۰
يکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۵۸
تشکيل فراکسيوني به موازات فراکسيون فراگير اصولگرايي

انشقاق در فراکسيون اقليت مجلس دهم

مجتبي ذوالنور، منتخب اصولگراي مردم قم در مجلس دهم گفته است: «طبق اخباري که من دارم، دوستاني که فراکسيون رهروان را در مجلس نهم داشته اند به صورت جدي به دنبال ايجاد يک فراکسيون جديد هستند و با خود من هم وارد مذاکره شده‌اند. ممکن است در درون اصولگرايان مجلس دهم چنين انشعابي رخ دهد.» اما اين صحبت در تضاد کامل با حرفي است که اصولگرايان مدام تکرار مي‌کنند و آنهم اينکه «فراکسيون فراگير اصولگرايان» در مجلس دهم تشکيل خواهد شد.
انشقاق در فراکسيون اقليت مجلس دهم

مجتبي ذوالنور، منتخب اصولگراي مردم قم در مجلس دهم گفته است: «طبق اخباري که من دارم، دوستاني که فراکسيون رهروان را در مجلس نهم داشته اند به صورت جدي به دنبال ايجاد يک فراکسيون جديد هستند و با خود من هم وارد مذاکره شده‌اند. ممکن است در درون اصولگرايان مجلس دهم چنين انشعابي رخ دهد.» اما اين صحبت در تضاد کامل با حرفي است که اصولگرايان مدام تکرار مي‌کنند و آنهم اينکه «فراکسيون فراگير اصولگرايان» در مجلس دهم تشکيل خواهد شد. 
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، به گفته حميدرضا فولادگر که يکي از افراد شاخص در فراکسيون رهروان ولايت مجلس نهم است، «فراگير» بودن اين فراکسيون، شرط لاريجاني براي هدايت آن است. اينکه بتواند همه «جور» اصولگرا را در بر گيرد و طيفهاي مختلف اصولگرايي بتوانند ذيل چتر آن نفس بکشند. اما صحبت‌هاي ذوالنور خلاف اين فراگير بودن را اعلام مي‌کند. اصولگراياني که با چند ليست به انتخابات مجلس شوراي اسلامي آمده بودند حالا چطور مي‌توانند به راحتي در يک اقليم بگنجند؟ اينجاست که مشخص مي‌شود آنچنان هم که مي‌گويند، فراگيري اي در ميان نيست!

فراکسيوني به موازات فراکسيون فراگير اصولگرايان

«تمام تلاش اصولگرايان مجلس، تشکيل يک فراکسيون فراگير است. منظور از تشکيل فراکسيون فراگير، فراکسيوني است که بتواند تمام نمايندگان نزديک به طيف فکري اصولگرا و از همه مهم تر نمايندگان مستقل اما همسو را در خود قرار دهد. اگر چنين اتفاقي رخ دهد مي‌توانيم بگوييم اصولگرايان مجلس، همگي در زير يک چتر و يک فراکسيون قرار گرفته اند. در حال حاضر توصيه بزرگان جريان فکري اصولگرايي به منتخبان مجلس دهم، تشکيل يک فراکسيون فراگير اصولگرايي است و همانطور که همگان مي‌دانند تلاش طيف ها و گروه هاي اصولگرا هم، تشکيل چنين فراکسيوني است. در حال حاضر نمايندگاني که در مجلس نهم در فراکسيوني با نام فراکسيون رهروان ولايت فعاليت مي‌کردند اکنون هم به دنبال راه اندازي يک فراکسيون با نام ديگري هستند که البته بزرگان اصولگرا اين رويکرد نمايندگان نزديک به رهروان ولايت را توصيه نمي‌کنند.» صحبتهاي ذوالنور در گفت وگو با ايرنا پرده از ماجرايي برمي‌دارد که چندان صورت خوشي براي اصولگرايان نخواهد داشت. اصولگراياني که خود را نماد وحدت مي‌دانند با وجود جبهه پايداري اما همه معادلاتشان به هم مي‌ريزد و سفره شان را در مجلس نهم از آنها جدا مي‌کنند. اما با فراگير خواندن فراکسيون اصولگرايان براي مجلس دهم، قصد داشتند اين ضعف را جبران کنند. اما اخبار چيز ديگري مي‌گويد. ذوالنور درباره اينکه چه کساني به دنبال تشکيل فراکسيون ديگر هستند، گفته: «همان کساني که در گذشته فراکسيون رهروان را داشتند اين روزها سعي مي‌کنند تحت عنواني ديگر، فراکسيون جديدي در مجلس دهم ايجاد کنند. همگان به خوبي مي‌دانند که تلاش قاطبه اصولگرايان اين است که يک فراکسيون با نام اصولگرايان در مجلس دهم تشکيل شود و تمام اصولگرايان در آن فراکسيون فعاليت کنند. طبق اخباري که من دارم دوستاني که فراکسيون رهروان را در مجلس نهم داشته اند به صورت جدي به دنبال ايجاد يک فراکسيون جديد هستند و با خود من هم وارد مذاکره شده اند. ممکن است در درون اصولگرايان مجلس دهم چنين انشعابي رخ دهد».

اصولگرايان معتدل آبشان با پايداري‌ها در يک جوي نمي‌رود

غلامعلي جعفرزاده ايمن آبادي نماينده مجلس نهم که منتخب مجلس دهم نيز شده است در واکنش به صحبت‌‌هاي ذوالنور به مردم سالاري مي‌گويد: «نمي‌توانم بگويم حرف‌هاي آقاي ذوالنور غلط است. دو فراکسيون در مجلس آينده وجود خواهد داشت با رويکرد اصلاح‌طلبي و اصولگرايي. اما علاوه بر اين دو فراکسيون، فراکسيون ديگري هم وجود خواهد داشت که اصولگرايان معتدل، اصلاح‌طلبان معتدل، اعتدال‌گرايان و مستقليني که به سمت اعتدال گرايش دارند، در آن حضور خواهند داشت. اينها همان افرادي هستند که با پايداري‌ها و افراطيون در يک جا نمي‌گنجند.» اما عزت‌الله يوسفيان ملا، نماينده مجلس نهم و منتخب مجلس دهم خلاف اين صحبت‌هاي ايمن آبادي را معتقد است. او در واکنش به صحبتهاي ذوالنور به مردم سالاري مي‌گويد: « فراکسيون رهروان ديگر نخواهيم داشت. اين فراکسيون در مجلس نهم بود و همه اصولگرايان نظرشان اين است که فراکسيون فراگير تشکيل دهيم و همه اصولگرايان با همه گرايشها زير چتر آن قرار گيرند. او ادامه مي‌دهد: «تا الان هر وقت صحبت از فراکسيون بوده بحث جدايي نبوده. هميشه گفته اند قرار است همه با يک نام، آن هم فراگير اصولگرايي در مجلس حاضر شوند.

بعد از اينکه همه اين گروه به مجلس رفتند بعد افراد مي‌آيند و نظراتشان را مي‌دهند و افراد تصميم مي‌گيرند در اين جريان بمانند يا بروند. منشوري بايد اعلام شود تا افراد بتوانند خودشان را با آن چک کنند.»يوسفيان ملا که يکي از افراد نزديک به لاريجاني است تاکيد مي‌کند: «الان افراد اتفاق نظر دارند که فراکسيون واحد شکل گيرد و بعد که وارد مجلس شديم آنوقت اگر قرار است، انشعاباتي رخ دهد، رخ دهد.» از طرفي جعفرزاده مي‌گويد:«تندروهاي اصولگرا تنها 30-40 نفر هستند که ساز خودشان را مي‌زنند. به نظرم حضور اين افراد براي مجلس لازم است. مجلس، خانه ملت است و بايد از همه جناحها، طيف‌ها و تفکرات؛ نماينده اي در مجلس داشته باشند. ولي محال است اين گروه زيردسته اعتدال‌گرايان قرار گيرند».

بيش‌از سه فراکسيون در مجلس آينده

يوسفيان ملا در پاسخ به اين سوال که شنيده مي‌شود افرادي چون کاظم جلالي به دنبال رايزني براي تشکيل يک فراکسيون در کنار فراکسيون فراگير هستند، مي‌گويد : «من بعيد مي‌دانم چند انشعاب به وجود آيد. نقطه نظرات افراد به هم نزديک است و قرار نيست از هم جدا شوند. تا الان که اعلام نظري نشده درباره اينکه قرار باشد انشعابي رخ دهد.» يوسفيان ملا ادامه مي‌دهد: «همه اين صحبتها برمي‌گردد به فعاليتهاي انفرادي افراد. افراد به صورت مستقل ابراز نظر مي‌کنند ولي تا زماني که جمع مشي خود را مشخص نکند و نگويد به چيزهايي پايبند است و به چه چيزهايي نيست، آنوقت معلوم مي‌شود چه کساني در اين گروه قرار مي‌گيرند. ممکن است بعد از ورود به مجلس آن 5 نفري که نماينده اقليتهاي مذهبي هستند، اعلام کنند که مي‌خواهند فراکسيوني مستقل تشکيل دهند. اينها همه اش بعد از ورود به مجلس مشخص مي‌شود.» اين نماينده مجلس همچنين تاکيد مي‌کند: «اما آنچه مسلم است اينکه فراکسيون رهروان تمام شده و قرار است در مجلس جديد با فراکسيون اصولگرايان قديم، تجميع شود تنها چيزي که فعلا مشخص است اينکه تمام اين افراد زير چتر آقاي لاريجاني خواهند بود. اما هنوز مشي فراکسيون مشخص نيست. با اطمينان مي‌گويم که رهروان وجود نخواهد داشت و با فراکسيون با نام ديگري به فعاليت ادامه خواهد داد. روشي در پيش گرفته مي‌شود که همه اصولگراها، بعضي مستقلان و حتي اصلاح‌طلبان ميانه رو بتوانند در آن فراکسيون حضور داشته باشند.» اما جعفرزاده ايمن آبادي برخلاف او معتقد است سکوت الان پايداري ها به معناي همراهي شان با فراکسيون فراگير نيست و اصلا نمي‌شود با آنها در يک جا قرار گرفت. او مي‌گويد اينکه پايداري‌ها موضع خاصي درباره فراکسيون هاي مجلس نگرفته اند بر مي‌گردد به تاکتيکي که در حال حاضر اتخاذ کرده‌‌اند: «پايداري‌ها فعلا سکوت کرده‌اند ولي اين اتفاق به معناي تغيير ذات نيست. مشي آنها مشخص است. اعتدال گرا نيستند و با اصولگرايان نرم هم فاصله زيادي دارند. اينها همان تندروهاي اصولگرا هستند که نمي‌توانند زير چتر آقاي لاريجاني قرار بگيرند. افرادي که در ميان اصلاح‌طلبان و اصولگرايان تندرو قرار نگيرند، به عضويت فراکسيون سوم يعني فراکسيون اعتدال گرايان در خواهند آمد.» با اين حال يوسفيان ملا همچنان تاکيد مي‌کند که هيچ کسي به دنبال جدايي نيست. اما در مقابل اين سوال که پس چرا حرفهايي درباره مذاکره با افراد از مجلس درز کرده است، اقرار مي‌کند که حرفهايي زده شده ولي به صورت کاملا غير رسمي: «افراد به صورت خصوصي با هم به تبادل نظر مي‌پردازند ولي هنوز حرف قطعي‌اي زده نشده. حرفي که روي کاغذ آورده شود و قرار باشد به صورت جمعي به آن عمل کرد».
گزارش : محبوبه شعاعی

کد مطلب: 55906
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *