۱
جمعه ۸ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۵
تلاش جمهوریخواهان برای یافتن رقیبی قدرتمند برای هیلاری کلینتون

در مناظره سوم جمهوریخواهان آمریکا چه گذشت؟

مناظره سوم جمهوریخواهان برای انتخاب نامزد ریاست جمهوری این حزب، دعواهای دو نفره کم نداشت. اما مسئله اصلی مناظره این بار، دعواهای درون حزبی نبود. دعوای اصلی میان جمهوریخواهان و مجری‌های تلویزیونی رخ داد!
در مناظره سوم جمهوریخواهان آمریکا چه گذشت؟
مناظره سوم جمهوریخواهان برای انتخاب نامزد ریاست جمهوری این حزب، دعواهای دو نفره کم نداشت. اما مسئله اصلی مناظره این بار، دعواهای درون حزبی نبود. دعوای اصلی میان جمهوریخواهان و مجری‌های تلویزیونی رخ داد!
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، شبکه تلویزیونی CNBC که میزبان این مناظره بود (بعد از فاکس نیوز و CNN)، یک شبکه اقتصادی است. اما مجری‌های این شبکه در آخرین مناظره به جای تمرکز بر روی سؤالات اقتصادی تلاش کردند به ابهامات موجود درباره هر نامزد بپردازند و آنها را از سؤالات سخت در امان نگذارند. نتیجه این رویکرد آنها و پرسیدن سؤالات چالش برانگیز، اعلان جنگ نامزدهای جمهوریخواه با رسانه‌ها بود.
در واقع در مناظره روز چهارشنبه، مدعیان جمهوریخواهان برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری، در دو موضوع با هم متحد بودند: نخست مبارزه با هیلاری کلینتون (به عنوان نامزد اصلی دموکرات‌ها) و دوم انتقاد از رسانه‌ها. یا آنطور که سناتور مارکو روبیو گفت «رسانه‌های جریان اصلی». یا همان رسانه‌هایی که از نظر محافظه‌کاران آمریکایی توسط لیبرال‌ها اداره می‌شود.
دعوای محافظه‌کاران با مجریهای CNBC و در ادامه «رسانه‌های لیبرال» از جایی آغاز شد که تد کروز (سناتور از تگزاس) که لایه‌های تندروی محافظه‌کاران را نمایندگی می‌کند و به صراحت لهجه معروف است، از سؤالات به تنگ آمد و تصمیم گرفت به جای پاسخ دادن به آنها، از هم‌حزبی‌هایش دفاع کند. او گفت به جای این سؤالات باید به مسائل اصلی پرداخته شود. این سخنان او جمعیت جمهوریخواه حاضر در سالن را به وجد آورد.
از اینجای کار، نامزدهای دیگر نیز این شهامت را پیدا کردند که هرازگاهی سئوالات را نقد کنند و سرانجام، مارکو روبیو، با یک جمله کلیدی، سود این دعوا را در جیبش گذاشت. او در میانه بحث بر سر کمکهای مالی بدون حد و مرز به کمپین‌های انتخاباتی در قالب تشکیل «سوپر پک - Super PAC» یا «ابرکمیته اقدام سیاسی»، گفت: «دموکرات‌ها از حمایت سوپرپک اصلی و نهایی برخوردارند. اسمش هست رسانه‌های جریان اصلی.» و سالن مناظره که پر بود از جمهوریخواهان به تنگ آمده از نقدهای رسانه‌ها، با این جمله منفجر شد.
چالش‌های این مناظره تا جایی ادامه پیدا کرد که در نهایت، رئیس کمیته ملی جمهوریخواهان که وظیفه برگزاری این مناظره‌ها را در درون حزب جمهوریخواه به دوش می‌کشد، بعد از مناظره به تندی از CNBC و مجری‌های آن انتقاد کرد. در مرکز این انتقادها هم نام جان هاروود بیش از دیگران تکرار می‌شود. او که از مجری‌های اصلی مناظره بود، یکی از روزنامه‌نگاران کهنه‌کار آمریکایی و ستون‌نویس ثابت روزنامه نیویورک تایمز است و پیش از این نیز به عنوان گزارشگر ارشد CNBC در واشنگتن، مجری مناظره‌های انتخاباتی بوده.
جان هاروود در واقع همان کسی است که در دوره قبلی انتخابات ریاست جمهوری، در مناظره جمهوریخواهان، ریک پری را مجبور به عذرخواهی کرد! در جریان آن مناظره، ریک پری گفت که اگر رئیس‌جمهور شود، سه وزارتخانه را به کلی منحل می‌کند. اما وقتی که خواست نام وزارتخانه‌ها را بگوید، تنها وزارتخانه‌های آموزش و بازرگانی را نام برد و وقتی خواست با شوخی و خنده، به اظهارنظرش ادامه بدهد، جان
بوش اما در مناظره چهارشنبه ناگهان از پشت به مارکو روبیو خنجر زد. او غیبت‌های روبیو از مجلس سنا را به دلیل کمپین انتخاباتی به رخش کشید و گفت حالا که مارکو روبیو می‌خواهد رئیس‌جمهور شود، چرا از سنا استعفا نمی‌کند؟ پاسخ روبیو اما کاملاً متفاوت بود. او رو کرد به بوش و گفت: «تو داری به من حمله می‌کنی چون یک نفر تو را قانع کرده که اگر به من حمله کنی، وضعیتت بهتر می‌شود.» و ادامه داد که خودش حاضر نیست به کسی حمله کند و هیچ رقابتی با جمهوریخواهان دیگر ندارد، بلکه می‌خواهد رئیس جمهور شود
هاروود، از او پرسید که آیا نام وزارتخانه سوم را به خاطر می‌آورد یا نه؟ ریک پری بینوا در این لحظه مانند شاگردی که در برابر معلم، جواب سؤال را بلد نیست، سرش را پایین انداخت و عذرخواهی کرد و پذیرفت که نام سومین وزارتخانه را فراموش کرده! برخی معتقدند که کمپین ریک پری برای ریاست جمهوری، درست در همین لحظه نابود شد. پافشاری جان هاروود برای رسوا کردن ریک پری اما او را به یکی از روزنامه‌نگاران محبوب تبدیل کرد.
با اتفاقات روز چهارشنبه و اتحاد جمهوریخواهان علیه CNBC، به نظر می‌رسد که محافظه‌کارها فرصت خوبی یافته‌اند تا این میان از جان هاروود هم انتقام بگیرند و او را مسئول تصمیمات ادیتوریال این مناظره معرفی کنند.
اما به جز مسئله کرکری جمهوریخواهان با روزنامه‌نگاران، مناظره سوم مثل همیشه برنده و بازنده‌هایی هم داشت.
در صدر جدول که فعلاً جای دونالد ترامپ و بن کارسون جابه‌جا شده، هر دو نامزد تلاش کردند تا به استراتژی دوری از اشتباه روی بیاورند. به ویژه ترامپ که از دو مناظره قبلی، سنگین و رنگین‌تر ظاهر شد و سعی کرد جنجال تازه درست نکند. او در این راه موفق بود. بن کارسون هم همچنان با خونسردی فوق‌العاده و خالی از هرگونه هیجانی به سؤالات پاسخ داد؛ خصلتی که معلوم نیست در نهایت موجب موفقیتش خواهد شد یا شکستش!
اما جنگ اصلی بر سر جایگاه سومی بود؛ جایگاهی که فعلاً مارکو روبیو آن را به دست آورده و بعد از حضور موفقش در مناظره روز چهارشنبه، بعید است به این راحتی از دستش بدهد. برعکس، برخی تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که او کماکان روند صعودی خواهد داشت و بعد از مناظره چهارشنبه، بخت بیشتری برای رسیدن به صدر جدول دارد.
اما در مقابل، دوست قدیمی روبیو یعنی جب بوش نه تنها وضعیت مناسبی ندارد بلکه در یک مکالمه رودرو با مارکو روبیو، به سختی میدان را واگذار کرد. روبیو که سناتور ایالت فلوریداست همواره از رابطه خوب خود با جب بوش سخن گفته که سال‌ها فرماندار این ایالت بوده. او حتی یک بار جب بوش را «مربی» خود نامید.
بوش اما در مناظره چهارشنبه ناگهان از پشت به مارکو روبیو خنجر زد. او غیبت‌های روبیو از مجلس سنا را به دلیل کمپین انتخاباتی به رخش کشید و گفت حالا که مارکو روبیو می‌خواهد رئیس‌جمهور شود، چرا از سنا استعفا نمی‌کند؟ پاسخ روبیو اما کاملاً متفاوت بود. او رو کرد به بوش و گفت: «تو داری به من حمله می‌کنی چون یک نفر تو را قانع کرده که اگر به من حمله کنی، وضعیتت بهتر می‌شود.» و ادامه داد که خودش حاضر نیست به کسی حمله کند و هیچ رقابتی با جمهوریخواهان دیگر ندارد، بلکه می‌خواهد رئیس جمهور شود.
حاضر جوابی مارکو روبیو یک بار دیگر به کارش آمد. احتمالاً برخی رای‌دهنده‌های جمهوریخواه که از همین حالا از بلاغت کلام هیلاری کلینتون و قدرت بیانش وحشت زده‌اند، این ویژگی مارکو روبیو را بسیار ستایش کنند و به آن بسیار اهمیت بدهند. باقی نامزدها هر چند هر کدام لحظات مهم و قابل توجهی داشتند، اما کماکان بخت زیادی برای موفقیت ندارند. هر چند که هنوز هم فرصت دارند تا در این مبارزه خود را بالا بکشند و در رقابت نهایی بدرخشند. مناظره بعدی جمهوریخواهان در روز ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان) در شبکه تلویزیونی فاکس اقتصادی برگزار خواهد شد.
کد مطلب: 51362
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *