۳
يکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۴۸
عیدی 400 هزار تومانی، چه فایده ای به حال کارمندان دارد؟

تورم 40 درصدی، افزایش عیدی 5 درصدی

تورم 40 درصدی، افزایش عیدی 5 درصدی

دولت در شرایطی، میزان عیدی کارکنان دولت برای نوروز ۱۳۹۲ را مبلغ ۴۰۲۵۰۰ تومان اعلام کرده که با توجه به تورم شدید و گرانی بی سابقه، این مبلغ پاسخگوی نیاز کارمندان نیست.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، قرار است عیدی ۴۰۲ هزار تومانی کارکنان دولت و بازنشستگان همراه با حقوق بهمن ماه پرداخت شود اما میزان افزایش عیدی امسال کارمندان نسبت به سال گذشته بسیار ناچیز بوده است. سال گذشته میزان عیدی کارمندان ۳۸۰ هزار تومان بود که امسال بنا به اعلام دولت تنها ۵ درصد افزایش داشته است. این در حالیست که قیمت کالاهای ضروری مورد نیاز مردم در ماههای اخیر رشدی سرسام آور را تجربه کرده و نوسانات بازار ارز و سکه و طلا که به تمام کالاها و بویژه اجناس ضروری مورد نیاز مردم تسری یافته، گرانی ها را برای اغلب مردم و حتی قشر متوسط جامعه غیر قابل تحمل کرده است. پس از افزایش بی سابقه نرخ ارز و همچنین سکه و طلا، راه برای افزایش قیمت سایر کالاها هم باز شد بطوریکه قیمت خودرو در دو مرحله به طور رسمی افزایش یافت و افزایش ۱۰۰ درصدی را تجربه کرد. در مورد کالاهای مورد نیاز مردم هم چنین اتفاقی رخ داد و قیمت انواع خوراکی ها و پوشاک، رشدی بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد را تجربه کرد. آخرین نمونه از افزایش قیمتها، افزایش قیمت آجیل شب عید بویژه پسته است که بیش از ۱۰۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
از تورم رسمی تا تورم غیر رسمی
اغلب کالاها و خدمات موردنیاز مردم طی ماههای اخیر بین ۳۰ تا ۱۰۰ و بعضا بیش از ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته اند اما با این وجود، آمار رسمی بانک مرکزی از میزان تورم، آماری حداقلی است که با واقعیات زندگی روزمره مردم هیچگونه تطابقی ندارد. هرچند آمار رسمی تورم از مرز ۳۰ درصد هم گذشته و اندک اندک به ۴۰ درصد نزدیک می شود، اما آمار غیر رسمی تورم که سازمانهای جهانی از کشورمان ارائه می دهند بسیار بالاتر از آنچه توسط دولت اعلام شده، می باشد و مردم احساس می کنند آمار رسمی تورم واقعی نیست. محمود احمدی نژاد در سال ۱۳۸۴ در شرایطی دولت را از اصلاح طلبان تحویل گرفت که دولت اصلاحات در پروسه ای ۸ ساله، نرخ تورم را به ۱۰ درصد رسانده بود و مردم شاهد ثبات نسبی در وضعیت قیمتها بودند. اما از سال ۸۴ به بعد همه ساله نرخ تورم افزایش یافته و حالا به مرز ۴۰ درصد نزدیک شده که نشانه ای روشن از شکست سیاستهای اقتصادی دولت اصولگرا است؛ هر چند که برخی صاحبنظران که در اوایل آغاز به کار دولت احمدی نژاد نسبت به پیامدهای عملکرد دولت در عرصه اقتصاد و بی انضباطی های موجود هشدار داده بودند، اعتقاد دارند دولت به هیچ وجه سیاست اقتصادی صحیحی را پیگیری نکرده که حاصل آن وارد آمدن فشارهای بیشتر به مردم بوده است. وضعیت نگران کننده معیشتی مردم، در حالی در زمان فعالیت دولت اصولگرا شکل گرفته که محمود احمدی نژاد، مهمترین شعار خود را بهبود وضعیت معیشتی مردم و استقرار عدالت در جامعه ذکر کرده بود و دولتهای قبل را متهم می کرد نسبت به وضع اقتصادی مردم بی توجه بوده اند اما دولت او به سمتی حرکت کرد که عملا باعث وارد آمدن فشار بیشتر به مردم شده است.
عیدی با تورم رسمی هم انطباق ندارد
عیدی ۴۰۲ هزار تومانی کارکنان دولت و بازنشستگان، نه تنها با تورم غیر رسمی همخوانی ندارد، بلکه با نرخ تورم رسمی هم که از طرف دولت اعلام شده انطباقی ندارد. نرخ رسمی تورم از مرز ۳۰ درصد گذشته و به ۴۰ درصد نزدیک می شود اما مشخص نیست دولت با چه منطقی میزان افزایش عیدی را تنها ۵ درصد در نظر گرفته است؛ آن هم در شرایطی که گرانیها روز به روز بیشتر می شود. عیدی کارمندان دولت و بازنشستگان، حتی برای خرید میوه و آجیل و شیرینی و شکلات که اقلام مورد نیاز مردم برای عید محسوب می شود هم کافی نیست. هم اکنون قیمت هر کیلو پسته و بادام در بازار بیش از ۵۰ هزار تومان است و خرید شکلات و شیرینی برای پذیرایی از میهمانان حداقل ۱۰۰ هزار تومان هزینه دارد که این هزینه برای افرادی که پذیرای میهمانان بیشتری هستند و از بزرگان خانواده محسوب می شوند بیشتر است. خرید میوه هم بخش زیادی از عیدی کارمندان و بازنشستگان را سهم خود می کند. در چنین شرایطی خرید همین چند نوع اقلام مورد نیاز مردم در طول عید نزدیک به ۴۰۰ هزار تومان هزینه دارد و مشخص نیست حقوق بگیران هزینه خرید گوشت و مرغ و ... مورد نیاز و همچنین لباس شب عید خود و خانواده را باید از کجا تامین کنند.

کد مطلب: 23223
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *