۰
شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۰۱
مروری بر نظرات فعالان سیاسی درباره یک چالش

معمای رجل سیاسی

«رجل سیاسی» همان کلیدواژه ای است که هر دوره، در نزدیکی های انتخابات ریاست جمهوری مطرح میشود، پاسخی به آن داده و بعد دوباره تا انتخابات دوره بعد رها می شود!
معمای رجل سیاسی
«رجل سیاسی» همان کلیدواژه ای است که هر دوره، در نزدیکی های انتخابات ریاست جمهوری مطرح میشود، پاسخی به آن داده و بعد دوباره تا انتخابات دوره بعد رها می شود!
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، هیچ وقت این سوال که «رجل سیاسی به چه کسانی اطلاق می شود» پاسخ ثابتی نداشته است و همیشه درباره زنان این سوال مطرح بوده که آیا مشمول تعریف رجل سیاسی می شوند یا نه. بر اساس اصل 115 قانون اساسی «رییس جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی که واجد شرایط زیر باشند انتخاب شود: ایرانی‏الاصل، تابع ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی، مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور.» شورای نگهبان در هر دوره گفته است که تابع این قانون است و این یعنی زنان از لیست نامزدهای ریاست جمهوری حذف می شوند. اینبار نیز سخنگوی شورای نگهبان گفته است: «تلاش می‌کنیم مصادیق رجل سیاسی را تا پیش از انتخابات 96 بررسی و نتیجه آن را اعلام کنیم.» سوال این است که ؛ امسال چه بر سر زنان می آید؟
مصادیق رجل سیاسی را تا قبل از انتخابات اعلام می کنیم
عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان روز گذشته در نشست خبری خود در پاسخ به این سوال که آیا مصادیق رجل سیاسی در شورای نگهبان تعیین و تکلیف شده است؟ گفته است: شورای نگهبان تاکنون مشغول بررسی لایحه برنامه ششم توسعه بوده و جلسات فوق‌العاده‌ای را در این زمینه داشته‌ایم، اما زمان کار کارشناسی در سطح کارشناسان در دست بررسی است و کارهای مقدماتی انجام گرفته و اگر بتوانیم این هفته در دستور کار شورا قرار می‌گیرد. سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه تعیین مصادیق رجل سیاسی طبق سیاست‌های کلی انتخابات تکلیف قانونی است که بر عهده شورای نگهبان قرار داده شده است، گفت: تلاش می‌کنیم مصادیق رجل سیاسی را تا پیش از انتخابات 96 بررسی و نتیجه آن را اعلام کنیم. کدخدایی پیشتر گفته بود در این زمینه نیازی به مصوبه مجلس نخواهد بود و از مردم و صاحبنظران درخواست شده دیدگاه های خود را برای شورا بفرستند.
باهنر: زنان رجل‌سیاسی نیستند
محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین نیز در اینباره گفته است: من فکر کنم یک برداشتی از سخنان سخنگوی شورای نگهبان شده است که چند وقت پیش گفته بود مسئله رجل سیاسی را و کلا شرایط ریاست جمهوری را در شورای نگهبان بررسی خواهند کرد و احتمال دارد خانمها هم بتوانند کاندید بشوند. این برداشت نادرست است و تعبیر و برداشت من اینست که به هیچ وجه این اتفاق نخواهد افتاد و تفسیر و تعبیر شورای نگهبان عوض نمی شود برداشتشان از رجل سیاسی یک مرد هست. 
حبیبی:نظرم مطابق نظر شورای نگهبان است
نبي الله حبيبی دبیرکل حزب موتلفه نیز در این زمینه گفته است: درباره اين قضیه نظر من مطابق نظر نهايي شوراي نگهبان است و اصولگرايان هم مطابق آن عمل خواهند كرد. اگر شوراي نگهبان به اين نتيجه برسد كه تفسيرش از رجل سياسي زنان را هم شامل مي‌شود ما هم در داخل مؤتلفه، به آن خواهيم پرداخت، اما تاكنون بحثي نداشته‌ايم. دخل و تصرف در قانون نمي‌كنيم. پاسخ ديگري نداريم الان فعلا كاري نكرديم. براي مافرقي ندارد هركسي اين مسئوليت را بتواند برعهده بگيرد. براي ما جنسيت مسئله نيست. 
انواری:محاز نیست زن حاکم شود
از طرفی حسین انواری عضو شوراي مركزي حزب مؤتلفه معتقد است: «زن در جامعه اسلامي مجاز نيست زمام حكومت و ولايت امر را به دست گيرد. ولايت دنباله همان امامت است كه ولي مسلمين بايد مرد باشد. همچنان‌كه حضرت فاطمه زهرا (س) با همه آن عظمت «امام» نبود. زن مي‌تواند در كسب علم و تقوا به سطح اجتهاد برسد و مرجع تقليد تربيت كند، ولي خودش نمي‌تواند مرجع تقليد شود، الا براي زنان.» 
کواکبیان : جنسیت در تعریف رجل سیاسی مطرح نیست
مصطفی کواکبیان نماینده مجلس در تعریف رجل سیاسی می گوید: برای تعریف رجل سیاسی اصلا جنسیت مطرح نیست. او ادامه داده است: در مجلس هشتم این مسئله تعریف و تفسیر کلمه رجل سیاسی مطرح شد و خود من طراح آن بودم و بحث هم زیاد کردیم. منتها آن زمان شورای نگهبان طرح و تفسیر ما را رد کرد و آن را به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاد که الان حدود شش سال است در مجمع خاک می‌خورد. در بحث کلمه رجل، اصلا جنسیت مطرح نیست بلکه همه فعالان سیاسی اعم از زن و مرد مطرح هستند.
با همه این حرفها باید منتظر ماند و دید نظر شورای نگهبان درباره مصادیق رجل سیاسی چه چیزی است و آیا زنان هم می توانند در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شوند یا نه.
کد مطلب: 66662
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *