۱
۸
شنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۳۲
تحلیل "فریادگر" از دور چهارم سفرهای استانی هیات دولت

احمدی نژاد در آذربایجان؛ خدمتگزاری یا کارناوال انتخاباتی

احمدی نژاد سفرهای استانی فشرده خود را با یک سال وقفه آغاز کرده است
احمدی نژاد سفرهای استانی فشرده خود را با یک سال وقفه آغاز کرده است
دور چهارم سفرهای استانی محمود احمدی نژاد و هیئت دولت در شرایطی در فروردین ماه سال جاری از سر گرفته شد که این سفرها حدود یک سال است که به تعویق افتاده است.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، صدمین سفر احمدی نژاد و هیات دولت اردیبهشت ماه سال ۹۱ به خراسان رضوی بود. احمدی نژاد به همراه اعضای هیئت دولت در یکصد و یکمین سفر استانی خود در فروردین ماه به سمنان رفت و پس از آن هیئت دولت را به استانهای خوزستان و اصفهان برد. همچنین قرار است تا در هفته جاری به آذربایجان سفر کند. اینکه چرا احمدی نژاد این سفرها را یک سال به تعویق انداخته است و اکنون که کمتر از دو ماه به انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده، در برنامه ای فشرده به استان های مختلف سفر می کند، مورد انتقاد بسیاری واقع شده است. چنانکه خود وی ناچار شد تا در خوزستان به انتقادات پاسخ گوید. احمدی‌نژاد در جمع مردم اهواز گفت: "می‌گویند که چرا آخر کار سفر می‌روی؟ آیا آخر کار و یا اول کار با هم فرقی دارد؟ ما باید در راستای خدمت به مردم، عدالت و آبادانی حرکت کنیم و تلاش کنیم". برخی رسانه‌های دولت هم سخنان رهبری را منتشر کردند که به دولتی‌ها در هفته دولت توصیه نموده بودند در سال آخر با انرژی بیشتری به مردم خدمت کنند. اینکه آیا سفر آخر کار و اول کار با هم فرقی دارند یا اینکه اکنون احمدی نژآد بر اساس این توصیه ها به سفر می رود یا مقاصد دیگری دارد را می توان با توجه به رویه وی در دوران ریاست جمهوری اش و محورهای اصلی در برنامه این سفرها به بررسی نشست.
بی توجهی به توصیه ها
در مورد اول آنچه که که طی چهار ساله دوم ریاست جمهوری وی مشهود بوده است، این مسئله بوده که وی چندان توجهی به توصیه ها نشان نداده است. چنانکه در مواردی مانند برکناری وزیر خارجه و بویژه وزیر اطلاعات کاملا محسوس شد. همچنین بارها توصیه شد، که از علنی شدن اختلافات پرهیز شود، یا در آستانه انتخابات جو عمومی کشور می بایست آرام باقی بماند و مسئولین از ایجاد تشنج احتراز کنند، اما احمدی نژاد نه تنها چندان وقعی به این توصیه ها ننهاد، بلکه با افشاگری در جلسه علنی مجلس، به اقدامی کم نظیر در تاریخ جمهوری اسلامی دست زد. اما آنطور که ادعا می شود در آستانه انتخابات وی قصد دارد که توصیه ها را آویزه گوش خود کند، آن هم به این شدت.
در مورد دوم، نگاهی به سه سفر پیشین و برنامه های از پیش اعلام شده در مورد سفر وی به آذربایجان شرقی، سه محور اصلی را می توان مشاهده کرد. اول کلید زدن یا افتتاح طرح ها یا قول هایی که مستقیما انتفاعی برای عامه مردم، بیش از همیشه، دارد. احمدی نژاد در اصفهان قول هایی برای حل مشکلات آب، اشتغال و مسکن داد و از برنامه های وی در این سفر می توان به افتتاح ۳۶۰۳۶ واحد مسکونی مهر اشاره کرد. همچنین گفته می شود قرار است تا بیش از ۳۹ هزار واحد مسکن مهر در ۵۸ شهر آذربایجان شرقی مورد بهره برداری قرار گیرد.
محور دوم، دفاع از عملکرد خود و انداختن تقصیر مشکلات عمده کشور به گردن دیگران با اشاره به کار شکنی ها است. این بخش، گاهی چنان مطرح می شود که احتمالا در سراسر جهان نتوان نمونه ای از آن یافت و این ادبیات را می بایست به نام وی ثبت کرد. به عنوان نمونه در سفراحمدی‌نژاد به خوزستان وی در جمع مردم هفتکل گفت: " پیغام داده‌اند که اگر رویت را زیاد کنی، پدرت را در می‌آوریم!" و در راستای ستایش از عملکرد خود گفت: "هر جا دیدید وارد شدیم تا کاری کنیم و جیغ‌ها بالا رفت بدانید که دارد حق و عدالتی احیاء می‌شود."
محور سوم، قرار دادن هر چه بیشتر اسفندیار رحیم مشائی رییس دفتر ریاست جمهوری در انظار عمومی است. مشائی که طی دو سال گذشته در محاق فرو رفته بود و کمتر کسی خبر یا نشانی از وی داشت، و همواره از قرار گرفتن در مقابل دوربین ها فراری بود، به یکباره از پس پرده بیرون جهیده و در تمام این سفرها در کنار احمدی نژاد دیده می شود. مشائی در خوزستان در جلسه هیئت دولت سخنرانی کوتاهی کرد و در اصفهان، هنگام سخنرانی احمدی نژاد در میدان نقش جهان در کنار وی ایستاد و پس از پایان سخنرانی که طبق معمول ماه های اخیر با شعار زنده باد بهار به پایان رسید، با در دست گرفتن پرچم ایران به همراه احمدی نژاد با وی عکس یادگاری گرفت.
سفرهای استانی یا کارناوال انتخاباتی
قضاوت اینکه در دعوای میان منتقدین و احمدی نژاد و تیمش حق با کدام طرف است و آیا سفرهای اخیر هیئت دولت در راستای خدمت گزاری است یا کارناوال انتخاباتی، به عهده خواننده فهیم است. اما آنچه که در اینجا باید یادآور شد این است که اگر این سفرها به منظور تبدیل کردن امر خدمت رسانی به مردم به کارزاری انتخاباتی صورت می گیرند، اگر بیت المال صرف تبلیغات انتخاباتی می شود، اگر وقت و انرژی رئیس جمهور که می بایست صرف ملت شود، در جهت پیروزی یک شخص در انتخابات صرف می شود، و اگر به مردم وعده هایی داده می شود که فاصله اش تا عملی شدن بیشتر از همیشه است، آنچه که در حال خدشه دار شدن است، اعتماد به کل نظام است. اگر تمام این اگرها درست باشد، احمدی نژاد دارد بر روی آستانه تحمل مردم راه می رود تا همچنان در راس قدرت باقی بماند.
گزارش:جواد قربانی
کد مطلب: 28535
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


jodi
United States
perfect