۱
يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۳۲
دبير کل حزب مردم‌سالاري در جشن خبرنگاران:

خانه مطبوعات دموکراتيک‌ترين نهاد سراسري مطبوعات است

به مناسبت گراميداشت سالروز شهادت محمود صارمي، خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي(ايرنا)، همايش بزرگ خبرنگاران و اصحاب رسانه با حضور دکتر کواکبيان نماينده تهران، ري، شميرانات و اسلامشهردر مجلس شوراي اسلامي‌و رئيس هيات مديره خانه مطبوعات کشور،استاندار سمنان و معاونان استانداري،نماينده مردم شهرستانهاي سمنان، سرخه و مهدي شهر در مجلس شوراي اسلامي، فرمانداران،مدير کل فرهنگ و ارشاد اسلامي‌استان سمنان، جمعي از مسوولان فرهنگي، اجرايي، خبرنگاران و فعالان خبرگزاري‌ها، روزنامه‌ها، هفته نامه‌ها و جرايد محلي استان سمنان شنبه شب در هتل گوت که مال سمنان برگزار شد.
خانه مطبوعات دموکراتيک‌ترين نهاد سراسري مطبوعات است


به مناسبت گراميداشت سالروز شهادت محمود صارمي، خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي(ايرنا)، همايش بزرگ خبرنگاران و اصحاب رسانه با حضور دکتر کواکبيان نماينده تهران، ري، شميرانات و اسلامشهردر مجلس شوراي اسلامي‌و رئيس هيات مديره خانه مطبوعات کشور،استاندار سمنان و معاونان استانداري،نماينده مردم شهرستانهاي سمنان، سرخه و مهدي شهر در مجلس شوراي اسلامي، فرمانداران،مدير کل فرهنگ و ارشاد اسلامي‌استان سمنان، جمعي از مسوولان فرهنگي، اجرايي، خبرنگاران و فعالان خبرگزاري‌ها، روزنامه‌ها، هفته نامه‌ها و جرايد محلي استان سمنان شنبه شب در هتل گوت که مال سمنان برگزار شد.

ه گزارش پایگاه خبری فریادگر، دکتر مصطفي کواکبيان نماينده تهران، ري، شميرانات و اسلامشهردر مجلس شوراي اسلامي‌و رئيس هيات مديره خانه مطبوعات کشور،درابتداي اين همايش با گراميداشت ياد و خاطره شهيد محمود صارمي، خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي(ايرنا) و تبريک فرا رسيدن روز خبرنگار به فعالان عرصه اطلاع رساني استان،همچنين فرا رسيدن دهه کرامت، از تقديم دو لايحه مهم در حوزه رسانه و مطبوعات از سوي دولت تدبير و اميد به مجلس شوراي اسلامي‌در آينده‌اي نزديک خبر داد و گفت: يکي از اين لايحه‌ها، نظام صنفي رسانه‌ها است که براساس آن قرار است جايگاهي نظير آنچه در سازمان نظام پزشکي، سازمان نظام مهندسي و نظاير آن وجود دارد در مورد خبرنگاران و رسانه‌ها نيز شکل بگيرد. کواکبيان از لايحه جامع اطلاع‌رساني نيز به عنوان دومين لايحه دولت يازدهم براي اهالي رسانه و مطبوعات نام برد و افزود: قرار است پس از تصويب اين لايحه در مجلس، رسانه‌هاي ديجيتالي و شبکه‌هاي اجتماعي فعال در دنياي مجازي ساماندهي شوند تا يک قانون‌مندي بر آنها حاکم شود. رئيس هيأت مديره خانه مطبوعات کشور با اشاره به لزوم رعايت منزلت و کرامت خبرنگاران و اهالي رسانه، اظهار داشت: اين منزلت بايد با مرتفع‌کردن خلاءهاي قانوني که در اين بخش وجود دارد انجام شود. نماينده تهران، ري، شميرانات و اسلامشهردر مجلس شوراي اسلامي‌با اشاره به اينکه کشور در حوزه پارلمان و قانونگذاري از 110 سال تجربه تاريخي برخوردار است، بر لزوم وضع قوانين شايسته در حوزه رسانه تاکيد کرد و گفت: کشور ما از سال 1285 و همزمان با آغاز صدور فرمان مشروطيت داراي سابقه پارلماني بوده و اين در حالي است که کشورهاي همسايه ما در خليج فارس هنوز پارلمان ندارند يا در نهايت به مجلسي مشورتي بسنده‌ کرده‌اند و همه اين توقيفات با تلاش‌هاي رسانه‌اي استمرار يافته است.

کواکبيان با اشاره به برخي وقايع تاريخي در کشور افزود: مردم کشور در يکي دو قرن اخير بارها براي به‌دست آوردن آزادي تلاش کردند که جز در سال 57 که با رهبري امام راحل به نتيجه رسيد در همه موارد با شکست همراه شد. اين عضو فراکسيون اميد مجلس، با اذعان به اينکه مشروطيت با همه خون‌هايي که براي آن ريخت به ديکتاتوري رضاخاني انجاميد، افزود: در دهه 30 نيز با شکل‌گيري نهضت ملي نفت و شکل‌گيري نسبي حاکميت مردم و آزادي، ماجراي کودتاي 28 مرداد پيش آمد و باز به اول سطر برگشتيم. وي با اظهار خرسندي از اينکه بيش از 37 سال از پيروزي انقلاب شکوهمند اسلامي‌مي‌گذرد، تصريح کرد: همه ما وظيفه داريم که اين آزادي و استقلال را پاس بداريم تا بار ديگر آن تجربه‌هاي تلخ تاريخي تکرار نشوند. وي گفت:‌امروز رکن چهارم دموکراسي و نظارت خبرنگاران و قلم را بايد پاس داشت و اگر خبرنگاري تند مي‌نويسد، مطمئناً کارش در صورت همراهي صفا و اخلاص، ارزش دارد و اين سبب ارزش‌گذاري وي خواهد شد.

نماينده تهران، ري، شميرانات و اسلامشهر در مجلس شوراي اسلامي‌با اذعان به اينکه ساختارهاي قانوني کشور اجازه حاکميت قلدرمأب‌ها و ديکتاتورها را در کشور نمي‌دهد، ادامه داد: البته اين مهم تنها در سايه وجود نظارت آزادانه رسانه‌ها به عنوان رکن چهارم اداره کشور ممکن مي‌شود و لذا همه خبرنگاران موظفند که حرمت آزادي و قلم را پاس بدارند.

وي با بيان اينکه قانون مطبوعات در مجلس پنجم تصويب شده، افزود: با توجه به گذشت 17 تا 18 سال از تصويب اين قانون، ضرورت ايجاد تغييراتي در اين قانون محسوس است. رئيس شوراي مرکزي خانه مطبوعات استان سمنان با اشاره به اهميت فضاي مجازي به نقش رسانه‌هاي ديجيتالي و شبکه‌هاي اجتماعي در ماجراي کودتاي ترکيه، اظهار کرد: اگر شبکه‌هاي اجتماعي نبودند نظامي‌ها اردوغان را سرنگون و حاکميت نظامي‌ها بر ترکيه محقق مي‌شد. نماينده مردم تهران، ري، شميرانات و اسلامشهر در مجلس شوراي اسلامي‌ادامه داد: نظامي‌ها در حالي که راديو و تلويزيون ترکيه را هم به تصرف درآورده بودند اما فعاليت شبکه‌هاي اجتماعي و بازنشر پيام اردوغان سبب شد مردم به خيابان‌ها بيايند و مانع سرنگوني حاکميت قانون در ترکيه شوند.کواکبيان با اذعان به اينکه موضع کشور حمايت از دموکراسي و حاکميت قانون در ترکيه بود، گفت: ديگر عمر کودتاها در دنيا به پايان رسيده چرا که در همه کشورها شاهد نظارت رسانه‌ها هستيم و همين به قلدرها اجازه خودنمايي نمي‌دهد. وي به انتقاد از برخورد دوگانه با رسانه‌ها در کشور پرداخت و با اشاره به ماجراي انتشار روزنامه يالثارات افزود: ما پيش از اين بارها شاهد بوديم که هيات نظارت بر مطبوعات که داراي جايگاه قانوني است رسانه‌اي را توقيف نمي‌کرد اما قوه قضاييه ورود مي‌کرد و آن را تعطيل مي‌کرد با وجود وقوع موارد متعددي از اين دست اما عکس اين قضيه را هرگز نديده بوديم.

کواکبيان اضافه کرد: امروز و در ماجراي اخير شاهد هستيم که هيات نظارت رسانه‌اي متخلف را برابر قانون توقيف کرده اما قوه قضاييه اجازه نشر آن را صادر کرده و اين اتفاق از عجايب فعاليت‌هاي رسانه‌اي در اين سال‌ها است. وي به جايگاه قانوني هيات نظارت بر مطبوعات اشاره کرد و گفت: اين هيات در دل خود نمايندگاني از مجلس، حوزه‌هاي علميه، رسانه‌ها و حتي خود قوه قضاييه دارد لذا اين رويه رويه ناصوابي است که نبايد معمول شود و اصولا قابل تحمل نيست.

نماينده مردم تهران، ري، شميرانات، اسلامشهر و پرديس در مجلس گفت: برخورد دوگانه با اصحاب رسانه نيز امروز مشکلاتي ايجاد کرده است؛ شفافيت گفتار نيز گاهي کار دست فعالان رسانه‌اي مي‌دهد.

کواکبيان گفت: با هر گونه توقيفي در حوزه رسانه مخالف هستيم چرا که اگر هر روزنامه‌اي توقيف شود، حداقل 80 نفر از نيروهاي آن خانه‌نشين مي‌شوند و اين زيبنده نيست.

رئيس هيأت مديره خانه مطبوعات کشور با اشاره به صدور حکم توقيف نشريه «يالثارات» گفت: هيأت نظارت بر مطبوعات جايگاه قانوني دارد و بايد به اين جايگاه توجه شود؛ اما برعکس قوه قضاييه مخالف آن عمل مي‌کند و امروز بايد پاسخگوي افکار عمومي‌در اين زمينه باشد. کواکبيان افزود: اين برخوردها صواب نيست و بايد از سوي قوه قضاييه اصلاح شود. رئيس هيأت مديره خانه مطبوعات کشور با اذعان به اينکه بايد امنيت شغلي خبرنگاران پايدار بماند، گفت: نبايد با يک انتقاد و يا يک تخلف کوچک به جامعه خبرنگاران آسيب وارد شود. وي با بيان اينکه بايد فرهنگ نقد نويسي در جامعه شکل بگيرد گفت: خوشبختانه دولت يازدهم هم مدافع انتقاد سازنده است و رئيس‌جمهور در ماجراي همين فيش‌هاي حقوقي از فعالان رسانه‌اي تقدير کرد چرا که معتقد است بايد در جامعه شفاف‌سازي شود. وي با بيان اينکه اگر در روند آگاهي‌بخشي خللي ايجاد شود جامعه به سمت ظلمت و تاريکي مي‌رود افزود: وقوع چنين اتفاقي به نفع هيچ کس و هيچ گروهي نيست و لذا بايد اجازه دهيم رسانه‌ها آزادانه نقد کنند تا جامعه‌اي سالم‌تر و آگاه‌تر داشته باشيم. کواکبيان از خانه مطبوعات به عنوان دموکراتيک‌ترين نهادهاي صنفي در کشور نام برد که از اصولگراترين اصولگرايان تا اصلاح‌طلب‌ترين اصلاح‌طلبان در آن عضويت دارند، اظهار داشت: خانه مطبوعات، يکي از تشکل‌هاي صنفي حوزه رسانه بود که از فراگيري قابل توجهي برخوردار است و از هر استان 7 نفر در هيأت مديره آن حضور دارند.

رئيس هيأت مديره خانه مطبوعات کشور گفت:‌ اين اعضا انتخاباتي قوي برگزار مي‌کنند،در نهايت 210 نفر از نمايندگان استان‌ها 7 نفر را به عنوان اعضاي هيأت مديره خانه مطبوعات کشور انتخاب خواهند کرد و اين نشان مي‌دهد اين تشکل صنفي از پايين به بالا شکل گرفته و کامل‌ترين نوع دموکراسي محسوب مي‌شود. وي گفت: خانه مطبوعات در تمام استان‌ها دفتر و شعبه دارد و فعاليت گسترده‌ و همه‌جانبه‌اي انجام مي‌دهد و همه گرايش‌هاي سياسي از اصولگرا تا اصلاح‌طلب و از همه رسانه‌ها نظير خبرگزاري‌ها، هفته‌نامة‌هاي محلي و سراسري و نشريات کشوري و محلي در آن حضور دارند. کواکبيان گفت: خانه مطبوعات طبق اساسنامه تشکلي مردمي‌و صنفي بوده و هيچ کمک دولتي به آن انجام نمي‌شود.

وي خانه مطبوعات را در بين تمام تشکل‌هاي صنفي داراي نقش مادري دانست و گفت: 6 هزار نفر از اعضاي خانه مطبوعات امروز در حال فعاليت هستند و برنامه‌هايي براي آنها از جمله راه‌اندازي صندوق اعتباري پيش‌بيني شده است. رئيس هيأت مديره خانه مطبوعات کشور از ايجاد صندوق اعتباري خبرنگاران در آن خانه خبر داد و گفت: مهلت عضويت در اين صندوق تا پايان شهريور تمديد شده است.

رئيس هيأت مديره خانه مطبوعات کشور ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي‌در اين صندوق معادل آورده خبرنگاران را به صندوق اهداء مي‌کند.

وي با بيان اينکه تاکنون استان سمنان بيشترين عضويت را در اين صندوق داشته از همه اعضاي خانه مطبوعات در سراسر کشور خواست به شکل‌گيري اين صندوق کمک کنند. وي گفت: بنا بر تصميم خانه مطبوعات کشور و هماهنگي معاون مطبوعاتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي‌ قرار است نماينده اي از خانه مطبوعات به عنوان ناظر در ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامي‌استان‌ها مستقر شود تا بر نحوه انجام امور مربوط به حوزه رسانه نظارت کند.

مديرمسئول روزنامه مردم‌سالاري گفت: براساس قانون 70 درصد آگهي‌ها بايد به مطبوعات محلي و 30 درصد ديگر به مطبوعات کشوري اختصاص داده شود و اين حق استان و نشريات محلي است که گاهي اوقات رعايت نمي‌شود. وي با بيان اينکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي‌استان در استقلال خبري خبرگزاري‌ها و مطبوعات اهتمام بيشتري داشته باشد، افزود: مطبوعات ورسانه‌هاي استان بايد شفافيت در گفتار را به عنوان الگو در نوشتار خود رعايت کنند.

نماينده مردم تهران، ري و شميرانات در مجلس شوراي اسلامي‌همچنين تصريح کرد: خبرگزاري‌ها در راستاي اقتصاد مقاومتي و افزايش گردشگري بايد پيشگام باشند و اقدامات خوبي را بايد انجام دهند.

وي با انتقاد از برخي از ادارات و دستگاههاي اجرائي که با هزينه بيت‌المال نسبت به چاپ نشريه و ... اقدام مي‌کنند، افزود: بايد نقش نماينده خانه مطبوعات در جشنواره‌ها، شوراي فرهنگ عمومي، شوراي اداري، هيات منصفه استان و ... مشخص باشد. کواکبيان با تاکيد بر اينکه مديران مي‌توانند کنفرانس‌هاي خبري خود را در خانه مطبوعات سمنان برگزار کنند، گفت: مديران بايد توجه داشته باشند نگه داشتن خبرنگاران پشت درب قطعا در دراز مدت براي آنان به عنوان يک آسيب جدي و ضرر تلقي مي‌شود. رئيس شوراي مرکزي خانه مطبوعات استان سمنان همچنين با اشاره به اينکه ساختمان خانه مطبوعات سمنان تا امروز 5 استاندار عوض کرده است، از تلاش‌هايي براي مشارکت يکي از شرکت‌هاي خوشنام ساختماني و تغيير کاربري فرهنگي اين ساختمان براي بهره‌برداري هرچه سريعتر آن خبر داد.کواکبيان گفت: به همت شورا اسلامي‌و شهرداري سمنان، مشکل 5 کيوسک مطبوعاتي برطرف شده است و اين کيوسک‌ها در اختيار خانه مطبوعات قرار مي‌گيرد.مدير مسئول روزنامه پيام استان سمنان گفت: 3 محور گردشگري، صنعت و دانشگاه زمينه‌ساز توسعه استان سمنان خواهد بود و رسانه‌ها بايد بکوشند تا سمنان به عنوان استان بين‌الحرمين به مقصد گردشگران تبديل شود.

خبرنگاران ارکان آزادي بيان در کشور هستند

استاندار سمنان هم در اين همايش با اشاره به نقش خبرنگاران در جامعه، گفت: خبرنگاران با تدبير و بررسي مشکلات جامعه، از ارکان آزادي بيان در کشور هستند. محمد رضا خباز افزود: آزادي بيان با بررسي مشکلات و چالش‌هاي اساسي کشور نقش مي‌يابد و خبرنگاران با بررسي وضعيت معيشتي مردم و نقد منصفانه مسوولان در افزايش رفاه اجتماعي تاثيرگذارند.

وي اظهار داشت: فعاليت خبرنگاران نماد آزادي بيان در کشور است که اين فعاليت با تفکر فراجناحي زمينه ساز فضاي امن خبري است. خباز اضافه کرد: به هم رسيدن سلايق مختلف فکري در مسير بررسي مهم ترين مشکلات جامعه در قالب فعاليت رسانه‌ها و خبرنگاران، مي‌تواند زمينه همدلي و اعتماد مردم به مسوولان را فراهم کند. وي خاطر نشان کرد: خبرگزاري‌ها و مطبوعات با استفاده از نيروي انساني کارآمد و دلسوز جامعه مي‌توانند در افزايش رونق فرهنگي و اجتماعي بکوشند.وي ادامه داد: رعايت اخلاق و بيان حقايق از ويژگي مهم خبرنگاران است و عملکرد خبرگزاري‌ها و مطبوعات در بيان حقيقت کشور بايد در مسير اصلاح روند و جريان‌هاي غلط باشد. استاندار سمنان با بيان اينکه خبرنگاران جايگاه واقعي خودشان را بدانند، تاکيد کرد: مطبوعات با بيان حقايق مي‌توانند در افزايش اخلاقمداري در کشور سهيم باشند.

بايد مشکلات خبرنگاران به صورت  ريشه‌اي حل شود

مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي‌استان سمنان هم با بيان اينکه بايد با به‌روزرساني اطلاعات خبرنگاران کيفيت فعاليت‌هاي رسانه‌اي را افزايش دهيم، گفت: تشکل‌هاي مطبوعاتي و رسانه‌اي استان سمنان حمايت مي‌شوند.محمدرضا سوقندي اظهار داشت: امروز رسانه‌ها به‌عنوان بال‌هاي تحقق اقتصاد مقاومتي بايد به تحقق اين مهم کمک کنند. وي با بيان اينکه امروز فعاليت رسانه‌اي ازنظر اقتصادي چندان به‌صرفه نيست، افزود: بايد مشکلات خبرنگاران به‌صورت ريشه‌اي رفع شود و ايجاد درآمد پايدار در رسانه‌ها در دستور کار قرار گيرد.

وي ضمن تبريک روز خبرنگار به اصحاب رسانه استان سمنان عنوان کرد: امروز قلم‌زدن خبرنگار ارزش و تأثير زيادي در توسعه کشور دارد و فضاي امنيتي براي فعاليت خبرنگاران و عرصه مطبوعات در نظام مقدس جمهوري اسلامي‌وجود ندارد.

خبرنگاران نبايد از سوي صاحبان قدرت تهديد شوند

نماينده مردم شهرستان‌هاي سمنان، مهديشهر و سرخه در مجلس شوراي اسلامي‌ هم با اشاره به اينکه مجلس در راستاي احقاق حقوق خبرنگاران بسيار مصمم است، گفت: آزادي مطبوعات و حق انتشار نبايد با تهديد صاحبان قدرت مورد تعرض قرار گيرد.

احمد همتي، گفت: آزادي مطبوعات و حق انتشار نبايد با تهديد صاحبان قدرت مورد تعرض قرار گيرد.

وي با اشاره به اينکه آگاهي بخشي از خصايص بارز رسانه‌ها است، افزود: خبرنگاران در راستاي حقوق مردم در کشور گام‌هاي مهم و تاثيرگذاري برداشته‌اند.

همتي با تاکيد بر اينکه تحليل و نقدهاي منصفانه در افزايش فهم اجتماعي نسبت به مسايل سياسي کشور تاثير بسزايي دارد، اظهار کرد: اگر اين تحليل‌ها درست صورت گيرد باعث توسعه کشور خواهد شد. نماينده مردم شهرستان‌هاي سمنان، مهديشهر و سرخه در مجلس شوراي اسلامي‌ در ادامه تصريح کرد: خبرنگاران در کشورهاي توسعه يافته به عنوان قطب ايجاد توسعه به شمار مي‌روند. وي با تاکيد بر حمايت از قشر خبرنگاران، گفت: با قوت تمام بايد از اين قشر حمايت کرد و کساني که مي‌خواهند اين فرهنگ را در جامعه رواج دهند ما قطعا پشتيبان و حامي‌آنها خواهيم بود. به گفته نماينده مردم شهرستان‌هاي سمنان، مهديشهر و سرخه در مجلس، خبرگزاري‌ها به مهم‌ترين چالش‌هاي جامعه نمي‌پردازند و در سايت‌ها و... چالش‌هاي مهم بيان نمي‌شود. در اين مراسم از تمبر ياد بود روز خبرنگار به ياد مريم عميد سمناني ملقب به مزين‌السلطنه از زنان روشنفکر و روزنامه‌نگار دوران قاجاريه به عنوان اولين روزنامه‌نگار زن ‌ سمناني رونمايي شد. تجليل از استاندار و جمعي از فعالان رسانه اي، اعضاي هيات مديره خانه مطبوعات استان سمنان، حاميان اين همايش و تعدادي از مديران و ....، پخش کليپ، اجراي سرود محلي و ويژه برنامه‌هاي روز خبرنگار از ديگر برنامه‌هاي اين همايش بود.

همچنين در اين مراسم دانايي فرماندار سمنان، شکراللهي مدير عامل هلال احمر استان، حسين پور نايب رئيس خانه مطبوعات سمنان و تعدادي از حاميان اين مراسم سخنراني و مطالبي بيان کردند. 
گزارش : علیرضا عربی
کد مطلب: 59236
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *