۱
جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۵۴
تاملی بر سخنان قالیباف در روز 16 آذر

آقای شهردار! دوران مدیریت خود را مرور کنید

شاید مهمترین و جذابترین سخن قالیباف در روز 16 آذر و در جمع دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی، این سخن او بود که جملاتش شباهت عجیبی به جملات محمود احمدی نژاد دارد : "نفر می فرستند پیش من می گویند فلانی تو بیا بگو در انتخاباتا شرکت نمی کنم، در این شرایط از تو حمایت هم می کنیم، این بحث ها هم جمع می شود و اینقدر هم فشار نمی آورند. من هم گفتم من یک مجاهد و خدمتگزار هستم و به این افتخار می کنم. ما انقلاب کردیم که همین زد و بند ها اتفاق نیفتد و فضای باز سیاسی وجود داشته باشد؛هر چقدر شما تخریب کنید، ما محکم تر ایستاده ایم. در این مورد اخیر هم جز بحث های سیاسی موضوع چیز دیگری نیست."
آقای شهردار! دوران مدیریت خود را مرور کنید
شاید مهمترین و جذابترین سخن قالیباف در روز 16 آذر و در جمع دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی، این سخن او بود که جملاتش شباهت عجیبی به جملات محمود احمدی نژاد دارد :
"نفر می فرستند پیش من می گویند فلانی تو بیا بگو در انتخاباتا شرکت نمی کنم، در این شرایط از تو حمایت هم می کنیم، این بحث ها هم جمع می شود و اینقدر هم فشار نمی آورند. من هم گفتم من یک مجاهد و خدمتگزار هستم و به این افتخار می کنم. ما انقلاب کردیم که همین زد و بند ها اتفاق نیفتد و فضای باز سیاسی وجود داشته باشد؛هر چقدر شما تخریب کنید، ما محکم تر ایستاده ایم. در این مورد اخیر هم جز بحث های سیاسی موضوع چیز دیگری نیست."
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، قالیباف سخن گفتن درباره افراد مجهول را در بخش دیگری از سخنان خود هم تکرار کرد و گفت : "به این آقایان باید گفت ای کاش آن‌قدر انصاف داشتید که آنچه را در جلسات خصوصی می‌گویید علنی هم می‌گفتید." اما باز هم نگفت منظورش، کدام آقایان است؟ و طبیعتا چون منظور او مشخص نیست، نمی توان صحت آن را هم مورد بررسی قرار داد. قالیباف یکی از منتقدان جدی احمدی نژاد بود اما اکنون پای خود را در جای پای او گذاشته و جملاتش شباهت زیادی به جملات مجهول احمدی نژاد دارد. یادمان نرفته که احمدی نژاد می گفت اسامی مفسدان اقتصادی در جیب کتش است! اما گویا آقای قالیباف باور ندارد که دوران سخن گفتن از مجهولات به پایان رسیده است.
قالیباف که در وز 16 آذر، سخنان تند و صریحی علیه رییس جمهور و دولت بر زبان آورد، در ابتدای سخنانش مدعی شد که سخنران خوبی نیست! او گفت : "حتی در افتتاح پروژه ها از ما برای سخنرانی دعوت می کنند و می گوییم ما اهل سخنرانی نیستیم چون زندگی ما اینگونه رقم نخورده است. ما روستا زاده هستیم، از روزی که پا در زندگی گذاشتیم شاهد بودیم آن چیزی که کار را پیش می برد، کار است؛ حرف، کار را پیش نمی برد. آن روزی که ما در روستا بودیم باید بیل می زدیم و میوه ها را جمع می کردیم، میوه ها با حرف جمع نمی شد و گاوها با حرف دوشیده نمی شدند و گوسفندان را با حرف نمی شد به صحرا برد. همینطور که با حرف انقلاب به پیروزی نرسید."
اسن سخن قالیباف هم از همان جنس سخنان احمدی نژاد است که خود را سخنران نمی دانست و افتخارش را نوکری مردم توصیف می کرد. اما صرفنظر از جنس سخنان قالیباف، او از این سخنان برای انتقاد از دولت بهره گرفته و گفته : "امروز دغدغه مردم اشتغال و معیشت است، با حرف کارها پیش نمی‌رود." او سپس به دولت حمله کرده و درباره برجام گفته : "نتیجه را امروز می بینیم که نه چرخ هسته ای و نه چرخ زندگی نمی چرخد؛ این بابت خوش باوری به آمریکا است. این هم ساده لوحی است که آب و نان و زندگی مردم و اقتصاد و آلودگی هوا و همه چیز را به برجام گره بزنیم. اگر این کار را انجام دهیم معلوم است، الفبای حکومت داری را بلد نیستیم و دنیا و استکبار را نشناخته ایم."
این شاید یکی از صریح ترین و تندترین انتقاداتی باشد که توسط اصولگرایان علیه دولت مطرح شده و همین سخنان بود که جلوه سیاسی بیشتری به سخنان قالیباف در روز دانشجو که به قول خودش روز استکبارستیزی است داد. او در جمع دانشجویان، برنامه حمله به دولت را کلید زد تا شائبه تبلیغات زودهنگام انتخاباتی او مطرح شود.
او به همین هم بسنده نکرد و جملاتی بر زبان آورد که البته اگر به شهرداری تهران و زیر مجموعه های آن مراجعه کنید، همین انتقاد را به صورت روشنتر و مصداقی تر می توانید در مورد او مطرح کنید. قالیباف گفت : "امروز نزدیک به 50 درصد متخصصان فارغ الحصیل ما بیکار هستند. بخشی هم که سر کار هستند متناسب با رشته و تخصص و جایگاه خودشان فعال نیستند. در رشته های فنی که بیشترین زمینه کار را هم اتفاقا دارد بیش از 35 درصد از فارغ التحصیلان بیکار هستند. این وضعیت برای کارگر، طلبه، صنعتکار و.... در همه بخش ها وجود دارد. امروز دغدغه مردم کار و اشتغال و معیشت است. این هاست که باعث شده امروز در کشور دچار چالش های جدی مثل آسیب های اجتماعی شویم."
این سخن قالیباف در شرایطی مطرح شده که عدم توجه به تخصصها در شهرداری تهران، موج می زند. از حضور همسر قالیباف به عنوان مشاور شهردار امور بانوان شهردار یا حضور پررنگ فرزند ارشد قالیباف و افراد نزدیک به او در حوزه های تحت امر شهرداری که بگذریم، می توان فهرست بلندبالایی از افراد غیرمتخصص در شهرداری تهران در مناطق و بویژه نواحی و همچنین معاونتها ارائه داد که جای متخصصان را در شهرداری گرفته اند. از سوی دیگر تبعیض در مجموعه شهرداری تهران بین نیروهای رسمی و قراردادی و پیمانی، با توجه به نوع قرارداد آنها به حدی است که غالب کارکنان شهرداری که سابقه بیشتری در این مجموعه دارند، دوره حضور محمود احمدی نژاد در راس شهرداری را بهتر از دوران شهرداری قالیباف می دانند. به نظر می رسد آقای قالیباف یا از این تبعیض ها در مجموعه شهرداری باخبر نیست، یا اگر هم باخبر است، تاکنون تلاشی برای رفع آن انجام نداده است.
البته شهردار تهران بارها از حساسیت خود درباره موضوع فساد در شهرداری سخن گفته و حتی در سخنرانی اخیر خود گفته که "در برخورد با فساد اقتصادی در شهرداری خط قرمزی وجود ندارد." اما گویا آقای شهردار از زیرمیزی ها و همچنین پروژه های کلان و زایدی که در مناطق و حوزه های مختلف بر اساس رفاقت و آشنایی، و نه تخصص و صلاحیت در اختیار دیگران قرار می گیرد اطلاعی ندارد که البته برای مدیری که سودای ریاست جمهوری دارد، چندان پسندیده نیست که از حیطه تحت امرش خبر نداشته باشد.
به نظر می رسد آقای قالیباف، پیش از آنکه دوباره به فکر ریاست جمهوری بیفتد، ابتدا باید دوران مدیریت خود در شهرداری را مرور کند و ببیند در چه مواردی مرتکب اشتباه شده که نه اعتماد نسبی مردم تهران را جلب کرده و نه رضایت نسبی کارکنان شهرداری را.
روزنامه مردم سالاری
کد مطلب: 64167
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *