۰
سه شنبه ۲۷ تير ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۰۲
طرح تغییر بیمه اجتماعی آمریکا متوقف شد

شکست «ترامپ کر» از «اوباماکر»

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، طرح تغییر بیمه سلامت موسوم به «ترامپ کر» را رها کرده و این یک شکست تحقیر آمیز برای وی، کاخ سفید و حزب جمهوریخواه است. بنا به نوشته فیگارو دو سناتور جمهوریخواه آمریکایی اعلام کردند که علیه نسخه جدید طرح بیمه درمانی همگانی رای می‌دهند.
شکست «ترامپ کر» از «اوباماکر»
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، طرح تغییر بیمه سلامت موسوم به «ترامپ کر» را رها کرده و این یک شکست تحقیر آمیز برای وی، کاخ سفید و حزب جمهوریخواه است. بنا به نوشته فیگارو دو سناتور جمهوریخواه آمریکایی اعلام کردند که علیه نسخه جدید طرح بیمه درمانی همگانی رای می‌دهند. سناتور میچ مک‌کونل با اظهار نومیدی از تصویب طرح جایگزین قانون «حمایت از بیماران و مراقبت‌های قابل دسترس» موسوم به اوباماکر، گفته است که به جای این طرح در نظر دارد خواستار صدور مصوبه سنا به منظور تعویق اجرای این قانون به مدت دو سال شود.
در حالیکه پیش از این راند پل و سوزان کالینز، سناتورهای جمهوریخواه از ایالت‌های کنتاکی و مِین مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده بودند، روز گذشته مایک لی و جری موران، اعضای جمهوریخواه سنا از ایالت‌های یوتا و کانزاس نیز گفتند به این طرح رای نخواهند داد. سناتورهای حزب دموکرات هم پیشاپیش با این طرح اعلام مخالفت کرده بودند.
حزب جمهوریخواه اکثریت کرسی‌ها را در هر دو مجلس نمایندگان و سنای کنگره آمریکا در اختیار دارد، اما اکثریت آن در مجلس سنا تنها دو کرسی است درحالیکه چهار سناتور از این حزب با طرح جایگزینی اوباماکر مخالفت کرده‌اند و سناتورهای دموکرات نیز به آن رای موافق نخواهند داد.آقای مک‌کونل تایید کرد که در ارتباط با این طرح، حزب جمهوریخواه اکثریت ناچیز خود در سنا را از دست داده و به این ترتیب، هیچ امیدی به تصویب این طرح نیست.
تحقیر برنامه ترامپ
تغییر طرح بیمه درمانی همگانی موسوم به «ترامپ کر» از وعده‌های انتخاباتی ترامپ بشمار می‌رفت که قرار بودجایگزین طرح «اوباما کر» شود.فیگارو، اعلام موضع دو سناتور آمریکایی را شکست تحقیر آمیز کاخ سفید ارزیابی کرده است.
براساس این گزارش، ترامپ که اجرای طرح خود را نخواهد دید، خشمگین از امتناع سناتورهای جمهوریخواه برای پیوستن به طرح تغییربیمه درمانی همگانی، خواستار یک رای ساده کنگره به لغو طرح اوباما کر شده است. دونالد ترامپ در توئیتر خود نوشت: «جمهوریخواهان باید قانون ورشکسته اوباماکر را همین حالا لغو کنند و روی برنامه خدمات درمانی کاملا متفاوت دیگری کارکنند. دموکرات‌ها هم به آنان ملحق خواهند شد.»
فیگارو می‌افزاید که شکست طرح ترامپ کر نشان می‌دهد که جمهوریخواهان، هر چند اکثریت در هر دو مجلس کنگره آمریکا (مجلس نمایندگان و سنا) را در دست دارند، اما قادر به جایگزینی طرح اوباما نیستند و این تحقیر ترامپ و حزب وی است.
براساس این گزارش، جمهوری خواهان میانه رو و اقلیت دمکرات، هرگز به لغو سیستم اوباما کر که منجر به محرومیت 20 میلیون آمریکایی از بیمه درمانی می‌شود، رای نمی‌دهند.
فراتر از تاثیر این شکست در نظام سلامت، موضوع اصلی در مورد روش‌های دولت دونالد ترامپ این است که رئیس جمهوری جدید به دلیل انشقاق جمهوریخوان و اتحاد دمکرات‌ها و میانه روهایی که در موقعیت اقلیت قرار دارند، در تصویب قانونی برنامه‌های خود ناموفق است.
قانون اوباماکر
قانون خدمات درمانی موسوم به اوباما کر به ابتکار باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا در مارس سال ٢٠١٠ در کنگره آمریکا تصویب و به قانون تبدیل شد. براساس این قانون، پوشش خدمات درمانی تعمیم یافته و برخی از محدودیت‌های موجود در راه دسترسی به این خدمات از میان رفته است.
شماری از جمهوریخواهان این طرح را به خاطر افزایش مداخله و هزینه دولت در بخش خدمات درمانی مورد انتقاد قرار داده بودند و یکی از محورهای تبلیغاتی دونالد ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی لغو این قانون بود. وی وعده داده بود که با لغو قانون اوباماکر، قانون درمانی دیگری را به جریان بیاندازد که کم هزینه‌تر و موثرتر باشد اما به نظر می‌رسد که در این زمینه موفق به جلب نظر مساعد همه سناتورهای هم حزبی خود هم نشده است.
بیمه درمانی اوباماکرکه در23 ماه مارس 2010 به امضای باراک اوباما رسید، درکنارسایرقوانین بیمه درمانی همچون مدیکید(medicaid) برنامه بهداشتی آمریکا قرار می‌گیرد.
حلقه شکست ترامپ
ناکامی ترامپ در الغاء قانون اوباماکر و جایگزینی آن با طرحی از سوی خود را شکست عمده دیگری برای رئیس جمهوری عنوان کرده‌اند. در کنار وعده جلوگیری از ورود مهاجران از برخی کشورهای مسلمان به آمریکا و احداث دیوار مرزی، لغو اوباماکر یکی از پر سروصدا ترین برنامه‌های انتخاباتی آقای ترامپ بود که سیاستمداران و تشکیلات سیاسی فدرال آمریکا را به ضعف و بی‌اعتنایی به خواست مردم متهم می‌کرد.
در حالی که وعده احداث دیوار مرزی با مکزیک با استهزاء مواجه شده و از آغاز آن خبری نیست، طرح محدودیت مهاجرتی نیز به خاطر مقاومت دستگاه قضایی آمریکا، که بر استقلال خود از حکومت تاکید دارد، پس از مدت‌ها تاخیر با تغییرات اساسی اجرایی شده و جایگزینی سریع قانون اوباماکر نیز هنوز به جایی نرسیده است. به این ترتیب، به نظر می‌رسد که دونالد ترامپ، که دارای سابقه قابل توجهی در عرصه سیاست آمریکا هم نبوده، ارزیابی دقیقی از اختیارات رئیس جمهوری در نظام سیاسی آمریکا نداشته است. این نظام براساس نظارت و توازن قوا و محدودیت قدرت نهادهای حکومتی شکل گرفته است.
کد مطلب: 72534
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *