۰
پنجشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۸
دموکرات‌ها‌ از گسل ترامپ نهایت بهره را کسب مي‌کنند

نفوذ هیلاری در اردوگاه محافظه کاران

هیلاری کلینتون به عنوان ستاره یانکی‌ها‌ به یکه تازی خود در میان دموکرات‌ها‌ ادامه مي‌دهد. براساس گزارش سی.ان.ان، هیلاری که پیروزی خود را در رقابت‌ها‌ی درون حزبی تثبیت کرده بود؛ توانست در ایالت‌ها‌ی نیوجرسی و نیومکزیکو، داکوتای شمالی، مونتانا، کالیفرنیا نیز آرای حزب دموکرات را تصاحب کند. شمار زیادی از ۷۰۰ نماینده حزب دمکرات که دارای رای جداگانه‌ای هستند، اعلام کرده‌‌اند که در کنگره حزب دمکرات در فیلادلفیا به هیلاری کلینتون رای خواهند داد.
نفوذ هیلاری در اردوگاه محافظه کاران

هیلاری کلینتون به عنوان ستاره یانکی‌ها‌ به یکه تازی خود در میان دموکرات‌ها‌ ادامه مي‌دهد. براساس گزارش سی.ان.ان، هیلاری که پیروزی خود را در رقابت‌ها‌ی درون حزبی تثبیت کرده بود؛ توانست در ایالت‌ها‌ی نیوجرسی و نیومکزیکو، داکوتای شمالی، مونتانا، کالیفرنیا نیز آرای حزب دموکرات را تصاحب کند. شمار زیادی از ۷۰۰ نماینده حزب دمکرات که دارای رای جداگانه‌ای هستند، اعلام کرده‌‌اند که در کنگره حزب دمکرات در فیلادلفیا به هیلاری کلینتون رای خواهند داد.

به گزارش پایگاه خبری فریادگر، کاندیدای نهایی دموکرات‌ها‌ در یک سخنرانی گفته «ما به نطقه عطفی رسیده‌ایم» و «برای اولین بار در تاریخ آمریکا یک زن، نامزد یک حزب اصلی می‌شود». او با این سخنان حمایت جنبش‌ها‌ی زنان را بیش از گذشته کسب خواهد کرد.

هیلاری از رقیب خود، برنی سندرز، نیز تشکر کرده و به او به خاطر به راه انداختن «کارزاری فوق‌العاده» تبریک گفته است؛ «معتقدیم که در کنار هم، قوی‌تر هستیم. مخاطرات انتخاباتِ پیش‌رو زیاد است و انتخاب نیز واضح و مشخص است». برنی سندرز گفته کلینتون تماس تلفنی «خوشایندی» با او داشته، و به خانم کلینتون پیروزی‌هایش را تبریک گفته است.

در همین حال، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا ضمن تبریک به هیلاری کلینتون به خاطر پیروزی در انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهور آمریکا، کارزار انتخاباتی دو نامزد حزب دمکرات را تحسین‌برانگیز خواند.

به گفته کاخ سفید اوباما با هیلاری کلینتون و برنی سندرز تماس‌های تلفنی جداگانه‌ای داشته است. اوباما قرار است که با برنی سندرز، رقیب شکست‌ خورده‌ کلینتون در روز پنج‌شنبه (۹ ژوئن) دیدار داشته باشد.

بیم  و امید به آرای ساندرز

دونالد ترامپ که تنها نماینده باقی‌مانده از حزب جمهوری‌خواه در دور مقدماتی است، باید در ۵ ایالت آمریکا بدون رقیب شرکت جوید. دونالد ترامپ پیشتر حد نصاب لازم برای نامزدی حزب جمهوری‌خواه را کسب کرده و انتخابات پیش‌رو تنها به آرای او خواهد افزود. او که پیشتر گفته بود که رقیب نهایی وی در انتخابات ریاست‌جمهوری هیلاری کلینتون است، از طرفداران برنی سندرز خواست که به وی رای دهند. ترامپ در نیویورک خطاب به هواداران سندرز گفت که «سیستم سیاسی» موجود دلیل شکست سندرز است.

تحلیلگران معتقدند که کلینتون پس از رقابت نزدیکی که با سندرز داشته، از این پس باید تلاش خود را بر متحد کردن دوباره حزب، و نیز رقابت نهایی با دونالد ترامپ، متمرکز کند.

برنی سندرز موفق شده جمعیت انبوهی را پای سخنرانی‌های ایالتی خود بیاورد. جوانان بسیاری از هواداران حزب دمکرات و نیز جوانان مستقل از او حمایت می‌کنند و کارزار مجازی گسترده‌ای نیز حامي‌اوست. خبرگزاری رویترز می‌گوید کلینتون در مقابل از حمایت مسن‌ترها برخوردار است؛ با کارزاری که در مواردی بر ادامه سیاست‌های باراک اوباما بنا شده‌است.

انگشت هیلاری روی شکاف‌محافظه کاران

نکته حائز اهمیت اینجاست که بیش‌از آنچه ترامپ چشم به آرای ساندرز در اردوگاه رقیب دوخته است، هیلاری کلینتون روی شکاف جمهوری‌خواهان در مورد ترامپ سرمایه گذاری کرده است. هیلاری برنامه نفوذ در اردوگاه محافظه‌کاران آمریکا را در صدر برنامه‌ها‌ی خود قرار داده است. دموکرات‌ها‌ مي‌دانند که موضع گیری‌ها‌ی کاندیدای نامحبوب جمهوری خواهان منجر به ایجاد اختلاف میان محافظه کاران شده است.

بزرگان جمهوری خواهان به شکل علنی ترامپ را به چالش مي‌کشند و همین رویکرد راه نفوذ هیلاری را فراهم مي‌کند. در آخرین نمونه اختلافات پال رایان، رئیس جمهوری خواه مجلس نمایندگان این کشور دونالد ترامپ نامزد حزب را به سخنان نژادپرستانه در مورد یک قاضی مکزیکی الاصل متهم کرده است. قاضی گونزالو کوریل، مسئول رسیدگی به شکایتی علیه دانشگاه ترامپ است. اما ترامپ گفته که با توجه به اینکه قاضی مکزیکی الاصل است نمي‌تواند در مورد او که خواستار ایجاد دیواری بلند بین آمریکا و مکزیک شده بی طرف باشد.

برخی در میان محافظه کاران آمریکا مي‌گویند که ترامپ فرزند نامشروع تی پارتی است و دودمان آمریکا را برباد خواهد داد. نکته جالب اینجاست که برخی موضع‌گیری‌ها‌ی دونالد ترامپ را با محموداحمدی نژاد مقایسه کرده و مي‌گویند بلایی که رئیس‌جمهوری پیشین ایران با انزوای تهران سر ایرانیان آور ترامپ با وضعیت بدتری آمریکا را با آن مواجه خواهد کرد.

واقعیت این است که هیلاری باتوجه به اختلافات درون حزبی جمهوری خواهان تلاش مي‌کند رای محافظه‌کاران خاکستری را تصاحب کند. وزیرخارجه سابق آمریکا که روزگاری در قامت رئیس‌جمهوری این کشور قرار گرفته بود موضع‌گیری‌ها‌ی ترامپ را خودزنی ایالات متحده قلمداد مي‌کند.

اصلی‌ترین اقدام هیلاری در جهت جلب نظر محافظه کاران در روزهای رقابت با ساندرز نمود یافت،  کلینتون برخلاف گمانه‌زنی‌ها‌ از چپ به راست چرخید و سخنان در وصف ملی‌گرایی آمریکایی بیان کرد. نکته اتکای هیلاری نظر محافظه کاران در مورد روزهای حضور وی در وزارت خارجه ایالات متحده است. برخی محافظه‌کاران علی‌رغم اختلافات سنتی جمهوری خواهان با دموکرات‌ها‌،معتقدند که هیلاری وزیر خارجه مقتدر آمریکا بوده است.

 مي‌توان گفت که کلینتون به وضوح برای رای‌دهندگان مستقل و جمهوری‌خواهی بازی می‌کند که از اظهارات عجیب آقای ترامپ درباره سیاست خارجی و نظریاتش درباره زنان، مکزیکی‌ها و مسلمانان احساس نگرانی می‌کنند. خبر خوش برای هیلاری این است که حداقل ۹ فرماندار و تعدادی سناتور تصمیم گرفته‌اند که در کنوانسیون حزب در ماه ژوئیه شرکت نکنند.

به گزارش بی بی سی، روزی نیست که یک جمهوری‌خواه مهم و قدیمي‌علنا اعلام نکند که تصمیم گرفته برای اولین بار در عمرش در ماه نوامبر به یک دموکرات رای بدهد. بعد از این‌که هفته پیش داگلاس المتس، از مقامات دولت رونالد ریگان، در مصاحبه با یکی از کانال‌های تلویزیونی آمریکا اعلام کرد که «چهار سال ریاست‌جمهوری هیلاری کلینتون به یک روز دونالد ترامپ شرف دارد»، هشتگ Republicansfor Hillary# یک روز تمام در میان موضوعات داغ توییتر بود.

نارضایتی از جنگ طلبانه ترامپ در میان لابی‌ها‌ی محافظه کار در ارتش آمریکا نیز شنیده مي‌شود. این موضوعی است که سرمایه‌گذاری‌ها‌ی کاندیدای جمهوری‌خواهان بر کهنه سربازان آمریکایی را برباد خواهد داد.

در صورتی که برنامه نفوذ هیلاری به اردوگاه محافظه‌کاران در ماه‌ها‌ی آینده به موفقیت برسد، قطعا سنت شکنی در تاریخ آمریکا رخ مي‌دهد و یک دموکرات به قدرت دست پیدا مي‌کند. برای مقابله با برنامه‌ها‌ی کلینتون، ترامپ ناچار است موضع‌گیری‌ها‌ی تند خود را علیه مسلمانان، رنگین پوستان، مکزیکی‌ها‌ و جنگ‌طلبی با ایران به شدت تعدیل کند.

عقب‌نشینی اجباری ترامپ در پرونده‌ها‌یی نظیر تفاهم برجام در نهایت مي‌تواند سوژه‌ها‌ی جدید تبلیغاتی هیلاری را فراهم کند.
گزارش : علی ودایع

کد مطلب: 56863
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *