۱
دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۵
وزیر امور خارجه همچنان امیدوار به بازگشت رکن آبادی

آیا رکن آبادی هنوز زنده است؟

شامگاه یکشنبه، همایش سفرا و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با تجلیل از خانواده های دیپلماتهای جانباخته کشورمان در حادثه منا با حضور وزیر امور خارجه برگزار شد؛ همایشی که در آن خبری از تجلیل از غضنفر رکن آبادی، دیپلمات مفقود شده ایرانی در منا نبود، چراکه همگان همچنان امیدوار به بازگشت او هستند.
آیا رکن آبادی هنوز زنده است؟
شامگاه یکشنبه، همایش سفرا و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با تجلیل از خانواده های دیپلماتهای جانباخته کشورمان در حادثه منا با حضور وزیر امور خارجه برگزار شد؛ همایشی که در آن خبری از تجلیل از غضنفر رکن آبادی، دیپلمات مفقود شده ایرانی در منا نبود، چراکه همگان همچنان امیدوار به بازگشت او هستند.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، در این مراسم که خانواده های دیپلماتهای جانباخته در حادثه منا ، خانواده های مرحوم حسینی مقدم ، آقائی پور و فهیما حاضر بودند محمد جواد ظریف گفت: ما و خانواده دکتر رکن آبادی منتظر بازگشت وی هستیم و امیدواریم هر چه زودتر سرنوشت ایشان برای ما مشخص شود. اما ایا رکن آبادی هنوز زنده است؟
غضنفر اصل رکن آبادی متولد سال ۱۳۴۵ در قم، از ۱۳۸۹ تا اردیبهشت ۱۳۹۳سفیر ایران در لبنان بود؛ کشوری که حزب الله لبنان در آن با ایران ارتباط نزدیکی دارد و به همین دلیل سفیر ایران در لبنان، دیپلماتی مهم، تاثیرگذار و دارای اطلاعات فراوان محسوب می شود. او در مجموع حدود ۱۴ سال به عنوان سفیر و کاردار ایران در سوریه و لبنان حضور داشت و بسیاری از اتفاقات مهم منطقه، از جمله آزادسازی جنوب لبنان، ترور رفیق حریری، جنگ ۳۳ روزه، حمله به سوریه و ... نیز در دوره حضور وی در سوریه و لبنان صورت گرفته و او در بطن و متن حوادث قرار داشته است. رکن ابادی که دانش آموخته دانشگاه امام صادق (ع) بود، دکترای علوم سیاسی خود را از دانشگاه بیروت دریافت کرده است.
از زمانی که حادثه منا روی داد و مشخص شد که غضنفر رکن آبادی هم در میان مفقود شدگان حادثه منا بوده، اخبار ضد و نقیضی درباره درگذشت وی منتشر شده که البته همگی تکذیب شده است. هرچند شواهد روشنی درباره زنده ماندن رکن آبادی ارائه نشده اما مدرکی هم که نشان دهد رکن آبادی در این حادثه جان باخته نیز وجود ندارد و به همین دلیل همچنان سرنوشت او در هاله ای از ابهام است. اما شواهدی که در مورد رکن آبادی ارائه شده، چیست؟
روزنامه الجمهوریه چاپ لبنان نخستین رسانه ای بود که پس از انتشار شایعه درگذشت رکن آبادی، اخباری مبنی بر پیدا شدن غضنفر رکن آبادی داده‌ و اعلام کرده‌بود غضنفر رکن آبادی سفیر سابق ایران در لبنان از وضعیت جسمانی خوبی برخوردار است. بنا بر اعلام روزنامه الجمهوریه، رکن آبادی در جریان حادثه منا بر اثر ازدحام جمعیت زخمی و برای درمان در یکی از بیمارستان‌های عربستان بستری شده است. معاون وزیر خارجه ایران پس از آن اعلام کرد، غضنفر رکن‌آبادی در حین فاجعه منا از طریق خودروی امداد برای انتقال به بیمارستانی در عربستان منتقل شده است. اما شایعاتی که توسط شبکه العربیه منتشر شد، نه تنها سعی داشت خبر زنده بودن رکن آبادی را رد کند بلکه مسایل تازه ای را مطرح می ساخت که رنگ و بوی سیاسی به ماجرا می داد.
شبکه العربیه در وبگاه خبری خود به نقل از منابع سعودی نوشته بود که «سفیر سابق ایران در لبنان، نامش در ورودی‌های کشورش در فهرست کسانی که برای حج آمده‌اند ثبت نشده و چنین اسمی در لیست حجاج نیست». به نوشته العربیه، اگر حضور رکن‌آبادی با حجاج تأیید شود، سفیر (سابق) به شیوه‌ای شناخته نشده وارد شده چرا که با نام و فامیلی که به آن شناخته می‌شود، اسمش ثبت نشده است. اما این موضوع توسط ایران تکذیب شد و حتی اعلام شد که رکن‌آبادی بیانیه برائت از مشرکان را در عرفات قرائت کرده‌ است. در همین حال بود که شایعه ربوده شدن رکن ابادی با همکاری عربستان و موساد مطرح شد چرا که به اعتقاد رسانه های مخالف ایران، رکن آبادی دارای اطلاعات مناسبی درباره لبنان و حزب الله بوده که می تواند برای اسراییل کاربردی باشد. همان زمان حسن قشقاوی معاون کنسولی و امور مجلس وزارت خارجه ایران با اشاره به موضوعات مطرح شده دربارهٔ احتمال ربوده شدن رکن آبادی در خاک عربستان، اظهار داشت: «این مسائل تنها در حد گمانه زنی است، اما نمی‌توان به صورت قطعی این ادعا را رد یا تأیید کرد.»
علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز گفت که اگر، دولت عربستان سعودی، نتواند فرضیهٔ شهادت غضنفر رکن‌آبادی را اثبات کند، فرضیهٔ ربایش سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران، به‌عنوان فرضیه امنیتی قابل‌پیگیری خواهد بود. اما مدتی بعد، سفارت ایران در گفتگو با "لبنان ۲۴"، تأیید و تصریح کرد که "برخی شاهدان عینی وی را پس از حادثه زنده مشاهده کرده‌اند." روز ششم آبان ماه امیرعبدالهیان معاون وزیر خارجه ایران گفت که در جریان حادثه منا شاهدان عینی، رکن آبادی را تا سوار شدن به آمولانس سعودی ها زنده دیده اند.
اکنون اظهارات محمدجواد ظریف نشان می دهد که وزارت امور خارجه همچنان به زنده بودن رکن آبادی امیدوار است و این می تواند امیدها را برای یافتن این دیپلمات مفقود شده که شایعه ربوده شدن او روز به روز بیشتر تقویت می شود افزایش دهد.
کد مطلب: 51612
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *