۱
سه شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۵۹
گزارش "فریادگر" از جلسه رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی

هت تریک همدلی دولت و مجلس

امروز در حالی زنگ شروع جلسه مجلس خورد که قرار بود، روز پرالتهابی را از سر بگذراند. روزی که آخر شیرینی برای دولت داشت.
هت تریک همدلی دولت و مجلس
امروز در حالی زنگ شروع جلسه مجلس خورد که قرار بود، روز پرالتهابی را از سر بگذراند. روزی که آخر شیرینی برای دولت داشت.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، امروز، روز امتحان مجلسیان بود تا بر همگان مشخص شود چقدر به شعار اصلیشان یعنی تعامل دولت و مجلس پایبند هستند. جلسه علنی میزبان رئیس جمهوری و اعضای کابینه اش بود تا درباره سه وزیر پیشنهادی تصمیم گیری کنند. گرچه رئیس جمهوری و تیم همراهش با اندکی تاخیر به جلسه رسیدند، اما وقتی رسیدند، رئیس جمهور به مدت47 دقیقه پشت تریبون صبحت کرد و مثل همیشه بیشتر وقتش را به صحبت درباره برجام گذراند. جلسه روز گذشته با یک ساعت تنفس بین ساعتهای 12 تا 13، در شیفت بعدازظهر نیز ادامه پیدا کرد و در آخر نتیجه نهایی جلسه ساعت 17 اعلام شد که نتیجه اش رای اعتماد نمایندگان به هر سه وزیر پیشنهادی بود.
فخرالدین دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با 157 رأی موافق، 111رأی مخالف و6 رای ممتنع، صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با 180 رأی موافق، 89 رأی مخالف و 6 رای ممتنع، و مسعود سلطانی فر وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان با 193رأی موافق، 72رأی مخالف و 9 رای ممتنع راهی پاستور شدند.

تثبیت کابینه و مدیریت قاعده ما است
نمایندگان ملت قبل از اینکه رئیس جمهوری و هیئت همراه به صحن وارد شوند، در جریان بررسی کلیات طرح ممنوعیت استفاده از سلاح سرد با الحاق دو تبصره به ماده 617 قانون مجازات اسلامی موافقت کردند و این طرح تصویب شد.
حسن روحانی حوالی ساعت 9 پشت تریبون رفت تا در دفاع از سه وزیر پیشنهادی صحبت کند. او با بیان اینکه این نخستین دیدار رئیس جمهوری یازدهم با نمایندگان مجلس دهم است، گفت: تا کنون شاهد همکاری خوبی در مجلس دهم بین دولت و مجلس در طرح و لوایح و نسبت به حضور وزرای محترم در مجلس شورای اسلامی بودیم. رئیس قوه مجریه کشورمان با تأکید بر اینکه اساس کار این دولت بر مبنای ترمیم مداوم کابینه شکل نگرفته است، اظهار کرد: دولتی نبودیم که هر از چندگاه چند وزیر را برای ترمیم کابینه برداریم و افراد جدیدی را به مجلس معرفی کنیم، مدتی بود که تثبیت کابینه استثنا شده بود و امروز تثبیت کابینه و مدیریت قاعده ماست اما در عین حال اگر جایی لازم ببینیم که ترمیم کابینه سرعت حرکت دولت را اضافه می کند و نه آنکه جهت دولت را تغییر دهد چرا که جهت انتخابی دولت و هدف آن پیمانی است که تا آخر پای آن خواهد بود.
تشریح اهمیت سه وزارتخانه
رئیس قوه مجریه ادامه داد: برخی از آن‌ها نقش بسیار بنیادی در این زمینه دارند. در جلسه دیشب، مقام معظم رهبری در زمینه آسیب‌های اجتماعی راجب به این سه وزارتخانه که می‌خواهیم مدیران جدید را با کمک هم برگزینیم جزو دستگاه‌هایی بودند که رهبری از آن‌ها نام بردند. روحانی گفت: این سه دستگاه آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامی وزارتخانه‌هایی هستند که باید بار مسئولیت هدایت فرزندان ما و ایجاد عدالت در جامعه را به آن‌ها بسپاریم وی افزود: بزرگ‌ترین دستگاهی که فرصت برابر برای همه ایجاد می‌کند آموزش و پرورش است، این وزارتخانه همه نوجوان‌ها را پای یک کلاس می‌نشاند و معلمین با دلسوزی واحد در برابر دانش‌ آموزان به تعلیم و تربیت آن‌ها مشغول می‌شوند. این آموزش و پرورش است که در زمینه عدالت اجتماعی و فرهنگی اولین قدم را برای پیشرفت نوجوانی که در روستایی کوچک زندگی می‌کند، برمی‌دارد. مسئولینی که از روستاها به پا خواسته‌اند و مسئولیت‌هایی را برعهده گرفته‌اند از روستاها به پا خواستند و اولین نهادی که به آن‌ها کمک کرده آموزش و پرورش بوده است. رئیس جمهور بیان کرد: دستگاهی که می‌تواند به جامعه نشاط بدهد و جوانان از لحاظ جسمی و روحی تقویت شوند ورزش و جوانان است. آمار وزیر بهداشت در مورد مسائل پیرامون افسردگی، نگران کننده بود. قبل از وزارت بهداشت، وزارت ورزش باید جوانان ما را به آینده امیدوار کند. چرا اعتیاد در کشور ما وجود دارد، چون برخی از رسانه‌ها پمپاژ ناامیدی در نسل جوان می‌کنند. وی افزود: ما را چه شده است که در شرایطی که همه کشورها دچار بحران شده‌اند حتی کشوری مانند عربستان از ذخایر قبلی خود استفاده می‌کند، تنها ایران است که در شرایط اقتصادی قیمت نفت، تورم خود را کاهش داده، رشد اقتصادی را افزایش داده و اشتغال داشته است. همچنین از ذخیره استفاده نکرده بلکه 30 هزار میلیارد را نیز به ذخیره اضافه کرده است.
عده‌ای انقلاب نما مسائل را درک نمی‌کنند
رئیس قوه مجریه گفت: عده‌ای انقلاب نما مسائل را درک نمی‌کنند. همه نهادهای دنیا اعتقاد دارند ایران امن‌ترین نقطه برای سرمایه‌گذاری است، ایران کشوری است که جاذبه‌ای بهتر از دیگر کشورها برای جذب سرمایه خارجی دارد. گاهی حرف‌های ناپسند هم زده می‌شود اگر افکار و زبانمان را واحد کنیم جاذبه بیشتر می‌شود. اگر به گونه‌ای حرف بزنیم که امید جوانان را افزایش بدهیم بهتر است. جوانی که امیدوار به آینده کشور باشد به سمت مواد مخدر، الکل یا فساد می‌رود؟ امکان پذیر نیست. روحانی ادامه داد: ما باید امید و نشاط به جامعه بدهیم، وزارت ورزش و جوانان می‌تواند نشاط و امید را به جامعه تزریق کند. خواست من از آقای سلطانی‌فر برای وزارت ورزش و جوانان این بود که ورزش همگانی و قهرمانی بسیار مهم است ولی از این دو مهم‌تر، مسئله جوانان کشور است متاسفانه این‌ها را مخلوط کرده‌ایم، ورزش عمومی و حرفه‌ای بسیار مهم است و برای جسم و جان مفید است. مسئله جوانان بسیار اهمیت دارد. وی افزود: در این زمینه مدتی است که فکر می‌کنیم و بعدا هم در این زمینه با نمایندگان مشورت خواهیم کرد. باید جوانان نسبت به آینده امیدوار باشند و با نشاط بیشتر در صحنه اجتماعی و سیاسی شرکت کنند. جوانان باید در سایه ورزش نشاط یابند. در زمینه فرهنگی نشاط خوبی پیدا کنند و در سایه تشکل‌های مختلف روحیه اجتماعی پیدا کنند.
صالحی امیری یک جامعه شناس فرهنگی
رئیس جمهور گفت: من از آقای جنتی به دلیل خدمات و تلاش هایی که در وزارت ارشاد داشتند، تشکر می کنم، اما هم خود ایشان استعفا دادند و هم نیاز بود به یک مدیر جدید با روحیه جدید که بتواند این بار مسئولیت را در ماه های پیش رو با سرعت بیشتر به سمت اهدافی که اهداف نظام و همه ما است، انجام دهد. وی تصریح کرد: آقای دکتر صالحی امیری یک جامعه شناس فرهنگی است. من حداقل 13، 14 سال با ایشان کار کرده ام. ما در شورای عالی امنیت ملی و در مرکز تحقیقات استراتژیک همکار بودیم؛ در کتابخانه ملی هم ایشان 3 سال همکار دولت بودند. وی هر کجا بوده چه در شورای امنیت ملی و مرکز تحقیقات و کتابخانه ملی فعالیت های ایشان رضایت بخش بود و با تلاش و با روحیه فعالیت کردند. روحانی افزود: آقای صالحی امیری در مسائل فرهنگی صاحب نظر هستند. ایشان صاحب ده ها مقاله و کتاب هستند، تدریس می کنند، و برنامه ریز در امور فرهنگی هستند. با توجه به سوابقی که ایشان در درون نظام داشته اند، مدتی در مغز استخوان نظام فعال بوده، دغدغه های نظام را می داند و می شناسد. به تنوع فرهنگی داخل کشور تسلط دارند، می دانند در دنیای فرهنگ باید با فعالیت آزاد مردمی و جذب نخبگان و انجمن های علمی و هنرمندان و نویسندگان و صاحب نظران فعالیت کنند. وی گفت: وزیر ارشاد باید کسی باشد که جاذبه اش برای فرهیختگان، اندیشمندان، هنرمندان و صاحب نظران زیاد باشد. آقای صالحی امیری در کتابخانه ملی امتحان پس داده است، کتابخانه ملی حالت غیرپویا داشت که الان پویا شده و محل دانشمندان، صاحب نظران و هنرمندان شده است. ما می خواهیم وزارت ارشاد مرکزی باشد که بتواند فرهیختگان و صاحب نظران و هنرمندان را جذب کرده و از آنها استفاده کند. وزارت ارشاد باید نظارت، حمایت و پشتیبانی کند.
سلطانی فر چهره ای آشنا به ورزش و جوانان
رئیس جمهور در دفاع از وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: آقای سلطانی فر که با ایشان آشنایی دارید در مسئله ورزش و جوانان ، چهره ای است که فعالیت اجتماعی و سیاسی و ورزشی داشته است و علاقه مند به مسئله ورزش هست، امور ورزشی را دنبال می کند. علاقه به کار، کار را سهل و آسان می کند. وی ضمن تاکید بر توانمندی سلطانی فری گفت: ایشان در بخش گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی در این سه سال کار بسیار خوبی کرده اند. شاهد پیشرفت خوبی در جذب گردشگران هم در ثبت میراث فرهنگی هم در اعتلای فرهنگ ایرانی هم در رونق صنایع دستی بوده ایم. در مسئله ورزش و جوانان که برای ما اهمیت دارد، من مطمئن هستم که ایشان این بار مسئولیت را به خوبی به مقصد می رساند. ضمن اینکه از آقای گودرزی کمال تشکر را دارم مخصوصاً از اخلاق حسنه ایشان در دولت و اجتماعات و پرتلاش بودن از ایشان تشکر می کنم. در عین حال فکر می کنم آقای سلطانی فر با روحیه جدید و نشاط جدید با همفکری ، همکاری و حمایت شما انشالله شاهد پیشرفت های خوب در ورزش و جوانان باشیم.
آموزش و پرورش مهمترین نهاد فرهنگی
وی گفت: آموزش وپرورش مهمترین نهاد فرهنگی کشور است، هیچ نهاد فرهنگی ما مهمتر و کارسازتر از آموزش و پرورش نداریم. بیش از 13 میلیون دانش آموز در کلاس های درس، این همه معلمان دلسوز در سراسر کشور، کار بسیار بزرگ و سختی است. در دوران این سه ساله آقای فانی تلاش کردند. من از زحمات ایشان تقدیر و تشکر می کنم. خیلی مسائل جزئی و کلی بود که ایشان حل کردند. ما امروز رسیده ایم به نقطه ای که باید از یک نیروی جدیدی با توانمندی خوب استفاده و بهره برداری کنیم. رئیس جمهور افزود: یکی از مسائلی که همیشه در کشور وجود دارد فاصله بین آموزش عالی با آموزش و پرورش است. در بسیاری از کشورهای دنیا این دو وزارتخانه یک وزارتخانه است، این دو وزارتخانه باید به هم نزدیک شوند. وزارتخانه دوم باید پذیرای فارغ التحصیل وزارتخانه اول باشد و باید یک مسیر داشته باشند. روحانی با بیان اینکه وزیری برای آموزش و پرورش انتخاب شده است که مجلس او را می‌شناسد، گفت: خانواده دانش آشتیانی در مجالس مختلف از جمله مجلس اول و دوم حضور داشتند که نمایندگان با آن‌ها آشنا هستند. وی ادامه داد: دانش آشتیانی دارای مراتب علمی از بهترین دانشگاه‌های دنیا است و دارای کارنامه موفق و دفاع مقدس است. اولین آشنایی من با دکتر آشتیانی به ستاد پشتیبانی جنگ برمی‌گردد. در سال 65 شورای عالی پشتیبانی جنگ تشکیل شد که مقام معظم رهبری به عنوان رئیس جمهور وقت مسئولیت آن را برعهده داشتند. همچنین ستاد پشتیبانی در این شورا تشکیل شد که ریاست آن برعهده اینجانب بود که با همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها در ارتباط بود. رئیس جمهور توضیح داد: از آنجائیکه ستاد پشتیبانی جنگ با معاونت جنگ وزارتخانه‌ها در ارتباط بود آن زمان آقای دانش آشتیانی رابط وزارتخانه، وزارت آموزش عالی با دفاع مقدس بود که خدمات متعددی ارائه کردند. وی با بیان اینکه دانش آشتیانی در سپاه پاسداران نیز فعال بود، افزود: آشتیانی از سال 1345 کارش را به عنوان مسئولی در آموزش و پرورش، مشاور و معاون آغاز کرد و با زوایای آموزش و پرورش به خوبی آشنا است، پیش از این نیز با ایشان صحبت کردم و تاکید داشت که دیگر با احزاب و جریان‌های سیاسی در ارتباط نیست و سال‌ها چنین فضایی را ترک کرده است. روحانی اظهار کرد: آشتیانی متمرکز بر کار تخصصی و آموزش خود است که دقیقا همان وزیری است که ما لازم داریم، می‌خواهیم وزیری روی کار بیاید که از همه افراد و جناح‌ها استفاده و بهره‌برداری کند. تلاش آشتیانی برای ارتقای آموزش و پرورش نسل جوان است.
وضعیت معلمان نابسامان است
اولین وزیری که صلاحیتش بررسی شد و مخالفان و موافقان به ایراد سخن پرداختند، فخرالدین دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بود.
موافقان دانش آشتیانی چه گفتند؟
ابوالفضل سروش نماینده تهران به عنوان اولین موافق دانش آشتیانی گفت: مهمترین دلیل من برای موافقت این است که به نمایندگان و همکاران تأکید کنم در شرایط فعلی و با وجود مشکلات عدیده آموزش و پرورش باید به محورهای مهم آموزش و پرورش که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آمده است توجه کنند که این مهم را در برنامه‌های دانش آشتیانی دیدم و به این دریافت رسیدم که ایشان قادر به راهبری و انجام این کار هستند. دومین موافق، داود محمدی نماینده تهران بود. او درباره وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: در زمینه اعتقادی آقای احمدی دانش آشتیانی باید بگویم؛ پدر ایشان از روحانیون بوده و خود نیز از افراد موثر و اعضای فعال انجمن‌های اسلامی در قبل و بعد از انقلاب بوده است و حتی انجمن‌های اسلامی متعددی را پایه گذاری کرده است. وی ادامه داد: این وزیر پیشنهادی در زمینه تعلیم و تربیت از تخصص کافی برخوردار است و کار خود را نیز با تدریس در مدرسه آغاز کرده است. برخی از دوستان به عدم مرتبط بودن تحصیل وی با تخصص آموزش و پرورش انتقاد داشتند لذا باید بگویم که آقای آشتیانی نیز مانند شهید رجایی، معلم ریاضی بود و بعد وارد دولت شد. دکتر آشتیانی در مسائل آموزشی و مدیریتی از تخصص و توانایی‌های لازم برخوردار است. موافق بعدی مهدی شیخ نماینده تهران بود. او با انتقاد از سخنان مخالفان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: برای بیان موافقت خودم از برنامه های وزیر پیشنهادی خود را آماده کرده بودم اما سوالی در اینجا مطرح می شود تا چه وقت می خواهید این روند را ادامه دهید؟ فردی آمد وارد عالم سیاست شد و سال ها نیروها را به جان هم انداخت و با پشت پا زدن به اخلاق، تخصص و نظارت مجلس بر دولت؛ آقایان! به کجا می رویم؟ شیخ ادامه داد: آیا درست است که با تهمت و انگ زدن به نیروهای وفادار انقلاب و کسانی که عمر و هستی خود را در راه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران سپری کرده اند، تهمت نفاق و جاسوسی بزنیم؛ آیا این روش پسندیده ای است؟ آیا با نظام ما سازگار است؟ آیا این موضوع با اسلام سازگار است؟ در آخرغلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی به دفاع از دانش آشتیانی پرداخت. نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی افزود: ساکتین فتنه کسانی بودند که نفعی در این مملکت نداشتند چرا که تصدی مسئولیت که نمی توانستند کنند، و اگر کاسب فتنه بود هم اکنون اینجا حضور نداشتند که کاندیدای پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش شوند پس چرا ما از تریبون مجلس دروغ می گوییم و تهمت می زنیم؟ جعفرزاده ایمن آبادی گفت: ما تحقیق کردیم آقای دانش آشتیانی هرگز بازداشت نشده است، عضو فراکسیون نبوده زیرا در مجلس ششم نماینده نبوده است و اگر در پشتیبانی جنگ و 8 سال حضور در جبهه و پسر یک روحانی بودن، سابقه و کارنامه نباشد، پس چه چیزی دیگری قرار است کارنامه فرد دین دار و ولایت مدار باشد؟ آیا این پاک کردن تمام سوابق و بالا آوردن بی ریشه ها نیست؟
مخالفان دانش آشتیانی چه گفتند؟
حشمت الله فلاحت پیشه، نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صحبت‌ها در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باید صنفی باشد و وارد موضوعات سیاسی نشود، افزود: اولین دلیل مخالفت من با وزیر پیشنهادی این است که تحصیلات دانش آشتیانی به آموزش و پرورش مربوط نمی‌شود و فضای فکری وزیر آموزش و پرورش باید با مدیریت وی در این وزارتخانه همخوان باشد. مهندسی ساختمان، راه و سازه تا زلزله با وزارت آموزش و پرورش همخوانی ندارد. فلاحت‌پیشه با اشاره به سوابق کاری دانش‌آشتیانی ادامه داد: سوابق کاری شما عمدتا مربوط به حوزه ای غیر از آموزش و پرورش است و در برخی زمینه ها همانند مجتمع مفید که فعالیت آموزش و پرورشی داشته‌اید در میان غیرانتفاعی‌ها اثرات منفی به جای گذاشته‌اید و به اصل 30 قانون اساسی در این خصوص عمل نکرده‌اید که سبب شده از آموزش دولتی دور شویم. اسدالله عباسی نماینده مردم رودسر و املش به عنوان دومین مخالف فخرالدین احمدی دانش آشتیانی گفت: انتظار داشتیم اگر قرار بود جابحایی در وزارت صورت می گیرد از تحصیل کردگان فرهنگی استفاده شود که آنها هم می توانند آموزش و پرورش را با آموزش عالی پیوند دهند لذا نیاز نبود فردی از آموزش عالی بیاید.آقای دانش آشتیانی فقط تخصص نوسازی مدارس دارند و ریاست مجتمع آموزشی مفید که تافته جدابافته و غیردولتی بوده و تابعیتی برای دولت و بازرسی دولت قائل نمی شود، نمی تواند ملاک باشد. وی در ادامه با بیان اینکه برنامه های دانش آشتیانی در شأن نهاد فرهنگیان نیست، اظهار کرد: برنامه وی در 9 ماهه نمی گنجد و نمی توان طی این دوره اجرا کرد همچنین درباره راه اندازی برگزاری دوره های آموزشی مونته سوری برای فرهنگیان باید گفت فرد بانی یک لائیک بوده که ازدواج کلیسایی را قبول نداشته و از نظر سیاسی نیز بهایی و فراماسونری است که با به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی نیز با انگاره های سیاسی و اعتقادی ما جور نیست. سید حسین نقوی حسینی آخرین مخالف دانش آشتیانی بود. نماینده مردم ورامین و پیشوا گفت: در شرایطی که دانش آشتیانی عضو شورای سازمان برنامه‌ریزی کتب درسی شدند درس شهید حسین فهمیده از کتب درسی حذف شد. در مورد آقای دانش آشتیانی و در مورد اظهارنظر موافقان می‌خواهم صحبت کنم. این‌ها که می‌‌گویید فتنه ملاک نیست، آقای رئیس جمهور جنابعالی که هیچ گاه مطالب نمایندگان را گوش نمی‌دهید هربار در معرفی وزرا در مجلس صحبت‌های خود را می‌کنید و تشریف می‌برید اما بیان ما را بشنوید. نقوی حسینی تصریح کرد: به عنوان یک معلم که 27 سال در کلاس‌های درس خدمت کردم می‌گویم با آموزش و پرورش به عنوان یک مکان سیاسی برخورد نکنید، 14 میلیون دانش آموز در آموزش و پرورش هستند چرا با این وزارتخانه سیاسی برخورد می‌کنید و یک بازیگر کاملا سیاسی را به عنوان وزیر برای این وزارتخانه معرفی می‌کنید.
وضعیت معیشتی و اقتصادی معلمان نابسامان است
فخرالدین احمدی دانش آشتیانی بعد از شنیدن صحبتهای موافقان و مخالفان به ایراد سخت پرداخت و گفت: مهم ترین دغدغه چندین ساله من این است است که آموزش و پرورش را باید بخش سرمایه ای کشور دانست و نه بخش مصرفی و مدرسه را باید مهم ترین واحد تأثیرگذار در توسعه به شمار آورد لذا محور کلی برنامه اینجانب در چارچوب سند تحول نظام آموزش و پرورش بوده و بر اساس خواست مقام معظم رهبری است. وی با بیان اینکه برنامه ای واقع گرایانه و تحول خواه است، افزود: اگر نمایندگان مخالف عنوان کردند این برنامه قابلیت اجرا ندارد، بله مسلم است در مدت کوتاه امکان تحقق برنامه کامل بنده وجود ندارد چرا که برنامه ای درازمدت است اما برنامه کوتاه مدتی هم دارم که مرتبط به برنامه بلندمدت است. دانش آشتیانی ادامه داد: در رابطه با توسعه آموزش و پرورش باید توجه داشته باشیم نظام آموزش و پرورش ما گرفتار بیماری ساختاری است و مسأله آن، مسأله ای ملی بوده که حل آن نیاز به اجماع ملی دارد و یک فرد به تنهایی نمی تواند آموزش و پرورش را به جایگاه خود برساند لذا همه دولت و نمایندگان باید کمک کنند تا جایگاه آموزش و پرورش در جایگاه اصلی خود قرار گیرد و به عنوان مسأله ملی تلقی شود.
ضرورت پاسداشت مرزهای دینی در فرهنگ جامعه
دومین وزیر پیشنهادی روحانی که صلاحیتش روز گذشته در مجلس مورد بررسی قرار گرفت، صالحی امیری، برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.
موافقان چه گفتند؟
محمد آشوری تازیانی نماینده مردم بندرعباس در موافقت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد گفت: قانون یک ملاک اساسی کار ما است در عین حال در کنار قانون ارایه اسنادی که کلام ما را اثبات کند منطق این حرکت است در ارتباط با این موضوع به نظر می رسد این منطق گفت و گو اگر به عنوان یک منطق حاکم بر جلسات باشد هم مخالفان عزیز که در مخالفت سخن می گویند بر منطق سلبی خود اسنادی را ارایه می دهند و هم کسانی که بر موافقت اصرار می کنند مدارک ایجابی خود را ارایه می دهند. این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: من از آقای علوی وزیر اطلاعات استعلام کردم بعد از این موضوع یکی از معاونان وزارت اطلاعات از منظر خیرخواهی نکته ای را به وی مطرح می کنند در مورد این موضوع که ممکن است امضای این نامه شائبه ای در مسایل مختلف ایجاد کند به همین لحاظ این نامه را ایشان نوشتند و در اسناد و مدارک وزارت اطلاعات وجود داشته که قابل استناد است. محمدرضا تابش نیز گفت: رواج فرهنگ و هنر اسلامی، رشد فضائل اخلاقی، استقلال فرهنگی، گسترش مناسبات فرهنگی با ملل مختلف از جمله اهداف این وزارتخانه است که با توجه به سبقه فرهنگی و گستردگی این حوزه و انتظارات مردم و مسئولان مهمترین ویژگی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در دانش سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی است. محمد بیرانوندی نماینده مردم خرم آباد نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی بر وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما موظف هستیم با در نظر گرفتن مصالح کشور انتخابی خطیر داشته باشیم چرا که فرهنگ ایران با این تکثر و گستردگی نیاز به سکانداری دارد که فرهنگ را از نوع یک سرمایه اجتماعی و با نگاه امنیت فرهنگی نه فرهنگ امنیتی ببیند. آیا30 سال خدمت صادقانه و تألیف 40 مقاله به همراه داشتن انواع سمت‌ها در دانشگاه ها نمی‌تواند این صلاحیت و تخصص را تضمین کند. دوران «بگم بگم» ها تمام شده است و اگر حرفی برای گفتن وجود دارد چه جایی برای بیان آنها بهتر از محضر مردم و نمایندگان آنها می‌توان یافت، این چه فرهنگی است که همیشه باید بگوییم «بگم»؟! بله بگویید، بفرمایید. همه آنها که «بگم بگم» می گفتند مرده‌اند.
مخالفان چه گفتند؟
مجتبی ذوالنوری به عنوان مخالف با بیان اینکه افراد پیشنهادی از فیلترهای تائیدی و قانونی عبور کرده‌اند، گفت: ناطقان در بیانشان برخی افراد را محکوم کردند در حالی که هیچ مرجعی علیه آن ها حکم صادر نکرده، اگر یک منطق بر جلسه حاکم باشد نباید شاهد یک بام و دو هوایی باشیم. نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همکاران مطرح می‌کنند اگر وزیری رأی اعتماد نگیرد چه اتفاقی می‌افتد براساس قانون برای وزارتخانه سرپرست به مدت 3 ماه انتخاب می‌شود و دوستان می‌گویند ممکن است رئیس جمهور لج کند و کسی را معرفی نکند. وی گفت: دلیلی برای اینکه رئیس جمهور لج کند وجود ندارد و می‌تواند فردا گزینه بعدی خود را معرفی کند. البته گفته می‌شود تغییر در وزارتخانه‌ها نشانه ولایتمداری است اما مقام معظم رهبری توجه به وضعیت اقتصادی و معیشت را تاکید داشته‌اند بنابراین توجه به این دو امر نشان دهنده ولایتمداری می‌بود. سید احسان قاضی زاده هاشمی گفت: من امروز درخواست کردم که در مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی چند کلام بگویم و این کار را در ابتدا برای فرهنگ سرزمینم و سپس برای شخص خود آقای صالحی امیری می گویم. اینجانب مانند بسیاری از نمایندگان مجلس برخلاف بسیاری از دوستان نه از دور بلکه از نزدیک دارای سوابق فرهنگی هستیم و بدانیم حال امروز فرهنگ کشورمان بدتر از آن است که صالحی امیری بتواند از پس آن برآید. حسن نوروزی نیز اظهار کرد: سخنی دارم با جناب آقای دکتر روحانی با اینکه من شما را اهل اندیشه، فکر و همگرایی می‌دانم و پیش از انقلاب شما را می‌شناسم، جای جانبازان، ایثارگران و فرزندان شاهد در بین وزرای معرفی شده به مجلس شورای اسلامی خالی است. انتظار ایثارگران مجلس شورای اسلامی این بود که حداقل یکی از این وزرا را از میان ایثارگران، جانبازان، آزادگان و فرزندان شاهد انتخاب می‌کردید. نماینده مردم رباط‌کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: من نسبت به برنامه‌های آقای صالحی امیری اشکالاتی دارم و مطالبی را مطرح می‌کنم. انتظارم این است که ایشان پاسخ بدهند. وی خطاب به وزرای کشور گفت: سه وزیر پیشنهادی موضع خود را نسبت به فتنه مشخص کنند. بگویید ما بودیم ولی الان تبری می‌جوئیم یا نبودیم. آقای دکتر آشتیانی اشاراتی هم داشتند. آقا می‌گوید فتنه ادامه دارد، افرادی هم که متهم هستند اگر معذرت‌خواهی کنند آقا کد داده‌اند ولی خوب معذرت‌خواهی نکردند.
فرهنگ نباید سیاست‌زده شود
سیدرضا صالحی امیری در دفاع از برنامه های پیشنهادی خود گفت: از فرهنگ سخن می گوییم که به مثابه اکسیژن در فضای جامعه ایران بوده و چشمه جوشانی است که همه انسان های تشنه می توانند در این مسیر سیراب شوند و رودی جاری دائمی برای تعالی فضیلت انسان هاست همچنین 4 میوه اساسی انسجام، شخصیت سازی، هویت بخشی و سازگاری را به دنبال دارد. وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با عنوان اینکه جامعه فرهنگی جامعه ای است که در آن انسجام مشاهده می شود، بیان داشت: در جامعه فرهنگی فرهنگیان در آن شخصیت والایی دارند و انسان ها با هم سازگارند و مقام معظم رهبری نیز تعبیر زیبای آموزنده ای دارند که می فرماید فرهنگ، هویت یک ملت است و ارزش های فرهنگی حقیقت یک ملت بوده و همه چیز مترتب از فرهنگ است، فرهنگ حاشیه اقتصاد نیست بلکه اقتصاد حاشیه و ذیل فرهنگ است. وی در ادامه با بیان اینکه نمی توانیم فرهنگ را از عرصه های دیگر منفک کرده و فرهنگ بستر، مقصد و هدف است، اظهار داشت: قریب به 20 سال از عمر خود را صرف مطالعات اجتماعی و فرهنگی کردم و در دستگاه های امنیتی مطالعات فرهنگی و افکارسنجی داشتیم و برای نخستین بار نگاه نرم افزاری را وارد تصمیمات امنیتی کردیم و برای اولین بار با تأسیس 10 مرکز مطالعاتی تلاش کردیم اصحاب فرهنگی و رسانه و هنر را در تصمیمات فرهنگی دخالت دهیم و این از افتخارات ماست.
چالش های حوزه جوانان و ورزش را می دانم
آخرین وزیر پیشنهادی که روز گذشته در مجلس با صحبتهای موافقان و مخالفان خود روبه رو شد، مسعود سلطانی فر وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان بود.
موافقان چه گفتند؟
پروانه سلحشوری در جریان بررسی صلاحیت مسعود سلطانی فر، وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در موافقت با انتخاب وی، گفت: ما نمایندگان و مردم چه می خواهیم؟ وزارت خانه ای به بزرگی و وسعت ورزش و جوانان مرد بزرگ،عرصه های سخت، توانمند در مدیریت، قدرتمند در اجرا را می طلبد اما شما بهتر از من می دانید که سلطانی فر شایسته وزارت ورزش و جوانان است. نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه آقای سلطانی فر از مدیران موفق اجرای در سطح کشور می باشد، افزود: کارنامه بی بدیل ایشان نشانگر این است که سلطانی فر در هر حوزه ای موفق داشته و توانسته اند این موفقیت را با نمود زیادی به دیگران نشان دهد. محمدنعیم امینی فرد نیز در موافقت با انتخاب سلطانی فر با بیان اینکه سلطانی فر برنامه های مفصلی برای حوزه ورزش و جوانان دارد، عنوان کرد: وی توجه خاصی به ورزش همگانی دارد و با توجه به اینکه امروز در ارتباط با ورزش همگانی و تأثیراتی که در بهداشت عمومی، سلامت و پیشگیری داریم تردیدی نیست یک دلار سرمایه گذاری در ورزش همگانی حداقل 4.6 دلار در درمان صرفه جویی به دنبال دارد. نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه سلطانی فر وضعیت مشخصی دارد و معاونت رئیس جمهور بوده و کارنامه خوبی داشته است، یادآور شد: وی بر اساس سیاست های دولت تدبیر و امید خود را عرضه کرده است و آنچه باعث دفاع بنده از ایشان شده دو قسمت است یکی سوابق مدیریتی ایشان و دیگری کارنامه کاری و برنامه وی است. سید ابوالفضل موسوی بیوکی نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سلطانی‌فر توانایی و مدیریت کلان خود را با 30 سال مدیریت در ارگان‌های مختلف نشان داده است، افزود: وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی بر وزارتخانه ورزش و جوانان شناخت وسیعی از وزرش ایران و جهان دارد تا جایی که رئیس جمهور او را دایره‌المعارف ورزش می‌نامد. این نماینده با تاکید بر اینکه مشکلات جوانان یک مسئله فرابخشی است و نباید حل این مشکلات را از وزارت ورزش و جوانان توقع داشت، اضافه کرد: حضور سلطانی‌فر در راس این وزارتخانه به سبب همکاری و تعامل با دیگر اعضای هیات دولت به کمتر شدن مشکلات این حوزه منجر خواهد شد.
مخالفان چه گفتند؟
سید محمدجواد ابطحی در مخالفت با مسعود سلطانی فر وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان گفت: آقای دانش آشتیانی در موضع فتنه سکوت کرد و امروز نیز در جلسه فراکسیون ولایت در واکنش به سوال نمایندگان، پاسخی نداد که به نظر من این مردانگی وی بود که از فتنه گران برائت نجست، اما بنده بر نظر خود استوار نیستم و یکی به نعل می زنم و یکی به میخ! ابطحی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری خطاب به دولت در تاریخ 5 شهریور 1393 ادامه داد: مقام معظم رهبری تاکید کردند که علایق دولت به یک جناح ایرادی ندارد، اما دولت و اعضای کابینه نباید اسیر جناح بندی شوند و باید خطوط قرمز و حدفاصل رعایت شود که موضوع فتنه گران از خطوط قرمز کشور است. محمود شکری نیز در مخالفت با مسعود سلطانی فر، وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان ضمن تشکر از رییس جمهور به منظور آنچه برای ترمیم و حرکت بهتر دولت در چهارچوب اهداف و شعارهایی که ترسیم کرده اند تشخیص دادند، گفت: بحث هایی مطرح شد از باب دخالت برخی افراد در جریان فتنه لذا باید عنوان شود که آنچه باعث می شود در نظام جمهوری اسلامی احساس آرامش می کنیم، فرمایش امام راحل (ره) بود که فرمودند« پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد» و این جمله امام راحل (ره) برگرفته از آیه« أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ» است. نماینده مردم رضوان شهر و تالش در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اگر امروزه استکبار جهانی و دشمنان قسم خورده جهانی نمی توانند آسیبی به کشور وارد کنند به دلیل داشتن ولی امر مسلمینی مومن، آگاه، عادل، مدیر و مدبر و پشتیبانی ملت بزرگ ایران است، اظهار کرد: هم اکنون در آسایش و آرامش هستم و دشمنان قسم خورده نمی توانند هیچ آسیبی به کشور وارد کنند. شهاب نادری نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: به نظر موافقان آقای سلطانی فر، ایشان کارنامه موفقی در سازمان میراث فرهنگی داشته است. با فرض صحت این موضوع باید گفت که چه دلیلی برای انتقال این فرد وجود دارد. اگر ایشان در گزارش عملکرد خود تاکید دارند که در کشور با انقلاب هتل سازی روبرو هستیم، اگر در رشد ورود 80 درصدی گردشگری خارجی به ایران را شاهدیم، اگر سازمان میراث فرهنگی پس از تجربه شکست انتقال به خارج از کشور دوباره به ثبات نسبی رسیده است، پس باید به این مدیر فرصت کافی داد تا به ثمره از برنامه ریزی های کشور میزان تلاششان دیده شود.
فراز و نشیب ها را می دانم
وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان تأکید کرد: با آگاهی از فراز و نشیب ساماندهی وضعیت جوانان آمادگی تصدی در این وزارتخانه را دارم. مسعود سلطانی فر با بیان اینکه حرکت جدی برای پیشرفت حوزه ورزش و جوانان انجام خواهد داد، گفت: به سختی و پیچیدگی ساماندهی امور جوانان بر جامعه‌ای که سرعت تغییر آن بر تدبیر مدیران پیشی می‌گیرد واقف هستم. وی ادامه داد: هرگونه قصور و کوتاهی در پرداختن به فضائل اخلاقی جوانان و ایجاد ایمان دینی و عقلانیت و به رسمیت شناختن نیاز واقعی جوانان می‌تواند مشکل‌زا باشد و با آگاهی بر تمام موانع و چالش‌های پیش رو در حوزه جوانان با توکل بر خدا، صالحان و برنامه راهبردی و همچنین تجربه 3 دهه مدیریت در کشور چنین مسئولیتی را می‌پذیرم. سلطانی فر با بیان اینکه 12 سال استاندار، 8 سال معاون استاندار، قائم مقامی سازمان تربیت بدنی و ریاست سازمان میراث فرهنگی را برعهده داشته است، عنوان کرد: در کنار کمک همکاران، سازمان بی سر و سامانی را به وضعیت کنونی رسانده‌ام که در حال حاضر به عنوان سازمان نمونه کشور انتخاب شد بنابراین آمادگی خود را در صورت تأیید نمایندگان برای تصدی در وزارت ورزش و جوانان اعلام می‌کنم. وی اظهار کرد: براساس عهدی که با نمایندگان دارم و اتکایی که به کمک شما می‌کنم آماده‌ام با درایت و متانت، صلابت، اعتدال و انصاف نسبت به جلب همکاری قوای کشور، مدیران گوناگون، سازمان‌های مردم نهاد، علمای حوزه علمیه، اساتید دانشگاهی و کارشناسان مدیریت راهبردی در 3 سطح به کار بگیرم.

کد مطلب: 62815
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *