۰
سه شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۵۷
داماد رئیس‌جمهوری آمریکا پست می‌گیرد

جنجال فامیل بازی ترامپ در کاخ سفید

«دونالد ترامپ» هرکاری که می‌کند جنجال می‌شود. گمانه‌زنی‌هایی که از مدت‌ها پیش درباره ورود داماد رئیس‌جمهوری آمریکا به کاخ سفید وجود داشت، سرانجام حقیقت گرفت. به گزارش سی.ان.ان،«جارد کشنر»، همسر «ایوانکا ترامپ»، به عنوان مشاور ارشد کاخ سفید برگزیده شد. این پست یکی از تاثیرگذارترین پست‌های مشاوره در دولت آمریکا محسوب می‌شود.
جنجال فامیل بازی ترامپ در کاخ سفید
«دونالد ترامپ» هرکاری که می‌کند جنجال می‌شود. گمانه‌زنی‌هایی که از مدت‌ها پیش درباره ورود داماد رئیس‌جمهوری آمریکا به کاخ سفید وجود داشت، سرانجام حقیقت گرفت. به گزارش سی.ان.ان،«جارد کشنر»، همسر «ایوانکا ترامپ»، به عنوان مشاور ارشد کاخ سفید برگزیده شد. این پست یکی از تاثیرگذارترین پست‌های مشاوره در دولت آمریکا محسوب می‌شود.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، رئیس‌‌جمهوری آینده آمریکا در معرفی داماد خود او را یک «دارایی فوق‌العاده» و نیز یک «مشاور قابل اعتماد» در طول مبارزات انتخاباتی‌اش معرفی کرد و گفت مفتخر است که او را در یک پست کلیدی در دولتش خواهد داشت.
کشنر در این پست همکاری تنگاتنگی با «راینس پری‌باس»، رئیس دفتر ترامپ در کاخ سفید، و نیز «استیو بَنون»، استراتژیست ارشد کاخ سفید، خواهد داشت. در زمان رقابت‌های انتخاباتی ترامپ، رسانه‌ها از کشنر به عنوان «رئیس پشت پرده» این مبارزات نام می‌بردند که نقش مهمی‌در تیم مشاوره ترامپ بر عهده داشت.
اعتراض تند دموکرات‌ها به نقض قانون
دردسر ترامپ از جایی شروع می‌شود که دموکرات‌ها انگشت روی قوانین ضدخویشاوندسالاری گذاشته و نمایندگان کنگره با ارسال نامه به وزارات دادگستری و اداره حفظ ضوابط اخلاقی دولت فدرال نامه می‌نویسند. طبق قانون آنها می‌توانند حدود فعالیت‌های جاردکوشر در سمت مشاور رئیس جمهوری را محدود کنند.
نویسندگان نامه خواسته‌اند که موضوع «احتمال تضاد منافع» نیز در بررسی انتصاب جارد کشنر مورد توجه قرار گیرد زیرا، به گفته آنان، این امکان وجود دارد که وی در مقام ارائه مشورت به رئیس جمهوری آینده، تحت تاثیر ملاحظات مربوط به منافع ناشی از فعالیت‌های تجاری خود قرار گیرد.
در نامه‌ای که کمیته امور حقوقی برای دادستان کل آمریکا ارسال داشته نوشته است که «به عنوان مثال، گزارش شده است که آقای کشنر قرار است شامگاه امروز با پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان دیدار و در مورد سیاست اصلاح ساختار مالیاتی با او گفتگو کند.» در ادامه نامه آمده است که «این موضوع دست کم باعث بروز این نگرانی می‌شود که ممکن است وی در توصیه سیاست مالیاتی، تغییراتی را توصیه کند که از لحاظ مالی به نفع اقای کشنر و خانواده او تمام می‌شود».
طبق قانون مقابله با خویشاوند سالاری در تشکیلات دولت فدرال آمریکا، «هیچ مقام دولتی نمی‌تواند یکی از منسوبان خود را به سمت و مقامی‌در اداره یا سازمان محل انتصاب یا تحت اداره خود منصوب کند.» به گفته نویسندگان نامه، مقام دولتی شامل رئیس‌جمهوری و «منسوبان» شامل داماد افراد هم می‌شود. در مقابل، نزدیکان آقای ترامپ گفته‌اند که قرار نیست جراد کشنر در سمت مشاور رئیس جمهوری حقوقی دریافت کند و در نتیجه، مشمول این قانون نمی‌شود.
در مقابل اتهامات دموکرات‌ها، وکیل جارد کشنر در مورد اطلاق قانون ضد خویشاوندسالاری به انتصاب موکل خود ابراز تردید کرده و گفته است که در گذشته، گاه کنگره به رئیس‌جمهوری اجازه داده است تا خویشاوندان خود را به مناصب دولتی بگمارد و برخی قضات نیز رای داده‌اند که مقام ریاست جمهوری به عنوان یک سمت انتخابی، مشمول تعریف «سمت دولتی» نمی‌شود.
وکیل جارد کشنر تاکید کرده است که موکل او در نظر دارد از هر جهت به قوانین مربوطه عمل کند. فعلا در مورد ارجاع وظایف رسمی‌به ایوانکا ترامپ، همسر جراد کشنر خبری منتشر نشده اما او نیز در نظر دارد از برخی از فعالیت‌های تجاری خود فاصله بگیرد. با اینهمه، نمایندگان دموکرات در نامه خود به وزارت دادگستری خواستار دریافت جزئیاتی در مورد «برنامه» ایوانکا ترامپ در این مورد شده‌اند. گفته شده است که دونالد ترامپ به دختر خود وابستگی فراوانی دارد و احتمالا از او خواهد خواست در اداره امور کاخ سفید کمک کند.
آقا داماد ترامپ
جاردکشنر بیش از هر چیز روی موضوع استراتژی‌های دیجیتال کار می‌کند. او که در یک خانواده ارتدوکس یهودی بزرگ شده مشاور صاحب‌نفوذ ترامپ در امور خاورمیانه به حساب می‌آید. سخنرانی‌های ترامپ درباره سیاست خارجه در زمان مبارزات انتخاباتی‌اش به دستخط او بودند.
پدر کشنر مانند ترامپ یکی از بزرگترین تاجران املاک در نیویورک است. به نوشته وال‌استریت ژورنال، بنگاه ساخت و ساز جارد کشنر در مجموع بالغ بر ۱۴ میلیارد دلار دارایی دارد.
در همین حال، نیویورک‌ تایمز می‌نویسد که کشنر قصد دارد با فروش بخشی از دارایی‌هایش، واگذاری مسئولیت‌هایش در بنگاه ساخت و ساز به برادرش و نیز خروج از بنگاه مالی مادرش از مسئولیت‌های خود کم کرده و به طور کامل به پست سیاسی‌اش بپردازد.
نکته حائز اهمیت درباره دونالد ترامپ این است که رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا رفتاری شبیه محمود احمدی‌نژاد ایران تاکنون از خود نشان داده است. او اعتقادی به قانون و دکترین آمریکا ندارد و با نقض علنی قانون خویشاوندسالاری نخستین گام ترامپیسم را باقدرت بر می‌دارد. مساله اساسی اینجاست که ارکان حکومت آمریکا همانند ایران به رفتارهای احمدی نژادی واکنش نشان نداده و در زمان مناصب واکنش آهنین از خود نشان خواهد داد. ترامپ در صورتی که به رفتار خود ادامه دهد ، عزل یا ترور از گزینه‌های روی میز است که اتفاقا میان جمهوری خواهان و دموکرات‌ها اتفاق نظر وجود دارد.
نکته حائز اهمیت که در مورد خانواده ترامپ باید توجه داشت این که لایه ای از متملکین آمریکایی با پشت کردن به ثروت میلیاردی تلاش می‌کنند طعم قدرت را به هر قیمتی در ایالات متحده و عرصه سیاست بین‌الملل مزه کنند. این اتفاق می‌تواند پیامدهای ناخوشایندی به دلیل نارسیسم و عدم اطلاع آنها از علوم سیاسی در معادلات جهانی در پی‌ خواهد داشت.
گزارش : علی ودایع‌
کد مطلب: 65446
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *