۵
دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۰۵
گزارش فریادگر از اهداف هکرهای آنا نیموس در دو سال گذشته

اعلام جنگ هکرهای آنا نیموس علیه داعش

آنها با شعار «فراموش نمی‌کنیم، نمی‌بخشیم و منتظر ما باشید» فعالیت می کنند
«ما بزرگترین عملیات را در تمام دوران آغاز می کنیم. در این عملیات اعضای گروه «Anonymоus » تمام توان واستعداد خود را برای متحد و منسجم ساختن بشریت علیه دشمن همه یعنی داعش به کار می گیرند.»
اعلام جنگ هکرهای آنا نیموس علیه داعش
«ما بزرگترین عملیات را در تمام دوران آغاز می کنیم. در این عملیات اعضای گروه «Anonymоus » تمام توان واستعداد خود را برای متحد و منسجم ساختن بشریت علیه دشمن همه یعنی داعش به کار می گیرند.»
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، این بخشی از پیام ویدیویی بود که صبح روز دوشنبه توسط هکرهای ناشناسی «آنا نیموس» در شبکه یوتیوپ منتشر شد و در پی آن هکرهای این گروه رسما علیه تروریست های داعش اعلام جنگ کردند. همچنین در ویدیوی منتشر شده از قول این هکرهای جوان خطاب به تروریست ها آمده است که: «منتظر ما باشید. بدانید هر کجا باشید شما را پیدا خواهیم کرد و راحت نمی‌گذاریمتان. ما بزرگترین عملیات که تاکنون مانند آن را هیچ کجا ندیده‌اید علیه شما داعشی‌ها انجام می‌دهیم.» در این ویدیو فردی که پیام هکرهای ناشناس را می‌خواند، نقاب معروف این گروه را به چهره دارد و در ادامه اظهاراتش گفت: هکرهای ناشناس در تمام جهان حضور دارند و راهی برای فرار از آنها پیدا نخواهید کرد. در کنار حملات سایبری گسترده، خود را برای یک جنگ تمام عیار هم آماده کنید. مردم فرانسه از شما قوی‌تر هستند و پس از حملات جمعه شب قوی‌تر نیز شده‌اند. این نخستین بار نیست که هکرهای ناشناس گروه تروریستی داعش را هدف تهدیدات خود قرار می‌دهد. هکرهای ناشناس پس از حمله به دفتر مجله شارلی ابدو نیز داعش را تهدید به انتقام کرده بود. و توانست با شناسایی تعداد زیادی از اکانت های توییتر اعضای فعال این گروه در شبکه اجتماعی توییتر آنها را غیر فعال سازد. همچنین هکرهای آنا نیموس تابستان سال گذشته نیز با هک کردن برخی از سایت های اسرائیلی و از کار انداختن آنها؛ حمایت خود را از مردم فلسیطن اعلام کردند.
هک کردن شبکه های اجتماعی کره شمالی، خاموش کردن برق زندان گوانتانامو در عملیاتی به نام «عملیات گوانتانامو»؛ هک کردن ایمیل های ارتش الکترونیک سوریه، حمله به سایت پلیس شهر اوکلند آمریکا در پی کشتن سیاه پوست های این شهر توسط پلیس این ایالت (داستان فرگوسن) از جمله کارهای این هکرهای جوان طی چند سال گذشته بود که حالا پس از حمله تروریست های داعش به پاریس و کشته و زخمی شدن بیش از ۳۵۰ نفر در این حوادث تروریستی ؛ علیه اعضای داعش اعلام جنگ کرده اند.
آنا نیموس ها چه کسانی هستند؟
به طور کلی فلسفه اساسی تشکیل و فعالیت گروه را در یک چیز می‌توان خلاصه کرد: «مقابله و مبارزه با سانسور و کنترل اینترنت. در این راستا نیز گروه دولت‌ها و کمپانی‌های بزرگی را تاکنون و به ویژه در سال‌های ابتدایی‌اش هدف قرار داده است، بر طبق اصول این گروه هر کس که با فلسفه این گروه و چند قانون ابتدایی آن موافق است می‌تواند خود را به عنوان هکر گمنام معرفی کند و در برنامه‌های این گروه آن‌ها را یاری دهد.»
اگر فیلم «وی برای وندتا» (V for Vendetta) را دیده باشید، شخصیت اصلی آن که هویتی آنارشیستی دارد، همیشه بر چهره ماسک خاصی را می‌پوشاند. فارغ از خود فیلم که شخصیت اصلی آن رویکردی خشن، تخریب‌گر و ضد اجتماع دارد، این ماسک به سمبلی برای مبارزات مدنی شهروندان در جای‌جای جهان تبدیل شد که نمونه‌های
هک کردن شبکه های اجتماعی کره شمالی، خاموش کردن برق زندان گوانتانامو در عملیاتی به نام «عملیات گوانتانامو»؛ هک کردن ایمیل های ارتش الکترونیک سوریه، حمله به سایت پلیس شهر اوکلند آمریکا در پی کشتن سیاه پوست های این شهر توسط پلیس این ایالت (داستان فرگوسن) از جمله کارهای این هکرهای جوان طی چند سال گذشته بود که حالا پس از حمله تروریست های داعش به پاریس و کشته و زخمی شدن بیش از 350 نفر در این حوادث تروریستی ؛ علیه اعضای داعش اعلام جنگ کرده اند
اخیر چنین استفاده‌ای از آن را در بهار عربی و اعتراضات مردم ترکیه دیدیم.
اما گروهی که این ماسک را پررنگ‌تر کرد و هویتی جدید به آن بخشید گروه هکرهای گمنام (Anonymous Hackers) است که با عنوان هکتویست‌ها نیز معرفی می‌شوند (ترکیبی از Hacker + Activist) و از سال ۲۰۰۳ رسما اعلام موجودیت و شروع به کار کرده‌اند. این گروه برخلاف سایر گروه‌ها و تشکل‌های مدنی ماهیتی منسجم و رکنی به عنوان رهبر یا رئیس ندارد. بر طبق اصول این گروه هر کس که با فلسفه این گروه و چند قانون ابتدایی آن موافق است می‌تواند خود را به عنوان هکر گمنام معرفی کند و در برنامه‌های این گروه آن‌ها را یاری دهد. در این گروه تصمیم‌ها بر اساس ایده‌های مطروح شده توسط اعضا گرفته می‌شود و دستورالعمل خاصی برای فعالیت ندارند. فایده اصلی فقدان عنصر رهبری و فعالیت غیرمنسجم گروه این است که اقدامات آن را نمی‌توان به پای تمام اعضای آن نوشت و در موارد بسیاری که در کشورهای مختلف عده‌ای از اعضای آن دستگیر شده‌اند، موجب لورفتن یا دادگاهی شدن عضو دیگری نشده است. فلسفه اساسی تشکیل و فعالیت گروه را در یک چیز می‌توان خلاصه کرد: مقابله و مبارزه با سانسور و کنترل اینترنت. در این راستا نیز گروه دولت‌ها و کمپانی‌های بزرگی را تاکنون و به ویژه در سال‌های ابتدایی‌اش هدف قرار داده است، که در این میان می‌توان به دولت‌های امریکا، اسرائیل، تونس و اوگاندا و شرکت‌های پی‌پال، مسترکارد، ویزا و سونی اشاره کرد که هر یک به دلایل مختلف صورت پذیرفته است و البته باعث شناسایی و دستگیری بعضی از اعضای گروه در این کشورها شده است. البته ناگفته نماند که هکرهای گمنام در بحبوحه بهار عربی از این جنبش نیز بسیار حمایت کردند. قوانین گروه نیز خیلی ساده به نظر می‌آیند: «هویت کسی از اعضای گروه را فاش نکن، درباره گروه هیچ‌گاه صحبت نکن، و هرگز به رسانه‌ها حمله نکن.» همین سه اصل ابتدایی مبنای تمام فعالیت‌های اعضا است و محدودیت دیگری بر سر راهشان نیست. اعضای این گروه عمدتا از ادبیات مشابهی نیز استفاده می‌کنند و در هنگام اعلام ماموریت‌های خود از جملاتی نظیر «فراموش نمی‌کنیم، نمی‌بخشیم و منتظر ما باشید» استفاده می‌کنند. این گروه تاکنون مناقشات زیادی داشته‌اند، منتقدان آنان را ضدیهود و یا تروریست‌های سایبری می‌دانند و طرفداران‌شان از آن‌ها با عنوان مبارزان آزادی و رابین‌هودهای دنیای دیجیتال یاد می‌کنند. برای بررسی اقدامات این گروه از بدو تشکیل تا به امروز نیز می‌توان به مقابله با کلیسای ساینتولوژی و حمله به پایگاه‌های اینترنتی آن، تسهیل به ارتباطات مردم در دوران بهار عربی، حمایت از معترضین قتل مایکل براون در فرگوسن، حمایت از ویکی‌لیکس و انتشار اسناد آن، و در نهایت کمک به مردم در زمان سیل در اوکلاهاما در امریکا اشاره کرد. شیوه اعلام و اجرای هر یک از این طرح‌ها هم معمولا به این شکل است که طی پیامی ویدیویی فردی با ماسک مورد اشاره بر صورت اقدام جدید گروه را به عنوان ماموریت آن اعلام می‌کند و پس از آن اعضای گروه در سراسر دنیا شروع
قوانین گروه نیز خیلی ساده به نظر می‌آیند: «هویت کسی از اعضای گروه را فاش نکن، درباره گروه هیچ‌گاه صحبت نکن، و هرگز به رسانه‌ها حمله نکن.» همین سه اصل ابتدایی مبنای تمام فعالیت‌های اعضا است و محدودیت دیگری بر سر راهشان نیست. اعضای این گروه عمدتا از ادبیات مشابهی نیز استفاده می‌کنند و در هنگام اعلام ماموریت‌های خود از جملاتی نظیر «فراموش نمی‌کنیم، نمی‌بخشیم و منتظر ما باشید» استفاده می‌کنند
به پیگیری ماموریت اعلام شده می‌کنند. البته باید به این نکته هم توجه داشت که فعالیت‌های گروه در آغاز بیشتر چهره‌ای آنارشیستی به خود داشت ولی با گذر زمان شاهد دموکراتیک‌تر شدن آن هستیم و دیگر فعالیت‌های این گروه به ویژه پس از سال ۲۰۱۰ رنگ و بوی حمایت از شهروندان در برابر دیکتاتوری‌ها و کمک‌رسانی به ایشان در زمان‌های بحرانی به خود گرفته است.

ماموریت شارلی ابدو
پس از اقدامات تروریستی صورت گرفته در زمستان سال گذشته و حمله به دفتر نشریه فکاهی چارلی ابدو در پاریس که منجر به قتل ۱۰ روزنامه‌نگار و دو پلیس و زخمی شدن تعداد دیگری از شهروندان فرانسوی شد، این گروه نیز موضع خود را در این باره اعلام کرد. فردای حمله تروریستی به دفتر مجله بود که گمنام‌ها فیلمی منتشر کردند که در آن صحنه‌هایی از سوگواری مردم جهان و یادبود قربانیان این حادثه نشان داده می‌شد و بعد هکری با ماسک بر صورت آغاز ماموریت شارلی ابدو را اعلام کرد، وی در این ویدئو که به زبان فرانسوی است، می‌گوید: «طی اقدامات تروریستی انجام یافته در پاریس و حمله وحشیانه به نشریه شارلی ابدو، تمام هکرهای گمنام سراسر سیاره تصمیم گرفته‌اند که علیه شما تروریست‌ها اعلام جنگ کنند. ما تک تک شما را تا به آخرین نفر پیدا خواهیم کرد و خواهیم کشت. شما به خودتان اجازه دادید که جان انسان‌های بی‌گناه را بگیرید و به همین خاطر ما انتقام خون آن‌ها را از شما خواهیم گرفت. ما تمام فعالیت‌های آنلاین شما را رصد خواهیم کرد و تمام اکانت‌های شبکه‌های مجازی شما را خواهیم بست. شما نخواهید توانست قوانین شریعت خود را بر دموکراسی‌های ما تحمیل کنید. ما اجازه نخواهیم داد حماقت شما آزادی‌های ما و آزادی بیان ما را از بین ببرد. ما به شما اخطار دادیم. منتظر ویرانی و فروپاشی خود باشید. ما شما را هر جای کره زمین گیر می‌آوریم، شما دیگر هیچ کجا امن نخواهید بود. ما گمنام هستیم، ما بی‌شماریم، ما فراموش نمی‌کنیم، ما نمی‌بخشیم، از ما بترسید. القاعده و داعش شما طعم انتقام ما را خواهید چشید.»
این پیام ویدئویی و تهدید طبق روال معمول این گروه تنها تهدید نخواهد ماند و آن‌ها نشان داده‌اند که به اظهارات‌شان عمل می‌کنند. این انجام ماموریت‌ها برای اعضای گروه به ویژه در ماموریت شارلی ابدو آنقدر حیاتی است که در زمانی کمتر از ۲۴ ساعت از انتشار ویدئو حساب توییتری این ماموریت اعلام کرد اولین وبسایت جهادی‌ها را با نام انصار الحق و به آدرس Ansar-alhaqq.net، منهدم کرده است. و حالا پس از گذشت کمتر از یکسال از حمله به دفتر مجله شارلی ابدو، تروریست ها بار دیگر به قلب پاریس حمله کرده و این بار نه تنها فرانسه، بلکه جهان را در شوک بزرگی فرو برد. هرچند پس از این اتفاق وحشتناک فرانسه به طوری رسمی وارد جنگ علیه تروریست های داعش در سوریه شد اما از سوی دیگر تجربه دو سال گذشته نشان داده که تروریست ها از هر ابزار اجتماعی و ارتباطی در بکار گیری اهداف خود به خوبی بهره می گیرند. حال باید منتظر ماند و دید که آیا این بار هم هکرها می توانند تروریست ها را در جنگ سایبری مغلوب خود کنند یا خیر؟!
کد مطلب: 52931
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *