۱
جمعه ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۵۱
انفجار مهیب گاز درشمال غرب تهران، گاز و تلفن منطقه را قطع کرد

ضد و نقیض گویی درباره دلایل و تلفات حادثه شهران

وقوع انفجار مهیبی در بامداد روز جمعه در شهران واقع در شمال غرب تهران، موجب قطع گاز در منطقه و ایجاد اختلالاتی در شبکه تلفن همراه شد. اما در مورد دلایل بروز حادثه و تلفات ناشی از آن خبرهای ضد و نقیضی ارائه شده است.
ضد و نقیض گویی درباره دلایل و تلفات حادثه شهران
وقوع انفجار مهیبی در بامداد روز جمعه در شهران واقع در شمال غرب تهران، موجب قطع گاز در منطقه و ایجاد اختلالاتی در شبکه تلفن همراه شد. اما در مورد دلایل بروز حادثه و تلفات ناشی از آن خبرهای ضد و نقیضی ارائه شده است.
رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در تشریح جزئیات انفجار شدید در فلکه دوم شهران گفت: حوالی ساعت ۴:۳۰ جمعه کارگران مشغول حفاری در پروژه مترو بودند که ناگهان برخورد تجهیزات حفاری با لوله گاز سبب انفجار در محل شد. وی با بیان اینکه در پی این انفجار حریقی هم در میدان دوم شهران ایجاد شد، افزود: بلافاصله عوامل امدادی اعم از آتش نشانی، اورژانس و ... به همراه عوامل انتظامی و تیم های مدیریت بحران در محل حاضر شده و هر یک وظایف خود را آغاز کردند. در این بین با توجه به احتمال بروز حادثه برای یکی از ساختمان های مجاور دستور تخلیه ساختمان نیز داده شد که خوشبختانه با اقدامات انجام شده در حال حاضر خطری این ساختمان را تهدید نمی کند.
رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه مدتی بعد شعله های حریق مهار و اطفا شد، گفت: همچنین با اقدامات انجام شده از نشت گاز نیز جلوگیری شد. صادقی با اشاره به انسداد مسیر گفت: در پی این انفجار گودالی در منطقه ایجاد شده که پر کردن و ایمن سازی آن نیازمند زمان است، از این رو تا اطلاع بعدی و با همکاری عوامل پلیس راهور این مسیر مسدود شده و مسیرهای جایگزین مشخص شده است. صادقی درباره تعداد مصدومان و جانباختگان احتمالی این حادثه نیز گفت: تعدادی از افراد مصدوم شده اند اما شمار دقیق آن را نمی دانم در باره کشته شدگان هم تا کنون موردی اعلام نشده اما گفته می شود که احتمال وجود مورد فوتی نیز وجود دارد که البته امیدواریم این احتمال به صفر برسد.
حسن عباسی، سخنگوی اورژانس تهران نیز در این باره به خبرنگار ایسنا، گفت: این حادثه در ساعت ۴:۳۷ بامداد جمعه به مرکز فوریت های ۱۱۵ اطلاع داده شد و ما بلافاصله هشت دستگاه آمبولانس را به محل فرستادیم. عباسی از امدادرسانی سرپایی به پنج نفر خبر داد و گفت: گزارشی از مورد فوتی به ما اعلام نشده است. سیدمصطفی مرتضوی، سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز گفت: ٢١ نیروی عملیاتی در قالب شش تیم جهت خدمت‌رسانی به محل حادثه اعزام شدند و دو تیم آنست منطقه ٢٢ و شهریار نیز در آماده‌باش هستند.
اما در شرایطی که رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران و سخنگوی اورژانس اعلام کردند مورد فوتی در این حادثه گزارش نشده است، عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران از فوت دو نفر در این حادثه خبر داد. ابوالفضل قناعتی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به انفجار لوله گاز در منطقه کوهسار گفت: ساعت ۴:۳۰ بامداد جمعه در حالی که بیل مکانیکی مترو در حال فعالیت بود و این خاکبرداری زیر لوله گاز اصلی این منطقه انجام می‌شد که زیر لوله گاز خالی شده و فروکش لوله سبب ترکیدن و آتش‌سوزی می‌شود. وی ادامه داد: دو نفر از کارگران مترو، یکی از آنها راننده بیل مکانیکی و یکی دیگر از کارگران در این حادثه جان خود را از دست می‌دهند که به خانواده این عزیزان تسلیت می‌گوییم. همچنین حرارت گودال باعث آتش‌سوزی یک ساختمان اداری می‌شود و همچنین به چند خانه مسکونی نیز خساراتی وارد می‌شود.
قناعتی تاکید کرد: آنچه در این حادثه قابل پیگیری است، آن است که مسئولان مترو در مسیرهایی که حفاری دارند باید نقشه‌های مسیر را بررسی کنند تا اگر تجهیزات شهری از آن مسیرها رد می‌شود مانند لوله آب، گاز و مخابرات نسبت به ایمن‌سازی محل اقدام کنند. متاسفانه ۴۰ دقیقه طول کشید که لوله‌های گاز منطقه بسته شود. اگر زلزله‌ای بیاید و باعث آسیب به لوله‌های گاز در ۵۰ نقطه تهران شود، آن زمان به جای خرابی‌های حاصل از زلزله باید به دنبال مهار آتش‌سوزی‌ها در شهر باشیم. عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه باید به طور لحظه‌ای و نهایتا در سه چهار دقیقه لوله‌های گاز بسته می‌شد، گفت: خوشبختانه محل آتش‌سوزی از منازل مسکونی فاصله داشته، در غیر این صورت مشخص نبود چه خسارت‌هایی بر جا می‌ماند. وی تاکید کرد: شهرداری قبل از حفاری استعلام‌های لازم را از نهادهایی مانند شرکت گاز، آب و فاضلاب  و... بگیرد تا حریم تجهیزات شهری حفظ شود. همچنین ستاد بحران چاره‌ای برای قطع سریع تجهیزاتی مانند گاز در زمان‌های بحرانی بیندیشد. 
رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: در اثر انفجار لوله گاز در منطقه شهران، ۲ کارگر مترو جان خود را از دست دادند. اقبال شاکری افزود: این حوادث نشان می‌دهد کار در شهر تهران بسیار سخت و پیچیده است برای اینکه از اینگونه حوادث جلوگیری کنیم باید از دستگاه‌های پیشرفته استفاده شود. وی با تأیید فوت دو کارگر مترو اظهار داشت: نباید در توسعه مترو از روش‌های سنتی حفاری استفاده کرد باید حواسمان باشد تا اتفاقی به این گستردگی رخ ندهد.
جالب اینجاست که عضو هیات رییسه شورای شهر از مرگ دو نفر از کارکنان
در شرایطی که رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران و سخنگوی اورژانس اعلام کردند مورد فوتی در این حادثه گزارش نشده است، دو عضو شورای شهر تهران از فوت دو نفر در این حادثه خبر داده اند. همچنین دو عضو شورای شهر و سایر مسوولان عملیات مترو را عامل بروز این حادثه می دانند، اما مدیرعامل مترو این موضوع را به کل تکذیب کرده است
مترو در این حدثه خبر می دهد و سایر مسوولان نیز عملیات مترو را عامل بروز این حادثه می دانند، اما مدیرعامل مترو این موضوع را به کل تکذیب کرده است. مدیرعامل شرکت مترو با اشاره به حادثه ترکیدگی لوله گاز در منطقه شهران گفت: این حادثه ربطی به ساخت تونل مترو در این منطقه نداشت. به گزارش فارس، هابیل درویشی افزود: تونل مترو در قسمتی که این حادثه اتفاق افتاده است در واقع ۲۵ متر زیرتر قرار دارد. به عبارت دیگر کلا تونل مترو ۲۵متر در زیر تمامی تأسیسات شهری قرار دارد. وی ادامه داد: خوشبختانه در این قسمت تونل مترو لاینینگ شده بود و عملیات حفاری تونل از مدت‌ها پیش به اتمام رسیده بود.
مدیرعامل شرکت مترو تهران با اشاره به خسارات وارده ناشی از ترکیدگی لوله گاز به خط ۶ مترو تهران توضیح داد: این انفجار باعث ایجاد خساراتی در تونل مترو شده است. همچنین این حادثه باعث ترکیدگی لوله آب شده است.
درویش ظهر روز حادثه درباره تلفات جانی این حادثه گفت که در حال حاضر در حال خارج کردن آب از درون تونل مترو هستیم. تاکنون تلفات جانی را در خصوص این حادثه شاهد نبودیم، اما بعد از خروج آب از داخل تونل و ورود به داخل با اطمینان بیشتری می‌توان درباره تلفات جانی و میزان خسارات وارده صحبت کرد.
بدین ترتیب اظهارات ضد و نقیضی درباره دلیل بروز این حادثه و تلفات آن مطرح شده که تا زمان تهیه این گزارش – ساعت 14 جمعه - نسبت به اصلاح آن اقدام نشده است.
روایت شرکت گاز از حادثه شهران
نخستین اظهارنظر رسمی از سوی مسوولان شرکت گاز درباره حادثه شهران ساعت ۱۱ و ۴۸ دقیقه صبح جمعه مطرح شد که حاکی از قطع ارتباط خط لوله هشت اینچ ورودی ایستگاه تقلیل فشار غرب تهران و خط تغدیه روستای سولقان در اثر حفاری مترو و نشست زمین بود. مدیر عامل شرکت گاز استان تهران در گفتگو با شانا – خبرگزاری رسمی وزارت نفت- گفت: وجود کابلهای فشار قوی برق و ایجاد جرقه سبب انفجار و آتش سوزی شده است. سعید مومنی افزود: در ساعت اولیه این حادثه تیم امداد شرکت گاز استان تهران در محل حاضر شده و اقدامات ایمنی از سوی کارشناسان این شرکت انجام شده است. وی با بیان این که علت اصلی حادثه در دست بررسی است و اطلاعات تکمیلی بزودی اعلام می شود، تصریح کرد: پس از مهیا شدن شرایط و بستر لازم، عملیات تعمیر خط لوله آغاز می شود. سعید مومنی با بیان این که شرکت مترو حفره ای را که به طول و عمق ٢٥ متر ایجاد شده باید پر کند، افزود: پس از رسیدن به سطح ١,٥ تا دو متری زمین، عملیات ترمیم خط لوله را آغاز می کنیم و تا بعدازظهر شنبه گاز مشترکان بصورت کامل وصل می شود.
مدیرعامل شرکت گاز استان تهران، از مشترکان منطقه شهران، کوهسار، کن و سولقان خواست شیرهای اصلی گاز را ببندند تا در زمان وصل جریان حادثه ای رخ ندهد. وی در عین حال یادآور شد که البته با قطع شدن جریان، علمک بصورت اتوماتیک در حالت غیرفعال قرار می گیرد و این روند در زمان وصل جریان گاز نیز تداوم خواهد داشت و جای نگرانی وجود ندارد. ساعتی بعد همین اطلاعات در قالب اطلاعیه از سوی شرکت گاز استان تهران منتشر شد.
سخنگوی شرکت ملی گاز، مجید بوجارزاده نیز درباره حادثه آتش‌سوزی خط لوله گاز شهران ‌گفت: هم اکنون گاز منطقه کوهسار، شهران و کن در شمال غرب تهران قطع است و ظاهراً تا بعد از ظهر شنبه این شرایط ادامه دارد تا همکارانم در شرکت گاز استان تهران بتوانند این خط را تعمیر و گاز را مجدداً‌ وصل کنند. وی، علت این حادثه را فرونشست زمین عنوان کرد و افزود: در این منطقه تونل مترو وجود دارد که موجب شد خط ۸ اینچ گاز منطقه شهران به دلیل فرو نشست زمین شکسته شود و پس از برخورد با کابل‌های قطع شده برق در این ناحیه آتش‌سوزی رخ دهد. به گفته سخنگوی شرکت ملی گاز، هنوز علت حادثه مشخص نشده و در دست بررسی است و باید مشخص شود که چرا این خط لوله نشست کرده است. وی در عین حال اظهارداشت: پس از وقوع این حادثه که وسعت آن زیاد بود، نیروهای امدادی شرکت گاز سریعا در محل حاضر شدند و جریان گاز را در این منطقه قطع کردند و هم اکنون در حال تعمیر این خط لوله هستند.
اختلال در شبکه مخابرات
درپی بروز قطعی و اختلال شبکه مخابرات در منطقه شهران تهران به دلیل انفجار لوله گاز، مدیر روابط عمومی مخابرات تهران، از رفع مشکل ارتباطی مشترکان همراه اول دراین منطقه تا روز شنبه خبر داد. محمدرضا بیدخام در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه به دلیل این سانحه، بالغ بر ۵۵ هزار خط تلفن ثابت در مرکز شهید کاظمیان در منطقه شمال غرب تهران مختل شده است اظهار داشت: حجم خسارت وارد آمده به شبکه انتقال فیبر مخابرات، بالا و قابل توجه است که تا زمان رفع مشکل، نمی توان زمان مشخصی را برای بازگرداندن ارتباط تلفنی مشترکان در این منطقه اعلام کرد. وی با بیان اینکه هم اکنون علاوه بر مشترکان تلفن ثابت، ارتباط مشترکان همراه اول در این منطقه نیز دچار مشکل شده است افزود: البته با تمهیدات درنظر گرفته شده، مشترکان همراه اول می توانند از طریق ارتباط رومینگ به شبکه ایرانسل و رایتل، متصل شوند.
کد مطلب: 57176
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *