۱
چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۳۸
پیشنهادهایی برای خرید کتاب در نمایشگاه کتاب

حضور یازده نفره برای محاصره گازانبری و خرید 96 درصدی!

حضور یازده نفره برای محاصره گازانبری و خرید 96 درصدی!
نمایشگاه کتاب است. بلند شوید بروید دوزار خرج فرهنگ کنید که ناشرها کارشان به کباب فروشی و انتشار فال تاروت و رازهای کامیابی در زندگی جنسی نکشد. بلند شوید این پول هایی را که می خواهید بریزید توی دخل پیتزافروشی ها را، ببرید شهر آفتاب، هم یک دل سیر باران بخورید هم اینکه چهارتا دانه کتاب بخرید حالش را ببرید. یک عالمه کتاب خوب لای این سرها دارند عین ماهی بیرون از آب تکان می خورند که خودشان را نشان بدهند. زود باشید بروید چهار تا جلد کتاب بخرید. موقع رفتن به نمایشگاه هر کدام لطف کنید یازده نفر را هم با خودتان ببرید. یازده ضرب در چهار عدد کتاب می دانید می شود چند تا کتاب؟ می شود یک عالمه خنده روی لب های ناشر و نویسنده و مترجم. یازده تایی بروید. کتاب ها را گازانبری محاصره کنید و بریزید سرشان! اینطوری نشود که فقط 4 درصد کتاب ها فروش بروند و 96 درصد باقی بماند! کاری کنید 96 درصد فروخته شود و چهار درصد بماند! فکر کنید کتاب ها غریقند و شما میرسلیم. نجاتشان بدهید!( اگر نامزدی چیزی جا ماند شرمنده ایم. تا آنجایی که شد ظریف فضای انتخاباتی را به نمایشگاه کتاب تزریق کردیم)!

«کتاب خواستن» از لئونارد کوهن در بازار نشر
لئونارد کوهن دوباره به میان ما بازگشته. دستکم به صورت یک کتاب شعر . حالا ما این فرصت را داریم تا یکی از عزیزترین کتاب های او را بخواینم و از اشعار او لذت ببریم. حالا در نمایشگاه کتاب این سورپرایز در اختیار شماست.
شعرها و نقاشی‌های لئونارد کوهن در قالب کتابی به نام «کتاب خواستن» منتشر شد.شعرها و نقاشی‌های لئونارد کوهن در قالب کتابی به نام «کتاب خواستن» با ترجمه‌ آزاده کامیار به همت نشرحکمت کلمه منتشر شد و در نمایشگاه کتاب تهران رونمایی می‌شود.
شاید مخاطب فارسی‌زبان، کوهن را بیشتر متعلق به جهان موسیقی بداند تا ادبیات، اما او مدت‌ها قبل از آنکه در سال ۱۹۶۷ گیتار به دست بگیرد و خواندن را آغاز کند، در کشور زادگاه خود، کانادا، شاعری صاحب‌نام بود
«کتاب خواستن» نخستین کتاب شعری است که لئونارد کوهن پس از بیست سال سکوت منتشر کرد. او بخش زیادی از شعرهای این مجموعه را در دوران اقامت دوازده ساله‌اش در یک معبد ذن در کالیفرنیا نوشت، و همراه با طراحی‌های سیاه و سفید خود شامل پرتره‌هایی که از خود کشیده به چاپ رساند.
کوهن در این کتاب نگاهی به گذشته دارد، و به اروینگ لی‌تون تقدیم شده؛ دوست سالیان سال کوهن، که مدتی پیش از انتشار این کتاب درگذشت.
«کتاب خواستن» درباره‌ پایان است اما کتابی غم‌آلود نیست، چرا که پایان برای او که زندگی را به تمامی و با همه‌ وجود زیسته، غم‌آلود نیست، دیگر نه حسرتی هست نه افسوسی؛ نگاه او به زندگی زیسته‌اش، نگاهی شیرین و طنزآلود، همراه با حس پذیرش و سپاس‌گزاری است تا آنجا که حالا دیگر حتی می‌تواند به اشتباهاتش نیز بخندد.
در این کتاب کوهن همچنان همان تماشاگر و شاهد دقیق و زیرک است و کهن‌سالی نه تنها به تیزبینی او آسیب نزده، بلکه باعث شده او در نگرش خود به نوعی بلوغ نیز دست یابد. حالا دیگر می‌تواند زیبایی شعله آتش را بستاید بی‌آنکه خود را به آتش بکشد.
کتاب خواستن در شمارگان ۳۰۰ نسخه در ۱۶۰ صفحه به قیمت ۱۳۶۰۰ تومان منتشر شده است.

«پسر سرپرست یتیم‌خانه‌» یک عاشقانه سیاسی

ترجمه «پسر سرپرست یتیم‌خانه» نوشته‌ آدام جانسون، نویسنده‌ آمریکایی توسط انتشارات کتابسرای تندیس در نمایشگاه کتاب تهران عرضه شد.
این رمان در سال ۲۰۱۲ به چاپ رسید و توانست عنوان بهترین رمان جایزه پولیتزر، جایزه ادبی صلح دیتون، جایزه بهترین کتاب کالیفرنیا و نامزدی بهترین رمان حلقه منتقدان کتاب آمریکا را از آن خود کند.
در نقدی که نیویورک تایمز برای این کتاب نوشته، این جمله به چشم می خورد: «رمانی که نه تنها تصویری خوفناک از حکومت رمزآلود کره‌ شمالی به خواننده می‌دهد، بلکه معنای حقیقی عشق و ایثار را نیز جستجو می‌کند.»
داستان این رمان از این قرار است که جان دُو، پسر سرپرست یتیم‌خانه‌ای در شهر چونگجینِ کره شمالی، برای اولین بار زمانی مزه‌ قدرت را می‌چشد که در یتیم‌خانه مسئول غذادهی به بچه‌ها می‌شود و خود را قادر به سیر کردن یا گرسنه نگاه داشتن جمعی می‌بیند.

جان دو با اظهار وفاداری‌اش به حکومت پله‌های ترقی را طی می‌کند و تبدیل به گروگان‌گیری حرفه‌ای می‌شود که در لب مرز اتباع کشورهای همسایه را می‌رباید و برای کار اجباری به کرۀ شمالی می‌برد. او که در خشونت و بی‌رحمی و دروغ و فریب غرق شده، و خود را «شهروند مطیع بزرگترین ملت جهان» می‌داند تا اینکه تصمیم می گیرد سان مون، زن محبوبش و بازیگر اسطوره‌ای کره شمالی را از چنگ حکومت نجات دهد، و در این راه مجبور می‌شود برای اولین بار دست به نافرمانی بزند و وارد مسیری شود که راه بازگشتی نخواهد داشت...
یکی از جملاتی هم که واشنگتن پست در توصیف این رمان نوشته، به این ترتیب است: این رمانیست که به واقع باید از خواندنش به وجد آمد. 

نشر چشمه برای نمایشگاه چه دارد؟

دو رمان «ریگ روان» و «جزء از کل» نوشته استیو تولتز با ترجمه پیمان خاکسار با نسخه های چاپ هفت و هجده توسط نشر چشمه در نمایشگاه کتاب تهران عرضه شدند.
کتاب «ریگ روان» دومین رمان استیو تولتز نویسنده استرالیایی که با رمان «جزء از کل» در ایران شناخته می شود به تازگی با چاپ هفتم به سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران آمده است.
ترجمه پیمان خاکسار از این رمان، اواخر سال ۹۵ توسط نشر چشمه منتشر شد و حالا نسخه های چاپ هفتم آن با شمارگان ۲ هزار و ۵۰۰ نسخه در غرفه این ناشر در نمایشگاه عرضه می شوند. ترجمه خاکسار از رمان «جزء از کل» هم به چاپ هجدهم رسیده است.
از دیگر داستان های خارجی که این ناشر به تازگی چاپ کرده و در نمایشگاه عرضه می شوند، می توان به «وقت سکوت» نوشته لوییس مارتین سانتوس با ترجمه ونداد جلیلی، «گذر از زمستان» نوشته اولیویا آدام با ترجمه مارال بیداری و رمان «دست آخر» نوشته ساموئل بکت با ترجمه مهدی نوید اشاره کرد.
نشر چشمه امسال با ۵۴۰ عنوان کتاب در نمایشگاه کتاب شرکت کرده که از این تعداد، ۱۳۶ کتاب، چاپ اولی هستند.
بین رمان های تازه چاپ ایرانی این ناشر هم که برای نمایشگاه آماده و عرضه شده اند، می توان به «دشمن آینده» نوشته هادی خورشاهیان، «راهنمای مردن با گیاهان دارویی» نوشته عطیه عطارزاده و «همزاد» نوشته قاسم شکری اشاره کرد. «رژ قرمز» نوشته سیامک گلشیری، «آدوری ها» اثر علی چنگیزی و «سیاهی چسبناک شب» نوشته محمود حسینی زاد دیگر رمان های ایرانی چشمه هستند که در کنار کتاب «فانوس دریایی» شامل عکس و شعرهای شیوا مقانلو برای نمایشگاه کتاب تهران چاپ شده اند.
این ناشر همچنین در زمینه کتاب های شعر، مجموعه «دختر ویولن زن در کوچه های برفی آذرماه» سروده سید علی صالحی و «شلتاق» شامل غزل های مدرن غلامرضا طریقی را برای نمایشگاه کتاب چاپ کرده است. «این گفت و سخن ها» شامل گفتگوهای محمود دولت آبادی با مطبوعات فرهنگی کشور از دیگر کتاب های ایرانی است که چاپ اولش توسط چشمه در نمایشگاه عرضه می شود.
«فیلمنامه نویسی آلترناتیو» نوشته کن دایسینجر و جف راش با ترجمه آراز بارسقیان از مجموعه سینما، و «آهن قراضه، نان خشک، دمپایی کهنه» از آذردخت بهرامی و «جانورنامه» نوشته لایوش ناک با ترجمه کمال ظاهری از مجموعه طنز، دیگر کتاب های چاپ ۹۶ این ناشر است که در نمایشگاه عرضه شده اند.


چاپ سوم «پدرخوانده» در نمایشگاه توسط افق

چاپ سوم ترجمه حبیب الله شهبازی از رمان «پدرخوانده» نوشته ماریو پوزو توسط نشر افق در نمایشگاه کتاب تهران عرضه شد.
چاپ سوم ترجمه حبیب الله شهبازی از رمان «پدرخوانده» نوشته ماریو پوزو به تازگی توسط نشر افق در سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه شده است.ترجمه شهبازی از این رمان، برای اولین بار در سال ۸۸ توسط نشر افق منتشر شد و پس از آن تجدید چاپ این کتاب با موانعی همراه شد که قرار بود سال گذشته انجام شود اما این کار برای نمایشگاه امسال میسر شد.
افق امسال علاوه بر کتاب های کودک و نوجوان، با ۳۰۰ عنوان کتاب در غرفه بخش بزرگسال خود در نمایشگاه کتاب شرکت کرده است که از این تعداد، ۱۵ عنوان، چاپ اولی هستند.
از دیگر کتاب های موفق این ناشر، «هرگز ترکم نکن» نوشته کازئو ایشی گورو است که توسط مهدی غبرایی ترجمه شده است. این ترجمه برای اولین بار در سال ۸۸ چاپ شد و اینک چاپ دوم آن در نمایشگاه عرضه می شود. با اقتباس از این رمان، یک فیلم سینمایی نیز ساخته شده است.
از دیگر ترجمه های غبرایی در غرفه این ناشر، می توان به کتاب «غبار و گرما» نوشته روت پریور جابو الا اشاره کرد که به چاپ سوم رسیده است.
«خرگوش ها و مارهای بوآ» هم از کتاب های تازه و موفق افق در نمایشگاه است. این کتاب نوشته فاضل اسکندر است که آبتین گلکار آن را به فارسی برگردانده و چاپ اولش در نمایشگاه عرضه می شود.

نشر مرکز و چاپ هشتم کتابی از عزیز نسین 

خوبی نمایشگاه به این است که ناشران خوش سلیقه و خوش ذوق ما را با کتاب های خوبشان سروجود می آورند. مثلا اینکه نشر افق کتابی از داستان های طنز عزیز نسین را برای بار هشتم منتشر می کنم خبر خوبی است. حداقل در این وانفسای کتاب های یک چاپی و پانصد نسخه ای!
کتاب های «بچه‌های امروز معرکه‌اند» اثر عزیز نسین و «داعش» نوشته بختیار علی با چاپ‌های هشتم و سوم توسط نشر مرکز در نمایشگاه کتاب تهران عرضه شده‌اند.
نشر مرکز امسال با ۵۸۰ عنوان کتاب در سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران شرکت کرده که از این تعداد، ۴۴ عنوان چاپ اولی هستند. یکی از کتاب هایی که این ناشر، نسخه‌های تجدید چاپی اش را به نمایشگاه آورده، کتاب «بچه های امروز معرکه اند» نوشته عزیز نسین، روزنامه نگار و طنز نویس ترک است که با ترجمه داود وفایی چاپ شده است.
این کتاب نامه های دو همکلاسی را که دور از هم افتاده اند، در بر می گیرد. این نامه ها داستان های طنزی را درباره اتفاقات مدرسه، روابط معلمان، اولیای دانش آموزان و خود دانش آموزان در بر می گیرد. چاپ اول ترجمه وفایی از این کتاب، زمستان ۹۴ به بازار عرضه شد و حالا نسخه های چاپ هشتمش در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می شود.
از دیگر کتاب های تجدید چاپی این ناشر در نمایشگاه، می‌توان به «داعش» با عنوان فرعی «خشونت شرقی و نقد عقل فاشیستی» نوشته بختیار علی رمان نویس کُرد اشاره کرد که با رمان «آخرین انار دنیا» در ایران شناخته می‌شود. این کتاب، خلاف آثار داستانی بختیار علی، یک اثر تحلیلی است و توسط سردار محمدی به فارسی ترجمه شده است. چاپ اول این کتاب هم سال ۹۴ توسط مرکز منتشر شد و حالا به چاپ سوم رسیده است.
یکی از کتاب‌های چاپ ۹۶ نشر مرکز که در نمایشگاه کتاب تهران عرضه شده، «نقاش‌ها همیشه پول دوست داشته‌اند» نوشته جودیت بن هامو - هوئه است که با ترجمه لیلی گلستان، مترجم و گالری دار راهی بازار نشر شده است. این کتاب، در حوزه موضوعی تاریخ هنر جا می‌گیرد و دایره بررسی آن از آبرشت دورر تا دمین هرت را شامل می‌شود.
«سلطه و هنر مقاومت» با عنوان فرعی «روایت های نهانی» نوشته جیمز سی. اسکات با ترجمه افشین خاکباز، «مبانی اسطوره‌شناسی» نوشته عباس مخبر و «مسئله بنیادین اخلاق» اثر آرتور شوپنهاور با ترجمه رضا ولی یاوری از جمله کتاب های چاپ ۹۶ و تازه عرضه شده این ناشر در نمایشگاه کتاب تهران هستند.

چاپ یازدهم روایت‌های رضا کیانیان از «مردم نازنین» 

رضا کیانیان فقط یک مشهدی خوش خنده نیست. او به معنای واقعی کلمه یک آرتیست یا هنرمند است و در بسیاری از زیمنه های هنری دستی بر آتش دارد.او نویسنده و خاطره نگار خوبی هم هست و کتاب خاطراتش یکی از شیرین ترین کتاب هایی است که می شود خواند. کتابی که از حضور یک هنرمند شناخته شده در بین مردم معمولی و اتفاقاتی بامزه و خواندنی حکایت می کند.
چاپ یازدهم کتاب «این مردم نازنین» شامل قصه‌های رضا کیانیان با مردم توسط نشر مشکی در نمایشگاه کتاب تهران عرضه شد.
یکی از عناوین پرفروش این ناشر در نمایشگاه کتاب «این مردم نازنین، شامل قصه های رضا کیانیان با مردم» است که امسال با چاپ یازدهم در نمایشگاه کتاب حضور دارد.این انتشارات البته کتاب های دیگری را هم روانه بازار نشر کرده که در نمایشگاه به چشم می خورد.
چاپ اول کتاب «نامه‌های پرتب و تاب» نوشته خورخه لوئیس بورخس که توسط نجمه شبیری ترجمه شده توسط نشر مشکی در سی‌امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه شده است. این ترجمه برنده جایره کتاب سال شده است.
نمایشنامه «آشغال مرد» نوشته ماتئی وینسی‌یک با ترجمه احسانه نوع پرست از دیگر کتاب های مورد توجه نشر مشکی در نمایشگاه کتاب است. 

«قصه‌های مجید» با چاپ سی‌ام ، گل سرسبد غرفه معین 

نسخه‌های تجدید چاپ آثار هوشنگ مرادی کرمانی در چاپ سی ام کتاب «قصه های مجید» در نمایشگاه کتاب عرضه شدند.
انتشارات معین با حدود ۳۰۰ عنوان در سی‌امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حاضر شده که از این میان ۳۲ چاپ اولی هستند.
آثار هوشنگ مرادی کرمانی از جمله کتاب های این ناشر در این نمایشگاه هستند که همگی با نسخه های تجدید چاپی در نمایشگاه عرضه می شوند. کتاب «ته خیار» که چاپ اول آن در سال ۹۳ عرضه شد اینک با چاپ دهم در نمایشگاه توزیع می شود. کتاب «قصه های مجید» هم که چاپ بیست و نهمش در سال ۹۵ عرضه شده بود برای نمایشگاه به چاپ سی‌ام رسیده است.
علاون بر این کتاب ها «شما که غریبه نیستید» برای سال ۹۶ به چاپ بیست و چهارم رسیده است. «تنور و داستان های دیگر» چاپ هفدهم و «مشت بر پوست» نیز با چاپ هشتم در نمایشگاه عرضه می شود.
از دیگر کتاب های مرادی کرمانی که توسط انتشارات معین در نمایشگاه عرضه می شود می توان به «پلو خورش» و «مربای شیرین» اشاره کرد که هر کدام از آنها برای سال ۹۶، به چاپ دوازدهم و بیست و دوم رسیده است.
«بچه های قالی‌باف‌خانه» با چاپ سیزدهم و «مثل ماه شب چهارده» نیز با چاپ یازدهم در غرفه این ناشر عرضه می شوند.
از دیگر کتاب های چاپ اولی انتشارات معین برای نمایشگاه می توان به «سرگذشت شگفت انگیر حیات روی زمین» نوشته ریچارد داوکینز با ترجمه محمدرضا توکلی صابری اشاره کرد. 


«خاطرات یک تکفیری» سرگذشت هولناک یک فریب خورده

کتاب «خاطرات یک تکفیری» شامل خاطرات لقمان امینی توسط انتشارات موسسه راهبردی دیده‌بان منتشر و در نمایشگاه کتاب تهران عرضه شد.
کتاب «خاطرات یک تکفیری» شامل خاطرات لقمان امینی که به تازگی توسط انتشارات موسسه راهبردی دیده‌بان منتشر شده، در سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه شد.
لقمان امینی یکی از اعضای گروه تکفیری توحید و جهاد است که خاطراتش را در دوران فعالیت در این گروه انحرافی در قالب این کتاب منتشر شده‌است.
امینی که از مسلمانان اهل سنت کردستان بوده، به مرور جذب گروه تروریستی و تکفیری توحید و جهاد می‌شود. او پیش از عضویت در این گروه، از مسلمانان معتقد بوده است که با شروع عضویت در گروه توحید و جهاد، به اقدامات خرابکارانه رو می‌آورد و تا جایی پیش می‌رود که ماموستا شیخ الاسلام را ترور می‌کند.
ماموستا شیخ الاسلام از علمای بزرگ اهل سنت کشور و عضو مجلس خبرگان بود که چند سال پیش به دست لقمان امینی به شهادت رسید.
کتاب خاطرات امینی با عنوان «خاطرات یک تکفیری» به تازگی چاپ شده و چاپ اول آن با شمارگان هزار نسخه در نمایشگاه کتاب تهران عرضه شده است.
موسسه راهبردی دیده بان با ۱۲ عنوان در نمایشگاه کتاب تهران شرکت کرده که از این تعداد، ۶ کتاب چاپ اولی هستند. 
گزارش : هومن جعفری

کد مطلب: 69799
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *