۰
جمعه ۵ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۴۶
حمله تروریستی داعش به کاروان های شیعه در عراق

زایرانی که در حله سوختند

بر اثر حمله تروریستی که داعش در کنار یک پمپ بنزین در نزدیک بغداد انجام داد و اتوبوس های حامل ایرانی، شماری از زائران حسینی از جمله گروهی از هموطنان کشورمان به شهادت رسیده و بر اساس آخرین گزارش های دریافتی حداقل هشتاد تن به شهادت رسیده اند که دست کم پنجاه زائر ایرانی در میان شهدا هستند.
زایرانی که در حله سوختند
بر اثر حمله تروریستی که داعش در کنار یک پمپ بنزین در نزدیک بغداد انجام داد و اتوبوس های حامل ایرانی، شماری از زائران حسینی از جمله گروهی از هموطنان کشورمان به شهادت رسیده و بر اساس آخرین گزارش های دریافتی حداقل هشتاد تن به شهادت رسیده اند که دست کم پنجاه زائر ایرانی در میان شهدا هستند.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، مدت کمی از عمر گروه تروریستی داعش می گذرد اما در همین مدت کوتاه داعش جان بسیاری از انسان های بی گناه را گرفته است. تروریستی های تکفیری در سراسر دنیا ریشه دوانده اند با اقدامات وحشیانه خود تعریف غلط و اشتباهی از اسلام به دنیا ارائه می دهند آن ها از این مساله غافل هستند که اسلام حقیقی دین و آیین دوستی و مهربانی است و حرکت های تروریستی آن ها به نام پدر خوانده شان رژیم سعودی ثبت می شود. داعش با این که در قلب اروپا هم نفوذ کرد نتوانست کوچکترین حرکت تروریستی در خاک ایران انجام دهد و شاید به خاطر همین مساله از شیعیان ایرانی کینه به دل گرفت اما پنجشنبه شب داعش زهر خود را به شیعیان ایرانی ریخت و در یک حرکت تروریستی در عراق تعدادی از هم وطنان ما را شهید کرد.
به گزارش «تابناک»؛ داعش در حمله تروریستی که مسئولیتش را پذیرفته، شماری از زائرین ایرانی را به شهادت رساند. در این انفجار که جنب یک پمپ بنزین در حله واقع در جنوب بغداد و حدود 50 کیلومتری شرق کربلا رخ داد، اتوبوس های ایرانی ها هدف قرار گرفت. بمب در یک تانکر سوخت رسانی جاسازی شده بوده و شدت انفجار به حدی بوده که قربانیان این حمله تروریستی بسیار افزایش یافته و زخمی ها نیز وضعیت مناسبی ندارند. به گفتۀ مقام‌های پلیس عراق، انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در شهری واقع در نزدیکی کربلا دست‌کم 80 کشته برجای گذاشته است.
برخی منابع خبری محل دقیق این انفجار را در منطقه الشوملی، سه راهی اصلی نجف، کربلا و القادسیه عراق اعلام کرده اند. سه راهی الشوملی محل اصلی بازگشت زائران ایرانی از دو شهر مقدس کربلا و نجف به سمت مرز مهران و بالعکس است. الشوملی وابسته به استان بابل عراق و در شصت کیلومتری شرق شهر الحله مرکز بابل است. گروهک تروریستی داعش مسئولیت این انفجار را بر عهده گرفته است
یکی از مقام‌های بلندپایۀ پلیس عراق به خبرگزاری فرانسه گفت: «در زمان (حمله) دست‌کم هفت اتوبوس زائران داخل جایگاه سوخت بودند.» و یک منبع اطلاعاتی نیز خاطر نشان کرد: «سرنشینان این اتوبوس‌ها ایرانی، بحرینی و عراقی بودند.» مطابق با اطلاعات تکمیلی چهار اتوبوس ایرانی در حال سوخت گیری بوده اند و در تانکر سوخت علاوه بر بنزین، حجم زیادی نیترات آمونیوم و حجم عظیمی از مواد منفجره بوده و پس از شهادت شماری از قربانیان به واسطه موج و ترکش های انفجار، شمار بسیاری نیز بر اثر سوختی به شهادت رسیده اند تا دچار سوختگی های بسیار شدیدی شده اند.
در همین زمینه حسین ذوالفقاری رئیس ستاد اربعین خبر داده که تیم هلال احمر ایران مستقر در عراق مامور پیگیری ماجرا شده و به محل حادثه اعزام شده است تا درصورت پیدا شدن زائران ایرانی در میان زخمی‌ها و شهدا به وضعیت آن‌ها رسیدگی کند. بر اساس خبرهای تکمیلی با شناسائی مدارک شهدای انفجار امروز بغداد هویت 24 ایرانی در میان آنها شناسائی شد. به دلیل شدت انفجار و محل وقوع حادثه که در یک پمپ بنزین بوده، شناسایی اجساد بسیار دشوار است.
بر اساس آمار مدیر بیمارستان حله، از میان شمار قربانیان این حادثه که به این بیمارستان منتقل شده اند، پیکر 59 شهید کامل است و حدود پانزده جسد هم به صورت متلاشی شده است. بر همین اساس منابع عراقی اعلام کرده‌اند که ممکن است شمار تلفات در ر.زهای آینده بیشتر شود.
نیروهای امدادی هلال احمر به همراه پنج دستگاه آمبولانس و اتوبوس آمبولانس به منظور امدادرسانی به حادثه دیدگان انفجار انتحاری در عراق، راهی منطقه الشوملی شدند. بر اساس تخمین های منابع بیمارستانی و نیز منابع کنسولی کشورمان در عراق حدود چهل تن از شهدای انفجار امروز ایرانی هستند.
رئیس جمهور عراق با محکوم کردن جنایت الشوملی، دولت را به اقدام فوری برای بازداشت و مجازات جنایتکاران حادثه تروریستی الشوملی فرا خواند. فواد معصوم در بیانیه خود با تاکید بر اینکه سوگواران اربعین حسینی انسان های مومن و بی آزاری هستند که برای زیارت آمده اند، خواستار اجرای سیاست هایی برای ریشه کن کردن تروریسم شد. او با اشاره به اینکه در میان زائران شهید، اتباع ایرانی، افغانی و پاکستانی هستند، این فاجعه را به خانواده های قربانیان تسلیت گفت.
شیخ خالد الملا رئیس جماعت علمای اهل سنت عراق هم با صدور اطلاعیه ای انفجار تروریستی داعش علیه سوگواران اربعین حسینی در منطقه الشوملی بابل را به شدت محکوم کرد. در این اطلاعیه از دولت عراق خواسته شده است علاوه بر مبارزه با داعش در موصل، در راستای خشکاندن ریشه فکری داعش هم فورا اقدام کند.شیخ خالد الملا، شهدای انفجار الشوملی را مهمانان عزیز عراق توصیف کرد و بر ریشه کن کردن تروریسم داعش چه از راه های نظامی، فکری و سیاسی تاکید کرد.
سید عمار حکیم حادثه تروریستی انفجار شوملی را که منجر به شهادت جمع زیادی از سوگواران اربعین حسینی شد، به شدت محکوم کرد. رئیس فهرست اتحاد ملی ضمن ابراز همدردی با خانواده های داغدار این مصیبت، انفجار شوملی را نشانه ورشکستگی تروریست ها در عراق دانست که با چنین اقدام هایی سعی دارند به نوعی بر شکست خود در جنگ با نیروهای عراقی سرپوش بگذارند. سیزده سال است که دوستداران اهل بیت علیهم السلام به هدفی برای گروه های تروریستی از جمله داعش بدل شده اند که این نشانه حقارت و خباثت تروریست ها در قبال عاشقان اهل بیت است.
همچنین حزب الله لبنان حادثه تروریستی را در شهر حله عراق محکوم کرد. حزب الله در بیانیه ای که منتشر کرد این اقدام را ادامه طرح جنایتکارانه ای که بر خلاف هرگونه خویشتنداری مذهبی است توصیف کرد و آن را منعکس کننده نفرت شبه نظامیان تکفیری که ناشی از تعلمیات مذهبی نادرست آنها است، دانست. در بیانیه حزب الله لبنان تاکید شده، گروه‌های تروریستی در حال اجرای سیاست های انتقام جویانه قدرت های منطقه ای و بین المللی هستند که در برابر عراقی ها دچار شکست شده اند.
اقدام تروریست‌ها در حله، نمایش عمق درماندگی کوردلان سفاک بود
رییس‌جمهوری با صدور پیامی اقدام سبعانه و مذبوحانه تروریست‌ها در منطقه حله عراق و شهادت شماری از زائران حسینی را نمایش عمق درماندگی کوردلان سفاک دانست و ضمن درخواست اکید از دولت عراق برای برخورد قاطعانه‌تر با عاملان سیاه‌دل اینگونه حرکت‌های غیرانسانی، آمادگی دولت ایران را برای همکاری و همیاری در رسیدگی به آسیب‌دیدگان و مجروحان این حادثه تلخ اعلام کرد.
به گزارش ایسنا در بخشی از متن پیام حسن روحانی به این شرح است : برگزاری با شکوه حماسه اربعین حسینی در سال جاری، گوشه‌ای از عظمت شیفتگی ملت عاشورایی بود که کوردلان سفاک، آن را برنتافتند و عمق استیصال و درماندگی خود را در اقدامی سبعانه و مذبوحانه به نمایش گذاشتند.
وقوع اقدام تروریستی دردناک در منطقه حِلّه عراق که منجر به شهادت و مجروح شدن مظلومانه شماری از زائران حسینی از جمله تعدادی از هموطنان عزیزمان شد، قلوب تمامی مسلمانان به‌ویژه شیعیان را جریحه‌دار ساخت.
اینجانب با درخواست اکید از دولت عراق برای برخورد قاطعانه‌تر با عاملان سیاه‌دل اینگونه حرکت‌های غیرانسانی و اعلام آمادگی دولت ایران برای همکاری و همیاری در رسیدگی به آسیب‌دیدگان و مجروحان این حادثه تلخ، برای شهدای این فاجعه، علو درجات و برای آسیب دیدگان، آرزوی شفای عاجل دارم و به خانواده‌های عزیز داغدار تسلیت می‌گویم.
دولت جمهوری اسلامی ایران همچنان مصمم به مبارزه همه‌جانبه با تروریست‌ها و افراطیون است و یقین دارد به ‌زودی در سایه وحدت و همدلی بیش از پیش مردم عراق، شاهد پیروزی نهایی آنان در مبارزه با گروه‌های تروریستی و حامیان آنها خواهیم بود.
ضرورت رسیدگی فوری به وضعیت مجروحین حادثه
رئیس مجلس شورای اسلامی انفجار تروریستی در عراق را که منجر به شهادت جمعی از زائران اربعین شد، محکوم و بر لزوم رسیدگی فوری وزارت خارجه و دستگاه‌های ذی‌ربط به وضعیت مجروحین حادثه تأکید کرد.
لاریجانی طی پیامی انفجار تروریستی در عراق را که منجر به شهادت و مجروح شدن جمعی از زائران عتبات عالیات و شهادت زوار کشورمان گردید را قویا محکوم و با تمامی خانواده های قربانیان این حادثه ابراز همدردی کرد.
رییس مجلس شورای اسلامی با ابراز تسلیت به خانواده شهدای ایرانی این حادثه تروریستی بر ضرورت رسیدگی فوری وزارت خارجه و دستگاه‌های ذی‌ربط به وضعیت مجروحین حادثه و تعیین وضعیت و شناسایی شهدای این جنایت تروریستی تاکید نمود و افزود: تروریست ها و حامیان آنها بدانند که جمهوری اسلامی ایران به اقدامات سازنده و موثر خود در مبارزه با تروریسم ادامه خواهد داد و چنین جنایاتی عزم تهران و بغداد را در مبارزه با تروریسم و افراط گرایی مصمم تر خواهد ساخت.
تروریست‌ها از سر استیصال به اقدامات وحشیانه دست می‌زنند
معاون اول رییس‌جمهور در پیامی ضمن محکوم کردن اقدام تروریستی گروه تکفیری داعش در منطقه حلّه عراق که منجر به شهادت و مجروح شدن تعدادی از زائران بی گناه حسینی از جمله عدّه‌ای از هم میهنان عزیزمان شد، تصریح کرد: بدون تردید اینگونه اقدامات غیرانسانی عزم و اراده ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران را برای پشتیبانی از دولت و ملت عراق در جنگ با تروریسم راسخ تر می کند.
در بخشی از متن پیام دکتر اسحاق جهانگیری آمده است:
شکوه و عظمت مراسم معنوی امسال اربعین سرور و سالار شهیدان و آزادگان جهان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و پیروزی های کم نظیر ملت مسلمان عراق در جنگ با تروریست‌های تکفیری داعش و حامیان سیه دل آنها که با همدلی و وحدت همه اقوام و مذاهب عراقی حاصل شد، بیش از پیش موجبات ناامیدی و یأس دشمنان اسلام و تروریست‌های خون آشام را فراهم کرد. گروه تروریستی – تکفیری داعش که در صحنه نبرد با پیروان راستین اسلام و مکتب اهل بیت عصمت و طهارت (ع) با شکست‌های پی در پی روبرو شده است، از سر استیصال و درماندگی به اقدامات وحشیانه و ددمنشانه دست می‌زند.
اقدام تروریستی گروه تکفیری داعش در منطقه حلّه عراق که منجر به شهادت و مجروح شدن تعدادی از زائران بی گناه حسینی از جمله عدّه ای از هم میهنان عزیزمان شد را محکوم می کنم. بدون تردید اینگونه اقدامات غیرانسانی عزم و اراده ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران را برای پشتیبانی از دولت و ملت عراق در جنگ با تروریسم راسخ تر می کند.
ضمن تسلیت واقعه تلخ به شهادت رسیدن جمعی از زائران حسینی به همه مسلمانان و شیعیان جهان به ویژه ملت بزرگ ایران، از خداوند متعال برای شهدای این حادثه ناگوار علو درجات و همنشینی با سیدالشهداء (ع) و برای مجروحان و آسیب دیدگان شفای عاجل و برای خانواده ها و بستگان داغدار صبر و اجر مسألت دارم.
نیروهای مسلح عراق انتقام خون شهدای حله را خواهند گرفت
سازمان حج و زیارت با صدور اطلاعیه‌ای حادثه تروریستی روز گذشته عراق را به شدت محکوم کرد.
در متن اطلاعیه سازمان حج و زیارت آمده است:
«سازمان حج و زیارت جنایت و انفجار کور تروریستی مزدوران صهیونیسم و استکبار جهانی در "حله" را که بیانگر اوج ذلت و زبونی گروه‌های تکفیری، بعثی، صهیونیستی در قبال اقیانوس عظیم زائرین زیارت اربعین حسینی(علیه السلام) است، شدیداً محکوم کرد.
ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های معظم شهدایی که مظلومانه در جریان این انفجار کور تروریستی شهد شهادت نوشیدند، یقین دارد که نیروهای مسلح عراق بویژه حشدالشعبی قهرمان، انتقام خون این عزیزان را در جبهه‌های نبرد از تروریست‌ها و سردمداران تکفیری و صهیونیستی آنان خواهد گرفت.
ستادهای عملیاتی سازمان حج و زیارت در عراق، از همان لحظات اولیه وقوع این فاجعه مرگبار با هماهنگی هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در عتبات، نسبت به رسیدگی به وضع شهدا و مجروحین حادثه اقدام کرده است که آخرین اطلاعات از وضعیت و جزئیات این فاجعه دردناک توسط ستاد مرکزی اربعین به اطلاع مردم عزیز کشورمان خواهد رسید.
کد مطلب: 63719
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *