۱
شنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۵۶
کاهش تبلیغ منفی صداوسیما، افزایش تولید داخلی و کاهش سن مصرف

معادله عجیب درباره کاهش سن مصرف سیگار در کشور

سن مصرف دخانیات در کشور به 10 سال کاهش یافته است
سن مصرف دخانیات در کشور به 10 سال کاهش یافته است
تبلیغات صدا و سیما علیه سیگار کم شده، تولید سیگار داخلی افزایش داشته و در نهایت سن ابتلاء به سیگار در کشور از ۱۴ به ۱۰ سال رسیده است.
به گزارش پايگاه خبري فريادگر، چند روز پيش دبیر جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات اعلام كرد كه سن مصرف دخانیات از ۱۴ سال به ۱۰ سال رسیده است. البته اين خبر چندان هم تكان دهنده نبود. این روزها مردم بارها با سيگار كشيدن نوجوان‌هایی روبرو هستند که هنوز پشت لبشان سبز نشده است. بر اساس آمار بيش از ۱۲ میلیون نفر در ایران سیگاری هستند.
تبليغات منفي سيگار ممنوع!
چند وقتی می شود كه در تبليغات صدا وسیما جایی برای گفتن از مضررات سيگار باقی نمانده است. در مقابل تبلیغ اجناس مضر مانند هله و هوله و سيم كارت‌های رنگارنگ، برجسته سازی پیامدهای منفی سیگار کشیدن فراموش شده است. تبلیغات محیطی هم که در اختیار شهرداری است، فعلا به دنبال تبلیغات پول‌دار است و چون از تبلیغ منفی عیله سیگار کشیدن چیزی عاید نمی‌شود پس بی خیال آن شده است. آیا با این وضعیت نباید سن ابتلا به سیگار کشیدن در کشور به ۱۰ برسد؟
فراوانی سیگار؛ از قاچاق تا تولید ملی
مصرف سرانه سیگار در کشور حدود ۲/۲ نخ در روز است. سالانه ۶۵ میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود. بسیاری از کارشناسان معتقدند اگرچه مصرف سیگار مضر است، اما دولت نمی‌تواند از عواید قابل توجه آن چشم پوشی کند. به گفته دبیر جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات در حال حاضر یک کمپانی امریکایی بدون هیچ محدودیتی ۳۲۰ میلیون دلار سیگار وارد ایران می کند. در عين حال تولید سیگار با برند خارجی در مجتمع های دخانی داخلی به بهانه مبارزه با قاچاق هم افزايش يافته است. کار افزایش تولید سیگار به جایی رسیده که به گفته
هر چند شش سال از تصویب قانون جامع كنترل و مبارزه ملی با دخانیات گذشته، اما اطلاع‌رسانی در اين باره به مردم انجام نشده است و بسياري از مردم از اين قانون خبري ندارند
مدیر عامل شرکت دخانیات ایران با راه اندازی خطوط تولید دو برند سیگار مارلیک و آسیا، ضمن تأمین بخشی از نیاز داخل، اضافه این تولید به بازار مصرف منطقه صادر خواهد شد. البته ایشان یادشان رفته بگویند این افزایش تولید اول یقه کودکان کشور خودمان را گرفته است. در عین حال قاچاق سیگار هم به داخل کشور کم نیست. براساس گفته مديرعامل شركت دخانيات ايران سهم قاچاق از بازار سيگار ايران در سال ۱۳۹۰ دستكم ۴۰ درصد بوده است. با این وضع فراوانی انواع و اقسام سیگار چرا در کشور ما نباید سن مصرف سیگار کاهش پیدا کند؟ وقتی سیگار مثل نقل و نبات در جامعه توزیع می شود، واقعا چه انتظار بی‌جایی است که سن سیگار کشیدن افزایش هم پیدا کند.
تابلوي ممنوعيت در جایی ديده نمي‌شود
هر چند شش سال از تصویب قانون جامع كنترل و مبارزه ملی با دخانیات گذشته، اما اطلاع‌رسانی در اين باره به مردم انجام نشده است و بسياري از مردم از اين قانون خبري ندارند. اگر بخش‌نامه‌اي هم به دست ارگان‌هاي ذيربط رسيده، بي‌رمق به اجراي بندهاي مربوطه عمل می کنند. در شرايطی كه سن مصرف دخانیات از ۱۴ سال به ۱۰ سال رسیده، منع فروش سیگار به افراد زیر ۱۸‌ سال همچنان شکل قانونی و اجرایی به خود نگرفته است. این در حالي است که مثلا قانون ممنوعیت فروش رایتل به زیر ۱۸ سال ها در بوق و کرنا می شود، اما قانون فروش سیگار به زیر ۱۸ ساله ها نه. نمایندگان مجلس هم که در این روزها سر هر ریز و درشتی و به هر بهانه ای به دولت تذکر می دهند، یادشان رفته چنین قانونی هم وجود دارد و می توانند بابت اجرا نشدن آن تذکر بدهند. شاید در اجرا نشدن این هم منافعی نهفته است؛ مثل کاهش تبليغ منفی علیه سیگار یا افزایش تولید داخلی.
کد مطلب: 28494
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *