۰
چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۴۸
نگاهی به موضع گیری های روسیه در قبال اظهارات ترامپ

کناره گیری ایران از توافق هسته ای، شکست جامعه جهانی

با گذشت بیش از یکسال از اجرایی شدن برجام اینک این توافق بین المللی با روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا روزهای حساسی را سپری می کند.
کناره گیری ایران از توافق هسته ای، شکست جامعه جهانی
با گذشت بیش از یکسال از اجرایی شدن برجام اینک این توافق بین المللی با روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا روزهای حساسی را سپری می کند.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، رییس جمهور آمریکا که همواره از پاره کردن برجام سخن می گفت در هفته های اخیر و آغاز به کار رسمی خود سیاست دیگری را پیش گرفته و سعی دارد با سخت گیری در خصوص مسائلی غیر از مفاد توافق هسته ای، اعمال تحریم هایی خارج از برجام و ایراد مواضع خصمانه ضمن تحت فشار قرار دادن ایران، مقامات تهران را وادار به واکنش و آغاز نقض برجام کند. در این شرایط هماهنگی ها و گفت و گو در چهارچوب این توافق با سایر طرف های مذاکره کننده می تواند گام موثری در خصوص بی اثر یا کم اثر کردن اقدامات ایالات متحده باشد. در همین راستا، معاون وزیر امور خارجه کشورمان برای بررسی آخرین شرایط و وضعیت اجرای یک ساله برجام و دیدار و گفت‌وگو با سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، روز گذشته وارد فرودگاه "شرمیتووای" مسکو شد.
معاون وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با همتاسی روس خود تاکید کرد: ایران به اجرای توافق هسته‌ای متعهد است. سید عباس عراقچی افزود : تهران به دنبال این است که دیدگاه‌ها درباره چالش‌های پیش روی کنونی در اجرای این توافق را تبادل و درباره آنها با روسیه رایزنی کند. وی ادامه داد: ما از این‌که فرصتی دیگر برای تبادل نظرات پیش آمده است، خرسندیم. در گذشته این گفت‌وگوها بسیار موثر بود و در فضای اعتماد انجام شد. ما امیدواریم که در آینده نیز این گونه باشد. عراقچی همچنین گفت: ما قرار است درباره جنبه‌های مختلف اجرای برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) رایزنی کنیم. ما به اجرای این توافق متعهدیم و برای بسیار مهم است که دیدگاه‌هایمان را تبادل کنیم و تمام چالش‌هایی که در حال حاضر با آن روبرو هستیم، مورد بررسی قرار گیرد. معاون وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: تهران برای روابط دوجانبه با روسیه اهمیت بسیاری قائل است. ما همچنین درباره مسائل جهانی و روابط دوجانبه‌مان گفت‌وگو خواهیم کرد. رایزنی‌های ما در حال پیشرفت است و ما با خرسندی آن را در آینده توسعه خواهیم داد.
معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز در این دیدار ضمن اعلام این موضوع که برنامه جامع اقدام مشترک یک عنصر مهم ثبات‌بخش در روابط بین‌المللی است، گفت: ما علاوه‌ بر این، این دیدار را فرصتی برای افزایش رایزنی‌های دوجانبه می بینیم.
این اظهارات پس از آن مطرح شده است که دولت آمریکا به تازگی اقداماتی را علیه ایران انجام داده و چند شخص و شرکت را به اتهام همکاری با برنامه موشکی ایران هدف تحریم قرار داده است. این اقدامات واشنگتن واکنش و مخالفت چین و روسیه را در پی داشت.
در ادامه موضع گیری های روسیه در قبال اظهارات کاخ سفید در خصوص ایران، وزارت امور خارجه این کشور اعلام کرد: مسکو نگران است لفاظی‌های واشنگتن علیه تهران به کنار رفتن ایران از توافق هسته‌ای منجر شود و این شکستی برای جامعه بین‌الملل خواهد بود. میخائیل اولیانوف رییس دپارتمان منع اشاعه و کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه روسیه در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک، اظهار کرد: در حال حاضر نگرانی‌های جدی وجود دارد چرا که ما شاهد لفاظی‌های شدید و سخت از سوی دولت آمریکا و پاسخگویی ایران به آن هستیم. احتمال کنار رفتن ایران از توافق هسته‌ای در نتیجه این لفاظی‌ها وجود دارد که حاوی پیام شکست جامعه بین‌الملل خواهد بود. این مقام روسی افزود: شما می‌پرسید که آیا خطر خروج تهران از توافق وجود دارد؟ من بر این باورم که این یک شکست بزرگ برای کل جامعه بین‌الملل است. وی تاکید کرد: تحریم‌هایی که دولت آمریکا به تازگی علیه ایران اعمال کرده است یک شرایط بسیار نامطلوب در مسیر اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ایجاد کرد. اولیانوف با اشاره به انتقاد دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا درباره توافق هسته‌ای که آن را بدترین توافق ممکن خوانده بود، گفت: در حقیقت شاید این توافق ایده‌آل نباشد اما بهترین نتیجه ممکن از یک شرایط بسیار سخت بود. این یک توافق بسیار دقیق و معقول است. وی ادامه داد: مسکو به طور مرتب با تهران و واشنگتن در تماس است تا تنش‌ها حول توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را کاهش دهد. این تماس در حال انجام است. ما به طور منظم با تمام طرف‌های این توافق از جمله تهران و واشنگتن در ارتباطیم. تلاش می‌کنیم تا فضای اطراف اجرای توافق را در سطح خوبی حفظ کنیم. رییس دپارتمان منع اشاعه و کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه روسیه همچنین گفت که تنش‌ها حول توافق هسته‌ای تاکنون موجب برگزاری یک نشست فوق‌العاده میان طرف‌های توافق نشده و وی معتقد است که نیازی به برگزاری یک نشست اضطراری وجود ندارد. وی افزود: مسکو و دیگر طرف‌های توافق هسته‌ای با اقداماتی که اعتبار این توافق را زیر سوال ببرد کاملا مخالفند. ما و متحدان اروپایی‌مان به دنبال پرهیز از هر اقدامی هستیم که می‌تواند وضعیت را بغرنج کند و اعتبار توافق را زیر سوال ببرد. اولیانوف تصریح کرد: اگر توافق شکست بخورد مسائلی که با موفقیت و به خوبی مورد بررسی قرار گرفتند دوباره با زیرکی سر بر خواهند آورد و موقعیت بار دیگر غیرقابل پیش‌بینی خواهد شد. نابودی برنامه جامع اقدام مشترک به نفع روسیه، آمریکا و متحدان منطقه‌ای‌اش از جمله اسرائیل نیست. وی تاکید کرد که هیچ کس از این اتفاق سود نخواهد برد.
نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نیز با بیان اینکه ایران ممنوعیتی در انجام آزمایش‌های موشکی ندارد، گفت: امیدوار است تنش در روابط دولت جدید آمریکا با ایران و چین منجر به یک رویارویی جدی در عرصه بین‌المللی نشود. ویتالی چورکین نماینده روسیه در سازمان ملل در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه راشاتودی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا که ایران را کشور شماره یک تروریستی خوانده بود، به نقش کلیدی و فعال ایران در جنگ علیه داعش اشاره کرد و گفت: واشنگتن و مسکو بر سر یکسری مسائل دیدگاه‌های کاملا متفاوتی دارند که شامل این نقش ایران می‌شود. وی در ادامه گفت: من بر این باورم که برخی لفاظی‌های اخیر آمریکا علیه ایران تحت تاثیر احساسات است، نه واقعیت‌های سخت و سرد و سیاستگذاری‌های منطقی. در زندگی بین‌المللی شما باید میان احساسات ، آنچه می‌خواهید ببینید و آنچه حق دارید از کشوری دیگر انتظار داشته باشید تفاوت قائل شوید. چورکین تصریح کرد: این فریادها علیه آزمایش موشک بالستیک در ایران؛ من بسیار شگفت‌زده شدم وقتی شنیدم که حتی کارشناسان آمریکایی آن را نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل خواندند. این ممنوعیت‌ها در گذشته وجود داشت اما همه آنها لغو شده‌اند. این مقام روسی تاکید کرد: قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل تنها از ایران می‌خواهد تا موشک‌های بالستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند را آزمایش کند و هیچ چیز را ممنوع نکرده است. به علاوه اینکه چنین ظرفیتی اگر هم وجود داشته باشد پیش از هر اتهامی باید ثابت شود. چورکین یادآور شد: این تنها یک درخواست ایران است نه یک ممنوعیت بنابراین شما به طور فنی و قانونی نمی‌توانید بگویید که نقض یک ممنوعیت اتفاق افتاده است. وی همچنین درباره افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا، گفت که بر این باور است این تنش‌های کنونی میان ایران و واشنگتن به یک مناقشه نظامی تمام عیار منجر نخواهد شد اما می‌تواند بر روابط روسیه و آمریکا تاثیر بگذارد. وی گفت: پیچیدگی‌های بسیار زیاد و مسائل متعددی وجود دارد که می‌تواند مشکلات بیشتری ایجاد کند از جمله مشکلاتی که ممکن است بر روابط مسکو واشنگتن تاثیرگذار باشد.

کد مطلب: 66601
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *