۱
چهارشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۰۰
یارانه سال نو هم واریز شد

برنامه دولت برای یارانه ها در آستانه انتخابات

دسترسی دولت به منابع مالی فراوان،رقبای انتخاباتی دولت را نگران کرده است
دسترسی دولت به منابع مالی فراوان،رقبای انتخاباتی دولت را نگران کرده است
یارانه های فروردین ماه هم واریز شد تا در شرایطی که یک هفته از پایان تعطیلات نوروز سپری می شود و جیب برخی از اقشار مردم، به خاطر هزینه های نوروز خالی شده، یارانه ها به کمکشان بیاید و همچون آمپول تقویتی، نیرویی بدهد تا این ۱۰ روز پایانی ماه را سپری کنند. اما یارانه ها کم کم در آستانه انتخابات، نقشهای مهمتری پیدا می کنند.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، دولت همواره در مورد پرداخت پول به مردم به طرق مختلف برنامه ریزی داشته است؛ به گونه ای که در آستانه انتخابات گذشته به مردم سود سهام عدالت پرداخت کرد و این مساله به عنوان یکی از تخلفات دولت در انتخابات ثبت شد. در نیمه فعالیت دولت دهم، طرح هدفمندی یارانه ها آغاز شد و پرداخت یارانه نقدی به مردم، به عنوان یکی از مسایل چالش برانگیز سرانجام عملی شد. اما چالش در مورد پرداخت یارانه نقدی به مردم بین دولت و منقدان همواره طی دو سال اخیر وجود داشته است.
شائبه استفاده انتخاباتی از یارانه ها
شائبه استفاده دولت از یارانه ها به عنوان یک ابزار کمکی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، از ابتدای پرداخت یارانه ها ایجاد شد، اما این شائبه در اواخر سال گذشته تقویت شد؛ زمانی که محمود احمدی نژاد در گفت و گوئی تلویزیونی خود وعده پنج برابر شدن یارانه ها را مطرح کرد و نشان داد دولت با استفاده از منابع مالی فراوان خود، همچنان به یارانه هخا به عنوان ابزاری برای جلب آرای مردم نگاه می کند، چرا که طرح وعده پنج برابر شدن یارانه ها در حالیکه دولت فعلی در آخرین ماههای حیات خود به سر می برد به غیر از ایجاد بار اضافی بر روی دوش دولت بعدی هیچ فایده ای ندارد؛ مگر اینکه دولت، سایه خود را مستدام بداند و بخواهد همچنان دولت را برای خود حفظ کند که شواهد هم همین امر را ثابت می کند چرا که دولت برای تداوم حیات خود از هر ابزاری استفاده می
احمدی نژاد چه یارانه ها را افزایش دهد و چه نتواند این کار را انجام دهد استفاده تبلیغاتی خود را از این موضوع کرده است. اما قطعا برنامه دولت، حفظ قدرت به هر قیمت ممکن است و برای نیل به این هدف، از ابزار پرداخت پول به مردم به نحو مطلوب استفاده خواهد کرد
کند. طبیعتا در این میان، یارانه ها بهترین ابزار کمکی دولت است که می تواند اقشار پایین دست جامعه را به سوی خود جذب کند.
ایا یارانه ها افزایش می یابد؟
احمدی نژاد با طرح زودهنگام وعده پنج برابر شدن یارانه های نقدی، اگرچه برنامه انتخاباتی خود را روکرد، اما از سویی، این زمینه را ایجاد کرد تا اگر هم یارانه های نقدی افزایش نیابد با توجه به مخالفتهایی با افزایش یارانه نقدی به دلیل تورم زا بودن آن مطرح می شود از طریق رسانه های در اختیار خود اینگونه تبلیغ کند که دیگران مانع از پرداخت پول به مردم شده اند؛ کما اینکه زمانی گفته بود "هر بار می خواهیم پولی در جیب مردم بگذاریم عده ای صدایشان بلند می شود". به همین دلیل احمدی نژاد چه یارانه ها را افزایش دهد و چه نتواند این کار را انجام دهد استفاده تبلیغاتی خود را از این موضوع کرده است. اما قطعا برنامه دولت، حفظ قدرت به هر قیمت ممکن است و برای نیل به این هدف، از ابزار پرداخت پول به مردم به نحو مطلوب استفاده خواهد کرد. افزایش میزان یارانه نقدی یا اعطای یارانه کمکی همچون عید، با توجیه جبران افزایش قیمتها و کمک به جبران افزایش هزینهای زندگی مردم در سال جدید، از جمله برنامه های دولت در آستانه انتخابات محسوب می شود؛ هر چند که از اواخر سال گذشته برنامه ریزی دولت برای اعطای سود سهام عدالت به مردم نیز آغاز شده تا اگر به هر دلیل ممکن، با افزایش یارانه نقدی مخالفت شد و دولت موفق به پرداخت یارانه اضافی به مردم نشد، از ابزار کم دردسر تری همچون سهام عدالت استفاده کند. همین دسترسی گسترده دولت به منابع مالی فراوان است که موجب شده تمام گروههای سیاسی، علیرغم پایان دوران هشت ساله دولت، همچنان دولت را رقیب اصلی خود در انتخابات فرض کنند و این موضوع نقطه مشترک تمام گروههای سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا محسوب می شود.
کد مطلب: 27207
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *