۱
جمعه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۷
نگاهی به نامستند انتخاباتی لبریز از تناقض ابراهیم رئیسی

کنسرت مردم؛ تشت رسوایی پوپولیسم و بام بلند سیاست

همان طور که پیش بینی می شد، نمایش اولین مستند تبلیغاتی ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس و کاندیدای فعلی ریاست جمهوری با حواشی زیادی رو به رو شد. مستند «کنسرت مردم» که قرار بود روایتی از اقدامات مثبت و تأثیرگذاری های مفید رئیسی در دوران کوتاه مدیریت خود را القا کند، هم سو با رویکرد کلی محمد باقر قالیباف دیگر کاندیدای اصولگرایان، در مظان اتهام عوام فریبی و نشر اکاذیب قرار گرفته است.
کنسرت مردم؛ تشت رسوایی پوپولیسم و بام بلند سیاست
همان طور که پیش بینی می شد، نمایش اولین مستند تبلیغاتی ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس و کاندیدای فعلی ریاست جمهوری با حواشی زیادی رو به رو شد. مستند «کنسرت مردم» که قرار بود روایتی از اقدامات مثبت و تأثیرگذاری های مفید رئیسی در دوران کوتاه مدیریت خود را القا کند، هم سو با رویکرد کلی محمد باقر قالیباف دیگر کاندیدای اصولگرایان، در مظان اتهام عوام فریبی و نشر اکاذیب قرار گرفته است.
ابراهیم رئیسی حالا با مستندی که نشان داده، دو پیام کلی را منتشر کرده است. ساکت بودنش در قبال فساد آشکاری که سال ها تکذیب می شد و هیچ رسانه ای توان پرداخت به آن را نداشت و ندارد، و دیگر آن که اصرار بر عوام فریبی و بازتولید سیاست قهقرایی محمود احمدی نژاد که در بدنه اصولگرایان رسوخ کرده و ماندگار شده است.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، پخش نخستین فیلم تبلیغاتی ابراهیم رئیسی به بهانه انتخابات ریاست جمهوری حواشی زیاد و پر سر و صدایی با خود به همراه داشت. رئیسی در این فیلم مستندگونه که البته مستندات نادرستی داشت، در ابتدای امر به سراغ نکته ای می رود که می داند به خاطر آن در موضع ضعف قرار دارد. «کنسرت مردم» نامی است که قرار است خاطره تلخ تمام هنرمندان و هنردوستان از اقدامات امام جمعه و آشنای نزدیک تولیت آستان قدس در مقابله با برگزاری کنسرت های مجوز دار را به فراموشی بسپارد. رئیسی در همین راستا پیشتر اعلام کرده بود که برای هر هفت هنر برنامه ویژه ای دارد. به همین خاطر با بهره جویی از این نام پوپولیستی یک جمله آشنا در تاریخ سیاسی معاصر را بر زبان آورده و خود را چند مرحله از رقابت عقب می اندازد. رئیسی با مطرح کردن این پرسش که «آیا مشکل مملکت ما کنسرت است» یک فلش بک تاریخی می زند به سخنرانی معروف محمود احمدی نژاد در سال 84 که برای جذب رأی به گشت ارشاد می تازد و می گوید «آیا مشکل کشور ما موی جوانان ماست؟». در دوران احمدی نژاد قدرت گشت های ارشاد چند برابر شد و این معنا برای ابراهیم رئیسی این طور تأویل می شود که برگزاری کنسرت ها و فعالیت هنرمندان در دولت مفروض تولیت آستان قدس با برخودهای امنیتی و محدودیت های بسیار رو به رو خواهد شد. رئیسی همچنین برای حل مشکل کنسرت ها راه حلی پیشنهاد می دهد؛ برگزاری کنسرت های هنجارمند. در همین راستا پس از صحبت او کلیپی از موسیقی و اجرای خواننده ای با نام حامد زمانی که قرابت و نزدیکی زیادی با گروه های سیاسی جناح راست دارد پخش می شود. رئیسی همچنین سعی کرد با بهره بردن از یک جمله پوپولیستی دیگر از ماجرای کنسرت عبور کند. او مطرح کردن مساله لغو کنسرت های مجوز دار را نه در راستای احقاق حقوق قانونی هنرمندان کشور، بلکه برای به حاشیه بردن قرارداد نفتی معروف، «کرسنت» عنوان کرد. دو مقوله کاملا بی ربط که نه در بازه های زمانی و نه در حوزه های یکسان قرار دارند و رئیسی سعی کرد با این تک جمله اقدامی در جهت تخریب دولت یازدهم انجام دهد. اقدامی سطح پایین، نازل و البته عوام فریبانه.
رئیسی اما در بحث مهم تری تیر خلاص را به خودش می زند. او صراحتا و به روشنی به مساله وجود فسادهای مالی گسترده در آستان قدس می پردازد. مساله ای که به روشنی بعید بود هیچ روزنامه نگار و فعال سیاسی بتواند با این ادبیات آشکار به آن اشاره کند و فعالیت چند ده ساله آستان و واعظ طبسی را هم ردیف واژه فساد قرار دهد. او همچنین عنوان می کند که از زمان ورودش به
او صراحتا و به روشنی به مساله وجود فسادهای مالی گسترده در آستان قدس می پردازد. مساله ای که به روشنی بعید بود هیچ روزنامه نگار و فعال سیاسی بتواند با این ادبیات آشکار به آن اشاره کند و فعالیت چند ده ساله آستان و واعظ طبسی را هم ردیف واژه فساد قرار دهد. او همچنین عنوان می کند که از زمان ورودش به آستان قدس این نهاد را از پروژه های متعدد «مال سازی» و ساخت مراکز تجاری «متعدد» و «پر فساد از نظر مالی»، بیرون می کشد. در حالی که این ادعای رئیسی نمی تواند چندان صحیح باشد. برای مثال سایت آستان قدس در پروژه «جهان مال» همچنان خبر از حضور این نهاد در چنین ساختاری خبر می دهد. از طرفی رئیس ستاد ابراهیم رئیسی، علی نیکزاد، نامی آشنا در فعالیت های این چنینی آستان و شرکت های تجاری به حساب می آید
آستان قدس این نهاد را از پروژه های متعدد «مال سازی» و ساخت مراکز تجاری «متعدد» و «پر فساد از نظر مالی»، بیرون می کشد. در حالی که این ادعای رئیسی نمی تواند چندان صحیح باشد. برای مثال سایت آستان قدس در پروژه «جهان مال» همچنان خبر از حضور این نهاد در چنین ساختاری خبر می دهد. از طرفی رئیس ستاد ابراهیم رئیسی، علی نیکزاد، نامی آشنا در فعالیت های این چنینی آستان و شرکت های تجاری به حساب می آید و عجیب است که ستاد رئیسی آشکارا سراغ مساله ای می رود که برای آن ها تیغ دو لبه است و ادله به ضرر آن ها گواهی می دهد.
ابراهیم رئیسی در بخشی از سخنانش به پرونده مهدی عزیزیان، قائم مقام پیشین آستان قدس در زمان واعظ طبسی اشاره کرد و عنوان کرد از همان بدو آغاز مدیریت به خاطر آگاهی از پرونده مالی او، اقدام به عزل آقای قائم مقام کرده و تا زمانی که دادگاه حکم نهایی را اعلام نکرد از رسانه ای کردن این موضوع خودداری کرد. با این حال به نظر می رسد که رئیسی حساب ویژه ای بر ناآگاهی برخی از اقشار جامعه از اخبار و عدم دسترسی شان به آرشیو رسانه ها و مطبوعات باز کرده است. ابراهیم رئیسی در تاریخ دوم خرداد ماه سال گذشته، طی حکمی سید مرتضی بختیاری را به عنوان جانشین عزیزیان به سمت قائم مقامی آستان منصوب می کند اما، این تمام ماجرا نیست. عزیزیان هرگز از سوی رئیسی طرد نمی شود. بلکه سمت دیگری می گیرد و با عنوان مشاور عمرانی و عضو هیئت امنای آستان قدس رضوی از رئیسی حکم می گیرد و در نهایت نیز وی با پرونده سنگین اختلاس از کشور فراری می شود. همچنین تخریب گسترده باغات شهر مشهد و حومه برای پروژه های تجاری آستان که مورد مذمت رئیسی قرار گرفت، بدون شک از طرف شهرداری این شهر مجوز داشته است. شهردار مشهد، صولت مرتضوی که در ابتدا قرار بود رئیس ستاد تولیت آستان قدس در انتخابات باشد، درست است که به ریاست نرسید اما همچنان در ستاد وی فعال است.
مستند ابراهیم رئیسی رویکردهای عوام فریبانه و تناقضات و ایرادات بسیاری داشت که می شود امیدوار بود مردم به آن ها توجه کرده و رئیسی را در مورد ادعاهای ناصحیح مورد بازخواست قرار داده و در حربه های نخ نمای عوام فریبانه که میراث شوم محمود احمدی نژاد و دولت انحرافی در کشور است گرفتار نشوند. رئیسی در مستندش طرفدارانی را نشان داد که از او می خواهند بت زمانه را بشکند. بت زمانه از نظر ابراهیم رئیسی کیست؟! او همچنین در فیلم تبلیغاتی خود به این نکته اشاره می کند که در دولت یازدهم کمبود دارو مردم را در شرایط سختی قرار داده است. این درحالی است که اعضای ستاد رئیسی که عمدتا از وزرا و نزدیکان دولت های نهم و دهم بودند به خوبی به این حقیقت آگاهند که شرایط اسفناک دارو در زمان احمدی نژاد و در پی تحریم های متعدد به وجود آمد و جان مردم بسیاری را به خطر انداخت. در مقابل با تغییر رویه دولت تدبیر و امید و بهبود شرایط بیمه و درمان از سوی وزارت بهداشت، تا حد زیادی از این مشکلات مرتفع شد.
گویا ابراهیم رئیسی و محمد باقر قالیباف نه تنها در تحمیل خود به جامعه متشتت اصولگرایی، بلکه در وارونه نشان دادن حقیقت نیز در حال رقابتند. با این حال تشت رسوایی عوام فریبی چند سالی هست که از بام سیاست ایران افتاده است و بعید به نظر می رسد که با این رویه کاندیداهای اصولگرایان سهمی از آینده مناسبات سیاسی کشور که به انتخاب مردم استوار است داشته باشند.
محمد مَهدی حسین نیا
کد مطلب: 69412
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *