۱
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۲۰
از تمدید تحریم ها تا تاکید بر اجرای برجام

کاخ سفید عقب نشست

روز سه شنبه بود که وزیر خارجه آمریکا از گفت و گوی اوباما و ترامپ در مورد توافق هسته ای خبر داد.
کاخ سفید عقب نشست
روز سه شنبه بود که وزیر خارجه آمریکا از گفت و گوی اوباما و ترامپ در مورد توافق هسته ای خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، به گفته جان کری اوباما در صدد اقناع ترامپ برای حفظ توافق هسته ای بوده است. با توجه به موضع گیری های منفی ترامپ علیه برجام به نظر میرسد اوباما به دنبال این است که به هر طریق بزرگترین دستاورد خود را حفظ کند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر امور خارجه آمریکا با بیان این‌که اوباما و ترامپ رایزنی‌های خوبی درباره توافق هسته‌ای داشته‌اند، تاکید کرد: توافق هسته‌ای دارای بخش‌های سازنده‌ای است که ارزش حفظ کردن را دارد.
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در سخنرانی خود در نشست ناتو در بروکسل گفت: این را می‌دانم که رئیس جمهور اوباما گفت‌وگوی خوبی با دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب، درباره توافق هسته‌ای با ایران داشت. این منطق در گفت‌وگو حاکم بود که بدون نقض آن، بخش‌هایی از این توافق هستند که مثبت و سازنده‌اند و دارای ارزش هستند و باید حفظ شوند. از این رو، به نظر من اتلاف زمان است و نباید روی چیزهایی که روی نداده‌اند و قرارهایی که صورت نگرفته‌اند، بیش از حد کار کنیم.
کری ادامه داد: امید من این است که حقایق، علوم، عقل سلیم و منافع مشترک به خوبی مورد بررسی قرار گیرند و به شکلی اقدام شود که نتایج خوبی نه فقط برای کشور ما، بلکه برای اتحاد، مشارکت، دوستی و متحدان‌مان به دست آید و من باور دارم که این‌گونه خواهد بود. با این حال، گمان می کنم دست کم نشانه هایی وجود دارد که حوادثی روی می‌دهد که دولت فعلی، آن را دوست ندارد و ما با آنها موافق نیستیم. علت نیز این است که دولتی متفاوت روی کار است که رویکردی متفاوت دارد.
کری تصریح کرد: چیزی که می‌دانم آن‌چه در تصویب این توافق از آن دوری کردیم، یک درگیری فوری بود که در نبود این توافق روی می‌داد. بنابراین من معتقدم که (با این توافق) دنیا امن تر شده است و دولت ترامپ نیز به همین نتیجه می رسد. کارشناسان و مسئولان امنیتی بسیاری در اسرائیل و منطقه نیز هستند که به همین نتیجه رسیده‌اند.
رییس دستگاه دیپلماسی آمریکا در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی درباره نگرانی‌ها نسبت به تصمیمات دولت آینده درخصوص دستاوردهای دولت اوباما، ازجمله توافق هسته‌ای گفت: رئیس جمهور اوباما گفت‌وگوی خوبی با رئیس جمهور منتخب ترامپ درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 داشت و تاکید شد که این توافق باید حفظ شود، چراکه ارزش آن را دارد.
به گزارش ایسنا، ادعاهای کری مبنی بر تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای در حالی مطرح می‌شود که تولید این گونه سلاح ها در دکترین دفاعی ایران هیچ جایگاهی نداشته و نخواهد داشت.
چرا باید توافق هسته‌ای را کنار بگذاریم؟!
یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که ایران به تعهداتش طبق برنامه جامع اقدام مشترک پایبند بوده و از این رو شاهد مقداری کاهش در میزان تحریم‌های خود بوده است.
به گزارش ایسنا، مارک تونر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری روز سه شنبه خود در پاسخ به سوالی درباره‌ی اظهارات رئیس جمهور کشورمان که گفته است اجازه نمی‌دهد رئیس جمهور بعدی آمریکا توافق هسته‌ای را پاره کند، گفت: در اینجا باید به دو نکته اشاره کنم اول این که از نظر من عاقلانه نیست که بخواهیم درباره‌ این که رئیس جمهور بعدی چه کاری ممکن است با توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 انجام دهد قضاوتی داشته باشیم. دوم این که ما اغلب به اظهارات سیاسی مقامات ایران پاسخی نمی‌دهیم.
بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت امور خارجه آمریکا، تونر افزود: می‌دانید که جان کری، وزیر امور خارجه در بروکسل تاکید کرد که برنامه جامع اقدام مشترک ( برجام) موثر بوده و این چیزی است که نسبت به آن توافق داریم. ایران به تعهداتش عمل کرده و به همین دلیل آنها شاهد مقداری کاهش در تحریم‌های‌شان بوه‌اند. تاکنون طرف‌های توافق به تعهدات‌شان در برجام پایبند بوده‌اند و این توافق موثر بوده است. بنابراین معتقدیم که برجام توافق خوبی است. ما این حقیقت را به طور قوی و در محافل خصوصی و عمومی بیان کرده‌ایم ما این مساله را به دولت بعد نیز منتقل می‌کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا رئیس جمهور آینده می‌تواند برجام را کنار بگذارد، تصریح کرد:‌ این یک قرار داد رسمی نیست، بنابراین هیچ کس نمی‌تواند مانع از کناره گیری طرف دیگر این توافق از آن شود اما نکته قابل استدلال این است که چراکسی باید این توافق را در حالیکه موثر است، کنار بگذارد؟
این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا در برجام شرطی وجود دارد که ایران بتواند بر اساس آن ، برنامه هسته‌ای خود را باز گرداند، گفت: تنها بازگشت سریعی که من از آن اطلاع دارم، تمهیدات مربوط به بازگرداندن تحریم‌ها است که به ما اجازه می‌دهد خیلی فوری تحریم‌های مرتبط هسته‌ای را علیه ایران اعمال کنیم. ایران گامهای لازم برای پایبندی به برجام را برداشته است و هر اقدامی برای آغاز دوباره برنامه‌شان نقض توافق محسوب می‌شود. اما باید بگویم که توافق موثر بوده و برای تمام طرف‌ها منافعی داشته است و به نفع همه است که آن را حفظ کنیم.
تونر همچنین درباره‌ این سوال که آیا ایران اعتراض خود را نسبت به تمدید تحریم‌های ایران در کنگره از طریق کانال‌های دیپلماتیک به آمریکا انتقال داده است، یا نه، اظهار داشت: من اطلاعی از این موضوع ندارم اما فکر نمی‌کنم که چنین کاری انجام شده باشد، ما بر این باوریم که تمدید قانون تحریم‌های ایران تداخلی با تعهداتمان در برجام ندارد و وزیر کری نیز این اختیار را دارد که تمام تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای را لغو کند و به این کار ادامه می‌دهد. این چیزی است که طبق برجام متعهد به انجامش هستیم.
وی تاکید کرد:‌ برجام یک توافق دو جانبه میان ایران و آمریکا نیست، بلکه توافقی چند جانبه و با حضور طرف های دیگر است که در حصول این توافق ضروری بودند و منافع آنها نیز در این میان مد نظر است. من فکر می‌کنم که دولت بعدی نیز این نکات را در نظر می‌گیرد اما آنها ( دولت آینده) باید خود درباره‌ تصمیمات‌شان اظهار نظر کنند. من اطلاع دارم که رئیس جمهور اوباما و وزیر کری برای حفظ توافق تلاش می‌کنند.
مقابله با ایران و حفظ توافق
این سخنان در حالی است که روز گذشته کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در نشستی با موضوع ایران، به طرح ادعاهایی علیه کشورمان پرداخت و بر لزوم مقابله با سیاست‌های ایران در منطقه تاکید کرد. به نقل از پایگاه خبری هیل، کمیته روابط خارجی مجلس سنا در نشستی با عنوان "شکست دادن تهدید ایران؛ گزینه‌های رویارویی با نایبان ایران" به بررسی سیاست‌های تهران در خاورمیانه با وجود اجرای توافق هسته‌ای پرداخت و ضمن تاکید بر لزوم مقابله با این فعالیت‌ها، بر پایبندی کنگره به توافق تاکید کرد.
سناتور باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی در این نشست با ادعای حمایت ایران از حزب‌الله در لبنان از طریق ارسال سلاح و انواع موشک به این گروه گفت که ایران امنیت اسرائیل را تهدید می‌کند و با حمایت از حوثی‌ها در یمن و تجهیز آنها، امنیت نیروهای نظامی آمریکا و هم‌پیمان واشنگتن در منطقه، یعنی عربستان سعودی را به خطر می‌اندازد.
سناتور بن کاردن، عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا نیز با تکرار ادعاهای بی‌اساس آمریکا علیه کشورمان گفت: من هم از برجام حمایت نکردم؛ چرا که در آن به حمایت ایران از بشار اسد در سوریه و همچنین سوابق حقوق بشری ایران پرداخته نشده است.
وی با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 اظهار داشت: با گذشت یک سال از اجرای رسمی توافق نمی‌توان بدون در نظر گرفتن ریسک‌ها و خطرات احتمالی آن را کنار گذاشت. ما متعهد به برجام هستیم و اجرای آن را ادامه می‌دهیم.


روز گذشته سفیر انگلیس در ایران نیز بر پایبندی ایران بر تعهدات خود تاکید کرد. سفیر انگلیس در ایران با تاکید بر اینکه دولت انگلیس و شرکای این کشور در اتحادیه اروپا از اجرای کامل توافق برجام حمایت می‌کنند، گفت: شرکت‌های انگلیسی به دنبال افزایش حضور در پروژه‌های اقتصادی ایران هستند.
نیکلاس هاپتون در گفت‌وگو با ایسنا، در حاشیه مراسم امضای تفام نامه شرکت ملی نفت ایران و شرکت رویال داچ شل، اظهار کرد: حضور من در این مراسم نشانه‌ای بر حمایت دولت انگلستان از اجرایی شدن کامل توافق برجام است و اگر بخواهیم این حضور را اینگونه تعبیر کنیم که موانع اجرایی شدن این توافق از جمله نتیجه انتخابات در آمریکا بر اراده انگلستان در اجرای برجام تاثیر ندارد، برداشت درستی است.
وی افزود: علاوه بر شرکت بزرگ نفتی شل، شرکت‌های دیگری نیز در حوزه نفت و گاز و سایر حوزه‌های اقتصادی از جمله حمل و نقل به دنبال افزایش حضور در ایران هستند که در این زمینه در هفته آینده تیم بزرگ اقتصادی از انگلستان به ایران سفر خواهد کرد.

کد مطلب: 64147
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *