۰
يکشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۳۲
نمایندگان مجلس در انتظار پایان بررسی برنامه ششم توسعه

شمارش معکوس برای تحقیق و تفحص از شهرداری

این روزها که بررسی برنامه ششم توسعه، فضای مجلس را پر کرده و تمام هم و غم نمایندگان شده است، اتمام رسیدگی به 140 بند این برنامه، باقی برنامه‌ها به صورت استندبای مانده اند تا بعد از پایان رسیدگی به برنامه ششم، دوباره روی کار بیایند و رسیدگی شوند.
شمارش معکوس برای تحقیق و تفحص از شهرداری
این روزها که بررسی برنامه ششم توسعه، فضای مجلس را پر کرده و تمام هم و غم نمایندگان شده است، اتمام رسیدگی به 140 بند این برنامه، باقی برنامه‌ها به صورت استندبای مانده اند تا بعد از پایان رسیدگی به برنامه ششم، دوباره روی کار بیایند و رسیدگی شوند.
 به گزارش پایگاه خبری فریادگر، یکی از طرح‌های مهمی‌که قبل از ارائه برنامه ششم به مجلس، سر و صدای زیادی به همراه داشت، تحقیق و تفحص از شهرداری به واسطه افشای املاک نجومی‌بود. اما این تحقیق و تفحص تقریبا سه هفته ای می‌شود که مسکوت مانده است. گرچه اخبار کوتاهی از آن منتشر می‌شود اما از آنجایی که سرنوشت اکثر تحقیق و تفحص‌های مجلس معلوم ‌است و به همین دلیل خیلی زود از گردونه خارج می‌شوند، سوالی که مطرح می‌شد این بود که چه کسی قرار است پیگیر تحقیق و تفحص شهرداری باشد؟
ماجرای تحقیق و تفحص از شهرداری آبان ماه امسال بود در مدت کوتاهی بعد از افشای واگذاری غیرقانونی خانه‌ها به افراد حقیقی و حقوقی از سوی شهرداری مطرح شد. گرچه این واگذاری‌ها از سوی خود شهرداری رد شد اما تحقیق و تفحص خیلی زود و با اعلام محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس استارتش زده شد. در ابتدای امر، این طرح با اما و اگرهای فراوانی روبه رو شد. حتی زمانی اعلام کردند با توجه به اینکه پرونده رسیدگی به واگذاری املاک شهرداری تهران در قوه قضائیه در حال بررسی است، براساس آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی‌امکان تحقیق و تفحص در مجلس مقدور نیست. البته این اتفاق، اعتراضاتی را هم به همراه داشت و مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی‌نسبت به منتفی شدن تحقیق و تفحص از شهرداری تهران اعتراض کرد.او در این باره گفته بود: «در کمیسیون عمران مجلس اتفاق عجیبی افتاد. در این جلسه که آقای قالیباف هم تشریف آورده بودند کمیسیون به متقاضیان تحقیق و تفحص از املاک نجومی‌اجازه نداد بحثشان را مطرح کنند و استدلال می‌کردند که چون پرونده قضائی تشکیل شده مجلس حق تحقیق و تفحص ندارد. آقایان چاقوی خود را کند کردند. این اتفاق در حالی افتاد که فردای روزی که آقای غندالی دستگیر شد، تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان در مجلس به تصویب رسید. ما از هیات رئیسه می‌خواهیم حتما به کمیسیون عمران تذکر دهد زیرا این کار از طرف هیات رئیسه به کمیسیون ارجاع شده بود و کمیسیون حق ندارد جلوی تحقیق و تفحص را بگیرد».
اما همان زمانها محمود صادقی با تاکید بر اینکه مساله تفحص از شهرداری تهران منتفی نشده است گفته بود: ابهامی‌در یکی از سوالات وجود داشت که باید این ابهام برطرف شود. بنده طبق صحبت کوتاهی که با آقای لاریجانی داشتم گفتند که باید به این مساله رسیدگی شود. به همین منظور فردا بعدازظهر تعدادی از متقاضیان تحقیق و تفحص از شهرداری تهران جلسه‌ای با آقای لاریجانی خواهند داشت و ضمن بررسی این ابهام اعتراض خود را نسبت به رویه کمیسیون عمران در جریان رسیدگی به این موضوع منتقل می‌کنند.
همه چیز بعد از برنامه ششم
علیرضا رحیمی ‌نماینده تهران، ری و شمیرانت در مجلس درباره سرنوشت طرح تحقیق و تفحص از مجلس، به مردم‌سالاری می‌گوید: «همه چیز متوقف است تا بعد از بررسی برنامه ششم به آنها بپردازیم. برنامه عادی کمیسیون‌ها، تحقیق و تفحصها، استیضاح و همه چیز تحت‌الشعاع این برنامه قرار گرفته. است» او تاکید کرد: «حتما این تحقیق و تفحص به جریان می‌افتد. استعلامی‌از هیات رئیسه صورت گرفته بود، آن استعلام را مبهم جواب داده بودند، تلاشمان این بود که پاسخ شفافی از هیات رئیسه بگیریم. الان جواب شفافی ارائه کرده‌اند که هیچ مانعی به رغم اینکه پرونده قضایی وجود دارد، در زمینه ورود به تحقیق و تفحص از شهرداری وجود ندارد.»این نماینده مجلس در توضیح اینکه اولین جلسه بررسی چه زمانی برگزار می‌شود، می‌گوید: «اولین جلسه استماع را به محض اینکه جلسات برنامه ششم تمام شود، برگزار می‌کنیم که پیش‌بینی می‌کنم حدود 2 ماه دیگر این اتفاق بیفتد. قالیباف هم گفته شفاف صحبت می‌کند. تا الان هم که دو جلسه برگزار شده، با معاونانش آمده و همکاری لازم را داشته است.»رحیمی‌در پاسخ به این سوال که چه تضمینی وجود دارد که این تحقیق و تفحص نیز به سرنوشت اکثر طرح‌های دیگر دچار نشده و از رده خارج نشود؟ می‌گوید: «تحقیق و تفحص پروسه و روندی است که قانون گذار در اختیار نمایندگان مجلس قرار داده و برای روشنگری و کشف حقیقت است. این فضا را قانون و مجلس باز کرده و به نتیجه رسیدنش بستگی به همت و پشتکار نمایندگان متقاضی دارد و اینکه چقدر کارشناسانه و عمیق وارد موضوع شوند و به صورت حرفه ای برای این موضوع برنامه داشته باشند. نه تنها برای موضوع شهرداری، بلکه برای کل موضوعات تحقیق و تفحص باید همینطور باشد. هرجا برنامه منظم وجود داشته، آخرش هم نتیجه خوبی به دست آمده است. هرجا که بی برنامه رفتند و ضعیف ظاهر شدند، گزارشی هم که بیرون آمده جامع نبوده.» او در توضیح بیشتر می‌گوید: «متقاضیان تحقیق و تفحص شهرداری، برنامه جامع دارند ولی انسجامشان مهم است که من فکر می‌کنم همانطور که تحقیق و تفحص رسمیت پیدا می‌کند، موتور این افراد هم روشن می‌شود. اما آنها هم منتظر تصویب کمیسیون هستند. یعنی در مراحل مقدماتی هستند.»
اجازه بررسی پرونده‌های املاک شهرداری را داریم
علی‌اصغر یوسف‌نژاد عضو هیات رییسه مجلس در اینباره به «مردم‌سالاری» می‌گوید: «با استعلام رسیدگی به تحقیق و تفحص در مجلس از هیئت رئیسه به این نتیجه رسیدیم که مانعی بر سر راه این تحقیق و تفحص وجود ندارد و هیئت تحقیق می‌تواند کارش را شروع کند.» او ادامه داد: «هیئت تفحص می‌تواند همچنین درباره بخش‌هایی که هم اکنون در قوه قضاییه در حال بررسی است و دستگاه قضایی به آن ورود کرده، به صورت شکلی ورود کنیم اما امکان ورود به پرونده قضایی ندارد. چون هنوز این پرونده‌ها در دستگاه قضا به نتیجه نهایی نرسیده‌اند.» نماینده ساری و میاندورود در مجلس تاکید کرد: «به بیان دیگر اعضای هیات تفحص فارغ از موردی که استعلام شده و همچنین فارغ از محورهای تفحص امکان بررسی در تمامی‌حوزه‌های مربوط به این پرونده را دارد و صرفاً درباره پرونده‌های قضایی که هم اکنون در قوه قضائیه مفتوح است، قادر به ورود نیست که در این مورد نیز بررسی به صورت
شکلی منعی ندارد».
کد مطلب: 65095
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *