۰
جمعه ۲۵ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۴۲
جشن ملی فرانسه عزا شد

حمله گرگ تنها

در حمله تروریستی به نیس 85 نفر کشته و 50 تن زخمی شدند
فرانسه در روز ملی خود با سوءقصدی خونین روبرو شد.
حمله گرگ تنها

فرانسه در روز ملی خود با سوءقصدی خونین روبرو شد.

به گزارش پایگاه خبری فریادگر، اواخر شامگاه روز پنج شنبه کامیونی در شهر نیس، واقع در جنوب فرانسه به جمعیت حاضر در پیاده‌روی ساحلی این شهر حمله برد و آنان را زیر گرفت تا جشن ملی فرانسه عزای ملی فرانسه شود. رئیس جمهور فرانسه حالت فوق‌العاده در این کشور را به مدت سه ماه دیگر تمدید کرده و 18 هزار نیروی ذخیره را برای کمک به برقراری امنیت فراخوانده است.

طبق اعلام مقامات رسمی دست‌کم 85 نفر در جریان این سوءقصد کشته شده‌اند که 7تن از آنان کودک بودند. ۵۰ نفر نیز در این حمله زخمی شدند که وضعیت ۲۰ نفر آنان وخیم اعلام شده و خطر مرگ آنان را تهدید می‌کند. این حمله در پیاده‌روی عریضی که کنار ساحل نیس قرار دارد و از اماکن محبوب گردشگران است، روی داد. ‌

به گفته مقامات پلیس این سوءقصد در ساعت ۲۳ شامگاه پنجشنبه لحظاتی پس از مراسم آتش‌بازی به مناسبت جشن‌های ویژه روز ملی فرانسه، صورت گرفت. یک خبرنگار خبرگزاری فرانسه که در محل وقوع این حمله و شاهد عینی آن بود، گفت: «ما دیدیم که چگونه مردم زیر گرفته شدند و اشیاء مختلف به گوشه و کنار پرتاب می‌شدند. جمعیت وحشتزده تلاش می‌کرد که بگریزد.»

مقامات دادستانی گفته‌اند که کامیون مزبور در جریان یورش خود مسافتی به طول ۲ کیلومتر را پیموده و جمعیت را زیر گرفته است. تازه‌ترین نتایج این حمله حاکی از آن است که عامل سوءقصد در حین حمله خود همچنین اسلحه در دست داشته و به سوی جمعیت شلیک می‌کرده است.

مأموران پلیس عامل این حمله را هنوز پشت فرمان بود، به ضرب گلوله از پای درآوردند. عکس‌هایی که خبرگزاری فرانسه از این کامیون منتشر کرده‌اند، نشان می‌دهد که بدنه و شیشه جلوی آن مملو از جای گلوله است. رسانه های خبری می گویند، راننده موفق نشده که خودرو را منفجر کند.

تروریست فرانسوی

طبق اعلام محافل پلیس نیس مدارک هویت فردی ۳۱ ساله که فرانسوی تونسی‌تبار است در این کامیون پیدا کرد‌ه‌اند. افزون بر این مقادیری اسلحه و نارنجک کشف شده است. جزئیاتی که به تدریج و تاکنون مشخص شده، حاکی از آن است که او فردی ۳۱ ساله و تونسی‌الاصل به نام محمد لحوايج بوهلال بوده و پیش از این ارتباطی با گروههای افراطی نداشته است.مقابات پلیس گفته‌اند که عامل حمله خونین نیس در گذشته تنها به خاطر جرائم بزهکارانه معمولی زیر نظر بوده و توجه مأموران امنیتی و اطلاعاتی را به خود جلب نکرده است.

بر اساس یکی از گزارشها این فرد دو روز پیش از انجام حمله، کامیون را از یک شرکت کرایه خودرو در سن لوران دو وار، شهری در شرق نیس کرایه کرده بود.

تحقیقات در باره این سوءقصد به جریان افتاده و انجام آن اکنون به مأموران بخش ضدتروریسم فرانسه واگذار شده است. رسانههای داخلی فرانسه میگویند گواهینامه رانندگی، کارت اعتباری و موبایل او نیز در داخل کامیون پیدا شده و پلیس صبح امروز جمعه، به منزل مسکونی او در محله آباتوار، در نزدیکی ایستگاه قطار نیس، یورش برد و آن را مورد تجسس قرار داد.

یک تلویزیون فرانسوی به نقل از منابع پلیس گزارش داده است که راننده کامیون متاهل بوده و سه فرزند داشته است. در این گزارش گفته شده که او چندان مذهبی نبوده و در ماه رمضان فرائض مذهبی را به درستی انجام نداده است.

با آنکه عامل حمله با خود اسلحه همراه داشت، اما سایر سلاحهای دیگری که در داخل کامیون پیدا شد قلابی بودهاند و به همین دلیل این سوال بوجود آمده که عامل حمله تا چه حد از حمایت گروههای تکفیری برخوردار بوده است. واکنش دیر هنگام با رویکرد ضد و نقیض داعش این گمانه زنی را مطرح می کند که حمله نیس بدون هماهنگی انجام گرفته است.

 

بسیاری این حمله را با پیام ویدیویی «ابو محمد العدنانی»، سخنگوی داعش که در ۲۰۱۴ منتشر شده مرتبط میدانند.او در این ویدیو هوادران داعش را تشویق به انجام انواع حملات میکند و میگوید «اگر نمیتوانید بمب منفجر کنید یا با اسلحه شلیک کنید با خودروی خود آنها را زیر بگیرید.»

 پیشتر در حملاتی مرگبار در پاریس در آبان ماه سال گذشته، که داعش مسئولیت آن را برعهده گرفت، ۱۳۰ نفر جان خود را از دست دادند.

یک سال پیش از آن نیز در جریان حمله مسلحانه تروریستی به دفتر هفته‌نامه طنز شارلی ابدو در پاریس، ۱۹ روزنامه‌نگار و کارتونیست و شهروندان دیگر کشته شدند.

موضع‌گیری نابخردانه اولاند

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه، پس از این حادثه نطقی تلویزیونی ایراد کرد و آن را «حمله‌ای تروریستی» خواند. او گفت که وضعیت اضطراری در فرانسه سه ماه دیگر تمدید خواهد شد. از زمان سوءقصد‌های خونین پاریس در ماه نوامبر سال گذشته میلادی تا کنون وضعیت اضطراری در فرانسه حاکم است.

رئیس‌جمهوری فرانسه در سخنانی که احتمالا به شکاف مذهبی فرانسه کمک خواهد کرد مدعی شد که  «تروریسم اسلام‌گرایانه» کل فرانسه را تهدید می‌کند.

«مارین لوپن»، رهبر جبهه ملی فرانسه، در واکنش به حمله نیس گفت که «جنگ علیه بنیادگرایی اسلامی» باید آغاز شود.

«نیکلاسارکوزی»، رئیس جمهور سابق فرانسه، در صفحه فیسبوک خود نوشته است: «ما در جنگی هستیم که طول خواهد کشید، با تهدیدی که مرتب به روز می‌شود. تطبیق و تقویت مدام برنامه‌هایمان برای اقدام علیه تروریسم اسلامی همچنان اولویت اصلی است».

موج محکومیت

شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز این حمله را محکوم کر و آن را «عمل وحشیانه و بزدلانه تروریست‌ها» خواند. باراک اوباما گفته است «از طرف مردم آمریکا، این حمله مخوف که تروریستی می‌نماید و ده‌ها کشته و زخمی غیرنظامی و بی‌گناه برجای گذاشت، را با قوی‌ترین کلمات، محکوم می‌کنم».

«شارل میشل»، نخست وزیر بلژیک گفته است که هیات دولت در جلسه‌ای اضطراری به بررسی شرایط امنیتی خواهد پرداخت. او افزود که پیش‌بینی‌های امنیتی لازم برای روز ٢١ ژوئیه، روز ملی بلژیک انجام شده است.

«بوریس جانسون»، وزیر خارجه جدید انگلیس نیز گفت که از «رخدادهای وحشت‌آور نیس و کشتار وحشتناک در آن بهت‌زده و متاسف است».

«آنگلا مرکل»، صدر اعظم آلمان نیز در واکنش به حمله نیس گفت، کشورش در جنگ با تروریسم کنار فرانسه ایستاده است.

«ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهوری روسیه در پیامی به همتای فرانسوی خود از واقعه نیس ابراز تاسف کرده و آن را به دولت و مردم فرانسه تسلیت گفته است.

«بهرام قاسمی»، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، حادثه نیس را به شدت محکوم کرده و گفته است: «هر گونه سهل‌انگاری و برخورد دوگانه در برخورد با تروریسم امری مذموم و محکوم به شکست است».

دانشگاه اسلامی الازهر در مصر و از مراکز عمده، حادثه نیس را به عنوان «حمله تروریستی نفرت‌آور» محکوم کرده و خواستار «وحدت در تلاش برای ریشه کنی تروریسم و رهایی جهان از این شر بزرگ» شده است.

کد مطلب: 58142
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *