۰
شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۵۶
کنفرانس امنیتی مونیخ در شرایطی متفاوت

وحشت جهاني از تهديد ترامپ

نگاه‌ها اين بار با دقت مونيخ را زير نظر دارد. روز جمعه 17 فوريه، كنفرانس امنيتي مونيخ در هتل «بايريشر هوف آغاز» شده است. كنفرانسي كه سه روز ادامه دارد و موضوع آن چالش‌هاي امنيتي و سياسي جهان است.
وحشت جهاني از تهديد ترامپ
نگاه‌ها اين بار با دقت مونيخ را زير نظر دارد. روز جمعه 17 فوريه، كنفرانس امنيتي مونيخ در هتل «بايريشر هوف آغاز» شده است. كنفرانسي كه سه روز ادامه دارد و موضوع آن چالش‌هاي امنيتي و سياسي جهان است.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، اين بار در سخنرانی‌ها و گفت‌وگوهای بین شرکت‌کنندگان کنفرانس امنیتی مونیخ یک موضوع جایگاه ویژ‌ه‌ای را به خود اختصاص داده،آن سیاست خارجی دولت ترامپ در كنار نابودي گروه تروريستي داعش است. چنین امری برای همه شرکت‌کنندگان در کنفرانس تازگی دارد.سياست‌هاي خارجي مو طلايي كاخ سفيد طوفاني در جهان به راه انداخته و وحشتي بر دل جهانيان بوجود آورده است. حال فهرست پرسش‌ها و ابهامات پیرامون سیاست خارجی آمریکا بسیار طولانی است.بر همین اساس رهبران اروپا با انتقادات شدیدالحن از واشنگتن در کنفرانس امنیتی مونیخ، نسبت به آسیب زدن به انسجام اتحادیه اروپایی،‌ رها کردن ارزش‌های مشترک و احیای روابط حسنه با روسیه هشدار دادند.
به گزارش دویچه وله ، «اورسلا فون درلاین»، وزیر دفاع آلمان در سخنانی در کنفرانس امنیتی مونیخ علیه دولت ترامپ، از ایالات متحده آمریکا خواست تا روابط ترانس- آتلانتیک را بدیهی فرض نکند.
روابط ترانس-آتلانتیک یا به عبارتی دو سوی اقیانوس اطلس به روابط تجاری، سیاسی، امنیتی و اقتصادی کشورهای دو سوی این اقیانوس گفته می‌شود که به شکل کلی در روابط اروپا با ایالات متحده خلاصه می‌شود.
وزیر دفاع آلمان همچنین ارزش‌های اساسی ناتو را به واشنگتن یادآوری کرد و گفت: «این ارزش‌ها هرگز اجازه شکنجه را نمی‌دهند. این ارزش‌ها از ما می‌خواهند تا از ایجاد هرگونه قربانی غیرنظامی‌جلوگیری کنیم و معنای آن این است که از کسانی که نیازمند هستند، حفاظت کنیم.»
فون درلاین همچنین با انتقاد از طرح جنجالی ترامپ علیه ورود مسافرانی از هفت کشور عمدتا مسلمان به آمریکا گفت: «باید کاملا مراقب باشیم که این جنگ علیه ترور به جنگی علیه اسلام یا مسلمانان تبدیل نشود. در غیر اینصورت خودمان را در شرایط دشواری قرار می‌دهیم که تنها خشونت و وحشت افزایش پیدا می‌کند. به جای آن باید با مسلمانان و کشورهای عرب همفکر همکاری کنیم.»
«مونیخ جیمز ماتیس»، وزیر دفاع ایالات متحده به هیچ‌کدام از اظهارات همتای آلمانی خود واکنش نشان نداد و تنها به این امر بسنده کرد که دولت جدید آمریکا نیز به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) وفادار و به مسئولیت خود در قبال این سازمان نظامی‌واقف است. ماتیس علاوه بر این، بر افزایش بودجه نظامی‌کشورهای عضو پیمان آتلانتیک تاکید کرد.
با این حال،«سناتور جان مک‌کین»، رئیس‌جمهور آمریکا را بدون اشاره مستقیم به نام وی به باد انتقاد گرفت و از شکاف‌های موجود میان جمهوری‌خواهان و دولت آمریکا گلایه کرد.رئیس کمیته خدمات مسلح سنا که در نشست امنیتی مونیخ ‌گفت: «اتحاد غرب در حال شکاف برداشتن است.»
ترامپ به تازگی ارزش‌های ناتو را زیرسوال برده و به جای آن به دنبال تقویت روابط خود با روسیه است. این مواضع نه تنها از سوی متحدان اروپایی بلکه از سوی برخی مقامات آمریکا نیز مورد انتقاد قرار گرفته است.
مک‌کین در ادامه با اشاره به وضعیت آمریکا گفت: «به نظر می‌رسد شهروندان ما دیگر از خودکامگی و استبداد بدشان نمی‌آید و حتی آن را به یک اصل اخلاقی تبدیل کرده‌اند.
«ژان کلود یونکر»، رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد: «من دوست ندارم که دوستان آمریکایی ما مفهوم امنیت را به نظامی‌گری محدود کنند. سیاست مدرن ثبات‌سازی در کشورها مفاهیم دیگری دارد. اگر نگاهی به اروپا داشته باشید می‌بینید که این قاره برای حفظ امنیت خود کمک‌های توسعه انسان دوستانه نیز انجام داده است اما آمریکا نگاه متفاوتی دارد.»
با تمام این اوصاف‌، به گزارش اسکای نیوز، «مایک پنس»، معاون رئیس‌جمهور آمریکا در نشست مونيخ سعي بر با ارزش خواندن ائتلاف آمريكا و اروپا داشت.
او بیشتر سخنرانی خود را به مستحکم بودن ائتلاف میان آمریکا و اروپا اختصاص داد وگفت: «همکاری مشترک ما در گذشته ثمرات زیادی داشته و در آینده نیز چنین خواهد بود وبه همه شما اطمینان می‌دهم که ایالات متحده همچنان بزرگترین هم‌پیمان و حامی‌اتحادیه اروپا و ناتو باقی خواهد ماند.»
مایک پنس در پایان سخنان خود خطاب به اروپایی‌ها گفت: «به شما اطمینان می‌دهم که آمریکا همچنان هم بزرگترین هم‌پیمان شما خواهد ماند و به احترام همه جانفشانی‌هایی که با هم انجام داده‌ایم این ائتلاف ادامه خواهد یافت و بهترین روزها در آینده منتظر ما خواهد بود.»
پنس سعی داشت به اروپا و جهان نشان دهد که دولت ترامپ که به یک مشکل بزرگ تبدیل شده است،سعی در نابودی جهان ندارد.او اطمینان لازم را به اروپاییان داد.اما جهانیان می‌دانند که رئیس جمهوری تازه ورود آمریکا در مناسبات جهانی به گونه ای دیگر عمل می‌کند.
سوریه و داعش در جایگاه دوم نشست امنیتی مونیخ
در کنار نگرانی‌های جهانی از سیاست‌های جدید کاخ سفید، سوریه و گروه‌های تروریستی جایگاه دوم در نشست امنیتی مونیخ داشت.به گزارش اسپوتنیک، «ژان مارک آیرو»، وزیر امور خارجه فرانسه طی سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ اظهار کرد: «انتقال قدرت در سوریه باید در دستور کار مذاکرات ژنو قرار بگیرد.»
«گوترش»، دبیرکل سازمان ملل در بخش از سخنرانی‌اش در کنفرانس امنیتی مونیخ درباره موضع خود نسبت به درگیری‌ها در سوریه عنوان کرد: «جنگ سوریه در آینده نزدیک پایان نخواهد یافت؛ چراکه بسیاری از گروه‌های درگیر در این جنگ گمان می‌کنند که می‌توانند در آن پیروز باشند. به اعتقاد من پایان جنگ تنها زمانی ممکن است که هیچ یک از گروه‌های درگیر گمان نکنند که می‌توانند در این جنگ پیروز شوند. من گمان نمی‌کنم که در سوریه به این نقطه رسیده باشند. متاسفانه برخی هنوز درباره راه حل کوتاه مدت برای حل بحران سوریه خوش بین هستند»
از سوی دیگر،«آنگلا مرکل»، صدر اعظم آلمان در سخنرانی در اجلاس امنیتی مونیخ ضمن تاکید بر لزوم حفظ و تقویت سازمان‌های چند جانبه چون ناتو، اتحادیه اروپا و سازمان ملل، خواهان تفکیک میان تروریسم و اسلام شد.
انتقاد از اتحادیه اروپا و ناتو
وزیر امور خارجه روسیه سخنان کوتاه خود در نشست مونیخ را به انتقاد از ناتو و سیاست‌های اتحادیه اروپا اختصاص داد و گفت که ناتو در تصمیم‌گیری‌هایش مستقل نیست و یک نهاد متعلق به دوران جنگ سرد است.«سرگئی لاوروف» گفت: «دهه‌ها از تاسیس ناتو که قرار بود ضامن امنیت و ثبات در منطقه باشد می‌گذرد اما اکنون می‌بینیم که نه تنها چنین مساله‌ای محقق نشده بلکه ناتو به ایجاد تنش در منطقه نیز کمک کرده است.»
او گفت: «ناتو بر پایه دیپلماسی جنگ ایجاد شده و یک نهاد برخاسته و مرتبط با دوران جنگ سرد است. ارسال نیرو به شرق اروپا و گسترش ناتو یکی از دلایل ایجاد تنش در منطقه و جهان است.»
امسال نیز بسیاری از رهبران و مسئولان کشورهای مختلف در کنفرانس مونیخ شرکت دارند. تعداد رهبران و سران کشورهایی که در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت خواهند کرد، ۳۰ نفر اعلام شده است.این نشست جنبه رسمی‌ندارد بلکه محفل خصوصی دست‌اندرکاران سیاست و اقتصاد جهان است. نه قراردادی امضا می‌شود و نه تصمیمی‌در این کنفرانس اتخاذ می‌شود. نوعی مشورت و رایزنی صورت می‌گیرد که امسال در صدر مسائل سیاست‌های عجیب و غریب ترامپ قرار داشت و بعد مشکلات گروه‌های تروریستی و داعش
. گزارش : پرستو بهرامی‌راد
کد مطلب: 66910
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *