۱
يکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۳۸
روحانی چگونه کابینه را ترمیم می کند؟

جوانگرایی؛ تیغ دولبه ی دولت دوازدهم

جوانگرایی، در دوران تبلیغات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یکی از مباحثی بود که چندین بار بر آن تاکید شد. امروز نیز فاطمه سعیدی نماینده مردم مبارکه در نطق میان دستور خود در مجلس شورای اسلامی از دولت خواست که به وعده اش که همان جوان سازی کابینه بود عمل کند.
جوانگرایی؛ تیغ دولبه ی دولت دوازدهم
جوانگرایی، در دوران تبلیغات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یکی از مباحثی بود که چندین بار بر آن تاکید شد. امروز نیز فاطمه سعیدی نماینده مردم مبارکه در نطق میان دستور خود در مجلس شورای اسلامی از دولت خواست که به وعده اش که همان جوان سازی کابینه بود عمل کند.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، این اولین بار نیست که جوان گرایی در میان مسوولان مطرح می شود. ماجرا از دولت محمود احمدی نژاد آغاز شد اما مثل بیشتر موضوعاتی که در این دوره مطرح شد این بحث نیز از مسیر اصلی خود منحرف شد و خروجی آن افراد بی تجربه ای بودند که تا کار خود را یاد می گرفتند از سمت خود عزل می شدند یا استعفا می دادند.
محمود احمدی‌نژاد در طول دو دوره ریاست‌جمهوری خود بیش از 20 وزیر را عزل و نصب کرد که با این حساب 3 کابینه در طول ریاست‌جمهوری خود تشکیل داده باشد. در چنین شرایطی دولت تدبیر و امید به ریاست حسن روحانی در سال 92 با رای مردم روی کار آمد. دولت تدبیر و امید اساس کار خود را بر آوار برداری خرابه های دولت قبل گذاشت به همین منظور در کابینه خودش از افراد با تجربه استفاده کرد اما مساله اینجا بود که تجربه زیاد ارتباط مستقیمی با سن افراد دارد به همین دلیل دولت او پیرترین دولت پس از انقلاب اسلامی شد و به آن لقب دولت پیر و خسته را دادند. لقبی که از همان روزهای نخستین توسط منتقدین دولت دست گرفته شد. آنها بدون توجه به عملکرد کابینه سن اعضای دولت را نشانه گرفتند و از آن به عنوان ابزاری برای تخریب حسن روحانی استفاده کردند.
مخالفین دولت حتی از کمردرد محمد جواد ظریف کارآمدترین و موفق ترین عضو کابینه حسن روحانی نگذشتند و آن را علتی برای برکناری ظریف عنوان کردند با این حال کابینه تدبیر و امید بدون آن که وزیری به علت کهولت سن برکنار شود کار خود را به پایان رساند اما حسن روحانی صدای منتقدین و مردم را شنید و در دوران تبلیغات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری وعده داد که « کابینه بعدی جوان‌تر می‌شود.» وعده ای که بعد از انتخابات هم از زبان محمد علی نجفی مشاور حسن روحانی به شکل دیگری شنیده شد. او در گفت و گویی کوتاه با تسنیم در مورد پیش بینی اش از کابینه دولت دوازدهم گفت: «۵۰ درصد کابینه دولت تغییر می‌کند .» صحبتی که نشان از تعهد حسن روحانی به وعده هایش دارد.
حسن روحانی برای تحقق وعده اش از طرح دستیاران جوان دولت شروع کرد. طرحی که در سطح دولت تا سطح شهرستان ها آغاز شده است و مدیران را موظف می کند به منظور جانشین پروری دو دستیار جوان داشته باشند.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در همین رابطه می گوید: از حدود دو سال پیش با انجام مطالعات تطبیقی در کشورهای مختلف دنیا، موضوع " دستیاران جوان دولت" را در کشور آغاز و رئیس‌جمهور پذیرفتند که مدیران کشور به منظور جانشین پروری مدیریتی در کشور دستیاران جوان داشته باشند.

رستمی در ادامه با بیان آنکه طرح «دستیاران جوان دولت» همچنان در کشور در حال پیگیری است؛ گفت: در حال حاضر مجوز استخدام 2 هزار جوان در موضوع دستیاران جوان از دولت گرفته شده و امیدواریم این 2000 نفر به عنوان دستیاران جوان مدیران دولتی کار خود را آغاز و شاهد اثربخشی مناسب آنها، تغییرات مدیریتی و جوان شدن بدنه مدیریتی کشور باشیم.

وی همچنین در ادامه به وعده رئیس‌جمهور در خصوص جوان سازی دولت اشاره کرد و گفت: انتظار می رود در دولت دوازدهم شاهد تغییر سن مدیریتی در هیئت دولت، بدنه مدیریتی کشور و همچنین استانداران باشیم تا انرژی جدید، با نگاهی نوگرایانه وخلاقانه تر به نظام مدیریتی کشور وارد شود و بتواند هماهنگ و همتراز با نوآوری های جهانی در مدیریتهای سازمانی، تغییرات محسوسی را در ایران ایجاد کند.» با اجرایی شدن چنین طرحی علاوه بر جوانگرایی کشور از آفت بی تجربگی دور می ماند چرا که جوانان در کنار افراد با تجربه قدم بر می دارند و از مسیر خارج نمی شوند.
از طرف دیگر شنیده ها حاکی از آن است که حسن روحانی درصدد است که این جوانگرایی را به سطح وزرا هم برساند و او در پی وزیری با نهایت سن 40 سال است.
با این حال جوانگرایی یک تیغ دو لبه است. این مساله هم علاوه بر آن که وفای به عهد حسن روحانی را می رساند و می تواند پرورش یک نیروی اجرایی قوی برای کشور باشد، از طرف دیگر می تواند دولت را وارد چالش تازه ای کند چرا که به طور کلی عامه مردم ایران نگرش مثبتی به جوانان در سطوح مدیریتی ندارند و انتخاب یک وزیر جوان می تواند برای حسن روحانی دردسری تازه از سوی منتقدین باشد.

کد مطلب: 71411
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *