۱
سه شنبه ۸ تير ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۴۹
نگاهي به مرحله يک چهارم نهايي جام ملتهاي اروپا

يورو، يک گام تا نيمه نهايي

رقابتهاي فوتبال جام ملت‌هاي اروپا از پنجشنبه وارد مرحله يک چهارم نهايي مي‌شود تا پس از پايان اين مرحله از رقابتها در روز يکشنبه، شاهد صعود چهار تيم برتر به مرحله نيمه نهايي باشيم.
يورو، يک گام تا نيمه نهايي
 

رقابتهاي فوتبال جام ملت‌هاي اروپا از پنجشنبه وارد مرحله يک چهارم نهايي مي‌شود تا پس از پايان اين مرحله از رقابتها در روز يکشنبه، شاهد صعود چهار تيم برتر به مرحله نيمه نهايي باشيم.
 به گزارش پایگاه خبری فریادگر، نکته جالب در مورد اين رقابتها، حضور تيمهاي مدعي در يک سمت جدول، و حضور تيمهاي کمتر مدعي در طرف ديگر است. بطوريکه در مرحله يک هشتم نهايي، تيمهاي آلمان، انگليس،اسپانيا، ايتاليا و فرانسه در يک سمت قرار گرفته بودند و اين بدين معنا بود که تنها يکي از اين تيمها به فينال مي‌رسد و شاهد فينال بزرگي در اين دوره از يورو نخواهيم بود. در حقيقت از بين تيم‌هاي آلمان، فرانسه و ايتاليا و البته ايسلند يک تيم به فينال مي‌رسد و از بين تيمهاي پرتغال، بلژيک، ولز و لهتان هم شاهد حضور يک تيم در فينال خواهيم بود. هرچند برخي اين موضوع را به عدم برنامه‌ريزي مناسب رقابتها نسبت داده‌اند، اما واقعيت اين است که اگر اسپانيا و انگلستان همانگونه که پيش‌بيني مي‌شد در گروه خود صدرنشين مي‌شدند، آنها در سمت ديگر جدول رقابتهاي حذفي قرار مي‌گرفتند و آنگاه شايد فينالي جذابتر را در يورو شاهد بوديم. به هر حال مسابقات به مرحله يک چهارم نهايي رسيد و از فردا شب، ساعت 23:30 به وقت تهران، هر شب يک مسابقه برگزار مي‌شود تا چهره چهار تيم حاضر در نيمه نهايي مشخص شود. مروري بر مسابقات چهار روز آينده و وضعيت تيمهاي اين مرحله مي‌تواند چشم انداز روشن تري از اين مسابقات در اختيار ما قرار دهد:

لهستان – پرتغال

نخستين مسابقه مرحله يک چهارم نهايي را فردا شب، لهستان و پرتغال برگزار مي‌کنند. برخلاف لهستان که بازيهاي خوبي انجام داد و با امتياز برابر با آلمان و تنها به خاطر تفاضل گل کمتر به مرحله دوم راه يافت، پرتغال به سختي به دور دوم رسيد. لهستان موفق شد دو تيم ايرلند شمالي و اوکراين را شکست دهد و سپس با تساوي در مقابل آلمان به يک هشتم نهايي راه يافت. لهستاني‌ها در اين مرحله در مقابل سوييس قرار گرفتند و در حالي که تيم برتر ميدان بوده و تا دقيقه 85 با يک گل از حريف پيش بودند با يک سوپرگل، در مقابل حريف مساوي شدند تا کار به وقت اضافه کشيده شود. در وقت اضافه سوييس بهتر ظاهر شد اما در نهايت در ضربات پنالتي، لهستان پيروز شد تا به اين مرحله راه يابد. پرتغال اما بر خلاف انتظار بازي‌هاي خوبي انجام نداد. پرتغال در گروهي که مجارستان و ايسلند اول و دوم شدند، فقط با 3 امتياز سوم شد و تنها به خاطر تفاضل گل بهتر نسبت به تيمهاي سوم گروههاي ديگر موفق به صود از اين مرحله شد. پرتغال در مرحله دوم به ديدار کرواسي رفت و درحاليکه بازي در اختيار کرواسي بود، با خوش شانسي موفق به پيروزي شد. اين بار در اين دوره از رقابتها کريستيانو رونالدو بازيهاي قابل قبولي به نمايش گذاشت اما تيم پرتغال تيم خوبي نبوده و تاکنون نمايش قابل قبولي ارائه نداده است. هرچند پرتغال ستاره‌اي همچون رونالدو را دارد و متکي به اين بازيکن بزرگ فوتبال دنياست، اما لهستان، تاکنون «تيم» بهتري بوده و عملکرد بهتري داشته. هرچند لهستان با امتيازات بهتري نسبت به پرتغال صعود کرده اما هر دو تيمهاي بدون شکست جام هستند. لهستان تاکنون به جمع چهار تيم برتر جام ملتهاي اروپا نرسيده اما پرتغال علاوه بر آنکه در سال 2004 که ميزبان اين رقابتها بود با شکست در مقابل يونان، نايب قهرمان شده، در سالهاي 1984 و 2000 و همچنين دوره قبلي يعني سال 2012 نيز جزو چهار تيم برتر بوده است. شايان ذکر است از سال 1984، در رقابت‌هاي جام ملت‌هاي اروپا بازي رده بندي برگزار نمي‌شود و دو تيمي‌که از راهيابي به فينال باز مي‌مانند مشترکا در رتبه سوم قرار مي‌گيرند. حال بايد ديد آيا لهستان مي‌تواند براي نخستين بار به جمع چهار تيم برتر جام ملتهاي اروپا راه يابد يا پرتغال بار ديگر حضور در جمع اين چهار تيم را تجربه مي‌کند تا شايد براي يک بار هم که شده قهرمان اين مسابقات شود.

ولز – بلژيک

ولز يکي از شگفتي سازان جام ملتهاي اروپا تا اين مرحله بوده و حتي در صورت حذف در اين مرحله نيز بيش از انتظار ظاهر شده است. ولز در گروه دشواري قرار داشت و کمتر کسي تصور مي‌کرد بتواند از اين گروه صعود کند اما تنها با يک باخت در مقابل انگليس و پيروزي در مقابل اسلواکي و روسيه به عنوان صدرنشين گروه بالاتر از انگليس صعود کرد. در مرحله دوم نيز موفق شد با درخشش گرت بيل گرانترين بازيکن فوتبال جهان، ايرلند شمالي را با يک گل شکست دهد و حالا به مرحله‌اي رسيده که کمتر کسي تصور مي‌کرد. ولز زماني که رايان گيگز ستاره منچستريونايتد را داشت نتوانسته بود در سطح اول فوتبال اروپا حاضر شود اما حالا در دوران ستاره اي ديگر يعني گرت بيل، حضوري عالي در جام ملتهاي اروپا داشته است. حريف ولز، بلژيک است. تيمي‌که همگان آن را شگفتي ساز جام ملت‌هاي اروپا مي‌دانستند اما حالا با صعود ولز و ايسلند به مرحله يک چهارم نهايي، همگان انتظاري بيش از اين از بلژيک دارند. بلژيک با ستاره‌اي به نام‌هازارد، يک تيم کامل هم بوده است. بلژيک در گروهي که ايتاليا صدرنشين شد، با تفاضل گل کمتر نسبت به اين تيم دوم شد و بالاتر از جمهوري ايرلند و سوئد قرار گرفت. در مرحله دوم نيز در مقابل مجارستان پيروزي قاطع چهار بر صفر را کسب کرد و حالا به مرحله يک چهارم نهايي رسيده تا در مقابل ولز، تيم بدون افتخار قاره سبز قرار بگيرد. بلژيک فقط يک بار در سال 1980 به فينال جام ملت‌هاي اروپا رسيده و با شکست در مقابل آلمان غربي نايب قهرمان شده است. يکبار هم در سال 1972 که ميزبان بوده به مقام سوم رسيده و در سال 2000 که به طور مشترک با هلند ميزباني مسابقات را بر عهده داشت حتي به جمع چهار تيم پاياني هم راه نيافت. حالا بلژيک مي‌تواند براي سومين بار به جمع چهار تيم برتر جام ملتهاي اروپا راه يابد و شايد براي نخستين بار قهرمان جام شود. بازي ولز و بلژيک ساعت 23:30 جمعه شب به وقت تهران برگزار مي‌شود.

آلمان – ايتاليا

حساسترين بازي مرحله يک چهارم نهايي جام ملتهاي اروپا را که شايد فينالي زودرس باشد آلمان و ايتاليا برگزار مي‌کنند. هر دو تيم بسيار آماده هستند با اين تفاوت که آلمان باتجربه تر از ايتالياست و ايتاليا، تيم کم تجربه تري نسبت به آلمان در اين دوره دارد. آلمان با يک تساوي در مقابل لهستان، و دو برد در مقابل ايرلند شمالي و اوکراين، به مرحله دوم رسيد و در اين مرحله با سه گل اسلواکي راشکست داد و به دور يک چهارم نهايي راه يافت. اما ايتاليا در گروهي که بلژيک و جمهوري ايرلند و سوئد حضور داشتند با 6 امتياز صدرنشين شد و در بازي بزرگ مرحله يک هشتم نهايي، اسپانيا، مدافع دو عنوان قهرماني اخير جام ملتهاي اروپا را با 2 گل از پيش رو برداشت و به دور يک چهارم نهايي راه يافت. اسپانيا که توسط ايتاليا حذف شد تنها تيمي‌است که در اروپا دو بار متوالي قهرمان جام ملتهاي اروپا شده و در واقع موفق شده از عنوان قهرماني خود دفاع کند. ايتاليا تا به حال سه بار حضور در فينال جام ملتهاي اروپا را تجربه کرده که در سال 1968 ميلادي که ميزبان بود به مقام قهرماني رسيد و در سالهاي 2000 و 2012 – دوره گذشته – به مقام نايب قهرماني رسيد. ايتاليا در سال 1980 هم ميزبان بود که موفق نشد فيناليست شود و تنها موفق به صعود به جمع چهار تيم برتر شد و در سال 1988 هم به مرحله نيمه نهايي راه يافت.

اما آلمان پرافتخارترين تيم قاره سبز است که اميدوار است چهارمين مقام قهرماني خود را کسب کند. آلمان شش بار موفق به صعود به فينال يورو شده که سه بار در سالهاي 1972، 1980 و 1996 قهرمان شده و سه بار در سالهاي 1976، 1992 و 2008 نايب قهرمان شده است. آلمان در سال 1988 ميزبان بوده که موفق نشده به فينال برسد. تنها اسپانيا، آن هم به يمن دو قهرماني متوالي دو دوره اخير يورو، از تعداد قهرماني برابر با آلمان برخوردار است اما کمتر از آلمان به فينال رسيده و اگر آلمان بتواند امسال قهرمان شود، نه تنها پس از بيست سال دوباره طعم قهرماني در يورو را خواهد چشيد، بلکه تنها کشور اروپايي خواهد بود که چهار بار قهرمان يورو شده است. مسابقه ژرمن‌ها و لاجوردي پوشان، شنبه شب برگزار مي‌شود.

فرانسه – ايسلند

آخرين بازي مرحله يک چهارم نهايي را يکشنبه شب، فرانسه ميزبان رقابتها در مقابل شگفتي‌ساز اين دوره، ايسلند برگزار مي‌کند. همگان تصور مي‌کردند حريف فرانسه در اين مرحله، انگلستان باشد اما شکست دور از انتظار انگليس در مقابل ايسلند موجب شد فرانسه به ديدار تيم کوچک اما قدرتمند ايسلند برود. کشور کوچک ايسلند هيچ افتخاري در قاره سبز ندارد و در اين دوره نيز اگرچه در گروه سختي قرار گرفته بود اما با امتياز برابر با مجارستان و تفاضل گل کمتر نسبت به اين تيم و بالاتر از پرتغال، در گروهي اتريش هم حضور داشت، دوم ش و به مرحله دوم صعود کرد و در اين مرحله هم عليرغم آنکه با گل دقيقه 4 وين روني از انگليس عقب افتاد، اعتماد به نفس خود را از دست نداد و با نتيجه دو بر يک پيروز شد و به مرحله يک چهارم نهايي رسيد. اگر ايسلند در همين مرحله هم حذف شود مردم کشور کم جمعيت ايسلند از تيمشان راضي خواهند بود اما آنها چيزي براي از دست دادن ندارند و به همين خاطر هم در پي ايجاد شگفتي بعدي در مقابل ميزبان هستند. فرانسه، تيمي‌است که در تورنمنتهايي که ميزباني آن را بر عهده داشته، همواره موفق عمل کرده است. تنها قهرماني فرانسوي‌ها در جام‌جهاني زماني حاصل شده که اين تيم ميزبان بود و در مسابقات يورو هم که خروسها دو قهرماني در کارنامه دارند، يکي از قهرماني‌ها را در سال 1984 کسب کرده اند که ميزبان بودند. فرانسه در اولين دوره مسابقات يورو در سال 1960 هم ميزبان بود که چهارم شد و يکبار هم در سال 2000، دو سال پس از قهرماني در جام جهاني، در مسابقات يورو که به ميزباني مشترک بلژيک و هلند برگزار مي‌شد قهرمان شد. فرانسوي‌ها اميدوارند در مسابقاتي که ميزباني آن را بر عهده دارند، قهرمان شوند تا تعداد قهرماني‌هاي خود را با اسپانيا و آلمان برابر کنند. هم اکنون فرانسه سومين تيم پرافتخار يورو و همراه با آلمان و اسپانيا تنها تيم‌هايي هستند که سابقه بيش از يک قهرماني در يورو را دارند.

نکات آخر

يک نکته جالب درباره مسابقات يورو در مرحله يک چهارم نهايي اين است که از گروه چهارم مسابقات که کرواسي، اسپانيا، ترکيه و جمهوري چک حضور داشتند حتي يک تيم هم به مرحله يک چهارم نهايي صعود نکرده و هشت تيم حاضر در اين مرحله از ساير گروهها به اين مرحله رسيده‌اند. برنده بازي ولز و لهستان روز 16 تير با برنده بازي بلژيک و پرتغال روبرو مي‌شود و بازي ديگر مرحله نيمه نهايي هم روز 17 تير بين برندگان بازي ايتاليا و آلمان و همچنين فرانسه و ايسلند برگزار مي‌شود تا چهره فيناليست جام مشخص شود. فينالي که در روز 20 تيرماه در پاريس برگزار مي‌شود.

کد مطلب: 57674
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *