۱
سه شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۲۱
ترامپ فرمان خروج از پیمان ترانس پاسیفیک را صادر کرد

آغاز انزواگرایی آمریکا

برنامه خروج ایالات متحده از سازمان ملل به طور محرمانه طرح شده است
«دونالد ترامپ» با رفتار ساختارشکنانه اما حساب شده علیه رفتار سیستماتیک ایالات متحده منجر به شنیده شدن پچ پچه‌هایی در جهت تغییر نظم حکومت‌های غربی منهای آمریکا شنیده می‌شود.
آغاز انزواگرایی آمریکا
«دونالد ترامپ» با رفتار ساختارشکنانه اما حساب شده علیه رفتار سیستماتیک ایالات متحده منجر به شنیده شدن پچ پچه‌هایی در جهت تغییر نظم حکومت‌های غربی منهای آمریکا شنیده می‌شود.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، رئیس‌جمهوری آمریکا با نشانه‌های بارز نارسیسم نشان داده است که با شعار «آمریکا برای آمریکا» به دنبال اجرای انزواگرایی تحت نظر «هنری کیسینجر» است. امروز با امضای ترامپ پای خروج آمریکا از پیمان تجاری اقیانوس آرام عملا انزواگرایی آمریکا آغاز شد.
در همین حال، همزمان با طرح پیشنهادی کنگره آمریکا مبنی بر کاهش کمک‌های مالی آمریکا به سازمان ملل جمهوریخواهان آمریکایی طرح تازه ای را مبنی بر ترک عضویت کامل این کشور ازاین نهاد بین المللی به کنگره و انتقال محل آن به نقطه دیگری از جهان ارائه داده‌اند. نکته حائز اهمیت اینجاست که ترامپ پیمان آتلانتیک شمالی را منسوخ شده دانسته و گویا می‌خواهد اروپا را در مقابل روسیه تنها خواهد گذاشت.
بد گمانی مردم جهان به ترامپ
نتایج نظرسنجی موسسه «ایپسوس موری» در میان 18 هزار نفر از شهروندان 24 کشور مختلف نشان می‌دهد که اوباما در میان کشورهای غربی بیشتر مورد اقبال بوده است اما روسیه بیشترین دیدگاه منفی (87 درصد) را نسبت به اوباما داشته و مردم این کشور اوباما را رئیس‌جمهوری بد توصیف کردند. 56 درصد از شهروندان آمریکایی اوباما را رئیس‌جمهوری خوب و 44 درصد وی را رئیس‌جمهوری بد عنوان کردند.
آمریکایی‌ها همچنین دیدگاه‌های متفاوتی درباره رئیس‌جمهوری جدیدشان داشتند. حدود نیمی‌از آنها (52 درصد) معتقدند ترامپ رئیس‌جمهوری خوب خواهد بود و نیمی‌دیگر (48 درصد) این طور فکر نمی‌کردند و او را رئیس‌جمهوری بد قلمداد می‌کنند.
اما مردم سراسر جهان کمتر به ترامپ اطمینان دارند و فقط تعداد اندکی در بیشتر کشورها پیش بینی کردند که وی رئیس‌جمهور محبوبی خواهد بود. 34 درصد مردم جهان به طور متوسط فکر می‌کنند ترامپ رئیس‌جمهوری خوبی خواهد بود و 66 درصد او را رئیس‌جمهوری بد می‌دانند. به ویژه در اسپانیا، مکزیک و انگلیس نگاه‌ها بدبینانه تر بود و تقریبا از پنج نفر، یک نفر انتظار دارند ترامپ نتواند به خوبی به وظیفه خود عمل کند. با این حال نگاه روس‌ها به ترامپ مثبت تر بوده است و 74 درصد بر این باورند که وی رئیس‌جمهوری خوب خواهد بود. در هند از هر سه نفر شهروند این کشور، دو نفر (65 درصد) نگاهی منفی به ترامپ داشتند.
با این حال، فقط تعداد اندکی پیش بینی کردند که ترامپ در سال 2017 استیضاح شود؛ به طور متوسط 31 درصد از افراد استیضاح وی را محتمل و 48 درصد از جمله یک سوم آمریکایی‌ها یعنی 34 درصد، آن را غیر محتمل می‌دانند. شهروندان ایتالیایی، ترکیه ای، کانادایی و چینی از هر 10 نفر، چهار نفرشان پیش بینی کردند که به احتمال زیاد ترامپ استیضاح شود.
بهت متحدین ترانس پاسیفیک
بنا به گزارش سی‌ان‌ان، ترامپ همانگونه که وعده داده بود‌، فرمان خروج کشورش از توافق تجاری ترانس پاسیفیک (تی‌پی‌پی) را صادر کرد. در حقیقت ترامپ با تأیید کناره گیری آمریکا از توافق همکاری تجاری میان 12 کشور به یکی از وعده‌های مبارزات انتخاباتی خود جامه عمل پوشاند.
ترانس پاسیفیک سال 2016 از سوی دولت وقت آمریکا به امضا رسید اما به مرحله اجرا در نیامد. این پیمان اصلی ترین ستون اقتصادی سیاست چرخش به سوی پاسیفیکِ «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری قبلی آمریکا، برای مواجهه با قدرت یابی چین در منطقه راهبردی آسیا- پاسیفیک است.
در عین حال، چین نیز روز پنجشنبه گذشته از توانایی پکن- واشنگتن برای حل هرگونه معضل تجاری از طریق مذاکره خبر داد؛ حال آنکه نشریه‌های دولتی چین همچنان تهدید کردند که اگر ترامپ به دنبال جنگ افروزی تجاری باشد، مشاغل آمریکا از آسیب در امان نخواهند بود.
پا پس کشیدن ترامپ از پیمان ترانس- پاسیفیک، قطعاً ژاپن و دیگر کشورهای ذینفع در این معاهده تجاری را به واکنش تند و انتقاد جویانه وا داشته است. 11 کشور عضو پیمان تجارت آزاد دو سوی اقیانوس آرام (تی.پی.پی) روز سه شنبه پس از صدور فرمان «دونالد ترامپ» برای خروج آمریکا از توافق، رایزنی‌های خود را برای ماندگار کردن این توافق آغاز کردند و هر کدام به راه حلی به منظور توسعه تجارت خود می‌اندیشند.
پیمان همکاری‌های دو سوی اقیانوس آرام میان آمریکا و 11 کشور حاشیه این اقیانوس شامل سنگاپور، برونئی، نیوزیلند، شیلی، استرالیا، پرو، ویتنام، مالزی، مکزیک، کانادا و ژاپن در 4 فوریه 2016، در اوکلند نیوزیلند پس از یک دوره مذاکرات طولانی منعقد شد.
تولید ناخالص داخلی سالانه مجموع کشورهای عضو این پیمان 28 تریلیون دلار یعنی حدود 40 درصد تولید ناخالص داخلی جهان و برابر با یک سوم تجارت جهانی برآورد شده است.پس از انعقاد این قرارداد، کارشناسان اقتصادی پیش بینی کردند، در صورت اجرایی شدن این پیمان 800 میلیون نفر جمعیت 12 کشور عضو آن قادر به دسترسی مشترک و آزاد کالاها و خدمات در این منطقه می‌شوند. هدفی که کناره گیری آمریکا از این پیمان، بزرگترین تهدید آن خواهد بود.
مذاکرات مرتبط با این معاهده همکاری‌های تجاری از حدود سال 2005 آغاز شد و پس از گذشت بیش از یک دهه رایزنی و پیگیری، سرانجام همه کشورها آن را در سال گذشته میلادی امضا کردند.
پیشنهاد خروج از سازمان ملل
به موازات خروج آمریکا از توافق تجاری ترانس پاسیفیک (تی پی پی) ، طرحی تازه توسط برخی سناتورها در روز سوم ژانویه تنظیم و بطور بی‌سر و صدای و مخفیانه به صحن کنگره آمریکا ارائه شده است که آمریکا از سازمان ملل خارج شود که در واقع تاکید تازه‌ای برنوع نگرش این گروه از سیاستمداران آمریکایی در مورد وظائف سازمان ملل بخصوص در رابطه با منافع کشور آمریکا که به گفته آن‌ها نزدیک به 23 در صد از بودجه آن را تامین می‌کند و میزبانی این سازمان را بعهده دارد محسوب می‌شود.در لایحه پیشنهادی مذکور از رییس جمهور آمریکا خواسته شده است تا به عضویت آمریکا در سازمان ملل و هر ارگان، نهاد تخصصی، کمیته‌ها و پیکره‌های مرتبط با این سازمان را خاتمه بدهد و نمایندگی آمریکا در سازمان ملل را تعطیل کند.
لغو فرامین دموکرات‌ها
ترامپ که توانسته مردان خود را برای حضور در کابینه به سنا تحمیل کند ، فرمان توقف استخدام نیروی کار فدرال و معافیت از سربازی را صادر کرد.رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین دستور اعمال محدودیت برای شرکتهایی که در خارج کشور فعالیت دارند و از محل مالیات پرداختی توسط آمریکایی‌ها برای انجام سقط جنین تغذیه می‌شوند را صادر کرد. به نظر می‌رسد چنین دستوری به مذاق حامیان ترامپ خوش بیاید چراکه این رئیس‌جمهور جدید آمریکا بود که در کمپین انتخاباتی خود متعهد شد رای دهندگان آمریکایی را به میدان اشتغال بکشاند و فساد و منافع ویژه را از واشنگتن پاک کند.رؤسای جمهوری محافظه کار آمریکا معمولاً بلافاصله پس از روی کار آمدنشان این محدودیت‌ها را اعمال می‌کنند و رؤسای جمهوری دمکرات آن تحریم‌ها را معمولاً بر می‌دارند.
سرگیجه نظام جهانی از انزواگرایی واشنگتن
انزواگرایی ترامپ در وضعیتی که وی فاقد هرگونه پیشینه سیاسی و حزبی است در میان اظهارات به شدت پارادوکس و مبهم نظام جهانی را به شدت بهت زده کرده است. تنها نقطه قابل بیان درباره رفتار ترامپ این است که «زیبیگنیو برژینسکی» و «هنری کیسینجر» بر روی دیدگاه‌های وی تاثیرگذار هستند. رئیس‌جمهوری جدید آمریکا ظاهرا با مواضع ملی گرایانه عزم جدی در تطمیع ساختار بروکراتیک و تصمیم‌گیری ایالات متحده دارد.
باتوجه به حضور چهره‌های نومحافظه کار در کابینه ترامپ و سیطره جمهوری خواهان بر کنگره آمریکا می‌توان گفت که که ایالات متحده برای جیب جنگ سالاران آمریکایی هم که شده نباید انزواگرایی را در دستور کار داشته باشد.جمهوری خواهان به شدت دنبال حضور آمریکا در خلیج فارس و فروش تسلیحات با اعراب حاشیه خلیج فارس هستند که مخالف انزواگرایی واشنگتن است. در جمع بندی رفتارهای پارادوکسیکال ترامپ می‌توان نتیجه گرفت که ایالات متحده با «انزواگرایی بخشی» ظرف سال‌های آینده رفتار خواهد کرد. ترامپ که در حقیقت نماینده نسل جدید سیاستمداران «نومن کانتی لیفت» است در بعد داخلی با تزریق شدید مالی و کاهش نرخ بیکاری تلاش می‌کند اعتراضات را آرام کند اما نکته حائز اهمیت اینجاست که اروپایی‌ها زخمی‌از برگزیت تلاش می‌کنند برای خود هویتی جدید در نظام جهانی با اعضای «ترانس پاسیفیک» تعریف خواهند کرد.
گزارش : علی ودایع
کد مطلب: 65986
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *