۰
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۳۶
تاریخچه والیبال المپیک

تيم ملي واليبال چگونه به المپيک 2016 صعود مي‌کند؟

تيم ملي واليبال ايران در آستانه صعودى تاريخي به المپيك است.
تيم ملي واليبال چگونه به المپيک 2016 صعود مي‌کند؟
 

تيم ملي واليبال ايران در آستانه صعودى تاريخي به المپيك است.
 به گزارش پایگاه خبری فریادگر، تورنمنت جام بين قاره‌اي ژاپن با حضور هشت تيم در حال برگزاري است. تيم‌هاي حاضر در اين تورنمنت عبارتند از:

- ژاپن (ميزبان)

- سه تيم برتر آسيا در رنکينگ جهاني (ايران، استراليا و چين)

- تيم‌هاي دوم و سوم انتخابي المپيک قاره اروپا (فرانسه و لهستان)

- تيم دوم انتخابي المپيک قاره آمريکاي جنوبي (ونزوئلا)

- تيم دوم انتخابي المپيک قاره آمريکاي شمالي (کانادا)

در پايان اين رقابت‌ها سه تيم اول و بهترين تيم آسيا مجوز حضور در بازي‌هاي المپيک را به دست مي‌آورند. اگر يک تيم آسيايي در جمع سه تيم برتر قرار بگيرد تيم چهارم هم صعود خواهد کرد و به اين ترتيب به ازاي قرار گرفتن هر تيم آسيايي در جمع سه تيم برتر يک تيم پائين تر از رده سوم هم صعود خواهد کرد. با اين تفاسير و سابقه تيم‌ها و حضور نداشتن تيم‌هاي قدرتمندي چون برزيل، آمريکا و ايتاليا، و همچنين دو پيروزي ايران در مقابل کانادا و استراليا تاکنون، احتمال حضور ايران در المپيک 2016 بسيار بالاست.

فرمول صعود نماينده يا نمايندگان آسيا بر اساس پيشنهاد کنفدراسيون واليبال آسيا و موافقت فدراسيون جهاني مشخص شده است.

تيم ايران در صورت پيروزي بر دو تيم ژاپن که ميزبان رقابتهاست و چين، قطعا به المپيک راه خواهد يافت. مسابقه ايران و ژاپن، امروز (چهارشنبه) ساعت 14:45 به وقت تهران برگزار مي‌شود. ژاپن سومين تيم پرافتخار المپيک است که با توجه به امتياز ميزباني از تمام توان خود براي صعود استفاده مي‌کند و همين امر مسابقه امروز را براي ايران دشوار‌تر مي‌سازد.

برنامه كامل رقابت‌هاي باقيمانده

مقدماتي المپيك در ژاپن

دوازدهم خرداد ماه

ساعت 10: ونزوئلا - کانادا

ساعت 12:45: فرانسه - استراليا

ساعت 15:30: چين - لهستان

ساعت 19:05: ژاپن – ايران

سيزدهم خرداد ماه

ساعت 10: کانادا - فرانسه

ساعت 12:45: ايران - چين

ساعت 15:30: لهستان - ونزوئلا

ساعت 19:10: استراليا – ژاپن

چهاردهم خرداد ماه: استراحت

پانزدهم خرداد ماه

ساعت 10: چين - استراليا

ساعت 12:45: ونزوئلا - فرانسه

ساعت 15:30: لهستان - ايران

ساعت 19:05: ژاپن - کانادا

شانزدهم خرداد ماه

ساعت 10: ايران - ونزوئلا

ساعت 12:45: کانادا - چين

ساعت 15:30: استراليا - لهستان

ساعت 19:10: فرانسه – ژاپن

تاريخچه واليبال در بازي‌هاي المپيک

هشت سال پس از به رسميت شناخته شدن واليبال از سوي کميته بين‌المللي المپيک در جايگاه ورزشي غيرالمپيکي، اين کميته در جلسه چهارم سپتامبر 1957 که در صوفيه برگزار شد، رسماً ورود واليبال را به جمع ورزش‌هاي المپيکي اعلام کرد و همان زمان اف‌آي‌وي‌بي را تنها نهاد تصميم‌گيري در تمامي ‌شئون اين ورزش دانست. پس از اين در سال 1961 واليبال در مقام ورزشي مدال‌آور در 2 بخش زنان و مردان به بازي‌هاي المپيک 1964 ژاپن اضافه شد.

مسابقات واليبال المپيک در ابتدا تا سال 1968 با فرمت جام جهاني واليبال برگزار مي‌شد، اما در سال 1972 با فرمت و قوانين جديد راه خود را شناخت و تا به امروز نيز به همين شکل برگزار مي‌شود. تعداد تيم‌هاي شرکت کننده که از سال 1964 تا 1996 يکسان بود از سال 2000 از ده تيم به دوازده تيم افزايش يافت.

نخستين نمايش واليبال در المپيک رويدادي جذاب بود. در بخش مردان نبرد قهرماني بين سه تيم اتحاد جماهير شوروي، ژاپن و چکسلواکي بود که در نهايت روس‌ها پيروز ميدان بودند. اتحاد جماهير شوروي در دو المپيک نخست مدال طلا را به دست آورد و در اين دو سال از بازيکناني مانند ادوارد سيبيرياکوف، يوري پويارکوف و مونزولفسکي بهره مي‌برد. در سال نخست المپيک 1964، چکسلواکي با حضور بازيکناني مانند جوزف موزيل و بوهوميل گوليان به مدال نقره دست يافت و ژاپن مدال برنز را به خانه برد و روماني در جايگاه چهارم ايستاد و در المپيک بعدي يعني المپيک 1968 مکزيک قهرماني شوروي تکرار و جايگاه ژاپن و چکسلواکي جا به جا شد و آلمان شرقي به مقام چهارمي‌رسيد. در المپيک 1972 مونيخ آلمان، ژاپن با بازيکناني مانند تادايوشي يوکوتا، تسوتومو کوياما و کاتسوتوشي نکودا با شکست دادن آلمان شرقي مدال طلا را از آن خود کرد. ژرمن‌ها با درخشش رودي شومان و ديگر بازيکنان خود مدال نقره را به خانه بردند و شوروي هم به برنز قناعت کرد. در المپيک 1976 مونترال، لهستان با پيروزي بر شوروي در ديدار فينال، بدون باخت قهرمان شدند و مدال طلا را به خانه برد. کوبا هم حضور قدرتمند خود را در عرصه المپيک با مدال برنزي که مستحق آن بود اعلام کرد و ژاپن به جايگاه چهارمي‌ اکتفا کرد.

تحريم بازي‌هاي المپيک 1980 از سوي کشورهاي غربي، تيم‌هاي ملي زنان ژاپن، کره جنوبي و ستاره‌هاي نوظهور مانند ايالات متحده آمريکا و چين که در ميان غايبان بودند، موجب شد تا پنجمين دوره رقابتهاي واليبال زنان در المپيک در يد قدرت اروپايي‌ها و مثل هميشه شوروي باشد. در المپيک 1980 که قوي‌ترين تيم‌هاي آن متعلق به بلوک شرق بودند، شوروي باز هم با درخشش ستاره‌هاي خود به مدال طلا دست يافت تا سومين مدال طلا خود را در پنج المپيک برگزار شده به دست آورد.

در المپيک 1984 غيبت شوروي، کوبا، لهستان و بلغارستان، موجب شد تا آمريکا با درخشش بازيکناني مانند کارچ کيرالي و استيو تيمونس با شکست برزيل قهرمان شود و ايتاليا نيز سوم شد. المپيک 1988 با ميزبان کشور آسيايي کره جنوبي همراه بود. در فينال المپيک سئول ديدار ستاره‌هاي دو کشور ايالات متحده آمريکا و شوروي با پيروزي آمريکا همراه بود و آمريکا براي دومين بار به صورت پياپي فاتح مسابقات واليبال المپيک شد. آرژانتين شگفتي‌ساز هم با شکست برزيل که از بازيکناني باتجربه سود مي‌برد مدال برنز را به گردن آويخت.

المپيک 1992 در بارسلونا برگزار شد. برزيل با درخشش بازيکنان جديد خود مانند مائوريسيو ليما و مارسلو نگرائو اولين طلاي المپيک خود را در حالي با شکست هلند به خانه برد که تنها سه ست در مجموع هشت ديدار به حريفان خود واگذار کرده بود. هلند قدرت نو ظهور اين دوره به مدال نقره و آمريکا در اين دوره به مدال برنز دست يافت و کوبا چهارم شد.

در المپيک 1996 آتلانتا، هلند با بازيکناني چون بس ون د گور و خودو خورتزن و پيتر بلانگ افتخار آفرين شد و با شکست ايتاليا مدال طلا را کسب کرد. يوگسلاوي هم با حضور برادران گربيچ، ولاديمير گربيچ و نيکولا گربيچ و ديگر بازيکن خود ايوان ميليکوويچ صاحب مدال برنز شد.

المپيک 2000 سيدني که با درخشش ولاديمير گربيچ و نيکولا گربيچ و ديگر بازيکنان جوان مانند آندريا گريچ و واسا مييچ و ديگر بازيکنان يوگوسلاوي همراه بود برنز يوگسلاوي در آتلانتا را به طلا تبديل شد. تيم‌هاي ملي روسيه و ايتاليا به ترتيب به مدال نقره و برنز دست يافتند و آرژانتين باز هم با درخشش مارکوس ميلينکوويچ به عنوان شگفتي ساز و قدرت نوظهور به جايگاه چهارمي‌رسيد.

چهار سال بعد در المپيک آتن 2004 برزيل که در ترکيب خود جيبا، سرجيو سانتوس و دانته آمارال را در اختيار داشت در فينال در برابر چکمه اي‌ها يعني ايتاليا که در ترکيب خود از آندره‌آ سارتورتي، لوئيجي مسترانجلو و آندره‌آ جياني بهره مي‌بردند به پيروزي رسيد و دومين مدال طلا خود را بعد از المپيک 92 بارسلونا به دست آوردند. روسيه به مدال برنز دست يافت و ايالات متحده آمريکا نيز چهارم شد. المپيک 2008 يکي از بهترين تورنمنت‌هاي واليبال در المپيک بود، ايالات متحده آمريکا در نخستين تلاش خود براي قهرماني در ظرف 20 سال با درخشش دو بازيکن خود يعني کليتون استنلي و ريد پريدي، قهرمان المپيک آتن، برزيل را از سکوي اول به زيرکشيد و خود بر آن ايستاد و به مدال طلا دست يافت. ايتاليا که در هيچ‌يک از المپيک‌هاي برگزار شده به مدال طلا نرسيده بود اين بار هم يکي از سه جايگاه بعدي را کسب کرد و به چهارمي‌ اکتفا نمود و روسيه به مدال برنز رسيد.

المپيک 2012 لندن سيزدهمين دوره مسابقات واليبال المپيک يکي از دوره‌هاي هيجاني اين رقابت‌ها بود، جايي که اين بار روسيه با پيشينه قدرتمند خود و با درخشش برخي از بازيکن‌هاي خود مانند تاراس ختي، سرگئي تتيوخين و ماکسيم ميخائيلوف با پيروزي 3 بر 2 بر برزيل در يک ديدار حساس به مدال طلا رسيد. برزيل به مدال نقره و ايتاليا با ارتقا جايگاه خود به مدال برنز دست يافت. بلغارستان چهارم شد و تيم‌هاي ملي آلمان، آرژانتين، ايالات متحده آمريکا و لهستان به صورت مشترک در جايگاه پنجم ايستادند.

در مجموع از 13 دوره رقابتهاي واليبال المپيک، شوروي (بدون احتساب روسيه که 2 نقره الميپک را دارد) با 4 طلا و 2 نقره پرافتخارترين تيم است و کوبا با 3 طلا و 1 برنز و ژاپن با 2 طلا، 2 نقره و 2 برنز تيمهاي دوم و سوم هستند. چين با 2 طلا و يک نقره و 2 برنز و برزيل با 2 طلا و دو برنز در رده‌هاي چهارم و پنجم هستند و ساير تيمها، مدال طلايي در المپيک کسب نکرده‌اند.

کد مطلب: 56526
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *