه اقتصادي – شهرام صدوقي: روزگذشته انتخابات اتاق بازرگاني ايران برگزار شد و پارلمان بخش خصوص رئيس جديد خود را شناخت. حسين سلاح ورزي رئيس برکنار شده اتاق بازرگاني در اظهاراتي سخن از گشودن جعبه سياه اين اتاق در آينده اي نزديک به ميان آورده و افزوده است: هميشه اعلام کردم که هيچ چيز باعث کناره گيري من نمي‌شود، مگر خواست هيات مديره اما بعد از ملاقات طولاني هيات رئيسه با رئيس شوراي عالي نظارت عنوان شد که رئيس جمهور محترم درخواست برگزاري انتخابات را داشتند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،رئيس سابق اتاق بازرگاني ايران که در هشتمين نشست هيات نمايندگان اتاق بازرگاني صحبت مي‌کرد گفت: آنچه در دو و نيم سال گذشته بر اتاق رفته در کتابي 180 صفحه‌اي و مستندي سه ساعته تشريح خواهد شد. اين کتاب و فيلم مستند سندي ارزشمند است که چرايي اتفاقات دو و نيم سال گذشته را روايت مي‌کند و به عبارت ديگر جعبه سياه اتاق بازرگاني در دو ‌و نيم سال گذشته به حساب مي‌آيد. رئيس سابق اتاق بازرگاني ايران اظهار کرد: در هيچ مقطعي از فعاليت اتاق بازرگاني همچون اين دوره، هيات رئيسه اين گونه با يکديگر هماهنگ نبودند و هيات رئيسه در اين مدت تلاش کردند از کيان بخش خصوصي حمايت کنند. به گزارش مردم سالاري،در جريان برگزاري انتخابات مجدد رياست اتاق بازرگاني، صمد حسن زاده رئيس اتاق بازرگاني ايران شد. بر اين اساس روز يکشنبه انتخابات مجدد رياست اتاق بازرگاني ايران در هشتمين جلسه هيات نمايندگان دور دهم اتاق ايران، بعد از هفت ماه اختلاف دولت و بخش خصوصي بر سر انتخابات دور دهم اتاق، برگزار شد. در جريان برگزاري اين انتخابات از بين 21 نفر داوطلب تاييد صلاحيت شده، 17 نفر انصراف دادند و در نهايت کانديدهاي نهايي صمد حسن زاده، احد عظيم زاده، مجتبي غيابي و فرج‌الله معماري بودند که رقابت براي کرسي رياست اتاق بازرگاني ايران بين آن‌ها انجام شد. در نهايت صمد حسن زاده با کسب 208 راي به عنوان رئيس اتاق بازرگاني ايران در دور دهم انتخاب شد.
 گفتني است در اين انتخابات از 498 عضو هيات نمايندگان ، 413 نفر راي دادند. از بين چهار کانديد صمد حسن زاده 208 راي، فرج الله معماري 181 راي، احد عظيم زاده 15 راي و مجتبي غيابي پنج راي کسب کردند و سه راي نيز باطله بود. با توجه به اينکه صمد حسن زاده پيش از اين عضو هيات رئيسه بود ، در ادامه انتخابات ديگري براي عضو جايگزين او در هيات رئيسه برگزار شد که بر اساس نتايج انتخابات اتاق بازرگاني ايران، حسين پيرموذن به عنوان عضو هيات رئيسه اتاق بازرگاني انتخاب شد. گفتني است در اين انتخبات حسين پير موذن 186 راي به دست آورد و محمود تولائي، علي اکبر عبدالملکي و خورشيد گزدرازي نيز به ترتيب 63، 25 و 87 راي کسب کردند و يک راي هم باطله بود.
گلايه‌هاي روز آخر رياست
بر اساس اين گزارش،هفت ماه پيش (28 خرداد) بود که انتخابات هيات رئيسه اتاق بازرگاني ايران برگزار شد و حسين سلاح‌ورزي با اکثر آرا بر کرسي رياست نشست، اما اين انتخاب از ابتدا با مخالفت دولتي‌‌ها روبرو شد و حالا پس از 7 ماه، شوراي عالي نظارت بر انتخابات اتاق اقدام به ابطال انتخابات اتاق کرد. روز شنبه هفته جاري سلاح ورزي در نشست فراکسيون تشکل‌هاي اقتصادي اتاق ايران علاوه بر اينکه خواستار حضور پررنگ در انتخابات يک بهمن شد، گلايه‌هايي نيز مطرح کرد. او در اين جلسه ريشه اصلي مشکلات امروز اختلاف‌نظر حقوقي با بخشي از بدنه دولت دانشت که برخي مي‌خواستند به تقابل اتاق و نظام و تقابل بخش خصوصي با نظام و تقابل سلاح ورزي با نظام تبديل کنند؛ اما اين اختلاف‌نظر حقوقي بوده که هنوز هم وجود دارد. بيم و ترس ما از اين بود که دايره دخالت دولت‌ها در امور بخش خصوصي بيشتر شود و اگر حد يقفي بر آن نباشد، دامنه دخالت‌ها تا کجا مي‌رود.
سلاح ورزي به اين نکته نيز اشاره کرد که به‌صراحت در قانون گفته شده و هيچ شاني به‌جز هيات نمايندگان براي دخالت در اتاق ايران نديده شده و اگر دخالتي صورت گرفته، نگراني اين است که عرفي شدن دخالت‌هاي فراقانوني تعميم پيدا کند به امورات ديگر. ما در ادامه مي‌بينيم که هيچ شأن و صلاحيتي براي تعيين صلاحيت کرسي‌ها در هيات نمايندگان اتاق به تشکل‌ها داده نشده و از پيش تعيين شده که بخش عمده‌اي از حق رأي تشکل‌ها را سلب کنند.
به گزارش اتاق بازرگاني ايران او تاکيد کرد: اگر امروز جلوي اين کار را نگيرند فردا در جزئي‌ترين مسائل فعاليت جاري به مشکل برمي‌خوريم. سلاح ورزي با تاکيد بر لزوم حفظ کيان اتاق ايران، در اين نشست به قصه پر غصه رياست اتاق ايران همه اشراف داريد اشاره کرد و گفت: آنچه باعث شد من و هيات رئيسه اتاق ايران در طول همه ماه‌ها به حضور در اتاق اصرار بورزيم، اين بود که معتقد بوديم بر اساس قانون، اتاق ايران ارکاني دارد که همه اين ارکان داراي صلاحيت، وظايف و مأموريت‌هايي هستند و هيچ‌کدام از اين ارکان بر ديگري ارجحيتي در قانون ندارند و بايد به وظايف خود عمل کنند.
او گفت: هيچ‌کدام از ارکان اتاق به دنبال خلق صلاحيت جديد براي خود نباشند که بعدها همين مسئله باعث بدعتي مي‌شود. ما هم بر اين عهد بوديم تا اينکه چهارشنبه گذشته متوجه شديم برداشت‌هاي ناصوابي از ايستادگي ما شده و به‌ناحق انگشت اتهامي‌سمت هيات رئيسه رفته است. رئيس اتاق ايران گفت: هيات رئيسه در يک بررسي حقوقي تيم کارشناسي، به برداشت حقوقي رسيد که به نامه چهار صفحه رسيد و در نشست قبلي هيات نمايندگان ارائه شد. هيات رئيسه نظر تيم حقوقي را به شوراي نظارت منعکس کرد. سلاح ورزي تصريح کرد: من ضمن قدردان بودن از حمايت هيات رئيسه، اصرار به مقاومت از حقوق بخش خصوصي دارم و درباره تصميم هيات رئيسه و هيات نمايندگان نمي‌ايستم و به همکاري و تصميم جمعي احترام مي‌گذارم. تا اينکه سه‌شنبه هيات رئيسه با وزير و شوراي عالي نظارت جلسه داشتند و برداشت اين بود که موضوع خارج از اراده شوراي عالي است و خواسته رئيس‌جمهور هم بوده؛ ازاين‌رو هيات رئيسه تصميم گرفتند که در مورد برگزاري انتخابات نظر ديگري دهند.
 من هم پذيرفته‌ام. در طول اين هفت ماه به‌جز استدلال حقوقي و عمل به مر قانون چيز ديگري مدنظر ما نبوده است. او تصريح کرد: ريشه اصلي مشکلات امروز اختلاف‌نظر حقوقي با بخشي از بدنه دولت بود که برخي مي‌خواستند به تقابل اتاق و نظام و تقابل بخش خصوصي با نظام و تقابل سلاح ورزي با نظام تبديل کنند؛ اما اين اختلاف‌نظر حقوقي بوده که هنوز هم وجود دارد. بيم و ترس ما از اين بود که دايره دخالت دولت‌ها در امور بخش خصوصي بيشتر شود و اگر حد يقفي بر آن نباشد، دامنه دخالت‌ها تا کجا مي‌رود.
کد مطلب: 210307
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *