۱
جمعه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۲۷
کسی به فکر ریشه یابی بحران ملی طلاق نیست

روز بدون طلاق، تلاشی بی فایده برای حل یک بحران

طبق آمار هر ساعت 17 طلاق در کشور ثبت می شود
طبق آمار هر ساعت 17 طلاق در کشور ثبت می شود
سه سال پس از آنکه مهرداد بذرپاش رئیس وقت سازمان ملی جوانان در آستانه روز اول ذیحجه در سال ۱۳۸۹ پیشنهاد نامگذاری روز ملی ازدواج و روز بدون طلاق را مطرح کرده بود، دوباره وزارت ورزش و جوانان این موضوع را مطرح کرده است. به گزارش پایگاه خبری فریادگر، معضل طلاق طی سالهای گذشته گریبانگیر جامعه شده بطوریکه بر اساس آخرین آمارهای رسمی اعلام شده، در هر ساعت ۱۷ طلاق در کشورمان ثبت می شود. افزایش میزان طلاق در جامعه که دلایل متعددی دارد تاکنون کمتر مورد توجه مسئولان قرار گرفته و بیش از آنکه به فکر حل ریشه ای این موضوع باشند، در صدد پنهان کردن عمق ماجرا و ارائه راهکارهای نمادین و بی فایده ای هستند که هیچ تاثیر مثبتی در رفع این بحران نخواهد داشت.
سازمان ملی جوانان و تلاشی ناکام
مدیران سازمان ملی جوانان در واپسین سالهای حیات این سازمان و قبل از انحلال آن، تلاش زیادی برای ترویج ازدواج آسان و تبلیغ روز ملی ازدواج کردند. جشنواره هایی با موضوع ازدواج آسان، تجلیل از زوج های جوانی که مهریه ۱۴ سکه ای داشتند و برگزاری جشن های هماهنگ در کشور از جمله این تلاش ها بود. بذرپاش مدیرعامل جوان سازمان ملی جوانان گفته بود: تلاش می‌کنیم با جلب نظر وزارت دادگستری، هفته‌ای را با عنوان «هفته بدون طلاق» به ثبت برسانیم اما فعلاً بر اساس توافقی که حاصل شد، روز اول ذیحجه در دادگاه‌های خانواده، روز بدون طلاق نامگذاری می‌شود. البته این پیشنهاد بذرپاش اجرایی نشد؛ شاید به این دلیل که نه او در دولت ماندگار شد و نه سازمان ملی جوانان باقی ماند. هرچندکه بذرپاش زمانی که مدیرعامل شرکت سایپا شد، برای ترویج ازدواج، طرح اجاره رایگان خودروهای تولیدی این شرکت به جوانان را به عنوان ماشین عروس اجرایی کرد که تنها قدم اجرایی در راستای ترویج ازدواج اسان بود. اما این گونه اقدامات، نه تاثیری در افزایش ازدواج داشت و نه کاهش طلاق.
باز هم روز بدون طلاق
از سه سال پیش تاکنون موضوع نامگذاری روز بدون طلاق مسکوت مانده بود تا اینکه معاون امور فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان با اعلام این خبر که وزارتخانه پیشنهاد داده است تا اول ذی‌الحجه، سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا (س) به عنوان «روز بدون طلاق» اعلام شود، گفت: در صورت تصویب در این روز دفاتر ثبت اسناد هیچ‌گونه طلاقی را ثبت نخواهند کرد.
پیشنهاد ثبت روز ملی بدون طلاق در تقویم رسمی کشور در شرایطی مطرح شده که آمار طلاق در کشور سیری به شدت صعودی به خود گرفته و مسئولان بدون آنکه به فکر ریشه یابی عوامل و دلایل افزایش طلاق در کشور باشند، دل خود را به نامگذاریهای نمادینی خوش کرده اند که اگر ضمانت اجرا هم داشته باشد، تاثیری در کاهش طلاق ندارد
سید باقر پیشنمازی درگفت‌وگو با ایسنا‌ افزود: سال گذشته طی پیشنهادی نامگذاری روز بدون طلاق به وزارت دادگستری ارائه شد و وزیر محترم دادگستری نیز طی نامه ای به ریاست محترم قوه قضائیه اعلام کردند و از قرار اطلاع به دفاتر ثبت اسناد برای رعایت موضوع ابلاغ گردید. وی افزود: این طرح هنوز به شکل ملی تصویب نشده است و دفتر برنامه ریزی ازدواج و تعالی خانواده این معاونت در تلاش است تا در سال ۹۲ با پیگیری این موضوع، اول ذی‌الحجه را «روز بدون طلاق» اعلام کرده و هیچ دفترخانه‌ای در آن روز طلاقی را ثبت نکند.
آیا طلاق کم می شود؟
پیشنهاد ثبت روز ملی بدون طلاق در تقویم رسمی کشور در شرایطی مطرح شده که آمار طلاق در کشور سیری به شدت صعودی به خود گرفته و مسئولان بدون آنکه به فکر ریشه یابی عوامل و دلایل افزایش طلاق در کشور باشند، دل خود را به نامگذاریهای نمادینی خوش کرده اند که اگر ضمانت اجرا هم داشته باشد، تاثیری در کاهش طلاق ندارد. مشکلات اقتصادی، بیکاری و تورم موجب شده سن ازدواج در کشور بالا برود؛ بطوریکه بر اساس آمار موجود، بیش از ۴ میلیون دختر مجرد بالای ۲۵ سال در کشور وجود دارند که ازدواج نکرده اند. این آمار در مورد پسران به مراتب بیشتر است. مشکلات اقتصادی بویژه بیکاری و مشکل مسکن موجب شده جوانان از ازدواج، فراری باشند اما اگر هم تن به ازدواج دهند مسایل و مشکلات مختلف که بخش مهمی از آنها مشکلات اقتصادی است که عرصه را بر زوجهای جوان تنگ می کند، مدت زمان دوام زندگی مشترک آنها را کاهش می دهد و چاره ای جز جدایی برای آنها باقی نمی گذارد. ضمن اینکه مشکلات فرهنگی و اجتماعی گسترده هم که ریشه یابی آن در این مجال نمی گنجد در افزایش طلاق در جامعه تاثیر داشته است. با این وجود مسئولان به دنبال یافتن دلایل افزایش میزان طلاق نیستند و تصور می کنند با طرحهای نمادین می توانند این معضل را که اندک اندک شکل بحران به خود گرفته حل کنند. آیا اگر روز ملی بدون طلاق در تقویم رسمی کشور ثبت شود و دفاتر ثبت نیز در آن روز هیچگونه طلاقی ثبت نکنند، می توان امیدوار بود میزان طلاق در جامعه کاهش یابد یا فردای روز ملی بدون طلاق، دفاتر ثبت، دو برابر طلاق ثبت خواهند کرد؟ به نظر می رسد پاسخ روشنتر از ان است که نیاز به توضیح اضافه ای داشته باشد. با اینگونه طرحهای نمادین نمی توان به جنگ یک بحران ملی رفت.
کد مطلب: 29040
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *