۱
يکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۴۲
انتخاب شهرداران همسو با دولت برای مدیریت شبکه ای کشور

ققنوس اصلاحات در خانه شوراها

با جان دوباره گرفتن جریان اصلاح طلبی در تسلط کامل به اکثریت کرسی های اصلی و مهم امور سیاسی کشور، لزوم برداشتن گام های عاقلانه بیشتر از همیشه احساس می شود تا ماجراهای سال 84 تکرار نشود. جدای از ریاست جمهوری و آینده دولت تدبیر و امید و مجلس شورای اسلامی که حتی با پشت سر گذاشتن انتخابات میان دوره آن مشخص شد همچنان جریان اصلاح طلب و اعتدال گرا اقتدار خود را حفظ کرده است، حالا شوراهای شهر می توانند نقشی کلیدی بازی کنند.
ققنوس اصلاحات در خانه شوراها
با جان دوباره گرفتن جریان اصلاح طلبی در تسلط کامل به اکثریت کرسی های اصلی و مهم امور سیاسی کشور، لزوم برداشتن گام های عاقلانه بیشتر از همیشه احساس می شود تا ماجراهای سال 84 تکرار نشود. جدای از ریاست جمهوری و آینده دولت تدبیر و امید و مجلس شورای اسلامی که حتی با پشت سر گذاشتن انتخابات میان دوره آن مشخص شد همچنان جریان اصلاح طلب و اعتدال گرا اقتدار خود را حفظ کرده است، حالا شوراهای شهر می توانند نقشی کلیدی بازی کنند.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، سه گانه اصلاح طلبی کشور در اردیبهشت 96 کامل شد. پس از خرداد سال 92 که عقلگرایی و البته تدبیر و امید و مشی اعتدالی به جامعه بازگشت، اصلاح طلبان مانند یک تیم فوتبال که می تواند در یک فصل سه جام مهم و معتبر کسب کند، این جریان ریشه دار انقلاب اسلامی نیز موفق شد در انتخابات مجلس، ریاست جمهوری دوازدهم و شوراهای شهر و روستا به پیروزی قاطع برسد. با این حال این تمام ماجرا نیست و هنوز نمایندگان منتخب مردم در قوای مجریه و مقننه و همچنین بازوی کمکی مهمی به نام شورای شهر، در ابتدای راه قرار دارند. به طور خاص انتخاب شهرداری تهران و سایر کلان شهر هایی که اصلاح طلبان در آن به پیروزی قاطع رسیدند می تواند تغییرات ملموس تری را به نفع مردم رقم بزند.
محمد محمودی شاه نشین، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس در خصوص زمان آغاز به کار پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، بیان کرد: «پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا از 14 مرداد ماه سال 96 آغاز می‌شود.» نماینده مردم شهریار، قدس و ملارد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: «ابتدا براساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی قرار بود تا یک ماه پس از برگزاری انتخابات پنجمین دوره شوراها، شوراهای جدید شروع به کار کنند ولی با مخالفت شورای نگهبان این قانون اصلاح شد، زیرا دوره 4 ساله، چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا به طور کامل به اتمام نمی‌رسید.» وی افزود: «مطابق قانونی که برای تامین نظر شورای نگهبان در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، برای همیشه شوراهای اسلامی شهر و روستا از 14 مرداد ماه شروع به کار خواهند کرد.»
همچنین محسن هاشمی منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران در خصوص زمان انتخاب شهردار تهران با بیان این نکته که انتخاب شهردار تهران بحث داخلی و مهم همه ٢١ عضو شوراست و در زمان مشخص آن یعنی ١٢ مرداد ۹۶ به بعد درباره آن تصمیم‌گیری می‌کنیم، تصریح کرد: « در روزهای نخست آغاز به کار شورای شهر؛ شهردار تهران انتخاب خواهد شد. » منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: «جلساتی برای انتخاب شهردار برگزار می گردد ولی هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده است.»
با این حال انتخاب شهردار تهران تنها بحث مطرح این روزها نیست. با موفقیت قابل توجه اصلاح طلبان که در سال های گذشته ققنوس وار از خاکستر سال 84 و دوران احمدی نژاد سر برآوردند، این بار باید مشی تمام عقلایی اتخاذ شود و با توجه به اعتماد گسترده مردم در پای صندوق های رأی، مدیریتی ناظر به آینده از سوی این جریان شکل بگیرد. یکی از راه های رسیدن به این مهم انتخاب شهردارهای همسو در کلان شهرها و شهرستان هاییست که مانند تهران کفه ترازو به سمت گفتمان و منش اصلاح طلبی سنگینی می کند. روی کار آمدن شهردارهایی با طر تفکر نزدیک به دولت اصلاح طلب و اعتدال گرای حاضر در حوزه هایی مانند اصفهان و مشهد که لیست امید قاطعانه پیروز شد یا در تبریز که اکثریت کرسی ها به اصلاح طلبان رسید، می توان بستر سازی مطلوبی برای بسط مدیریت اصلاح طلبانه و پی ریزی فرداهای بهتر برای کشور فراهم آورد.¬ شاید بتوان اولین نشانه های مشی اصلاح طلبی برای رسیدن به ایران سربلندتر در سخنان احمد مسجد جامعی و جو کرد. مسجد جامعی در در مراسم افطاری انجمن اسلامی معلمان استان اصفهان با اشاره به نتایج انتخابات اخیر شورای شهر، تصریح کرد: «مبادا که فکر کنیم در شورای شهر مثلاً همه آرا از آن یک گروه شده و این باعث شود ما صداهای دیگر را نشنویم. برای اداره جامعه همه صداها باید شنیده شود. همه گروه‌ها باید احساس کنند که در حل مسائل می‌توانند مشارکت کنند. اگر تفاوتی بین نگاه اصلاح‌طلبی و دیگران وجود دارد در این است که ما مخالف خود را هم به رسمیت می‌شناسیم و زمینه اظهارنظر را فراهم می‌کنیم. زمینه مشارکت را فراهم می‌کنیم. زمینه حضور را فراهم می‌کنیم. این مساله مهمی است.»
چنین رویکردی علاوه بر باز گذاشتن دست دولت در ادامه روند رو به رشد خود در مسایل اقتصادی، سیاسی و دیپلماتیک، می تواند پرچم دار هدایت امور اجتماعی و فرهنگی کشور شده و مدیریتی مبتنی بر تدبیر، امید، امنیت و آزادی را در کشور بسط داد. رویکردی که از شخصه های اصلاح طلبی است و بدون شک در آن همه احساس پیروزی می کنند. به طور مشخص نیمه مرداد ماه، با انتخاب شهردار جدید در تهران و باقی شهرستان های کشور، می توان گام بلند دیگری در راه خط مشی اصلاح طلبی و اعتدال گرایی برداشت و تثبیت هرچه بیشتر عقل گرایی در جامعه کمک کرد.
گزارش : محمد مَهدی حسین نیا
کد مطلب: 71412
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *